Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

My point exactly! Jeg lever fint med at ett par elbilforkjempere her er uenige med meg, men jeg har tydeligvis støtte av bossen hos BMW i at europeere flest ikke vil ha elbiler 😀 Her i Norge lever vi i ett nøtteskall når det kommer til elbiler, her er det unntakstilstand i bilmarkedet..

Svakt relatert men litt interessant https://www.tu.no/artikler/kia-varsler-lang-ventetid-pa-e-niro/468816 - Gitt det faktum at de aller fleste land i verden så er det ca 0 etterspørsel etter elbiler, er det jo litt spennende at det likevel er problemer å få levert nok batterier. Det vil jo si at vi er svært langt fra å ha kapasitet til å bygge nok batterier hvis etterspørselen plutselig skulle begynne å tilsvare Norge også i resten av verden (f.eks hvis miljøhensyn tvinger frem kraftigere statlige incentiver). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som sitter å hevder at dette skal snu på 10 år for hele Europa mangler helt bakkekontakt. Selv nå med såpass lav etterspørsel så dukker det opp stadige skjær i sjøen. Jeg sier ikke at elbilene forsvinner, men det tar ikke av så fort som enkelte her i Norge tror basert på vår egen elbilsuksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Klaus Frölich forsøker å ri to hester samtidig. På den ene siden forteller han en historie om at folk flest ikke vil ha elektriske biler, men samtidig lader BMW i likhet med de andre tyske premium bilprodusentene opp til en en større presentasjon av elektriske modeller i nær fremtid (+ satser stort på mild hybrid i mellomtiden).

Hva annet kan han gjøre? Dette handler egentlig ikke om hva folk vil ha (og dette vet Frölich), men om hva myndighetene (les: EU) vil ha og dermed faktisk om hva bilprodusentene har råd til(!) å produsere. Dette handler derfor heller ikke om hva BMW ønsker å bygge, men om hva de kan bygge av nye bilmodeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du rører sammen en liten omskriving.

Nei, jamnt over så vil ikke forbrukere ha batteribiler. De er på mange måter underlegne, dyrere, mindre praktiske, usikkert prisfall. At forbrukere likevel "vil ha" med relativt ekstreme insentiver er jo akkurat det K.F. her påpeker. Og at BMW ikke har noen problemer med å levere om man gjorde alvor av disse i større skala.

Det er ikke hva bilprodusentene har råd til, det er hva folk som skal kjøpe bilene har råd til. Han tar også opp hvordan de internt i realiteten subsidierer hybrid bilene.

 

@Fredrik 90 Det er vel ikke så lenge til det er 10år siden man måtte høre på gnålet om at "om 10år". (eller 5, eller 15, alt etter hvor fanatisk senderen av budskapet er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TRF skrev:

https://www.vgtv.no/video/180261/moeter-bil-i-feil-felt-saa-tar-teslaen-grep-selv

 

omtrent like imponerende som... nei jeg vet ikke.. rett og slett "for lite for seint". Utrolig måte å fremstille dette på.

Sånn kan G30en min også, kan jeg også komme i VG da tro? Bilen min bremsa iallfall godt ned en gang idiot skulle forbi og ikke gadd vente til jeg hadde passert. Hadde da kjøreassistenten og adaptiv cruise på, bilen la seg pent på bremsene. Så ba den meg ta rattet også akselererte den opp til innstilt hastighet på cruisen igjen.

Men det er klart, Tesla er jo fantastiske biler som redder så mange mennesker må man skjønne. Var jo for noen uker siden en luring som sto i VG fordi han overlevde en voldsom krasj i Teslaen sin. For i alle andre nyere biler av samme størrelse er jo rene dødsfeller. Men det begynner jo å bli en del som har daua fordi de har kjørt på autopilot da..skal ikke han Musk fyren Tweete litt om det...

