Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎06‎.‎08‎.‎2016 at 9.20, Fredrik skrev:

Han hadde betydelig høyere hastighet enn meg (150-160 Km/t) og med lastebilen på min høyre side var situasjonen direkte livsfarlig for oss begge. Han var klemt mellom min bil og rekkverket. Jeg tar det nesten som en selvfølge at sjåføren må ha vært påvirket av piller/dop/alkohol.

Det kommer litt an på tid og sted. Jeg holdt på å gå på en grei smell for noen uker siden (i edru tilstand) da jeg kom i godt driv langs E6en kl 04 på natta, og selvfølgelig legger en polsk lastebilsjåfør seg ut for å kjøre forbi en annen trailer selv om han ser lysene mine ca 200m unna. Jeg ble så inni h.... forbanna at jeg la meg på høyre veiskulder og pløyde forbi begge to (så for de som lurer - det går to semi og en personbil i bredden på 4-felts-motorvei...), men det må sies at jeg fikk litt puls når den tregeste semien la seg såpass mot høyre på pur f at jeg holdt på å slikke et autovern som typisk nok dukket opp de få sekundene man lå side om side. Man får ikke mer spenning enn man lager selv :lol:

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var gamle dampen klar for nye 30.000km på veien :)   Det er omtrent min årlige kjørelengde.  

Handla for første gang hos billigbilpleie.no som egentlig er Dansk tror jeg. Handla 21 Liter olje som holder til 3 oljeskift og det ble da fraktfritt og levert på døra av Bring etter 2-3 dager og havna på en literpris på 109,- som er ganske hyggelig for denne olja.  Noen andre som handler olje eller andre ting herfra? 

DSC_0293.JPG

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvor jeg kan handle noen billige bildeler til en mazda 323f? 

Skruvat vil Ikke bli brukt da di har tidenes verste kundeservice. Heller ikke ebay. Er bremseskiver og noe dill jeg trenger. Så tenker om det finnes noe ala gs eller koed til mazda/japsebiler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Noen som har tips til hvor jeg kan handle noen billige bildeler til en mazda 323f? 

Skruvat vil Ikke bli brukt da di har tidenes verste kundeservice. Heller ikke ebay. Er bremseskiver og noe dill jeg trenger. Så tenker om det finnes noe ala gs eller koed til mazda/japsebiler?

 

http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Til slitedeler osv. bruker jeg å anbefale Meca, jeg har i det minste kjempegode opplevelser med Meca her i Molde. Her har jeg handlet slitedeler både til bremsesystem, motor, eksos, diverse filter osv osv til mange forskjellige bilmerker, alltid vært bra og levert på dagen. Med unntak av bremseskiver til Velosteren som måtte bestilles fra Sverige og toppakning til W202en som ble levert over natten. :) 

 

Edit:
Ser det er prat om olje over her. Bruker dere som har F10, E90lci, E60lci osv. som er 5 år eller mer å skifte selv eller inn på verksted? pre-lci er vel så gammel at de skifter man selv uansett..? Og er det muligheter å resette oljeskifte-nedtelleren selv? (Jeg finner bare resetting for CCC og biler uten CIC, om ikke sistnevnte fungerer på de med CIC også?). Samt sa han på Meca som selv har hatt E92 at bremsevæsken på disse bilene må byttes ofte (senest annenhvert år alt etter hvor mye som kjøres), så hvordan nullstiller man dette også, da jeg fant i instrumentpanelet at den skal skiftes etter like mange km som oljen skal? OG er det en vanskelig affære å gjøre selv, altså selve væskebytte?

