Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet et delenummer på kabelsats for PDC 61129236518, er dette riktig? Sensorer har jeg allerede og så må jeg byttet PDC modulen.

Jeg har denne DAB+ mottakeren 65129283429 som skal virke i det norske og tyske DAB+ nettet.

Hva er delenummer på bakrute og antennekabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lysken skrev:

Til PDC foran trenger du: Ledningsnett, sensorer, samt PDC-modulen må byttes (denne typen: https://www.ebay.com/itm/165652725212). Kode dette til bilen. Dette er en relativt grei jobb, og ikke så dyrt for delene.

Hva mener du med at du har original DAB+ liggende?

Til original DAB+ trenger du: Antenneforsterker (vanskelig å få tak i brukt: https://www.koedbmw.com/no-no/product/65209110971), bakrute med integrert antenne, antennekabel. Radio med DAB+, som er umulig å få tak i, så her brukes det vanligvis en dyr boks fra Kufatec eller mObridge.

Anbefaler heller denne: https://www.aliexpress.com/item/32998846305.html

 

Jeg har funnet et delenummer på kabelsats for PDC 61129236518, er dette riktig? Sensorer har jeg allerede og så må jeg byttet PDC modulen.

Jeg har denne DAB+ mottakeren 65129283429 som skal virke i det norske og tyske DAB+ nettet.

Hva er delenummer på bakrute og antennekabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PDC-kabel foran ser ut til å være riktig. Prøv å få tak i siste revisjon av PDC-modulen (mener det er 66209252638), da unngår du problemer om du/noen senere skulle ønske å sette inn en Android-skjerm.

Bakrute leveres med DAB-antenne som standard i dag, så ikke eget delenummer for DAB. Hvis ruten er byttet de siste 6-8 årene, så er sjansen stor for at du har antennen allerede. Ta av trekket fra bakluken og se etter en løs kabelsnutt som er loddet på ruten.

Delenr finner du lett på koed.dk.

 

Jeg har denne DAB+ mottakeren 65129283429 som skal virke i det norske og tyske DAB+ nettet.

Er du sikker på at dette er DAB+, og ikke den gamle DAB? Se info på første side i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lysken skrev:

PDC-kabel foran ser ut til å være riktig. Prøv å få tak i siste revisjon av PDC-modulen (mener det er 66209252638), da unngår du problemer om du/noen senere skulle ønske å sette inn en Android-skjerm.

Bakrute leveres med DAB-antenne som standard i dag, så ikke eget delenummer for DAB. Hvis ruten er byttet de siste 6-8 årene, så er sjansen stor for at du har antennen allerede. Ta av trekket fra bakluken og se etter en løs kabelsnutt som er loddet på ruten.

Delenr finner du lett på koed.dk.

Er du sikker på at dette er DAB+, og ikke den gamle DAB? Se info på første side i denne tråden.

iflg Realoem.com  er denne modulen levert etter 03/01/2012 og har grønn antennekobling, er det noen andre måter så sjekke dette (ser ut som dette er siste revisjon av denne varianten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

iflg Realoem.com  er denne modulen levert etter 03/01/2012 og har grønn antennekobling, er det noen andre måter så sjekke dette (ser ut som dette er siste revisjon av denne varianten)

Grønn Fakra-tilkobling er vel til DAB bånd III, som er det som benyttes i Norge, men det sier ikke noe om den støtter DAB+, siden begge bruker samme antenne. Ser at BMW skal ha levert DAB+ med CIC fra 2012, så det er et visst håp. Når du først har den, så er det vel bare å prøve.

Den originale antennen kan du uansett benytte med både Kufatec/mObridge og Android, og gir best signal også på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lysken skrev:

Grønn Fakra-tilkobling er vel til DAB bånd III, som er det som benyttes i Norge, men det sier ikke noe om den støtter DAB+, siden begge bruker samme antenne. Ser at BMW skal ha levert DAB+ med CIC fra 2012, så det er et visst håp. Når du først har den, så er det vel bare å prøve.

Den originale antennen kan du uansett benytte med både Kufatec/mObridge og Android, og gir best signal også på disse.