Elbileiere kommer alltid til å forsvare investeringen sin mye hardere enn oss andre. Er man som fossilbil eier ikke enig jo da er man misunnelig. Fikk den i trynet av en i jobbsammenheng her for litt siden. Han sto og fortalte i det vide og breie å smart han var som kjørte Tesla for ett lite knipe tilskuere rundt seg i pausen på ett kurs vi var på. Så kom jeg å blanda meg med ett par kritiske spørsmål, som hva han gjør når det er lade kø, når lader ikke vil virke, hva han tenkte om kobolt, litium og andre fysaker i batteriet hans samt forventet levealder på bilen. Nei da var det det at jeg var uvitende, en konservativ tenker og misunnelig. Jeg klarte jo ikke da å holde kjeft, måtte slenge ut at jeg selv nettopp hadde kjøpt meg bil... Tilfeldigvis i tilsvarende prisleie som hans Tesla, men at jeg gikk for det vi alle vet funker nemlig Diesel og firehjulstrekk. Så slang jeg på at det er aldri kø der jeg "lader", interiørpanelene faller ikke i huet på meg og dele tilgangen er rask og grei 😂 Det føltes litt godt å endelig få snakka i mot en Tesla fanboy annet enn i diskusjons forumer, har hatt lyst til det lenge. Var en som lirte av seg i ett selskap at etter han begynte å kjøre elektrisk så har han aldri sett seg tilbake (de er glade i den farsen der). Måtte jo bare kontre at etter ti år med dieselbil så ser jeg meg heller aldri tilbake, noe annet frister ikke med mitt bruksmønster 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen tenker over at bilen kommer i feil felt, drar ut i grøfta og bortover en gang- og sykkelsti. Kunne fått følger dersom noen hadde oppholdt seg der. Det som derimot er fokuset er den sene oppbremsingen og en litt slapp unnamanøver fra Teslaens autopilot, den er helt fantastisk.

Har noen mil i Tesla Model S, fin bil å kjøre. Vekker derimot ikke min interesse for biler.

Jeg er vel en av de få fossilbileierne på jobben som er igjen. Jeg har i året vi nå er inni hatt null utgifter på bilen frem til jeg hadde den på EU-kontroll. Da måtte jeg handle deler for rett under 2000kr. Bilen betalte jeg 20 000kr for. Det er lett å forklare hvorfor jeg ikke har ELbil i lunsjpausen. Kan fylle mye bensin, og kjøre mye i bom for noen hundre tusen kroner. Det er interessant hvor enormt verditap elbilene har hatt. En kollega har hatt sin Leaf nå siden 2012/2013, rekkevidden er 8 mil, og forhandler ville gi en innbyttepris på 25 000kr. Bilen kostet vel 10 gangeren, og er ikke 10når gammel enda..

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil eller fossilbil er jo behovsrelatert. Må man derimot gjentatte ganger forsvare hvorfor man har kjøpt det ene eller det andre så er man tydelig i tvil og må overbevise seg selv. Angående utgifter så er det mange som ser på månedlige utgifter for å få det til å gå rundt og kanskje ikke sluttsummen. Altså at det er billigere i måneden med et billån over noen år og kan kjøre gratis/billig i bom, enn å cashe ut(eller låne for den del) en fossilbil og betale mye i bom og bensin/diesel for ikke å snakke om forutsigbarheten for de som ikke kan mye om bil. Selv om det til slutt er dyrere så virker det ikke slik, om dere skjønner(verditap, renter osv.). Men det gjelder ikke alle igjen. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, TRF skrev:

Synes du rører sammen en liten omskriving.

Nei, jamnt over så vil ikke forbrukere ha batteribiler. De er på mange måter underlegne, dyrere, mindre praktiske, usikkert prisfall. At forbrukere likevel "vil ha" med relativt ekstreme insentiver er jo akkurat det K.F. her påpeker. Og at BMW ikke har noen problemer med å levere om man gjorde alvor av disse i større skala.

Det er ikke hva bilprodusentene har råd til, det er hva folk som skal kjøpe bilene har råd til. Han tar også opp hvordan de internt i realiteten subsidierer hybrid bilene.

