Gå til innhold

L.E & J.E`s e46 320i coupe


JE
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, RF91 skrev:

Jøsses meg for eit nevenyttig par! :P Må sei at bilen har jo komme seg opptil fleire hakk :)

Takk :) 

Hjelper mye når Kona har litt bil og detailer interesse ;) 

Endret av JE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste banetreffet for i år er over og en lang pause fra banekjøring er dessverre startgropa. Men lørdagen ble en kald men meget bra dag på rundskogen i regi av Trackday :) 

FB_IMG_1476042795896_zpsxjitkqot.jpg

Siden sesongen er over, så er det bare å begynne å ta tak i det man ikke er fornøyd med. Det første som stod på lista var bytte til større hoved bremse cylinder. Etter montering av e90 m3 bremsene så blei pedal følelsen ikke helt bra. 

Ut med den gamle som var 22/20 mm.

20161010_210511_zps3hhj82op.jpg

Inn med "ny" fra Z4 M, som er 25/22 mm

20161010_155413_zps5zvscunw.jpg

Etter en runde med lufting, så var pedalen en god del "høyere". Gjenstår bare å ta en test tur.

 

Neste på lista var effekt, eller mangel på den. Helt siden 2,5L literen ble installert så har man hatt en følelse at det har manglet litt effekt. Men på Våler banen så merkes det ikke i like stor grad som på Rudskogen.

Tok derfor en test tur (på lukket område) for å sjekke ladetrykk vs omdreininger, siden alt annet virker som det skal og det ikke er noen feilkoder. 

th_20161009_145739_zps4pk7jyap.mp4

Syns ladetrykket kom litt for seint og er litt for lavt. Tok kontakt med ESS og diskuterte problemet, etter litt fram og tilbake viser det seg at ESS hadde glemt å selge meg ny reimskive til kompressoren sammen med nye dyser og software. har nå 104mm skive og skulle hatt 95mm, noe som tilsvarer en økning av rundt 10% på omdreiningene for kompressoren.

20161011_203337_zpsrp0iagqh.jpg

20161011_203312_zpskei0oqnu.jpg

Ny reimskive er på vei fra ESS, og kortere reim er bestilt.

Når jeg holdt på å plukke av reimskiva på kompressoren, så jeg tilfeldig vis at radiatoren bula opp i overkant. Etter demontering viser det seg at den buler ganske greit på toppen og litt i midten.

20161011_200114_zpsiffivkvq.jpg

20161011_193354_zpswwlw6w1t.jpg

Hadde heldigvis en hel radiator liggende fra en e46 320d jeg skrota i sommer, så da kom den til nytte :) 

 

Ser fram til å teste bilen med 95 mm reimskive, håper det blir merkbar forskjell!

Endret av JE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sexeren skrev:

Hva skal effekt være med rett reimhjul? Og hvor mye trykk kjøres det med?

Boost pressure: 8 PSI  
Horsepower: 310 DIN/300 Auto (Stock 170DIN) 
Torque: 370 NM /350 NM Auto (Stock 245) 

På filmklippet har jeg målt ladetrykket før intercooler. I følge det jeg har lest, så skal det være 8 psi (ca 0,55 bar) etter intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter montering av riktig kompressor reimhjul, har det vært mye problemer med feiltenning.

14686398_10153792331146951_1627858909_n_

Første step var å sjekke / bytte plugger, noe som ikke hjalp, selv om de gamle så rimelig dårlige ut, og knapt nok var skrudd fast og hadde tydelige spor etter lekkasje av forbrennings trykk.  

Videre ble en og en coil byttet, da det var rimelig sporadisk feiltenning. Dette ga heller ikke resultater..

20161101_133625_zpsusxc1tx3.jpg

De alternativene som gjenstod da, var dårlig bensinpumpe eller LMM. Kobla opp manometer til fuel railen og kjørte en tur.

20161101_132042_zpsigra9fif.jpg

Det viste seg da at bensinpumpa ikke greide å å holde 3 bar engang ved fult ladetrykk, når den egentlig skulle gitt over 4 bar. Byttet med en annen pumpe jeg hadde liggende som var 4 år nyere, og kjørte en test tur til. Resultatet var korrekt bensintrykk men fortsatt problemer med coil og feiltenning på cyl 6. 

 

Byttet så Lmm, men det ga ingen forbedring, fortsatt feiltenning på cyl 6. For å sjekke om det faktisk var coilen på cyl 6 så bytta jeg coilene mellom cyl 1 og 6. Plutselig var problemet borte og motoren gikk som den skulle :) endelig! :D 

Vell tilbake i garasjen, skulle jeg sette tilbake alle deksler i motorrommet, og så da at radiatoren bula ut litt i toppen og skikkelig i bånn.. 