Det ble vel ikke levert så mange dab (uten pluss) etter 2012? det ser ikke ut som det er levert nyere unit fra BMW etter denne datoen og denne ble vel levert i de modellserien til de fikk nyer generasjon navi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E84 X1 ble produsert frem til 2015 med CIC, så det finnes nok senere revisjoner for E-serien, har sett 2013 i alle fall. Men andre her har mye bedre greie på detaljene, jeg ville som sagt bare prøvd å kode radioen til bilen siden du allerede har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

BMW skiller ikke på DAB og DAB+ i utstyrskoder, beskrivelser etc., men alle BMWer til og med 08/2010 har DAB, mens biler fra og med 09/2010 har DAB+. Begge har sennepsgul og grønn inngang bak uavhengig DAB eller DAB+. Den eneste måten å skille en CIC på om den har DAB eller DAB+ er rett og slett via produksjonsdatoen. Er CICen produsert i 2012 har den DAB+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

BMW E90 CIC med Mobrigde DAB+.

Mister kanaler, er det flere som opplever det?

Har bilen vært låst lengre enn 20min og startet bilen opp har jeg alle radiokanalene, MEN stopper jeg bilen for for å fylle bensin eller kort tur i butikken bilen så er de fleste kanalene borte. 
 

For å få alle kanalene tilbake må jeg låse bilen i minst 20 minutter, merkelig greier.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Noen som kan hjelpe meg med montering av DAB + i en F25 2013? Hvordan vet jeg om denne har DAB i ruten f.eks eller må jeg kjøpe egen antenne?

Hvilken DAB adapter anbefaler dere? Kufatec, Mobridge? Ser at Mobridge må kodes noe jeg ikke har.

Endret av genax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, genax skrev:

Noen som kan hjelpe meg med montering av DAB + i en F25 2013? Hvordan vet jeg om denne har DAB i ruten f.eks eller må jeg kjøpe egen antenne?

Hvilken DAB adapter anbefaler dere? Kufatec, Mobridge? Ser at Mobridge må kodes noe jeg ikke har.

Mobridge kan fjernkodes, er vel flere som kan dette. Bl.a. BimmerFiks AS.

Leverandøren av Mobridge har vel også kontakt med noen som kan gjøre det (kanskje det er Bimmerfiks for alt jeg vet).

Jeg kjøpte Mobridge i fjor til min 2013 E70 (som merkelig nok ble levert uten DAB), men har ikke montert ennå. Men det blir nok snart 😄

Den kodes inn som ekstern satelittradio, og er såvidt jeg vet den beste ettermarkedsløsningen der ute (bortsett fra at den krever koding da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2023 den 7.39, genax skrev:

Noen som kan hjelpe meg med montering av DAB + i en F25 2013? Hvordan vet jeg om denne har DAB i ruten f.eks eller må jeg kjøpe egen antenne?

Hvilken DAB adapter anbefaler dere? Kufatec, Mobridge? Ser at Mobridge må kodes noe jeg ikke har.

 

Om ene bakruta har de trådene som viser som no2 her har du DAB antenne i ruta (sett innenfra)

456545733_dabantenne.thumb.jpg.a0f77491558068e83e45d4f7a24eb82d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2023 den 22.01, teerex skrev:

Mobridge kan fjernkodes, er vel flere som kan dette. Bl.a. BimmerFiks AS.

Leverandøren av Mobridge har vel også kontakt med noen som kan gjøre det (kanskje det er Bimmerfiks for alt jeg vet).

Jeg kjøpte Mobridge i fjor til min 2013 E70 (som merkelig nok ble levert uten DAB), men har ikke montert ennå. Men det blir nok snart 😄

Den kodes inn som ekstern satelittradio, og er såvidt jeg vet den beste ettermarkedsløsningen der ute (bortsett fra at den krever koding da).

Må nesten skaffe meg Mobridge ser det ut som! Hold meg oppdatert når du har montert dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2023 den 22.01, teerex skrev:

Mobridge kan fjernkodes, er vel flere som kan dette. Bl.a. BimmerFiks AS.

Leverandøren av Mobridge har vel også kontakt med noen som kan gjøre det (kanskje det er Bimmerfiks for alt jeg vet).

Jeg kjøpte Mobridge i fjor til min 2013 E70 (som merkelig nok ble levert uten DAB), men har ikke montert ennå. Men det blir nok snart 😄

Den kodes inn som ekstern satelittradio, og er såvidt jeg vet den beste ettermarkedsløsningen der ute (bortsett fra at den krever koding da).

Det beste er jo å bytte Cic enheten ut med en som har Dab, det gjorde jeg i min F11 med CIC. Blir jo ikke mer integrert enn det.

Billigere enn å kjøpe adapter er det også.

Det forutsetter riktignok at man Har Cic fra før, men det regner jeg nesten med du har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...