Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde ikke drømmestart her.

kom ned til vogna forrige lørdag og tenkte at siden det hadde regnet litt at det var et godt tidspunkt å vaske den på. Endte opp med at sikringen i stolpen ute gikk, og den gikk med engang når jeg prøvde å slå på igjen. Styret litt frem og tilbake og fant ut at det var inne i vogna og ikke i teltet. Prøvde å dra ut alt som var koblet på, men nei da. Heldigvis var det en elektriker som drev på rett ved siden av som hjalp til. Han fikk koblet ut ene kabelsettet fra sikringen så vi fikk vann osv i vogna. Hobby har (sikkert som alle andre) alle ledninger inn i samme sikring, så litt styr og finne ut hva som køddet til. Viser seg at det var de ledningene som gikk til mikro, kjøleskap og stikkkontakt over vasken. Når samme elektriker kom tilbake med måleutstyr noen dager senere virket alt når man koblet på, men vi antar kjøleskap i vogna som synderen.

så tenkte jeg at jeg skulle vaske taket på denne vogna på søndagen, gikk jo greit det helt til stigen veltet og knakk av en del på vinduet den traff.
 

deretter var det sjøsette båten som vi måtte plukke opp for en måneds tid siden pga den lå under vann. Siden det blåste litt driftet jo driten rett på en streingrunn og propellen fikk barbert seg litt. Kom meg etter litt frem og tilbake frem til bryggen hvor vi ligger på blåse. Endte selvfølgelig med å få tauet til blåsa inn i propellen, og ufrivillig bad måtte utføres,

men etter det, så har det meste gått greit.

Hatt fantastisk fint vær for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

@awt gjorde ikke du noe ala det samme tilbake i 2018/2019? 🤔 

Ble litt amputert ferie i 2018 ja. 😳

42 minutter siden, flobben skrev:

Hadde ikke drømmestart her.

kom ned til vogna forrige lørdag og tenkte at siden det hadde regnet litt at det var et godt tidspunkt å vaske den på. Endte opp med at sikringen i stolpen ute gikk, og den gikk med engang når jeg prøvde å slå på igjen. Styret litt frem og tilbake og fant ut at det var inne i vogna og ikke i teltet. Prøvde å dra ut alt som var koblet på, men nei da. Heldigvis var det en elektriker som drev på rett ved siden av som hjalp til. Han fikk koblet ut ene kabelsettet fra sikringen så vi fikk vann osv i vogna. Hobby har (sikkert som alle andre) alle ledninger inn i samme sikring, så litt styr og finne ut hva som køddet til. Viser seg at det var de ledningene som gikk til mikro, kjøleskap og stikkkontakt over vasken. Når samme elektriker kom tilbake med måleutstyr noen dager senere virket alt når man koblet på, men vi antar kjøleskap i vogna som synderen.

så tenkte jeg at jeg skulle vaske taket på denne vogna på søndagen, gikk jo greit det helt til stigen veltet og knakk av en del på vinduet den traff.
 

deretter var det sjøsette båten som vi måtte plukke opp for en måneds tid siden pga den lå under vann. Siden det blåste litt driftet jo driten rett på en streingrunn og propellen fikk barbert seg litt. Kom meg etter litt frem og tilbake frem til bryggen hvor vi ligger på blåse. Endte selvfølgelig med å få tauet til blåsa inn i propellen, og ufrivillig bad måtte utføres,

men etter det, så har det meste gått greit.

Hatt fantastisk fint vær for en gangs skyld.

Huff, ikke så mye bedre alt det der. Tekniske problemer er ikke så veldig morsomt det heller. Kjøleskap i vogn er jo en historie for deg selv, men samtidig også noe av det man er mest avhengig av.

