Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste åra sagt at jeg skal ha bensinbil igjen, ikke fordi jeg er misfornøyd med diesel men pga det politiske klimaet. Men den siste tiden så har jeg begynt å gå litt tilbake igjen, litt pga at jeg rett og slett gir litt faen da det er meg selv jeg skal ha bil til. En annen sak er at den bilen jeg eventuelt vurderer koster veldig mye mer i bensinutgave. Hvilket betyr at jeg må vente lenger før jeg kan handle. Nå det er sagt, så vurderes kun F10en for salg så det er fullt mulig at det ikke blir noen ny bil ennå

Jeg har iallfall landet litt på at jeg gir litt faen, vil jeg ha diesel så velger jeg det. De dagene de skulle ha innført kjøreforbud i storbyene kan jeg holde meg unna. Verre er det om de setter opp bompenge satsene, men igjen så regner jeg med at dette kun gjelder storbyene.  

Over til noe annet:

 https://www.tv2.no/broom/9904632/

BMW har vært flittig brukt i Mission Impossible filmene, men i nyeste film nå så skal Tom Cruise kjøre en E28 fra 1986. Det synes jeg er ganske kult, kanskje det kan være med på å løfte statusen til eldre ordinære 5-serier noen hakk (hint hint originale E34 også). Særlig ettersom bilen det er snakk om tilsynelatende ser ut til å være helt original og tidsriktig. Men når en helt som hovedrollen i disse filmene først skal ha en eldre ikke amerikansk klassiker så er jo E28 ett glimrende valg, jeg kan ikke se for meg Tom Cruise i en MB W124 :P Så da har Horst Tappert som spilte Derrick og Tom Cruise noe til felles, de kjørte begge to E28 på TV :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.6.2018 at 12.15, Thundercoil skrev:

Hva tenker folk om markedet for dieselbiler de neste 2 årene og deromkring?

Det er et hysteri rundt diesel for tiden, men det verste er over, tror jeg. Når hylekoret har lagt seg, kommer andre stemmer til og vi får et mer nyansert bilde. Mercedes overrasker i år med å lansere en dieselhybrid, og Bosch har lansert en løsning for diesel som langt på vei løser miljøproblemene. Jeg tar dette som tegn på at markedet er i ferd med å snu, og de gode handlene av dieselbiler kan gjøres nå før den nye kunnskapen brer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske angående dette temaet. Hvorfor skal folk slutte å kjøre dieselbil bare fordi det har blitt dyrere i Oslo? Folk må lære seg å tenke selv og ikke slavisk følge myndighetenes råd. Hvis Arbeiderpartiet/MDG ber dere om å hoppe utfor et stup, gjør dere det? Det var samme kjøret for 10-12 år siden som favoriserte diesel, nå er det elbil. Diesel er fortsatt det beste valget for de som kjører mye.

Dog må det sies at jeg er litt overrasket over hvor sene i avtrekkeren tyskerne har vært i forbindelse med både el og hybrid. Toyota har drevet med dette siden 90-tallet, og at for eksempel Mercedes-Benz ikke har funnet noen tilsvarende løsninger til taximarkedet er pussig. De burde ha vært mer på ballen istedenfor å sitte og se på mens Prius tar markedsandeler.

Angående Mission Impossible - Virker som Hollywood har en forkjærlighet for Paris i kombinasjon med BMW da det ikke er første man ser filmer med rævkjøring av BMW i Paris. Har også sansen for Tom Cruise - har ikke sett mange av filmene hans, men han holder seg godt, er en skikkelig tøffing og man kan se at dette er en mann som elsker å lage film.

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av årsaken til at de europeiske bilprodusentene er kommet så sent i gang er lav etterspørsel etter elektrifiserte biler. Både Mercedes og BMW har jo i alle år hatt prototyper på slike løsninger, men markedet tilbyr det kundene etterspør. Nå i April så var det totale elbilsalget i Europa på 13 000 biler, det vil si 0,97 prosent av nybilsalget. 3500 av disse ble solgt i Norge i April. Så den elektriske revolusjonen alle snakker om er langt unna, veldig langt unna. Det vi er redde for her i Norge er det politiske klimaet. Vi styres av en gjeng uten kunnskap og kun med tanke for å være best i klassen. Selv de borgerlige er på god vei til å kjøre dette rett vest med ett forlag om å forby fossilbiler i 2025. Alt annet er ett enormt tabu og politisk selvmord, mediene sørger for dette. Politikerene gir vel faen i om markdet ikke har nok elbiler å tilby i 2025, for det kommer de ikke til å ha. De gir også faen i konsekvensene det medfører for miljøet og strømproduksjon. Alt som betyr noe er å kunne slå seg på brystet med hvem som gjorde mest for det grønne skiftet. Se bare på hvordan de gjordet det med DAB omleggingen, de gikk stikk i mot resten av Europa. De påtvinger oss dette DAB greiene før dekningen er ordentlig bygget ut, fordi det er om å gjøre å være først ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har litt peil på disse felgene? Vet det skal være noe opel greier men fås dem til bmw også? Lyst på sånne til nye vintervogna

Eller forslag til noen andre stålfelger i 16"-17" som er kurante!

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Streaxu skrev:

Noen som har litt peil på disse felgene? Vet det skal være noe opel greier men fås dem til bmw også? Lyst på sånne til nye vintervogna

Eller forslag til noen andre stålfelger i 16"-17" som er kurante!

