Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Snagg30 skrev:

Hun har gått hjemme nå i mamma permisjon i ca 7 måneder, og jeg kan love deg at når hun først skal ut av hus skal hun få være helt i fred! ;) har sett henne nok nå

Kjenner for mye til det!! 
 

fruen her kom seg endelig tilbake på jobb i august! Så nå er det jeg som loffer rundt hjemme med huset fult av unger 🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om hva BMW finner på om dagen, med XM og mye annet som de helt ulogisk roter med. Men nå sitter jeg å leser om nye Mercedes C63s AMG, og jeg må bare undre meg hva i alle dager de har røyka i Stuttgart. I utgangspunktet en flott bil med imponerende ytelser. Men de har altså da erstattet sin utgående men potente C63 AMG med V8er med en to liter ladbar hybrid med 660 hester. En tung jævel på 2,1 tonn, og vi som synes M3 xDrive er tung med sine 1800 kg. Grillen på M3/4 er jo bare barnematen mot dette makkverket av en bil AMG kommer med her. Vi har så utrolig lite å klage over her på BMW berget, ja M3/4 har stygg grill….men den har fortsatt rekkesekser, mulighet for kun bakhjulstrekk eventuelt M xDrive, mulighet for manuell kasse og jaggu kommer den ikke som Touring også 😅

Onde tunger vil avfeie ladbare hybrider som meningsløse biler. Bare tull som baserer seg på sneversyn og uvitenhet, dagens gode ladbare hybrider gir masse mening. Men denne børsa som Mercedes kommer med her er ladbar hybrid "done wrong". Enten burde de gått for en V6/V8 eller like godt gått full elektrisk med C63, dette her er jo hverken fugl eller fisk. En tung kloss med en stressa toliters firer og en vekt på 2,1 tonn. Den elektriske rekkevidden er…ja hold dere fast….tenkt på vi er i 2023 snart….hele 13 km går nye C63 AMG på ren strøm!! Hvorfor gidde? Dette blir en flopp, og her får BMW mange "gratis" kunder til M3/4. 😅

7C234D22-7774-4060-9454-17C3D3EE6FC4.thumb.jpeg.da075f785ce2b57d7ab128cb91e167db.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladbare hybrider er for meg først og fremst biler som skal pumpe ut noen urealistisk lave forbrukstall som man kun ser i brosjyra og aldri i virkeligheten. Ladbare hybrider kan sikkert gi masse mening om du har et bruksområde som passer, men det har jaggu meg ikke alle.

Her er min personlige "trangsynte" liste på hvorfor jeg ikke liker ladbare hybrider:

  • Kort rekkevidde på ren el
  • Går dass på ren el, fordi de har typ 100-150 hk for en bil som veier mer enn fossilutgaven. 
  • Dobbel drivlinje som øker sannsynlighet for feil. Du har alle mulige feil en fossilbil kan ha + elbilfeil.
  • Hvis du bruker de til småkjøring (som en liten elbil) så må du fortsatt ha f.eks. oljeservice, bytte luftfilter, på sikt reimer og vannpumper og det som er av "fossilt vedlikehold"
  • Veier mer, på enkelte modeller vil det kjennes mer enn på andre
  • Hybridopplegget spiser ofte plass av noe annet i bilen

Det er helt sikkert noen som kun kan ha én bil og som har et bruksområde som passer til en hybridbil, men det er flere som rett og slett vil ha det bedre med f.eks. en elbil og en fossilbil uten at man trenger å være plassert i uvitende-kategorien eller bli omtalt som onde tunger. Ellers er jeg enig i at Mercedesen ikke er like pen og at en 2L R4 ikke er det mest spennende, men når det er utslipp og antall hestekrefter "som teller" så blir det gjerne slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, @E.C.! Et annet moment med hybridbilene er også mangel på herredømme over kjøremodus. Man må ofte ty til hybridløsninger der man må sette bilen i sport, holde gass og brems inne samtidig etc. for at den skal fungere som en fossilbil, egg under pedalen for at den skal fungere som en ren elbil etc.

