Gå til innhold

Høyt dieselforbruk F10 520D


BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, flobben skrev:

Så de som mener at 3.0d går like billig som 2.0d så er det bare bullshit, 2,0d jobber aldri hardt i norske hastigheter, men når man passerer ca 70 isch går forbruket veldig opp.

 

Ingen som sier at en treliter går like billig som en toliter. Men når man sammenlikner slik som her så kan det virke sånn, det gir selvsagt ett feil bilde da slikt er høyst inviduelt. Men forskjellene i forbruk mellom en 3,0 liter og 2,0 liter er veldig små. En 520d har ett blandet forbruk på 0,52 per mil, en 530d har ett blandet forbruk på 0,63 liter per mil (akkurat det samme som 525d 3,0 liter). Det er ganske minimale forskjeller, ennå det er en vesentlig vektforskjell og effekt forskjell. En E34 525I bruker 0,1 mindre enn en 520I, fordi den har større moment og bedre effekt slik at motoren jobber mindre anstrengt. Derfor er også forskjellene så små på en 520d og en 530d. Ved å holde konstant 140 km/t så bruker min 530d 0,67 liter per mil, hvor mye tror du en 520d hadde brukt på samme øvelse? Garantert nord for 0,7 liter per mil!

Så nei, dette er absolutt ikke bullshit :) 

38 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Enig. Da jeg for første gang prøvde en F10 med 3.0 motor så var det første jeg lo merke til var hvor lett bilen føltes iforhold til 20d. 20d kjennes rett og slett veldig tung ut, og derav tror jeg at motoren må jobbe mer enn 3.0d 

Ja som jeg sa tidligere så er F10/11 meget tunge biler, i mange tilfeller så vil en 520d føles litt knapp. Ja man har ikke noe problem med å holde fartsgrenser og slikt, vil ikke si den er undermotorisert heller. Men den mangler den lille ekstra piffen som en 3,0 liter har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ingen som sier at en treliter går like billig som en toliter. Men når man sammenlikner slik som her så kan det virke sånn, det gir selvsagt ett feil bilde da slikt er høyst inviduelt. Men forskjellene i forbruk mellom en 3,0 liter og 2,0 liter er veldig små. En 520d har ett blandet forbruk på 0,52 per mil, en 530d har ett blandet forbruk på 0,63 liter per mil (akkurat det samme som 525d 3,0 liter). Det er ganske minimale forskjeller, ennå det er en vesentlig vektforskjell og effekt forskjell. En E34 525I bruker 0,1 mindre enn en 520I, fordi den har større moment og bedre effekt slik at motoren jobber mindre anstrengt. Derfor er også forskjellene så små på en 520d og en 530d. Ved å holde konstant 140 km/t så bruker min 530d 0,67 liter per mil, hvor mye tror du en 520d hadde brukt på samme øvelse? Garantert nord for 0,7 liter per mil!

Så nei, dette er absolutt ikke bullshit :) 

Ja som jeg sa tidligere så er F10/11 meget tunge biler, i mange tilfeller så vil en 520d føles litt knapp. Ja man har ikke noe problem med å holde fartsgrenser og slikt, vil ikke si den er undermotorisert heller. Men den mangler den lille ekstra piffen som en 3,0 liter har :) 

Meget enig med deg i at en en 520d mangler den ekstra piffen, spesielt versjonen med 163 hk. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte en 2010 modell 3.0 istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, BimmerFan! skrev:

Meget enig med deg i at en en 520d mangler den ekstra piffen, spesielt versjonen med 163 hk. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte en 2010 modell 3.0 istedenfor. 

