Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Bruktboliger selges etter den etter hvert mye omtalte avhendingsloven. Loven fikk en del endringer fra 1. januar 2022, der det blant annet er krav til nye tilstandsrapporter og beskrivelse av feil og mangler. I tilstandsvurderingene skal feil og mangler ved boliger skal defineres med IU (ikke undersøkt), TG0/TG1 (feilfritt, ubetydelige avvik), TG2 (slitasje, ting begynner å bli modent for utskiftning, men ikke noe prekært) og TG3 (alvorlig funksjonssvikt, må utbedres snarlig). Typisk TG3 er utett bad, bad med betydelige mangler, nedslitt bad, skadet membran, fukt/råteskader etc. Du kan gjerne sammenligne det med en 1er, 2er og 3er feil på EU. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Da investerer du i helse og morro og kjøper elektrisk endurosykkel, det fins bra nedfarter overalt når det er null stress å sykle opp først  :)  

Det er nok ett supert alternativ, og ville nok hjelpt på. Problemet er at jeg prøver så godt jeg kan og kjøre upraktiske biler om sommeren, gjerne to seter uten bagasjerom😬 Da hadde det vært fint og hatt sykkel stasjonert en plass.. 

Er jeg hjemme finner jeg aldri tid til sånt uansett 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik

Om jeg skulle være så uheldig og dra på med en forbikjøring oppi 201 akkurat når politiet står der, og bilen blir beslaglagt.. Er bilen borte vekk da? Ingen sjans og få den igjen? Så en bil til 2 mill blir som 2 mill rett ut vinduet??

Dette er korrekt. Det var en fyr som fikk beslaglagt en Lamborghini for noen uker siden etter å ha blitt målt i over 200 Km/t på E45 (motorveien som går igjennom hele Jylland til Tyskland). Det var den bilen og han ser den aldri igjen. Folk klager selvfølgelig og truer med advokat mm, men til ingen nytte.

Jeg synes ærlig talt at det er værre der folk har lånt en bil av f.eks kjæresten og kjørt altfor fort. Regelen sier i utgangspunktet at man må kjøre mer enn 100% over lovlig hastighet (+ som tidligere nevnt over 201 Km/t i 130 Km/t sonen på motorveier), men dette blir skjerpet hvis man også på andre måter kjører uforsvarlig. Jeg mener å huske at en fyr på denne måten mistet bilen etter å ha kjørt totalt uforsvarlig i 80 Km/t i en 50 Km/t sone. Bilen hadde han lånt av kjæresten så dette var jo litt dumt både for ham og kjæresten (som nå ganske sikkert er en ex).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe uklarheter her ang denne praksisen og lovligheten rundt det. En ting er når det gjelder dansker i danske biler, men hva når det gjelder en nordmann i en norsk registrert bil. Hvis den beslaglegges og selges på auksjon, hva med registrering på ny eier i utlandet? Det går jo ikke så lenge nordmannen nekter å salgsmelde bilen, det må jo også eksport papirer inn i bildet her. Hva om en norsk bank har pant i bilen, enn om bilen er en leasingbil? Er vi sikre på at denne nye danske praksisen er i henhold til EU lovgivningen? Kan norske myndigheter kreve å få bilen utlevert siden det er "norsk eiendom"?

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er noe uklarheter her ang denne praksisen og lovligheten rundt det. En ting er når det gjelder dansker i danske biler, men hva når det gjelder en nordmann i en norsk registrert bil. Hvis den beslaglegges og selges på auksjon, hva med registrering på ny eier i utlandet? Det går jo ikke så lenge nordmannen nekter å salgsmelde bilen, det må jo også eksport papirer inn i bildet her. Hva om en norsk bank har pant i bilen, enn om bilen er en leasingbil? Er vi sikre på at denne nye danske praksisen er i henhold til EU lovgivningen? Kan norske myndigheter kreve å få bilen utlevert siden det er "norsk eiendom"?

Jeg tror ikke at det er et poeng i denne sammenhengen at den danske staten skal tjene penger på beslagleggelse av en bil som en følge av grove fartsovertredelser. Praktiske problemer som en følge av beslagleggelsen løses sikkert i samarbeide med andre lands myndigheter.

