Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Han har ikke fulgt med på prisnivået på de dieselbilene iallfall. De fleste attraktive dieselbiler selges jo for det samme nå som for ett år siden. Nå er Range Rover Sport generelt sett litt ukurant sammenliknet med X5 og XC90. Mulig det er kjøpers marked på akkurat dyre ukurante biler, men på BMW, Volvo, Audi, Mercedes og tildels Volkswagen så er det selgers marked på biler med riktig spec. Det skal være diesel, firehjulstrekk, gjerne SUV/stasjonsvogn og hengerfest. Naboen solgte sin 18 model Golf TDI R-Line fikk 220 000,-, i fjor våres lå den ute i månedsvis til 190 000,- uten å bli solgt.

Bruktbilmarkedet i Norge tilføres ikke "nye" varer av det nordmenn egentelig vil ha. Nybilsalget består i så stor grad av elbiler og hybrider at bruktmarkedet på sikt ikke tilføres så mye diesel biler som det er etterspørsel etter. Da holder prisen seg på de brukte dieselbilene. Så kan man jo spørre seg hvorfor ikke man tar opp massiv bruktimport igjen, slik vi var gode på tilbake på 90 og 2000 tallet. Ett ugunstig forhold mellom den norske krona og euro er årsaken her, særlig når Euroen er så sykt høy som den er nå. Ett annet aspekt er at dieselbiler og bensinbiler har blitt vesentlig billigere i Norge med årene. Avgifter har blitt lagt om og endret slik at bilene kommer gunstigere ut. En G30 530d koster fra 750 000,- i Norge, i Tyskland koster den fra 630 000,-. Før var avgiftene i Norge så skyhøye at en 5-serie eller Passat gjerne kosta tregangern i Norge.

Det som er litt rart i de tidene vi lever i nå er jo at det har ikke blitt dyrere å kjøre diesel eller bensin (utenfor Ring 3 i Oslo). Nå har jeg kjørt diesel i 11 år og det er stadig like gunstig for meg. Jo elbiler har seilet opp som ett billigere alternativt, og var det om å gjøre å ha billigst mulig bilhold så hadde jeg kjøpt elbil. Men jeg er glad for at det alternativet jeg er fornøyd med og som fungerer for meg iallfall ikke har blitt dyrere...selv om det ikke lenger er det billigste alternativet 😀 Så får vi se hvor lenge det holder seg slik da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2021 at 1:22 PM, Shattered said:

 

Quote

– Jeg suste rett inn på Mosseveien hver dag i bussfila, og parkerte gratis ved Akershus festning. Det var helt rått. Helt konge. Men nå er det ikke mulig lenger. Ikke er det gratis parkering, og i bussfila kan man ikke kjøre alene lenger.

 

Sett med Oslo-øyne, så har han et godt poeng dog.  Man sparte noe vanvittig med tid med old school-elbil (med dertil rekkevidde...) inn til Oslo for 10-15 år siden, men kollektivfeltene nå til dags har blitt fylt opp av evneveike kjerringer i Leaf. 

De modigste pionerene kjørte jo Peugeot 106 Electric inn og ut av byen. Sjelden man ser de nå til dags, men for 20 år siden gikk det noen av de rundt Oslo. Dog var det ikke spesielt bra biløkonomi på sikt da de fleste jeg har sett til salgs har lav km, type 50-80 000km på 15-20 år.  

