Gå til innhold

1988 E34 535ia, solgt.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

ja da var det meste montert og klart for oppstart, men avventer oppstart til i morgen da den står med bare grenrør til eksos. regner med det hadde blitt endel klager da både våre minste og en av naboene har unger som legger seg i rett tid. bil står nå klar for litt filing for å se oljespray på kam fungerer tilfredsstillende, så toppdeksel ligger bare løst på, toppen er trekt etter boka med nye bolter og skiver, 60nm vente 20 min, trekke med 80nm så ble alle kabler osv lagt på plass og koblet samt kjølevæske ble fylt. så nå blir det i morgen sjekk av kam smøring, montere noen mutrer på toppdeksel og koble på lmm og tomgangsregulator og smette på pluggkabler og coil, starte opp. lufte kjølesystem og få drifttemp, av med litt småplukk og toppdeksel og trekke med 35° på varm motor i henhold til heynes manualen. noen bilder av diverseSnapchat-489419599.thumb.jpg.e9edcbaf0c9c4e8ddd5da9c09c284825.jpg

DSC_0837.thumb.JPG.9acf944849153d2408175d65f9d82a94.JPG

DSCPDC_0002_BURST20200624185235858.thumb.JPG.370d30382d29654ffeee599508900ee3.JPG

DSCPDC_0002_BURST20200624185245560.thumb.JPG.3c1372230f3da4eb123a39653c2e5426.JPG

DSC_0838.thumb.JPG.13dc5d8c86932b961c68d7c142222f3a.JPG

benytta også anledningen til å prøve en ny varmeveksler da den gir enten varm eller mindre varm luft 😅received_271144057299667.thumb.jpeg.9d0ada45c2c94783a5d671c25d18dd13.jpeg

triggersensor var ikke i beste tilstand så denne ble bytta ut med en jeg hadde liggendeSnapchat-481498183.thumb.jpg.5ebba5412959d318de99a3890185cc98.jpg

Snapchat-352965170.thumb.jpg.56a13bf1f04daa0145c36084c8795f96.jpg

så da satses det på oppstart i mårra🍻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da var oppstart unnagjort, gikk helt som planlagt borrsett fra ei avglemt slangeklemme å lekk sirkpumpe på vannventil. men fik da drifttemp og åpnet opp å etterstrammet topp med 35 grader.

received_271144057299667.thumb.jpeg.8f9058fab7e7eaa42c217843b929c912.jpeg

bytta pumpa og alt virker greit, bare å tilpasse eksos nå👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent arbeid 😅👍 Jeg var så spent på oppstarten husker jeg og det var jo en nedtur uten like siden jeg hadde satt kjedet ei tann eller to gæli og det knakka som faen 🙈 Men gleden desto større da det ble jusrert riktig og motor gikk som den skulle (nesten 😂)

Men knall at du har fått den opp å gå igjen da 😃 Tipper det var tilfredsstillende 😉 Hva er planene videre ? Ja dersom du har noen plan videre da 🤣👍☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker ang vannventil enda, ble igrunn bare lufta å konstatert varm luft i kuppee. planen nå er å tilpasse org eksos mot grenrør å få tatt etterkontroll, og bytte begge reimene, tenkte jeg kunne vente med dette da de blir fulle av kjølevæske ved lufting.

når den er godkjent får man vel prøve seg på litt rustpuss... har jo litt på dører og en hjulbue som skulle vært gjort noe med, blir med begrensede midler da det er tid for en liten ferie og konfirmasjon står får tur for førstefødte. så tenkte å prøve litt selv å pusse ned å lakke litt😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hoy, da var ferieturen unnagjort. å det værste godværet er unnagjort så da ble det tid till å pusle litt med eksos. ikke helt fornøyd med hvordan godkjenningseksos ble men det er helt ok og fungerer. merket meg det i går kveld under prøvetur at den ryker mindre, har merket meg det før at den gjerne ryker litt når temperatur faller ned under 10°C, dette er nå borte. hadde en prøvetur på ca 17km å bilen fungerer fint. svingte innom værksted i dag etter å levert di minste i barnehagen å lurte på om det var mulighet for å sjekke co gjenn sånn kjapt på sparket, jada dette ble gjort å denne gikk da fra      5-6,5 å viste nå null på tomgang å godt innafor på litt turtall. så da fikk jeg godkjent bilen med det samme\:D/ 

ellers kan jeg jo tillføye at den virker frisk å kvikk mot hvordan jeg husker den, står jo nå på dette som skal være alpina grenrør. må vel teste noen drag etterhver.