Ang. båten blir det i det minste en god historie av det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben


Så det er ikke bare vi som har hatt litt styr i sommer 😂 Vi dro av gårde i båten for å nyte en liten båtferie på Sørlandet. Kommer til Furuøya utenfor Tvedestand, ser på vannmåleren at vanntanken plutselig er tom. Hva faen, den var ho halvfull da vi dro. Ok, bort i gjestehavna å fylle vann. På vei ut til Furuøya igjen så er faen meg vanntanken tom igjen, hva skjer? Jo en vannledning til krana på toalettet har hoppet av inni garderobeskapet. Siden jeg har vannpumpa på så har jo den tømt vanntanken to ganger....så nå har jeg 300 liter ferskvann i kjølen. Så da er det å fortøye på Furuøya for å få ut vannet med lensepumpa. Det blåser godt, ettåringen finner da ut at det er uaktuelt å ikke bli bært akkurat når vi skal legge til brygga...ho vræler vilt, vinden tar tak i båten, kona får ikke hoppet i land, jeg banner og alle andre på brygga har god underholdning. Etter MYE styr og spetakkel får vi fornøyd. Får fiksa vannlekkasjen og resten går bra 😀

Så begynner kokeplata å kødde, vil kun gå av og til. Går på lampeolje så noe må ha tetta seg, utrolig tungvindt.  Så det har blitt mye grillmat for å si det sånn, har heldigvis med gassgrill.

Så på siste dagen så topper det seg på nytt. Vi har vært på Klokkerøya i ett par dager med gode båtvenner. Vi har bada, grilla, hatt bål på fjellet som vi har sittet rundt ut i de små timer og virkelig hatt det hyggelig. Når vi skal reise å kjører jeg opp ankeret med vinsjen...men så begynner vinsjen å jobbe tungt og til slutt stoppe. Flott, dreggen har satt seg fast i sjøbunnen...det kan skje. Så jeg jukker litt frem og tilbake, kjører båten litt frem og litt tilbake for å rugge den løs....men ikke søren. Etter en del styring så kjenner jeg at jeg blir ordentlig forbanna...så da kjører jeg Clarkson taktikk og det er "SPEED AND POWER"!!! Gir skikkelig gass forover og båten blir holdt godt igjen, men begynner nå å bevege på seg...nå slipper den tenker jeg. I samme sekund ser jeg en Scand 3500 Atlantic som ligger ved land begynner å bevege godt på seg og plutselig henger etter meg med stramme tau festa mot land....da går det opp for meg at dreggen min sitter ikke fast i bunnen, det er han som har sluppet sin dregg over min og nå er jeg på vei til å ta med meg båten og jolla hans 😂😂 For ett liv det ble på land da, for der satt jo han og så båten sin var på vei avgårde kun holdt igjen av fortøyningen. Det ender med at han kommer roende ut med jolla, og sammen får vi lurt ankerkjettingen hans av min slik at jeg får opp dreggen. Han beklager seg veldig da det er hans skyld, siden han kom etter oss og da har kryssa min ankerkjetting.

Men bortsett fra dette så har det vært helt konge å være på sjøen 😎

DB9F8F83-2ECE-4FF2-A378-143ECA2980C2.thumb.jpeg.0d7ca7970714867310f6cb2030367e99.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HenrikSolberg skrev:

Off topic spørsmål 🙂

Er det ingenting å tjene på å importere 5 år gammel bruktbil? 

Har regnet litt alternativ beregning kalkulator på nett.

 

Det kommer an på hvilken bil du vil importere. Alternativ beregning lønner seg sjeldent lenger, særlig på eldre biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Hvordan opplever folk første generasjon M57 med twinturbo? Altså 35d/3,0sd 272/286?

272hk er det vel kun pre-LCI E6x 535d som har. 

Jeg syns 286hk motoren virket å være ganske grei 👍🏼 Hadde ikke noe store motor relaterte problemer med 335d jeg hadde. 

Termostater, div pakninger, vakuumsystem til turboene. 

Kunne lett hatt en slik igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hvordan opplever folk første generasjon M57 med twinturbo? Altså 35d/3,0sd 272/286?

m57n med to turboer har 272hk, m57n2 (m57n2TOP) har 286hk. Skal du justere opp effekt betydelig er det m57n2 286hk som gjelder. Utenom dette er de generelt bra, de er "like" (mtp feil) sine 30d varianter på det aller meste. Vakumslanger og de elektriske ventilene som styrer dette er gjengangere, og må byttes "ofte".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...