post-1529-0-10502200-1390252056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når vi kjøpte elbil i 2014 så var det jo nesten gratis å kjøre. Vi kjøpte en VW e-up! som madammen brukte inn til jobb i byen hver dag. Her parkerte hun gratis og fikk lade gratis, den lille elbilen var ikke dyr å lade og vi merker vel at strømregninga ble ett par hundre lapper dyrere. Så kjørte hun gratis i bommen på E18 de to dagene i uka hun hadde møte i Sørlandsparken. Årsavgiften var på 500 kr husker jeg, som på en moped. Men så bestemte Arendal Kommune seg for at elbil også må betale for å parkere, dette var jo ett av de viktigste kjøpsargumentene for oss. Så fjerna FrP bommene på hele E18, supert for all del. Så gikk årsavgiften opp og vi begynte å bli redde for å eie en elbil utenfor nybilgaranti. Så da forsvant mye av besparelsen for vår del, legg så til at e-up! med sin rekkevidde på 130 km har ett begrenset bruksområde. Irronien er at rett etter at e-up! ble solgt så kjøpte vi en Ford Excursion 6,8 V10 😂 Men det var for å dekke ett annet behov vi fikk da, ett behov for å trekk tungt og ha god plass. Og hva kjører madammen i dag nå som hun ikke kjører elbil inn til sentrum hver dag? Veldig ofte kjører hun E60 med V8 😎 Men hun maser stadig om en ny elbil, nå senest Mustang Mach-e. Uaktuelt sier jeg, det blir i såfall en ladbar hybrid. Enn så lenge gjør V8ern en god jobb som nummer to bil for oss👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Fredrik 90 said:

Irronien er at rett etter at e-up! ble solgt så kjøpte vi en Ford Excursion 6,8 V10 😂 Men det var for å dekke ett annet behov vi fikk da, ett behov for å trekk tungt og ha god plass. Og hva kjører madammen i dag nå som hun ikke kjører elbil inn til sentrum hver dag? Veldig ofte kjører hun E60 med V8 😎 Men hun maser stadig om en ny elbil, nå senest Mustang Mach-e. Uaktuelt sier jeg, det blir i såfall en ladbar hybrid. Enn så lenge gjør V8ern en god jobb som nummer to bil for oss👍

 

Problemet med Mustang Mach-e er jo at den ser mindre bra ut. Hadde man enda kunne fått den "originale" moderne Mustangen i el hadde det vært andre boller....Siste generasjon Mustang er jo sjukt fet, selv med en "puslete" 2.3-ecoboost. 

Vedrørende Excursion - jeg har hatt lyst på en slik med 7.3TD en liten stund. En i bygda har en slik - svart og strøken, uten kanalrust og bygderåner-preg. Helt original. Rett og slett en veldig attraktiv bil. 

Han fyret den opp og lot den stå og gå på tomgang her forleden, og jeg sto og glante som en evneveik nisse med tunga ut av kjeften. ...Eneste er at jeg egentlig ikke trenger en schvær pickup/flerbruksbil da jeg ikke har behov for verken mer plass, hengervekt eller bagasjerom. Litt det samme som Ford Expedition 2002-2006ish. Riktignok ikke like solide, men fortsatt attraktive mtp alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid blir mer som helårsdekk spør du meg, mellom to stoler. Når du først har muligheten til å ha flere biler og dere bedriver småkjøring, samt tar alle langturene sammen så gir det mye mer mening med en elbil og en fossilbil i stedet. Skal man ha kun én bil kanskje mer mening å vurdere hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Werther skrev:

Vedrørende Excursion - jeg har hatt lyst på en slik med 7.3TD en liten stund. En i bygda har en slik - svart og strøken, uten kanalrust og bygderåner-preg. Helt original. Rett og slett en veldig attraktiv bil. 

Han fyret den opp og lot den stå og gå på tomgang her forleden, og jeg sto og glante som en evneveik nisse med tunga ut av kjeften. ...Eneste er at jeg egentlig ikke trenger en schvær pickup/flerbruksbil da jeg ikke har behov for verken mer plass, hengervekt eller bagasjerom. Litt det samme som Ford Expedition 2002-2006ish. Riktignok ikke like solide, men fortsatt attraktive mtp alder. 

Ford Excursion var en bil jeg alltid hadde hatt lyst på, og når vi fikk behov for en stor bil med god plass og kapasitet til å trekke tungt så var det muligheten til å teste ut en sånn. Vi skulle flytte, og med alt av bakseter slått ned så rommer en Excursion mer kubikk enn en VW Transporter. Så skulle vi flytte til ett hus hvor vi skulle opparbeide tomt og bygge garasje. Det var tunge lass med materialer, jord, belegningsstein osv. Konge bil til dette formålet. Men det er jo en lastebil å kjøre, interiøret er spartansk og el nettet i bilen er jo av hyssing. 

