Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, børgep skrev:

Har målt på min Kufatec og det mates ikke Phantom spenning fra den. Orginal DAB antenne og Kufatec tror jeg ikke er en bra match med mindre du finner ut hvilken spenning DAB antenneforsterkeren skal ha og mater dette gjennom en ekstern phantomkobler og spenningsforsyning. 

Det letteste er nok å montere en vanlig DAB antenne og koble denne til Kufatecenheten. Min enhet gir 88:00 i displayet ved bortfall av antennesignal.

Men dette er altså en egen enhet, med eget delenummer spesielt for CCC med DAB fra før..? (Annet nummer enn de som kun har CCC og dermed må ha ekstra antenne) Og monteringsanvisning beskriver å bruke original antenne?

@Otis - den har vært sånn så lenge jeg har hatt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg. Denne enheten selvfølgelig forskjellig fra den jeg har som ikke hadde DAB fra før. Hvor har du koblet deg inn i antennekretsen?

Har forøvrig litt blandet erfaring med Fakta konnektorene. Det hender at 'jukser' litt og må kobles på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utelukket basic ting, som at dekningen ikke er dårlig? Skjer drop-out på samme sted med samme stasjoner? Ulempen med DAB er at det faller helt ut framfor å skurre som FM, så det skal sånn sett mindre til før man merker at signalet er borte/for dårlig. DAB og DAB+ er forskjellige ting, men jeg regner med at boksen som er innkjøpt håndterer DAB+. Antenna må ha god jording, dette skjer via boksen (som i sin tur må ha god jording). Haifinna på taket er heller ikke stor, så hvis man skulle kjøre med noe skiboks kan det sikkert være nok til å forstyrre den.

Du skrev at CD fungerer, men er det direkte fra CCC eller fra CD-veksler? Hvis CD-veksleren fungerer så kan du anta at MOST-bussen er ok. Gitt at du har byttet boks så er det også nærliggende å tro at to stk ikke har samme feil. De eneste muligheten jeg ser da er enten antenne/antennetilkobling eller strømtilkobling som er dårlig, samt veldig liten sannsynlighet for noen innstillinger/koding til CCC eller forstyrrelse på MOST. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke dette med at de ettermonterte DAB+ enhetene faller ut på signal helt vanlig siden de bare har en tuner i seg? Original DAB til BMW har ikke den 2 tunere som hele tiden ligger å scanner etter beste signalet og derfor sjeldent mister dekning. Jeg har i allefall super dekning på DAB+ i min E90 med orignal DAB+ og original antenne i bakruta i områder der en kamerat med ettermontert Kufatec mot CCC(E61) med antenne i frontruten bare hakker å faller ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må oppklare litt:

  • Bilen har original CCC med DAB. Jeg er klar over at DAB og DAB+  er forskjellige, og begrepene er brukt ihht dette.
  • Kufatec (dab+ modul) har en egen versjon for biler med CCC+DAB, og det er denne jeg har (også den nye - 40148-1)
  • Legger ved pdf fra kufatec. pdf side 12 og utover.
  • Såvidt jeg kan se er alt koblet riktig (dette var gjort av forrige eier)
  • Dette er ikke "vanlige dårlige signal problemer", den kan stå å veksle inn og ut hvert sekund om bilen står statisk eller kjører, andre ganger kan den fungere helt fint (sjeldent) på samme sted/strekning
  • Min forståelse er at den originale DAB antennen er i sidevinduene bak på e70, der er det iallefall noe brune streker som jeg bestemt mener ikke var der på min forrige e70 (som ikke hadde original DAB). @Ignvaldsen kan kanskje støtte med å legge ut et bilde av et av disse bakre sidevinduene? (bagasjerom)
  • @EC: Godt tips ang hvilken cd den spiller, jeg skal se om jeg har veklser. Men jeg presiserer igjen at "alt annet" fungerer. FM,CD, AUX, bluetooth tlf samtaler, navigasjon
  • Om "kuttet" er langt nok, veksler teksten til "no signal" i skjermen
  • @børgep - slik som det ser ut i manualen, vet ikke hva dette betyr rent praktisk likevel?
  • På tross av at bilen har DAB originalt, vil jeg jo tro at DAB+ bruker samme antenne like effektivt som DAB?

 

Ellers takker jeg for alle som bidrar med svar og tips! :)

EN FISTUNE BMW E-Series CCC without DAB Tuner with factory-installed DAB Tuner-1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så lei av å plages med ræva dårlig ettermontert DAB+ at jeg byttet ut skjermen i min med en Androidenhet og en DAB+ USBdings til etpar hundre kr som alltid virker.

Som bonus ble bilen oppgradert til nåtid og lyden i stereoen ble mye bedre. Just saying..

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg gjennom monteringspapirene du la ved. Er det slik å forstå at du (forrige eier) hadde en DAB-tuner som du heiv ut og erstattet med denne boksen? Eller var bilen "DAB-ready" som betyr at antenna som sitter i hai-finna har ekstra plugg som du kan bruke til DAB etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF @E.C.

Det som er litt artig er at jeg har ettermontert Kufatec din DAB for biler uten OEM DAB i en x5 e70, som har DAB antenne i venstre D-stolpe vindu, og det virker perfekt. Det eneste jeg monterte ekstra var en original antenneforsterker fra e9x, de brukes på e7x og flere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en del skriving om haifinneantennen på taket.

BMW har DAB L-bånd antenne på taket, men L-båndet brukes ikke i Europa.

DAB III båndet som brukes i Europa ligger i bakvindu. Enten ett sidevindu eller bakruta. Der ligger også FM, TV antennene.

Jeg har oppgradert flere BMWer med DAB og tatt i bruk original antenne og antenneforsterker.

Det er gul fakra kontakt som er til DAB III

Jeg syns det er enklest å sjekke om vinduet har mulighet for å ta ut DAB III ved å sjekke ETK. Hvis bilen kunne ha vært levert med DAB og det kun finnes ett delenummer for vinduet så er det OK og klart. Det neste som må sjekkes da er om antenneforsterkeren har gul fakra eller ikke. Har den ikke det må den byttes til en som har det.

En liten huskeregel er at sedan har antenne i bakruta og de med bakluke som kan åpnes har i venstre siderute. Om noen har i høyre så har ikke jeg vært borti det enda.

Selve frekvensrangen til DAB III ligger fortløpende tett inntil FM. Derfor er det samme "tråd" i ruta til DAB og FM og antenneforsterkeren splitter ut signalene til gul og sort fakra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, E.C. skrev:

Denne gir mening, men det er rart at koblingsskjemaet som jeg fant viser det den gjør. 

Litt rart at E70 med CIC så viser tegningene at DABIII antennen er i venstre siderute, men på CCC så sier de at både DAB-L og DABIII er i takfinnen. 

s-l1600.thumb.jpg.9df151954e82f1f888e57a31f6119477.jpg1901078378_s-l1600(2).thumb.jpg.6135a4ed10e1bf00af3531ac0c3fed0e.jpg70237433_s-l1600(3).thumb.jpg.703bcb4202f4d19d427db71f2fc200af.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...