Gå til innhold

Bmw E21 323i langtidsprosjekt.


low'n'slow
 Share

Anbefalte innlegg

Daa har jeg kjøpt meg bimmer igjen, etter ett lite år tørke. Denne gangen ble det en eldre bmw, nemlig bmw E21 1979 modell.

Litt planer for bilen:

Bilen skal være strøken og original utvendig, og innvendig, men motor og driverk, så blir det en del endringer på sikt.

Først blir det å få bilen eu OK, og bruke den til jeg har fått mesteparten av delene jeg trenger for å få den sånn jeg vil. Da vil jeg begynne å strippe bilen, hellakkering og turbo bygg.

M20B25 turbo, med e34/e39 525tds girkasse

210 diff, i omsveist e34 535/M5 travers.

e12 nav framme for å få 5 bolts framme også.

Noe større bremser, husker ikke i farten om det er fra e28 eller e12 som passer framme, men bak blir det e34 bremser.

Så blir det forsterking av dempertårn.

 

Dette kan bli tøfft. Reiner med å få på plass det meste av deler ved løp av sommeren. og begynne å bygge til høsten. blir en fin sommerbil, mot chevy duramaxen jeg her på 38" hjul.

 

Bilen er meeeget bra for rust også :)

 

IMG_1428.JPG

IMG_1427.JPG

IMG_1420.JPG

IMG_1422.JPG

IMG_1425.JPG

IMG_1418.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på eu i dag. fikk litt mangler.

 

-rust på langsgående bremserør

-feilmontert skilt

-feil lys innstilling

-brems ligger på høyre framme

-støvmansjett tannstang

-traversforinger bak

-og løst eksosannlegg.

 

Foringene til traversen kostet nesten 3000kr stk på gs og koed, så her ble det bestillt poly ifra strongflex i polen. til 600 kr totalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var i utgangspungtet å bruke e28 535 bakstilling, de dette er lettest å bygge om. men litt vanskelig å få tak i deler.

http://www.bmwforums.info/general-guides-and-how-to-s/16099-e28-rear-axle-setup-e21-5-lug-conversion.html

Så da blir det å prøve seg på en e34 bakstilling. dette er gjort før på en e30. 

Så tenker det blir å gjøre det omtrent på samme måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli den ikke for bred bak da.?

Jeg skal få Jørgen "Jaas" til og se om han får til og bygge en bakstilling av en 635 bakstilling og en 323 bakstilling som jeg har ekstra, slik at jeg får "riktig" bredde på min bil.  Håper han får det til, slik at jeg får noe kraftigere bak på min bil. Må vel få laget noen stikkakslinger som er litt kortere, men det få gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fine bilder :) fint å få luftet E21 litt før den får stå i 2 uker mens jeg er på jobb :)

Har forøvrig fått tak i pedalsett, og venter på clutch pumpe. Det ble en dyr ekstra pedal ifra ebay :P:P

IMG_1656.thumb.JPG.2e35043fc253838658093

 

IMG_1655.thumb.JPG.aeb37849549398353e38e

 

prosjektet er sånn sett på vent til jeg får leid ett skikkelig lokale å stå å skru i. (noen som vet om noe i Bergens området?) :)

Bilen er forøvrig nå EU. ok. med poly foringer i travers. :D

Går også å tenker litt på hva motor jeg ska ende opp med. står mellom M20b25, bygge på org m20b23, eller å ta det helt ut å bygge M30b35 til den. :D Hva tenker folk? :P 

 

Endret av low'n'slow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...