De fleste skal jo ha 7.3 diesel og det kan jeg ikke forstå? Den er jo forferdelig på alle mulige måter. Den bråker som ett steinknuseverk, den er vanvittig slapp og har flere kjente problemer. Jeg gikk spesifikk for 6,8 bensin da den er mer kjørbar. Jeg kjørte en 7,3 liter en gang og den var helt pyton å kjøre, 0-100 på 15 sek. Når du trør kickdown så skjer det ingenting, bare bråker mer. 6,8 V10 er en skamsolid motor som fint kan kjøres i det daglige. 0-100 på rett rundt 10-11 sek og du kan fint holde gjevent 130 km/t på motorveien uten å bli sliten. Vi reiste til Aarhus med vår Excursion, lå stabilt på 1,3 l per mil på danske motorveier. Bare ikke prøv å parker en sånn bil i Danmark, den får ikke plass noe sted i småbil landet Danmark. Noen ganger så savner jeg litt bilen, var utrolig greit å ha en sånn stor og kapabel bil. Du føler deg jo ustoppelig...og Ford Excursion er vel det nærmeste ustoppelig bil vi vanlige kommer 😀

2D3613DB-6869-4D3B-BBC4-7A852442453B.thumb.jpeg.e576fe7333e4d2d7c151e02fa68b3d4b.jpeg

I USA har jo dette nå nærmest blitt en cult klassiker. Der over så er dette uhyre populære bilen og ett bra low miles eksemplar må du fort blø 20 000 dollars for. En del større You Tubere har også rettet sitt blikk mot denne kjempen 😀

10 timer siden, E.C. skrev:

Hybrid blir mer som helårsdekk spør du meg, mellom to stoler. Når du først har muligheten til å ha flere biler og dere bedriver småkjøring, samt tar alle langturene sammen så gir det mye mer mening med en elbil og en fossilbil i stedet. Skal man ha kun én bil kanskje mer mening å vurdere hybrid.

Jeg ser det litt annerledes når det kommer til hybrid...ladbar hybrid. Ja det er en to i ett løsning, men en ladbar hybrid gir litt mer mening når den har en bra rekkevidde. En elbil vil ha sine begrensninger på langtur uansett hvordan man vrir og vender på det, ting høres bra ut på papiret men det kan ikke alltid sies om praksis. Så en ladbar hybrid som kan gjøre unna all lokal og småkjøring på strøm, akkurat som en elbil er perfekt. Så har den også langtur egenskapene hvis vi skulle velge å kjøre den på tur. Selv om vi har andre biler til langkjøring så synes jeg det er tull å ha enda en bil som kun kan brukes på lokal kjøring...altså en hel bil til kun ett formål. Så kan man si kjøp en liten billig elbil. Det utgår også pga plass innvendig, derfor er en billig liten elbil utelukket. Det ryktes om at nye Golf GTE vil gå opp i mot 100 km elektrisk, ellers så kan jeg gå leaset en Kuga PHEV (68 km rekkevidde) for rundt 3000 kr mnd uten innskudd. Det er mye bil for pengene, men vi får se...inntil videre så gjør E60 jobben som god nummer to bil. En G30 545e i stede for G30 540d vil vurderes. Det løser isåfall mye..

Så må det jo også sies at jeg ikke ønsker å eie ett elektrifisert kjøretøy som er utenfor garanti. Med det som har kommer frem den senere tid så tør jeg ikke det.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men 68 km elektrisk på papiret er helt nede i 15-20km med småturer på kalde vinteren om man vil ha en varm bil. Jo mer "stop and go" (som man gjerne holder på med om man skal innom byen) jo verre blir forbruket. Så degraderer batteriet over tid og man er kanskje nede i 70-80-90% av brosjyretallet etter noen år, gjør ikke saken så mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ford Excursion 

Husker nå Excursion kom, da fikk den total slakt av Lars Ola Sandelien i ViMenn bil. Han var veldig flink til å skrive, og kan ikke huske å ha lest så mye negativt om en bil noen gang. Tror spesielt det var bremsene han hang seg opp i. Han var vel mest interessert i italienske biler om jeg ikke husker feil.