Ellers helt enig i at den nye C43 AMG ikke akkurat oser noe spesielt, og downsizing fra V8 til R4 oppleves som en total fiasko. Sånn sett er jo BMW heldig med det litt omdiskuterte utseendet ettersom man gjerne svelger en kamel eller to for å få en riktig motorisert bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke meningen å starte noen hybrid diskusjon, annet enn å påpeke hvor håpløs nye C63 AMG er som ladbar hybrid. 

Men jeg er som sagt blant dem som er positive til ladbare hybrider. Som petrolhead så må jeg med tung hjerte innse at rene fossile biler er på vei ut, iallfall i normale biler. Fossilmotoren har kun en sjanse for å overleve og det er som ladbar hybrid, og da blir det ett kompromiss for meg. Da får jeg de sidene jeg ønsker ved en fossilbil og de fordelene en elektrisk bil gir i hverdagen. Ja det blir mye kamel-spising med tanke på de svakhetene ladbare hybrider har, men alternativet (ja dere vet ha jeg mener) er for meg mye, mye…mye verre. Jeg har en bruksbil i ca fire år, kjøper når den er 1-2 år og kjører på den 80-100 000 km før jeg bytter igjen. En ladbar hybrid skal holde disse årene med min pedantiske tilnærming til vedlikehold og bruk. Etter dette er det noen andre sitt problem 😅

I bilpoolen på jobb så har vi både elbiler og ladbare hybrider med god rekkevidde. Jeg liker å bytte på, men i perioder med ladbar hybrid så kjører jeg nesten like mye på strøm som mine kolleger gjør med elbilene. Det er jo fordi man stort sett kjører bare lokalt og kanskje litt mellom nabobyene. Jeg har kjørt i ukesvis uten å måtte så mye som fyre bensinmotoren en eneste gang. Så det at man må gjøre sånn og så for å "lure" systemet til å ikke starte fossilmotoren kjenner ikke jeg meg igjen i. Jeg vipper den over i EV modus og da går den på strøm til batteriet er tomt, samme om jeg tar kickdown eller kjører hardt…den går i EV modus helt til jeg velger noe annet. Den er jo dau med rett over 100 hester på elmotoren, men det er som å kjøre E34 520i med Automat…noe jeg har gjort i over 10 år nå så det er jeg vant til 😂 Nei ladbare hybrider har åpnet mine øyne og gitt meg ett håp om at jeg også i fremtiden kan kjøre nyere BMW med seks høl i blokka foran meg. Det er vel ingen av dere som har testet G30 545e? Den bilen ga meg virkelig ett håp om ekte BMW glede også inn i den elektrifiserte tidsalder, litt mer rekkevidde, litt større tank og som Touring så er vi helt i mål (og det kommer i følge ryktene)👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en del X5 45e som jo i og for seg er den samme bilen som en 545e, og dessverre må man "trikse og mikse" for at bilen skal kunne oppleves som en ren fossilbil. Skal man unngå at motoren går ufrivillig over til elektrisk må en kjøre i sportsmodus, og skal en unngå at motoren ikke stopper ved tomgang/lyskryss, må spaken over i sport eller så må man gasse og bremse samtidig en gang. 

Jeg skulle gjerne sett på en ladbar hybrid som en fossilbil med verdens beste webasto, men gleden forsvinner litt når man selv ikke kan bestemme om bilen utelukkende kun skal gå på bensin/diesel. Den jager etter å slå av motoren for å kjøre på el, og det er dessverre litt slitsomt (og ikke en måte jeg foretrekker å kjøre bilen på). Foruten dette, er motorkonfigurasjonen helt fantastisk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg opplevde ikke G30 545e sånn som du beskriver @Saltkjelen. Der startet bensinmotoren kun når jeg tok kickdown, noe som var veldig lett å unngå ved vanlig kjøring. På Ford Kuga og RAV4 PHEV så starter ikke bensinmotoren selv om man tar kickdown i EV modus. Jeg kjørte med 545e litt rundt i Kristiansand sentrum, så kjørte jeg litt landevei og til slutt motorvei. Fikk 46 km ut av batteriet på ren eldrift uten at motoren startet en eneste gang, litt lite synes jeg men helt innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen kjørte meg til flyplassen idag med i3 120ah, 8+ ute, 100% batteri og forvarmet bil.

