Gå til innhold

1988 E34 535ia, solgt.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

Original eksos ja, hadde annen bakpotte tidligere men måtte få taki original da han på eu kontrollen skulle være viktig...

Ellers ble det bytte av girolje å filter her om dagen. dårlig på å ta bilder men, her kommer da noe fra innsiden. kassa skulle være overhalt å kun gått noen mil etter overhaling å service med olje å filter... denne kommer fra 735

Passe møkkete filter...

DSC_0046.JPGDSC_0047.JPGDSC_0049.JPG

Nytt filter, nå tenkte jo ikke jeg over av 735 og 535 kanskje ikke hadde samme filter og bunnpanne. Det var ikke likt.

DSC_0051.JPG

Heldigvis hadde jeg gamle kassa liggende

Dette bunnpanna som ble tatt av bilen nå, med hårete magneter..

DSC_0048.JPGDSC_0053.JPGDSC_0054.JPG

Ble ikke tatt bilder av den andre bunnpanna men er bare ekstra ned senking for filter røret.

DSC_0055.JPG

Girkassen ble ikke bra, men ble noe bedre. skal prøve ei kasse til fra en delebil som hadde gåen toppakning som skal hentes så snart jeg rekker det, blir da også og flytte over mellomaksel også. om det ikke blir bra blir det ombygging til manuell d jeg ikke gidder å koste på dette flere ganger i året... nå skal filter å olje byttes før denne settes inn!

Skulle ut å kjøre en tur i går, kjørte kanskje 5km å var inne på esso en snartur. kommer i bilen gjenn å da lyser abs,park og batteri lampene. så da er vel spenningsregulatoren gåen, eller børstene uttslitte. så ny spenningsregulator ble bestilt i går sammen med litt annet småplukk ;) sådeterda nåe og holde på med framover også...

DSC_0055.JPG

DSC_0051.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..

Jeg håper du får kassen igang igjen.

Vet ikke jeg men synes 535 med automat høres så majestetisk ut.:).

Passer liksom så godt sammen.

Er nok regulator som har takket for seg.

Hadde det samme for 3 årsiden og fikset det og siden har det holdt .

Gøy med 535 tråder synes jeg Viggo :).

Er noe eget med disse gamle motorene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den veldig godt med automat, men om man må bytte kasse flere ganger i året da dem er gamle å dårlig vedlikeholdt så blir det nokk Manuel men vil først å fremst beholde den som automat ja. fantastisk fin å kjøre langtur med både som manuel og automat e34 men får litt lavere turtall i med automat når man ligger å cruicer på 100+ :)

Mener det ligger rundt 2000rpm på 80kmh med manuel å samme turtall på ca 100 med automat.

Åsså har jeg da får meg at automat sparer motoren veldig på en sånn bil da den vil gire uten å ligge på turtallskutt ;)

Så har en teori om at dem som har gått med automat gjerne virker friskere å ved bedre helse enn dem som har blitt pisket med manuel. 

Regner med det kommer spenningsregulator i løpet av uka. så må vel prøve å få ferdig den blå å få lagt den ut for salg iløpet av uka om han som hjelper meg med å bytte brunt stål i nytt stål har tid :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var spenningsregulator bytta å ladinga er der den skal være gjenn :)

Fant også en annen link som jeg absolutt synes var morsom. så lekte litt med OBC i går :) lite viste jeg om at man faktisk i 1988 hadde digitalt speedometer og digital tankmåling bl.a skjult i menyen på obc :bmw:

 

Slenger med en link for dem som er intrisert :santa:

http://www.m5board.com/vbulletin/alpinaboard-com-bmw-alpina-discussion/6767-e34-obc-hidden-functions.html#/topics/6767?_k=812wbq 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

](*,) Var ute å kjørte en tur idag, girkassa trenger litt tid på å komme fra første for å få tak på resterende gir, ellers fungerer den greit. kommer hjem å parker, 15min senere skulle vi en snartur på butikken. setter oss i bilen å  vrir om tenninga. hmmm ingenting? nøkkel stopper like etter tenning hakk 1 å jeg greier ikke få vridd om for å starte bilen. noen som har vært borti dette før?:?:

Regner med det er tenningslåsen som må byttes? men gidder ikke å ha flere nøkler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt litt rundt ang tenningslås problemer fikk jeg tatt ut tenningslåsen å sett litt på denne å mener å ha funnet problemet. Prosessen for å få ut tenningslås var egentlig fryktelig enkel når man viste hvordan. ser man på tenningslåsen der man setter inn nøkkel er det ett lite hull ut mot ene siden.DSC_0068.JPG

Vri nøkkel i til pos1, DSC_0070.JPG

 så trykker man inn en 1,5mm umbracho eller noe lignende inn i det lille hullet dette åpner låsenbsom holder sylinderen på plass.