Har aldri kjørt Excursion, så kan ikke si noe om han hadde rett, men jeg husker veldig godt at han skrev om den.

Imponerende dimensjoner er det iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, E.C. skrev:

Joda, men 68 km elektrisk på papiret er helt nede i 15-20km med småturer på kalde vinteren om man vil ha en varm bil. Jo mer "stop and go" (som man gjerne holder på med om man skal innom byen) jo verre blir forbruket. Så degraderer batteriet over tid og man er kanskje nede i 70-80-90% av brosjyretallet etter noen år, gjør ikke saken så mye bedre. 

Jeg velger å fokusere på at når jeg får kjørt te 2 milene på vinteren, så har jeg spart bilen for en 4 - 5 kaldstart. Å den lader veldig fort til å begynne med, så etter å ha kommet hjem, så klarer man fort en tur til om det skulle være nødvendig.

Men det passer nok ikke for alle, det er helt sikkert og det er vel tvilsom at jeg hadde kjøpt hybrid selv om vi skulle hatt to biler når vi kjøpte den. Samtidig synes jeg det er dørgende kjedelig å lade på langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Joda, men 68 km elektrisk på papiret er helt nede i 15-20km med småturer på kalde vinteren om man vil ha en varm bil. Jo mer "stop and go" (som man gjerne holder på med om man skal innom byen) jo verre blir forbruket. Så degraderer batteriet over tid og man er kanskje nede i 70-80-90% av brosjyretallet etter noen år, gjør ikke saken så mye bedre. 

Der tar du feil! Svigerfar har den aktuelle bilen og i vinter så var rekkevidden nede i rundt 40-45 km. Da med bruk av varmeapparat og varmeseter.  Det som man kaller generasjon 2 ladbare hybrider har mye mer reelle tall enn før. Når Toyota RAV4 sier 75 km så går den det sommerstid, samme med X5 45e som min fetter har. Den går 85 km sommerstid også ned i 40-50 tallet vinterstid. Det er jo på småkjøring at ladbar hybrid går lengst, mye start stop. Motorvei og landevei er det som tapper batteriet her. I byen bremser man ofte, noe som fører strøm tilbake til batteri. Så bruker man begrenset av motoreffekten fordi man sjelden er over 50 km/t, man bare ruller rundt med lite bruk av power. Nå har jeg aktivt testet den del ladehybrider og det er iallfall min erfaring med de som er nye på markedet nå.

1 time siden, mslello skrev:

Husker nå Excursion kom, da fikk den total slakt av Lars Ola Sandelien i ViMenn bil. Han var veldig flink til å skrive, og kan ikke huske å ha lest så mye negativt om en bil noen gang. Tror spesielt det var bremsene han hang seg opp i. Han var vel mest interessert i italienske biler om jeg ikke husker feil.

Har aldri kjørt Excursion, så kan ikke si noe om han hadde rett, men jeg husker veldig godt at han skrev om den.

Imponerende dimensjoner er det iallfall :)

Ja jeg har lest den testen du tenker på der, og Excursion fikk i sin tid flere sånne dårlige tester. Og mye av det med rette, men journalistene burde også satt seg litt mer inn i hva dette er for en bil. De så Ford Excursion som en vanlig bil, noe den ikke var. Den er basert dirkete på Ford F250 Super Duty, en tung arbeidspickup. Det betyr  bladfjærer foran og bak, samt stive akslinger foran og bak. Styringa har kun en oppgave og det er å gi fører mulighet til å rette bilen i den rettning han ønsker....ikke noe mer. Bedre ble det heller ikke av at konkurrenten Suburban var langt mer "personbilifisert" enn lastebilen Excursion. Suburban hadde riktig nok stiv aksling bak, men den hadde uavhengig fjæring foran og spiralfjærer rund baut. Man kan kritisere Ford for at det var feil å basere Excursion på en F250, å heller bygge den på F150 hadde gitt mye bedre kjøreegenskaper. Men da hadde nyttelast og hengerkapasitet blitt begrenset, i USA kan du trekke inntil 5 tonn med Excursion. Er liksom ikke så mange familiesuver med 7 sitteplasser som kan det. Men med cruisekontroll på motorveien så var Excursion forholdsvis komfortabel å kjøre med 😀
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Husker nå Excursion kom, da fikk den total slakt av Lars Ola Sandelien i ViMenn bil. Han var veldig flink til å skrive, og kan ikke huske å ha lest så mye negativt om en bil noen gang. Tror spesielt det var bremsene han hang seg opp i. Han var vel mest interessert i italienske biler om jeg ikke husker feil.