20161103_111545_zpsjk0n8qs0.jpg

20161103_111747_zpsbvpkhqaf.jpg

Siden den radiatoren som satt i nå, allerede har overlevd 316k km i en 320d, blei det konkludert at det med at det ikke er noen annet enn radiatoren i seg sjøl som var problemet. Bilen blir ikke brukt i vinter, så det blir å bestille en ny radiator før neste sesong, da det ser ut som om det helt vanlig problem med gamle e46 radiatorer.

Endret av JE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke logget trykket i vannsystemet ditt under kjøring? Du har jo tydligvis en del trykk i vannsystemet ditt:D 

Holdt lenge på med en e36 318tds en gang, og da koblet jeg ett trykkmanometer til kjølesystemet. Fant da ut at trykket på vannet steg i takt med turbotrykket :( Viste seg til slutt at det var en liten sprekk i blokka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2016 at 9.05, EDH_Performance skrev:

Du har ikke logget trykket i vannsystemet ditt under kjøring? Du har jo tydligvis en del trykk i vannsystemet ditt:D 

Holdt lenge på med en e36 318tds en gang, og da koblet jeg ett trykkmanometer til kjølesystemet. Fant da ut at trykket på vannet steg i takt med turbotrykket :( Viste seg til slutt at det var en liten sprekk i blokka...

Nei, har ikke det (enda).

Sleit du med at den lakk ut kjølevann pga overtrykk, eller hadder du problemer med radiatoren? 

Hvis man googler "bmw e46 bowed radiator", så ser man hvor vanlig dette er for e46 med radiatorer som begynner å bli gamle. 

Men skal sjekke trykket på kjølevannet, neste gang jeg får mulighet til en test tur på bare u-salta veier. Takk for tipset ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult prosjekt! Har ikke fått med meg denne..

Aldri sett gul e46 før men komboen ble faktisk ganske kul! Gult er kult. 

Kjekt med kompressor og løsningen til bremsene var heller ikke feil! 

Følger med videre her. 

Om du noen gang skal selge den så er jeg intressert. :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JE skrev:

Nei, har ikke det (enda).

Sleit du med at den lakk ut kjølevann pga overtrykk, eller hadder du problemer med radiatoren? 

Hvis man googler "bmw e46 bowed radiator", så ser man hvor vanlig dette er for e46 med radiatorer som begynner å bli gamle. 

Men skal sjekke trykket på kjølevannet, neste gang jeg får mulighet til en test tur på bare u-salta veier. Takk for tipset ☺

Kom alltid ut litt når det kom over 1 bar i kjøledystemet:) Men korte pull gikk greit, men var veldig kjedelig! Men lett å koble deg innpå, og så ser du om det stiger i takt med trykket i innsuget:D

Min kunne ligge på 0.1 bar lenge og steg rett opp i en bar om jeg ga på litt! Ladet ca 2.5 bar da men likevell^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2016 at 4.07, Enes Yakici skrev:

Utrolig kult prosjekt! Har ikke fått med meg denne..

Aldri sett gul e46 før men komboen ble faktisk ganske kul! Gult er kult. 

Kjekt med kompressor og løsningen til bremsene var heller ikke feil! 

Følger med videre her. 

Om du noen gang skal selge den så er jeg intressert. :-) 

 

Takk :)

Den er faktisk levert originalt med individuell fargen dakragul 2

Den blir nok ikke til salgs med det første ;)

 

On 11/12/2016 at 5.26, EDH_Performance skrev:

Kom alltid ut litt når det kom over 1 bar i kjøledystemet:) Men korte pull gikk greit, men var veldig kjedelig! Men lett å koble deg innpå, og så ser du om det stiger i takt med trykket i innsuget:D

Min kunne ligge på 0.1 bar lenge og steg rett opp i en bar om jeg ga på litt! Ladet ca 2.5 bar da men likevell^^

 

Hmm, håper i det lengste på at det ikke er toppaking eller noe lign. Syns ikke kjølevanns slangene har vært noe unormalt harde rett etter kjøring, og det har ikke lekket noe kjølevæske.

Skal som nevnt, måle trykket ved første anledning (i desember). Så få man satse på at det er ok.

Noen som har erfaring med Nissens radiator i e46? ser det er mange i usa som sverger enten til behr eller nissens radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2016 at 19.43, D.Schantz skrev:

Bytt lokket på ekspansjonstanken og ny radiator 👍

Jepp, det blir nok til det :)

 

4 timer siden, Freakshow skrev:

Takk for tips, men vil ha noe som passer rett i :)

Blir nok behr eller nissens radiator og nytt lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...