Ble mye dette, takk for svar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt av service på F10en på Bavaria :) Synes det er greit selv om det er dyrt noen ganger, de ligget rett ved der jeg jobber så det er utrolig praktisk for min del. Liker også å ha stempel ifra merkeverksted i boka, da vart man at alt er gjort i henhold til fabrikkens krav. Selv på en 6 år gammel bruktbil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 4-5 årene med min tidligere 2003 E46 318d Touring (som jeg hadde i 10 år og til sammen 340000 Km) tok jeg alle alminnelige servicer på et uavhengig, men godkjent verksted. Servicen var bra og prisen ca. 40% billigere enn hos et autorisert BMW verksted (her i Danmark). På et tidspunkt fikk jeg problemer med svinghjulet/clutchen, men selv om dette også kunne ha vært reparert på det uavhengige verkstedet valgte jeg et BMW verksted til denne jobben fordi et korrekt montert svinghjul/clutch er helt essensielt for kjøreopplevelsen (les: det er store krefter på gang). BMW verkstedet måtte skifte svinghjulet og clutchen to ganger før det ble bra. Poenget her er at man bør være litt kritisk og selv vurdere den aktuelle problemstillingen. Enklere jobber som olje/filterskift, foringer og div. plug and play deler kan like gjerne skiftes på et ordentlig, men billigere verksted... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Fredrik 90 og @Fredrik :)
Jeg klarer å skifte olje selv, så det er ikke den biten som er vanskelig, det er det med resetting av serviceindikatorene og det stempelet i serviceboka. Hvor viktig er stempelet?
Når det er sagt var det veldig avslappende å lese at alle servicer er godt fulgt opp av forrige eier, samt at bilen hadde en storservice på Bavaria bare et par måneder før jeg kjøpte bilen hvor mye slitedeler ble byttet.
Likevel hadde kanskje det holdt med kvitteringer? Jeg skriver alltid på kvitteringene når jeg bytter ting, da km-stand og dato, og legger de ilag med serviceheftet, blir vel en egen perm etterhvert! På E91en har det i mitt hold enda bare vært bagasjelukedempere, pollenfilter og luftfilter. Dekk er vel ikke vits å føre km-stand(?).
Kanskje jeg skal sende en e-post til diverse uavhengige verksted i Molde for å høre :) 
Jeg sendte en e-post til GS Bildeler, Brages(tidl. Bavaria) og en autorisert Bosch-verksted som driver med slikt i mai i år, men har ikke hørt fra andre en GS Bildeler som var som vanlig kjapp med svar. Det er ikke helt på tide med skift enda, men om et par-tre måneder tenker jeg det må gjøres så jeg vil undersøke litt mulighetene :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent garantimessig/juridisk er et stempel i serviceheftet fra et uavhengig, men godkjent verksted like bra som fra et autorisert BMW verksted. Såvidt jeg forstår er din egen underskrift i serviceheftet i orden også i juridisk forstand, men hvorvidt den er troverdig for alle oss andre er et åpent spørsmål... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@pautomagi Jeg har også hatt perm på mine tidligere biler og ført på når jeg har gjort hva på kvitteringene, mens Velosteren og E91en har vært såpass ny at jeg ikke har hatt behov for det enda. Velosteren hadde jeg på Hyundai-verksted for oljeskift/service og E91en har ikke hatt service enda i mitt hold(okt. 2015), men er godt oppfulgt av den tidligere eieren med alle kvitteringer og stempel fra Bavaria i heftet. Hyundai-verkstedet var jeg ikke fornøyd med, de ringte til og med fra Hyundai Norge etter jeg svarte på en undersøkelse om hva jeg synes hvor jeg fikk forklart mitt. Det sier vel også litt om hvorfor Hyundai var i hardt vær her ifjor(?) om dårlig service. Med dette sagt kunne jeg godt hatt Hyundai igjen, men dette er en helt annen historie, beklager for å spore av...

@Fredrik Du har et veldig godt poeng med siste setning etter komma der :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett bra men uavhengig verksted er nok vel og bra, men ett stempel ifra dem kommer aldri til å veie like tungt som ett merkeverksted stempel. Fordelen med å bruke ett merkeverksted er f eks om fabrikken har en aksjon på bilen, den vil du gå glipp av på ett uavhengig verksted. På ett BMW verksted er det mekanikere som er skolert til å skru på akkruat din BMW modell, de skrur kun på det merket du har og innehar med det en vesentlig større kompetanse på akkruat din bil enn hva de ville hatt på ett merkeverksted. Også er det jo vissheten om at de utelukkende bruker originale deler :) 

På E34en bytter jeg oljer og filtere selv, forsøker også å bytte så mye slitedeler som jeg kan selv. Delvis for å ha ett billigere bilhold og for rett og slett å lære å skru selv. Alt av kvitteringer spares på og settes i perm, alt av servicer skriver jeg inn i serviceheftet med dato og km stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det med aksjoner fra bilprodusentene er et godt poeng. Jeg har i løpet av de to årene jeg har hatt Cactusen opplevd tre slike aksjoner (ingen farlige eller spesielt alvorlige). De har alle sammen blitt varslet via mail og sms (fordi jeg kjøpte bilen ny av en autorisert Citroën forhandler). Selvfølgelig blir disse aksjonene gjennomført på et autorisert Citroën verksted (det skulle bare mangle og de er gratis for meg), men f.eks et alminnelig oljeskift med filterbytte er idag såpass enkelt at det gjør jeg på mitt lokale verksted. Min 1,6 liter BlueHDi dieselmotor er imidlertid litt følsom når det gjelder olje så jeg medbringer selv 5 liter med fransk Total 0W-30 olje (jeg tror kun de har italiensk Eni olje)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...