Har aldri kjørt Excursion, så kan ikke si noe om han hadde rett, men jeg husker veldig godt at han skrev om den.

Imponerende dimensjoner er det iallfall :)

Det må ha vært en av de siste rene slaktene som en bil har fått i et norsk bilblad. Men det mange nå glemmer en del år senere er at det var en sammenligningstest. I det samme bladet så skrøt han hemningsløst av Suburban. Så vidt jeg husker så var det spesielt to ting som Sandelien sa var katastrofe på Excursion. Det var bremsene og retningsstabiliteten, det føltes som at karosseriet og ramma ikke var skrudd sammen. Chevrolet Suburban var himmelrik i forhold.

Jeg savner virkelig journalister som Lar Ola Sandelien. Han skrev på en måte som ingen andre. Den eneste som fortsatt står i den tradisjonen må være Vinding Sørensen.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune-K skrev:

Det må ha vært en av de siste rene slaktene som en bil har fått i et norsk bilblad. Men det mange nå glemmer en del år senere er at det var en sammenligningstest. I det samme bladet så skrøt han hemningsløst av Suburban. Så vidt jeg husker så var det spesielt to ting som Sandelien sa var katastrofe på Excursion. Det var bremsene og retningsstabiliteten, det føltes som at karosseriet og ramma ikke var skrudd sammen. Chevrolet Suburban var himmelrik i forhold.

Jeg savner virkelig journalister som Lar Ola Sandelien. Han skrev på en måte som ingen andre. Den eneste som fortsatt står i den tradisjonen må være Vinding Sørensen.

Ja, det stemmer det når du sier det .

Han var flink til og skrive og gikk bort alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Det må ha vært en av de siste rene slaktene som en bil har fått i et norsk bilblad. Men det mange nå glemmer en del år senere er at det var en sammenligningstest. I det samme bladet så skrøt han hemningsløst av Suburban. Så vidt jeg husker så var det spesielt to ting som Sandelien sa var katastrofe på Excursion. Det var bremsene og retningsstabiliteten, det føltes som at karosseriet og ramma ikke var skrudd sammen. Chevrolet Suburban var himmelrik i forhold.

Jeg savner virkelig journalister som Lar Ola Sandelien. Han skrev på en måte som ingen andre. Den eneste som fortsatt står i den tradisjonen må være Vinding Sørensen.

Det var en sammenliknings test ja, og Suburban er jo milevis bedre å kjøre. Jeg oppgraderte bremsene på min Excursion. Dette er helt vanlig å gjøre i  Ex-entusiast miljøet. Det man gjør er å montere slissa bremseskiver fra F150 Raptor og Powerstop bremsekalipere. Selv om Excursion er en lastebil i oppbyggingen så har den pussig nok bremseskiver på alle hjul. Den bremseoppgraderingen jeg gjorde var som natt og dag, noe en hver burde koste på seg med sånn bil. 

Ellers så solgte de ca 500 stk Excursion i året i Norge, det største enkeltmarkedet for modellen utenfor USA og Kanada. I følge en "guru" på disse bilene på Facebook gruppa så er stadig 70% av disse bilene på norske veier. Ikke dårlig etter 20 år 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Snagg30 said:

Er det slik å forstå at det her er originale CSL felger? Og om jeg går til innkjøp så må jeg ha 2 av hver felg alternativ som er på listen? Jeg er litt blå når det kommer til felg..

 

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/36_0698/1/50641?steering=L&transmission=N

Det er helt originale CSL felger ja, og du må ha 1 av hver felg alternativ (de leveres i ett sett for foran og bak). Pluss emblemer osv :) 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...