Jeg tenker at det er noen ting som man bør merke seg når man reiser utenlands og spesielt når man f.eks kjører bil utenlands og i den forbindelse bryter lover og/eller f.eks forårsaker skade på personer. For det første plikter man å sette seg inn i det aktuelle landets kjøreregler samt følge disse. At man evt. ikke kjenner konsekvensene hvis man bryter en kjøreregel og/eller f.eks forårsaker skade på personer er ingen unnskyldning. For det andre gjelder dette alt annet også. I Tyskland skal man f.eks alltid ha identifikasjonspapirer (ausweise) på seg - i praksis pass for utlendinger. Man kan bli arrestert hvis man ikke kan vise ID papirer.

Tilbake til danske myndigheters beslagleggelse av biler så er det faktisk også mulig for politiet å beslaglegge biler som et preventivt tiltak for å forhindre lovovertredelser. I disse tilfellene skal anklagemyndighetene alltid på forhånd vurdere grunnlaget for en konfiskasjon. Vedr. konfiskasjon av biler som en følge av grove fartsovertredelser skjer dette som en konsekvens av at sjåføren har gjort seg skyldig i forhold som medfører ubetinget frakjennelse av førerkortet. 

https://www.retsinformation.dk/

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Danmark har strammet godt inn på flere områder, spes rundt strafferammen rundt gjengkriminalitet. 

Husker jeg leste om en svensk gjeng som fikk noen dommer som var ekstremt mye hardere en hva de ville vært i Sverige. 

Fant trolig link til ca. samme historie https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/08/28/195701735/strenge-straffer-for-drap-i-bandeoppgjor-i-danmark

Men litt som @Fredriksier, man bør sette seg litt inn i lovene til landet man besøker, spesielt hvis man tenker å oppføre seg utenfor normal folkeskikk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så når man ikke selv har utstyret som skal til for å gjøre det, så er jo "Selvvask" en grei løsning for å få ordnet det

Jeg snakker altså naturligvis om det som kalles underspyling av bilen, noe jeg føler egentlig tar godt av det som evt har bygget seg opp under der når man har kjørt bilen i saltlake og sand og allslags sørpe en stund..

Men selvom det ikke er noen mirakelkur så liker jeg å tenke at det gjør sitt for å holde bilen "ren" og fri for ting som kan forårsake rust under. Konklusjon er at jeg tenker at å gjøre dette en gang jevnlig, er en bra ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er korrekt. Det var en fyr som fikk beslaglagt en Lamborghini for noen uker siden etter å ha blitt målt i over 200 Km/t på E45 (motorveien som går igjennom hele Jylland til Tyskland). Det var den bilen og han ser den aldri igjen. Folk klager selvfølgelig og truer med advokat mm, men til ingen nytte.   

Har vært litt involvert i den saken du nevner, og det er ikke nødvendigvis riktig at han aldri ser den igjen eller truer med advokat "til ingen nytte". Det pågår flere søksmål for å få dette stoppet, blant annet fra leasingselskapene som bærer betydelig risiko ved en slik praksis. Lovligheten av dette er ventet å prøves helt opp til dansk høyesterett, og også EMD ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Walkabout skrev:

Har vært litt involvert i den saken du nevner, og det er ikke nødvendigvis riktig at han aldri ser den igjen eller truer med advokat "til ingen nytte". Det pågår flere søksmål for å få dette stoppet, blant annet fra leasingselskapene som bærer betydelig risiko ved en slik praksis. Lovligheten av dette er ventet å prøves helt opp til dansk høyesterett, og også EMD ved behov.

Spennende - det hele strider jo mot prinsippet om relativ lik straff for lik forbrytelse. Kjører man i 200 med Mondeo fra 94 (V6 versjonen selvfølgelig😉) slipper man jo mye billigere unna en "stakkaren" i Lambo. 

Nå har jo hvert land sine lover og straffer som man bør sette seg inn i og respektere, men tipper det hadde blitt rabalder i Europa om Norge for eksempel hadde etablert en lovpraksis hvor lastebiler som ikke hadde lovlig vinterutrustning ble konfiskert. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...