eksos med eisenmann blir nokk ikke før neste fri da det må prioriteres litt andre ting akkurat nå før man reiser på jobb gjenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult at alt nå er i orden og godkjent 535 🥳👍 Hva var det du gjorde i igjen for å få bilen friskere ? Orker ikke skrolle bakover 🤣 Jeg føler at min mangler noen gamp selv, men Det er vel automatgir som er årsak tenker jeg 😅 Det spiller faktisk ingen rolle da jeg ikke finnes opptatt av at bila mine skal gå fælt, men husker at den forrige 535’n med manuell virket hakket kvassere. Den hadde jeg dynotest på også. 184 hk på bakhjula er jo veldig bra 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Så kult at alt nå er i orden og godkjent 535 🥳👍 Hva var det du gjorde i igjen for å få bilen friskere ? Orker ikke skrolle bakover 🤣 Jeg føler at min mangler noen gamp selv, men Det er vel automatgir som er årsak tenker jeg 😅 Det spiller faktisk ingen rolle da jeg ikke finnes opptatt av at bila mine skal gå fælt, men husker at den forrige 535’n med manuell virket hakket kvassere. Den hadde jeg dynotest på også. 184 hk på bakhjula er jo veldig bra 😃

fikk ny toppakning med alt som hører til, min har kvasskam å fikk frest ned eksosportene en del samt montert alpina b10 grenrør, har og sebring mellompotte også bytter jeg litt på k&n og pipecross luftfilter. så får vi satse på bygge videre mot mer høylytt eksos senere.

184 på hjul må være innafor☺️ man mister vel mest fra 0-40 ca med automat ellers føler jeg den sparker godt på turtall☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med EU godkjent bil og ikke minst ferdig bil .😀

Gøy når det ordner seg .😀

Merker du ugjevnt tomgang på din etter bytte av kam ?

Tenker da spesielt ved kald motor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer med EU godkjent bil og ikke minst ferdig bil .😀

Gøy når det ordner seg .😀

Merker du ugjevnt tomgang på din etter bytte av kam ?

Tenker da spesielt ved kald motor .

takk for det Jan, har hatt kvasskam hele tiden denne 😉 bytta bare toppakning å grenrør sånn sett, samt det som ellers hører med og vannpumpa. den hopper litt på turtall, men ikke no voldsomt

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0876.thumb.JPG.99ba4607fa16db26d44265f385d87e1c.JPGhadde av bakfangern, å da gikk jo selvfølgelig ene festebraketten i oppløsning🤦🏼‍♂️ så må ha en ny, dette har jo hverken gs eller koed på lager så er litt leveringstid, tenkte å kjøre denne til jobb neste uke så skulle hatt på fangern før det, så om noen har en evt en delebil hvor disse er greie er jeg intrisert.

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Hva snakker vi om av effektøkning med kvasskam og litt puss av eksosutblåsen ? 

vanskelig å si, blir igrunn bare ren gjetting fra min side. men kammen alene skal vel gi økning på 10-15% uten chip. grenrør 5-15% økning, men dette blir jo bare antagelser osv. men at den føles kvikkere å går bedre det tror jeg, kan selvfølgelig være placebo effekt da det har blitt kjørt kunn turbodiesel siste tia🙈

skal få testet litt 0-100 en dag så ser man 👌🏼 

bestilte jo chip til den fra fekzen, han mente 250+ burde være reelt med kam, grenrør og videre eksos sammen med chippen fra ham.

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du manuell i din ? Blir nok ikke aktuelt at jeg monterer kvasskam, bortsett fra dersom den Febi-kammen jeg monterte ikke har god kvalitet. Må jeg skifte, så kan det kanskje hende jeg går for litt moro sånn som du har ☺️ Men som jeg har sagt tidligere så er jeg ikke noe særlig opptatt av motor. Ærlig talt, dersom noen hadde tilbudt meg en 520 i 100% tilstand, hadde jeg bytta på flekken. Jeg liker bare lyden av disse sekserene enten det er 2 liter eller 3,5 😅 og mest av alt utseendet på modellen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to 1988 E34 535ia, solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...