Ja det er det jeg mener, man bør klinke til med en gang slik at man ikke går og irriterer seg i ettertid over hva man ikke kjøpte. Det kan i værste fall påvirke eiergleden. Min far lurer litt på å kjøpe seg brukt F10, han vurderer nyere 2011-2012 520d med M-sport eller eldre 2010-2011 525d uten M-sport. Jeg selger jo selvsagt inn en 525d, hvor man kan ettermontere M-sport hvis det er så viktig. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ingen som sier at en treliter går like billig som en toliter. Men når man sammenlikner slik som her så kan det virke sånn, det gir selvsagt ett feil bilde da slikt er høyst inviduelt. Men forskjellene i forbruk mellom en 3,0 liter og 2,0 liter er veldig små. En 520d har ett blandet forbruk på 0,52 per mil, en 530d har ett blandet forbruk på 0,63 liter per mil (akkurat det samme som 525d 3,0 liter). Det er ganske minimale forskjeller, ennå det er en vesentlig vektforskjell og effekt forskjell. En E34 525I bruker 0,1 mindre enn en 520I, fordi den har større moment og bedre effekt slik at motoren jobber mindre anstrengt. Derfor er også forskjellene så små på en 520d og en 530d. Ved å holde konstant 140 km/t så bruker min 530d 0,67 liter per mil, hvor mye tror du en 520d hadde brukt på samme øvelse? Garantert nord for 0,7 liter per mil!

Så nei, dette er absolutt ikke bullshit :) 

Ja som jeg sa tidligere så er F10/11 meget tunge biler, i mange tilfeller så vil en 520d føles litt knapp. Ja man har ikke noe problem med å holde fartsgrenser og slikt, vil ikke si den er undermotorisert heller. Men den mangler den lille ekstra piffen som en 3,0 liter har :) 

#1: E34 525i går hovedsaklig rimeligere pga annen utveksling, som fører til at motoren jobber på lavere turtall. 

#2: Nå synser du igjen, i konstant 140kmt så vil en 520d bruke mindre en dine 0,67. Målte snittforbruk på 0,56 på en E60 520d 177hk nedover Sverige på natterstid, i relativt høye hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, CrZyWiz skrev:

#1: E34 525i går hovedsaklig rimeligere pga annen utveksling, som fører til at motoren jobber på lavere turtall. 

#2: Nå synser du igjen, i konstant 140kmt så vil en 520d bruke mindre en dine 0,67. Målte snittforbruk på 0,56 på en E60 520d 177hk nedover Sverige på natterstid, i relativt høye hastigheter.

#1 Ja men da går den jo billigere da, ettersom dem blir levert ifra fabrikk med den utvekslingen den har. Regner med det er en forskjell i utveksling på 520d kontra 530d også

#2 Og hva var da snittfarten? Er ganske skikker på at den var mye lavere enn 140 km/t. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er det jeg mener, man bør klinke til med en gang slik at man ikke går og irriterer seg i ettertid over hva man ikke kjøpte. Det kan i værste fall påvirke eiergleden. Min far lurer litt på å kjøpe seg brukt F10, han vurderer nyere 2011-2012 520d med M-sport eller eldre 2010-2011 525d uten M-sport. Jeg selger jo selvsagt inn en 525d, hvor man kan ettermontere M-sport hvis det er så viktig. 

 

 

 

 

 

Da ville jeg helt klart gå for 525d uten M-sport. Jeg synes at F10 uten M-sport er liker vakker som en med M-sport, synes noen ganger at F10 uten m-sport er en penere bil enn med M-sport. F10 uten M-sport gir meg litt F01 vibber, og det er ikke akkurat negativt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.5.2016 at 13.27, Fredrik 90 skrev:

#1 Ja men da går den jo billigere da, ettersom dem blir levert ifra fabrikk med den utvekslingen den har. Regner med det er en forskjell i utveksling på 520d kontra 530d også

#2 Og hva var da snittfarten? Er ganske skikker på at den var mye lavere enn 140 km/t. 

Slettest ikke sikkert forskjellen er så stor, all den tid ingen av motorene er undermotorisert, slik en gammel 520i er.