-bilde-

Så ut som Work Meister S1 eller noe i den dur(ser det ikke er helt S1, men i samme gate). Jeg vet ikke om jeg skjønte innlegget helt, men dette er alu.-felger. De fås til de fleste biler og er populær på både E39 og E46.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Så ut som Work Meister S1 eller noe i den dur(ser det ikke er helt S1, men i samme gate). Jeg vet ikke om jeg skjønte innlegget helt, men dette er alu.-felger. De fås til de fleste biler og er populær på både E39 og E46.

Sikker? Nesten sikker på at dette er stålfelger som er blitt bredda. Men om noen har erfaring med sånne på bmw, er Insignia 5x120?

$_86.JPG

Endret av Streaxu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Streaxu skrev:

Sikker? Nesten sikker på at dette er stålfelger som er blitt bredda. Men om noen har erfaring med sånne på bmw, for Insignia er vell ikke 5x120?

-bilde-

Der var bedre bilde. Det ble plutselig en helt annen felg. Da kan jeg være med på stålfelgen... Men hvorfor ikke finne noen alu? Tror sjansen å finne noen Work S1 replica er større. :)

Edit:

Rota D2EX og Varrstoen ES6 f.eks.

Edit 2: Googlet litt om de stålfelgene og de ser ut til å være 5x120, var visst litt brukt på BMW ja. Stammer fra Insignia og Vivaro slik jeg skjønte de/leste meg fram til. Jeg ville likevel sett om jeg fant S1-ish replica alu. :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Daniel. skrev:

Er GM stålfelger. Brukes på Opel, Chevrolet +++

Er såvidt jeg vet 5x120 på de som er på Insignia og sånt.

Veldig poppis å bredde å ha på BMW i Polen.

Ja stemmer, sett noe av det på gamle volvoer å.

En kollega av meg sa at diesel insignia, astra osv hadde 5x120 mens bensin hadde 5x115 eller motsatt.

Regna med det var noe polish ja, satt på alle bildene på ebay da jeg lette etter skjermbuer 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.6.2018 at 21.13, Fredrik 90 skrev:

Mye av årsaken til at de europeiske bilprodusentene er kommet så sent i gang er lav etterspørsel etter elektrifiserte biler. Både Mercedes og BMW har jo i alle år hatt prototyper på slike løsninger, men markedet tilbyr det kundene etterspør. Nå i April så var det totale elbilsalget i Europa på 13 000 biler, det vil si 0,97 prosent av nybilsalget. 3500 av disse ble solgt i Norge i April. Så den elektriske revolusjonen alle snakker om er langt unna, veldig langt unna. Det vi er redde for her i Norge er det politiske klimaet. Vi styres av en gjeng uten kunnskap og kun med tanke for å være best i klassen. Selv de borgerlige er på god vei til å kjøre dette rett vest med ett forlag om å forby fossilbiler i 2025. Alt annet er ett enormt tabu og politisk selvmord, mediene sørger for dette. Politikerene gir vel faen i om markdet ikke har nok elbiler å tilby i 2025, for det kommer de ikke til å ha. De gir også faen i konsekvensene det medfører for miljøet og strømproduksjon. Alt som betyr noe er å kunne slå seg på brystet med hvem som gjorde mest for det grønne skiftet. Se bare på hvordan de gjordet det med DAB omleggingen, de gikk stikk i mot resten av Europa. De påtvinger oss dette DAB greiene før dekningen er ordentlig bygget ut, fordi det er om å gjøre å være først ute.

Dette er en sannhet med ganske store modifikasjoner. Jeg er enig i essensen når det gjelder innlegget, men å påstå at de tyske bilfabrikantene helt bevisst valgte å holde igjen med utvikling av elektriske biler helt tilbake til 2012 da Tesla presenterte Model S fordi markedet ikke etterspurte elektriske biler er ikke korrekt (les: som om de hadde forstand på teknologien, men heller satset på det markedet ville ha).

Faktum er at de på ingen måter visste hva som skulle til for å kunne bli moderne elbilprodusenter som f.eks Tesla. De hadde helt enkelt sovet i timen (fordi de var best til å produsere alminnelige biler) og dermed forsømte å følge med på utviklingen andre steder (hvordan Kodak sov i timen i relasjon til den digitale teknologien er en god sammenligning). Dette er noe tyskerne selv er smertelig klar over og i dag tar kraftig selvkritikk over (type: hovmod står for fall).

Omleggingen til DAB er etter min mening ikke relevant i denne sammenhengen ganske enkelt fordi den uten tvil er motivert av kunnskapsløse politikere (som du påpeker). At de tyske bilprodusentene sov i timen i relasjon til Tesla er helt deres egen skyld selv om spørsmålet om tap arbeidsplasser i et enormt omfang senere ganske sikkert fikk tyske politikere til å holde igjen med overgangen til elektriske biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så multikonsern som Daimler, VAG og BMW visste ikke hvordan de skulle lage en stor elbil som kunne gå langt. Det eneste Tesla har gjort er å putte ett veldig stort batteri i en stor sedan. Dette er den ingenting revolusjonerende med, annet enn at ingen har giddet å gjøre det før. BMW satte batterier i 2002 karroseriet i 1972, som ett forsøk. Bilen hadde en rekkevidde på 80 km og en toppfart på 120 km/t, latterlig med dagens standard men den gang var ikke markdet klart for noe slikt. Jeg er med på at Tesla startet en liten trend, kall det gjerne en nisje (noe det er med under 1% av nybilsalget). Men at bilen er en teknisk revolusjon, det er en sannhet med store modifikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det at Tesla Model S kun hadde et stort batteri er nettopp den store misforståelsen som også tyskerne tok feil av. Model S og de andre Tesla modellene er mye mer avanserte enn som så og det er før vi begynner å snakke om infrastruktur og bl.a kontinuerlig oppdatering av bilenes software on the fly.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...