Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Du glemmer en del faktorer som spiller inn. Først og fremst så inngår man en del kompromiss ved kjøp av elbil. Det er dyre biler (pga. at teknologien enda koster en del å lage kontra fossilbiler) og rekkevidden er begrenset. I tillegg kommer behovet for lading. Du bruker knappe 5 minutter på å fylle tanken på en vanlig personbil. En elbil tar fra 0-100% opp mot 1,5t med hurtiglading. Fra 0-80-90% kan det ta rundt 45-60 min. Avhengig av om 100% er det samme som brutto kapasitet på batteriet, eller om det er Netto. Så ved å kjøpe elbil er du bundet til å ha lademulighet enten på nattestid, eller den veien du skal. Du er også avhengig av å planlegge litt for å nå de stedene du skal på riktig tidspunkt, da det tar tid å lade.

Når man etterhvert har fått litt erfaring med å kjøre elektriske biler lader man nesten aldri bilen 0-100%. Holder man seg i intervallet 20-80% tar ladingen kun 15-20 minutter (avhengig av batteriets størrelse, varme  og type lading). Har man et stort batteri er rekkevidden for de aller fleste lang nok selv om man kun lader 20-80% av batteriets kapasitet (ca. 300 Km for en Tesla Model S 90D).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er det at elbil er "gratis" bare en midlertidig gulrot for å velge miljøvennlig, så kan politikerene skryte av hvor bra Norge er med mange elbiler. 99% av de som kjører elbil idag tipper jeg gjør det fordi at det er en økonomisk gevinst kontra fossilbil. Jeg ser ingen grunn til å sutre over det, med fossil så betaler man hverken mer eller mindre enn før elbilgodene kom til. Joda litt mer, men ikke pga. elbilen. En elbil uti gokk redder ikke verden og en fossilbil uti gokk utgjør ingen lokal miljøtrussel. Det er først og fremst tiltenkt byer, så kan de utenfor vurdere om det er noe for de eller ikke. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. En elbil hadde dekket mitt daglige behov, men jeg er ikke helt der enda. Og ja jeg vurderte i3 fordi den er billig og morsom. Meninger angående elbil og fossil står sterkt hos mange, men "hvorfor må jeg betale og ikke de?"-mentalitet er iallefall helt feil. Vær happy, kjør fossil de som vil og nyt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW handler også primært om status for de aller fleste som kjøper bilmerket så i den forstand ser jeg ikke helt forskjellen til f.eks Tesla. Det jeg synes at er litt merkelig er at Tesla i det hele tatt nevnes i samme åndedrag som BMW. Dette er foruroligende for Tesla har bare vært 7 år på markedet (hvis vi ser bort fra Roadster). Jeg tenker at Tesla må gjøre noe riktig siden mange her inne er så negative til bilmerket tiltross for at BMW har en mye større bredde og ellers har alle forutsetninger for å slå kraftig tilbake (bare de får ut den berømte fingeren)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

BMW handler også primært om status for de aller fleste som kjøper bilmerket så i den forstand ser jeg ikke helt forskjellen til f.eks Tesla. Det jeg synes at er litt merkelig er at Tesla i det hele tatt nevnes i samme åndedrag som BMW. Dette er foruroligende for Tesla har bare vært 7 år på markedet (hvis vi ser bort fra Roadster). Jeg tenker at Tesla må gjøre noe riktig siden mange her inne er så negative til Tesla tiltross for at BMW har en mye større bredde og har alle forutsetninger til å slå kraftig tilbake (bare de får ut den berømte fingeren)... :)

At BMWs kjøpegruppe tenker status når de kjøper bil er faktisk helt krise. Man kjøper BMW for totalpakken av kvalitet og kjøreglede :) Tesla nevnes i samme åndedrag fordi de tar store markedsandeler og utgjør dessverre en viss status innenfor diverse grupper, samtidig som de ligger i samme prisleie ish som tilsvarende BMW. Tesla er jo dyre biler ellers i verden(dyrt nok i Norge, misforstå meg rett) og der er det jo luksusbil. Forstå det den som kan. Tesla gjør mye riktig teknologimessig og f.eks. BMW burde vært på banen mye tidligere. Med det sagt så er det designet på Tesla jeg ikke takler, i likhet med at de fleste skikkelige BMW-folk hater F45 🤷🏼‍♂️ Jeg snur meg ikke etter Tesla, jeg synes designet er fælt, men det synes sikkert mange Tesla-eiere om BMW også. 

Kan legge til at jeg synes at første gen/pre-facelift(aner ikke hva) av Model S ikke har tålt tidens tann. Den ser kjip ut. Ser man på F30 og F10, eller tilsvarende Audi fra samme år så er det flotte modeller som henger med enda.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. hehe de er faktisk svær når du ser de slik :) 
På en annen side så må man ta i betraktning at form på bil har endret seg så grillen passer mer inn likevel. I tillegg er en E34 175cm bred, mens en G20 er 182,7cm bred. E34 er forøvrig 472cm lang og G20 470,9cm. G20 er altså 8cm bredere og ca. like lang som en E34. Det er ikke ut av intet at folk sier dagens 3-serie er lik eldre 5-serie. 2-serien er idag der som 3-serien en gang var(E30). Så er det jo helt krise at neste 2-serie med fire dører blir forhjulstrekk. G20 er faktisk bredere enn E39 også og har lengre akselavstand, men er 7cm kortere.


Uansett i 3-serie-segmentet idag synes jeg G20 ser best ut. Audi A4 er også for meg en nydelig bil.

2019_bmw_3er_comparo.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 før 1994 faceliften har jo nesten de minste nyrene i BMW sin historie. E31 8-serie har vel de minste, og de er begge fra samme tidsperiode. Så det er helt klart stiler og trender som utgjør dette. Det er en tid for alt, nå er det store nyerer som er i vinden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er hvorfor store nyrer er i vinden - for aldri har en stor grill vært mindre viktig rent teknisk. Ergo er store nyrer et rent designelement der poenget er å pynte en ellers kjempestor front (spesielt på SUV'er). Da liker jeg designet på f.eks E31 og Tesla's modeller bedre. Strømlinjeformet og moderne... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...