Ikke regn men mørkt så kjørte på fjernlys, hun følger fartsgrensa ( 50-80 soner, ingen motorveg) og foretok ingen forbikjøringer el. Etter 152km hadde hun 19% batteri igjen. Ikke voldsomme stigninger el.

Det ble vekslet mellom comfort og eco pro kjøremodus underveis. Men bilen gikk mer i eco pro enn comfort

Er det virkelig så dårlig rekkevidde når temperaturen går bare litt ned? 

Er det mulig og måle tilstand på batteriet fra bilen? Evt. Ved diagnose? 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det vil vel gi omtrent 19 mil samlet. Ikke usannsynlig dette med 8+ og varierende kjøring :) BMW har på i3 en batterireserve, så den skal holde godt på rekkevidden. Altså har du egentlig mer enn det er oppgitt, noe som gjør at man ikke merker om batteriet taper seg litt. Du får ikke målt tilstand på batteriet fra bilen. Men BMW skal kunne gjøre dette.

Les denne https://elbil.no/fortsatt-91-prosent-batterikapasitet-etter-seks-ar/

BMW har solide batteripakker mao. :) 

323D4FC5-CA00-4F07-B1AB-1FF6C2FAF645.thumb.jpeg.a1e5b2fb3c5fd0764047bdd7dc13a964.jpegC82520EC-7DBA-446E-918C-F9B32D69693C.thumb.jpeg.fa83b979b339897bef6aa94afcf220e0.jpeg
 

Med det sagt så måler bilen etter kjøremønster, så om du ellers kjører aktivt så vil gjenstående km-stand justere seg ned, mens under rolig langkjøring så endrer dette seg etterhvert. Altså at du klatrer mer kilometer enn den teller ned. Derfor er det mange som slutter å se på km-stand og heller på %. Jeg fikk et tips om å endre til %-vis i Teslaen, for å ikke henge meg opp i kilometer, det var uvant til å starte med, men nå er det helt konge. :) BMW viser vel både % og gjenstående km samtidig.

Opphavets i4 viser 290-300km, mye småkjøring og hengerdraging altså. Mens den i realiteten har nærmere 500km på langkjøring en fin sommerdag.

Naf har en test av i3 120Ah, eller to, en på sommer og en på vinter.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i3/rekkeviddetest-bmw-i3

1AA22043-4A06-40C1-A305-86945245B9E0.thumb.jpeg.bba067d34eb2052007f25cdfbddf85a3.jpegB000F35C-41C9-46E7-85F3-207FB6634968.thumb.jpeg.835da4c9253dedc641f989550adec9be.jpeg
 

De oppnådde 50 km lengre enn deg på kaldt, 3 grader, men de kjører pent pent. Det er mye faktorer som spiller inn, og jeg vet selvsagt ikke hvordan dere eller NAF faktisk kjørte eller ytre påvirkninger. Jeg ser jo på 19’ i3S FC, den viser vel 27 mil på en god sommerdag, mens all småkjøringen gjør at den viser jevnt over 15-20mil ved 100%. Høyrefoten bestemmer mye, og vi her hjemme ofrer ikke comfort og kjøreglede for noen kilometer ekstra :) 

Jeg er veldig pro i3 og synes modellen er den beste på markedet i sitt segment. Gitt at man tar bilen for det den er :) Mulig jeg derfor er inhabil 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...