134km\t og ganske kupert terreng, den gikk i det aktuelle tilfellet langt rimeligere en din måling. Så selv i 140 vil den være rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Slettest ikke sikkert forskjellen er så stor, all den tid ingen av motorene er undermotorisert, slik en gammel 520i er.

134km\t og ganske kupert terreng, den gikk i det aktuelle tilfellet langt rimeligere en din måling. Så selv i 140 vil den være rimeligere.

Se der ja, nå er det du som synser. 

Jeg hadde i følge min kjørekomputer en snittfart 140 km/t over ca 370 km lang strekke. Men man må jo stadig bremse opp for annen trafikk samt påfølgende akselerering. Å kjøre igjennom Sverige nattestid vil selvsagt gi ett lavere forbruk, lite trafikk er helt essensielt for å få ett lavt forbruk. På min måling så var man oppe i over 200 km/t noen ganger der det er fri fart osv. I 150 km/t så ligger min 530d på 1950 rpm, hvor mye tror du en 520d ville ligget på her? Ett langt høyere turtal som igjen vil generere ett høyere forbruk. Tre literen har ett lengere register og vil ligge på ett lavere turtal i motorveihastigheter, ergo den jobber mindre anstrengt for å holde bilen i gang. Jeg har kjørt nok på motorvei i Norge og nedover i Europa til å vite hvor landet ligger når det gjelder forbruk og arbeidsområde på disse bilene. Tipper 30 000 km av de 40 000 km jeg har kjørt med min F10 530d er tilbakelagt på motorveier i inn og utland. Er vel ikke så mye motorvei oppe i Troms? 

Jeg er med på at under norske forhold så er forskjellen i forbruk minimal og at den som regel går til toliterens fordel. Men som jeg sa, jeg synes ikke forskjellen i forbruk er så stor med tanke på de andre fordelene en treliter har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troms er heller ikke i Sverige, så vidt meg bekjent :) Målingen var over 310km, og over ett fjell, kan kjøre rimeligere i annen geografi.

Men uansett, det er ikke så mye å diskutere, all den tid oppgitte data, og de aller fleste her inne støtter min observasjon. Frisk 520d går en del rimeligere kontra frisk 530d, punktum.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, CrZyWiz skrev:

Troms er heller ikke i Sverige, så vidt meg bekjent :) Målingen var over 310km, og over ett fjell, kan kjøre rimeligere i annen geografi.

Men uansett, det er ikke så mye å diskutere, all den tid oppgitte data, og de aller fleste her inne støtter min observasjon. Frisk 520d går en del rimeligere kontra frisk 530d, punktum.

 

 

Nei, den går ikke en del rimeligere. Den går litt billigere :) Det står jeg bastant på da dette er min erfaring med de nevnte bilene. Jeg har selv en 530d og har ved to anledninger hatt 520d som leiebil, har ikke målt nøyaktig på disse men ut ifra hva jeg har kunnet se av forbruk så er ikke forskjellen så veldig stor. Jeg hadde en F11 520d som leiebil i Tyskland, denne målte jeg dessverre ikke gjennomsnitts forbruket på. Men jeg reagerte på at den forsynte seg godt av tankens innhold når den ble "jaget" litt på Autobahn (pluss 200 km/t). Plutselig var det gått en halvt tank etter noen timer med hurtig Autobahnkjøring. Her er 530en veldig annerledes, men igjen så er det lite relevant for norske forhold. Men jeg bare nevner at det er ikke alltid den minste motoren som bruker minst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2014, F10 520d med m-tuning kit. Fikk nylig utført en software oppdatering etter feilmelding på girkassa. Har kjørt ca 2 200km med vesentlig langkjøring, med forbruk på 0,6.  De foregående 10 000km (før feilmelding i girkassa) lå forbruket på 0,57.  Alt i følge bilens egen måling. Har aldri brydd meg med å regne på dette manuelt. Så langt ser det ut til at software oppdateringen har ført til høyere forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...