Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Sånn føler jeg de fleste i Bergen kjører. Plutselig bremser de hardt ned, så plasserer de seg (eller ikke), så blinker de i 0,5 sek, idet de har begynt å svinge av. Uansett sted/vei/fartsgrense. 

Gamlisene er de som irriterer mest. Alle vet at de fleste er ekstremt treg opp i fart, ligger under grensen osv, men det jeg synes er verst, er at de okkuperer begge filer ut fra 90 graders-kryss, slik at alle som skal til høyre/venstre må vente på at de skal tørre å ta en luke, og at de ligger i feil fil inn mot og inni rundkjøringene. De bytter fil i hytt og pine før og inni rundkjøringene og de bruker ikke blinklys når de skifter fil. Alle må holde god avstand og aldri finne på å ligge ved siden av dem. 

Så bruker de livet som innsats når de skal inn i en rundkjøring. Er det 60-70-sone før rundkjøringen, så er det ikke snakk om å sakke av og se hva som kommer fra venstre og prøve å beregne farten deres ift luken du har. De holder farten helt til vikepliktlinjen. Her i Bergen har vi mange rundkjøringer uten sikt til venstre, så du må ofte helt frem til vikepliktlinjen før du får oversikt. Dette driter gamlingene i. Med mindre du fysisk sperrer filen deres når de når linjen, så sakker de ikke av, og tar den luken. De ser de har 4-5m på seg, men de har ikke hatt sjanse til å vurdere farten til den de har vikeplikt for. Bare fyrer på i farten de holdt før rundkjøringen. 

Dette fører til en nestenkollisjon, avverget av at den med forkjørsrett bremser ned. Så kan du banne på at dere skal ut av rundkjøringen samme sted, og at personen ligger 10 under grensen videre og sinker, og irriterer deg ytterligere. 🙃🙃

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thundercoil nemlig :) Akkurat slik er det her óg. Jeg skal ikke sette alder på folk her i området, for det gjelder alle aldre, helt ned i scooteralderen faktisk. Det handler til syvende og sist om trafikkflyt og for å få det til er plassering og tegngiving(bl.a. blinklys) til riktig tid alfa og omega.

Ikke akkurat det vi prater om, men i samme gate og vrir man litt på det med plutselig brems osv., så er det kanskje relevant likevel:

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 : beklager, men den videoen, og dens konklusjoner er reinspikka vrøvl fra noen som ønsker å underbygge (med delvis falske påstander) argumentet for 100% selvkjørende biler / "no monkeys". Det er mye riktig der, ispedd en liten dose regelrett løgn.

 

edit: om det var uklart så var dette naturligvis ikke retta mot deg, men mot innholdet/agendaen i videoen ;) 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TRF skrev:

@Marius2002 : beklager, men den videoen, og dens konklusjoner er reinspikka vrøvl fra noen som ønsker å underbygge (med delvis falske påstander) argumentet for 100% selvkjørende biler / "no monkeys". Det er mye riktig der, ispedd en liten dose regelrett løgn.

 

edit: om det var uklart så var dette naturligvis ikke retta mot deg, men mot innholdet/agendaen i videoen ;) 

Hehe :) Deg har jeg et godt forholdt til her inne så her tåler jeg alt fra deg, hah! :D Og jeg skjønte du mente innholdet!
Jeg mener selvsagt ikke at alt i filmen er rett, derfor jeg skrev om man vrir litt på det. Og det var mange situasjoner der som en kjenner seg igjen i, selv om omstendighetene kan være noe annerledes. "No monkeys" hadde vært avslappende ofte, men jeg foretrekker enn sålenge å kjøre selv, i likhet med de aller aller fleste her inne. Jeg synes derimot den var litt moro med en liten dose humor og som alt annet i samme gaten, så må man ta det med en klype salt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dagens selvkjørende biler fungerer dårlig. Passerte en situasjon tidligere i dag på en landevei med en fil i hver retning og doble sperrelinjer der en bil hadde havarert i ene retningen. Dette førte selvfølgelig til mye kø, men køen kom seg forbi fordi motgående trafikk la seg på den relativt smale veiskulderen og lagde plass til 3 biler i bredden. Dagens selvkjørende teknologi hadde ikke skjønt dette trafikale samarbeidet, det har man flere eksempler fra på youtube der man ser diverse Tesla på autopilot som kolliderer med andre biler og autovern der et menneske ville sett dette komme 10 sekunder før.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Werther skrev:

Har inntrykk av at dagens selvkjørende biler fungerer dårlig. Passerte en situasjon tidligere i dag på en landevei med en fil i hver retning og doble sperrelinjer der en bil hadde havarert i ene retningen. Dette førte selvfølgelig til mye kø, men køen kom seg forbi fordi motgående trafikk la seg på den relativt smale veiskulderen og lagde plass til 3 biler i bredden. Dagens selvkjørende teknologi hadde ikke skjønt dette trafikale samarbeidet, det har man flere eksempler fra på youtube der man ser diverse Tesla på autopilot som kolliderer med andre biler og autovern der et menneske ville sette dette komme 10 sekunder før.

Nettopp. Dagens autonome kjøring er vel egentlig en litt mer avansert cruisekontroll i korte trekk. Man kan ikke slappe av eller ta øynene vekk fra vegen og må egentlig hele tiden være klar til å steppe inn og ta over styringen igjen. Det er det dessverre ikke alle som skjønner dette og tror sikkert man kan koble helt vekk og surfe på telefonene osv., mens bilen gjør resten -> DA oppstår det ulykker og unødvendige ting. Jeg har ikke lest annet enn overskriften om ulykker hvor autonome kjøretøy er innblandet, men jeg tør tippe at i så og si alle tilfeller er det menneskelig svikt. Nei, bilen oppførte seg kanskje ikke som forventet, men da skulle personen i bilen ha grepet inn og tatt over. Dette er et skudd i fra hoften fra min side, da jeg ikke har lest rapportene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Eselfjes skrev:

Har litt steinsprut på lykteglassene mine. Tenkte å våtslipe de og lakke med klarlakk over. Ser ut som jeg får tak i slipeark i 1000 ganske lett. Kan jeg legge klarlakk over 1000 og få ett bra resultat?

3M selger ett fint kit med alt du trenger.
Billakkspesialisten på St. Hanshaugen selger kittet. Følger med div slipepapirer, drillfeste og polish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eselfjes skrev:

@Slavearbeider'n

Kanskje jeg bare skal kjøpe ett sånt kit. Følger det med noe UV-beskyttelse i det kitet? 

Nei, det gjør det ikke. Jeg har lagt voks over og det har holdt 3-4 måneder. Polert kjapt over for hånd før ny påføring av voks når det har trengtes. Kan legge klarlakk over, men jeg synes voks var funka greit. Fusso er fin på lykter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Nei, det gjør det ikke. Jeg har lagt voks over og det har holdt 3-4 måneder. Polert kjapt over for hånd før ny påføring av voks når det har trengtes. Kan legge klarlakk over, men jeg synes voks var funka greit. Fusso er fin på lykter 

Ja, har en boks med Fusso og den har jo skikkelig god holdbarhet. Det blir vel den enkleste løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fulgt historien i lokalavisene på den oppjazza 964en som ble stjålet på Gardermoen?

https://www.rb.no/gardermoen/jessheim/nyheter/politiet-ber-publikum-om-hjelp-har-stukket-fra-kontroll-i-hvit-stjalet-porsche/s/5-43-861706

https://www.rb.no/bil/tyverier/kriminalitet/unik-porsche-gjenfunnet-i-en-hekk/s/5-43-863308

Sitér

– Jeg håper jeg ikke ser den igjen brettet rundt et tre, sa den landskjente artisten Mikkel Christiansen etter at han ble frastjålet sin unike Porsche på Gardermoen i helga.

Så langt unna sannheten var det imidlertid ikke. For nå er bilen gjenfunnet – i en hekk.

 

Porsche.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...