DSC_0072.JPG

Da er det bare å dra ut sylinderen.

Hoss meg er problemet denne hvite saken på bildet her.DSC_0062.JPG

Den skal vist være fjærbelastet slik at den står ute når nøkkelen er i, hviss ikke får man ikke vridd nøkkelelen lenger enn pos1DSC_0066.JPG

Så om jeg presser den ut å setter sylinderen tilbake i hullet sitt å tar ut umbrachoen så funker den fint, tar jeg ut nøkkelen spretter denne inn å problemet er tilbake. nå løste jeg dette midlertidig med å flytte over tenningslåsen fra banebilen, dette skal så klart ordnes skillelig så jeg slipper å ha flere nøkler. mulig det går an å erstatte fjæra ellers får man kjøpe ny lås sylinder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk pakke fra gs igår :) splitter ny tenningslås :bmw:DSC_0121.JPGDSC_0122.JPG

Så nå har banebilen fått tilbake sin lås å denne trenger bare en nøkkel gjenn 

\:D/

Å sideprosjektet er levert værksted for etterkontroll. Hadde problem med lydhorn(tuta) på denne. Fant ut det var den tappen som ligger mot slepering som var nedslitt, ble bytta da jeg har en ekstra rattstamme stående. Så nå er det bare avgassen jeg ikke vet om bra, men den har fått nytt bensinfilter fersk bensin, luftfilter, olje og oljefilter. Så får vi se va di sier når di rekker over den :)

DSC_0082.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Jan, kunne godt hatt bilparken slik med skilter på alle jeg. Men da blir det fort dyrt når årsavgift osv kommer :-(

Deler å fix er flott ja :)

Må nedover å høre hva di sier i morgen, di trodde di hadde tid til å ta den allerede i ettermiddag. Dropp in time på etterkontroll ;)

Respons på den andre, da mener du banebilen? Eller sideprosjektet? 

Banebilen er kunn luftet her inne foreløpig. 

Sideprosjektet har jeg ikke annonsert allværden, kun nevnt den hos folk på face som har lagt ut ønsker å kjøpe. Men om den nå er EU ok, da blir det å sende skikkelig info å bilder til dem jeg har hatt kontakt med som avtalt. 

Sitter også å ser mye på e39 dat. Da vi har denne 535ia som bruksbil å Ford e350 7,3d van for turer der vi trenger ekstra plass nå som 5 snart blir 6 så kunne det vært greit med en dieselbil som bruker mindre. Å helst touring så klart. Så om jeg får solgt noen av di to bilene forholdsvis kjapt så blir det penger til en litt rimelig e39dat slik at 535ia blir avskiltet for 2017 å satt på lagring til 2018 da den trer inn i veteranenes verden :) å om begge ryker blir det å få startet med ombygging for utleie av kjeller. Har å sett på e61dat men ble permitert nylig så det blir ikke prioritert noe dyrbil for å si det sånn [-X men kanskje ved en senere annledning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med værksted i dag, eneste di ikke godkjente var det at jeg ikke bytta absringen høyre bak da bremsene har fungert bedre etterhvært som den er kjørt med. Men ettersom di hadde skrevet som di hadde må ringen byttes. Da det er sprekk i ringen, det kunne di sagt først å så hadde den blitt bytta, di klagde over at den var ute av position sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på banebilen ja .

Det er et klokt valg med en e39 530dat.

Der får du mye bil og kraft for pengene og komfort.

Utseende har den og med seg uten tvil .

Heldig du som har en e34 som trer inn i veteranens verden og klokt og spare den til da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det blir enten 525 eller 530 dat. Helst 02-04 men disse varier også fryktelig i pris... 

Må uansett selge den siste 535n jeg kjøpte før det blir noe nytt. 

Håper jeg kan beholde den som veteran værtfall å kanskje få oppfylt drømmen om å få den godkjent med turbo etterhvert :) kan være noen synes det er helt feil men det er nå drømmen min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to 1988 E34 535ia, solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...