Hva forbrukerne vil ha eller ønsker å kjøpe (alminnelige biler vs. elektriske biler) er et sidespor. EU dikterer til enhver tid grenseverdiene for utslipp gjeldende for hele produksjonen (snart for den enkelte produserte bil) og dette er helt avgjørende for hva slags biler bilprodusentene kan produsere (les: har råd til pga. store ekstra avgifter). Sagt på en annen måte så vil BMW (i likhet med de andre europeiske bilprodusentene ) etterhvert bli tvunget til å bygge elektriske biler (enten de vil eller ikke). Vi som forbrukere får derfor reelt intet valg.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et sidespor @Fredrik , det er faktisk overskriften i artikkelen, og hele poenget til K.F. (se mitt forrige innlegg)

BMW lever, som mange andre, helt fint med dagens nivå. Skulle vi hørt på spådommene så kunne de bare ha drømt om å greie dagens krav for noen år siden. Her kommer nok spesielt hybridløsningene inn i bildet for på en enkel måte å kunne bedre flåte utslipp, og fremdeles kunne tilby noe som minner om de kapasitetene man er vant til.

Så får vi bare håpe at noen fanatismen avtar når vi nærmer oss disse "null utslipp" datoene. NOx problematikken er jo i stor grad tatt hånd om, og årsaken til at CO2 utslipp gikk opp i 2018 var den økende andelen bensinbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definititvt et sidespor og mitt poeng med at K.F forsøker å ri to hester samtidig (les: det kan man normalt ikke). Det kan være at han tar utgangspunkt i dagens situasjon, men om kort tid (1. januar 2020) når 95 gram/km CO2 innføres som et gjennomsnitt for hele produksjonen (og senere pr. produserte bil) vil det i praksis være EU som bestemmer hva slags biler bilprodusentene skal produsere.

Jeg tenker at K.F egentlig snakker til markedet her og nå. Du behøver ikke å bekymre hvis du vurderer f.eks en ny 3-serie i dag for vi vil også de kommende årene selge alminnelige biler. Det han ikke sier er at BMW samtidig kommer til å presentere en rekke nye elektriske modeller fordi de er tvunget til det. Hvordan dagens bilkjøpere så i denne sammenhengen vurderer deres beslutning 3-4 år frem i tid er med andre ord ikke K.F hodepine. Det avgjørende for BMW er at bilkjøperne  kjøper en ny 3-serie i dag og dette er også det egentlige budskapet bak K.F uttalelse.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Elbil eller fossilbil er jo behovsrelatert. Må man derimot gjentatte ganger forsvare hvorfor man har kjøpt det ene eller det andre så er man tydelig i tvil og må overbevise seg selv. Angående utgifter så er det mange som ser på månedlige utgifter for å få det til å gå rundt og kanskje ikke sluttsummen. Altså at det er billigere i måneden med et billån over noen år og kan kjøre gratis/billig i bom, enn å cashe ut(eller låne for den del) en fossilbil og betale mye i bom og bensin/diesel for ikke å snakke om forutsigbarheten for de som ikke kan mye om bil. Selv om det til slutt er dyrere så virker det ikke slik, om dere skjønner(verditap, renter osv.). Men det gjelder ikke alle igjen. 

Vet nå ikke helt. For meg handler det om å unngå at de rundt seg tar dårlige valg. En kompis kjøpte seg en A klasse AMG for en stund siden. Jeg sa til han at det er morsomt å ha, men svært vanskelig å selge i disse tider.

Alle i3’ene vi har hatt i familien har gått som varmt hvetebrød i Oslo. Verditapet er ikke stort. En i familien solgte sin Model X for en stund siden. Den hadde 90.000km på telleren og hadde verditap på Ca 102.000 over 1,5 år. På en bil til rett opp i millionen er dette absolutt ikke dårlig. 

AMG’en på en annen side kostet rundt 50.000 i bare bensin fordelt på 30.000 km kjørt, og service ble rundt 25.000 på toppen av det. Verditapet tilsvarte Ca 48% av bilens nypris fordelt på 1 år og 8 mnd... han angrer i dag. Nye bilen hans ble en Leaf pga. Gjenværende lån på AMG’en 😵. Så for meg er det mer at jeg er overbevist om at El er bra, og at det er besparende. Dog ikke like morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne gjenta ditt budskap @Fredrik, men det var altså ikke det jeg refererte til. K.F. Sier jo nettopp at om EU vil kan BMW selge så mye elbiler markedet etterspør. Men at pr i dag, så vil ikke forbrukeren ha bilene, de er ikke tvungne til det verken direkte eller gjennom insentiver, og da vil de ikke ha dem. Så enkelt. Det er en sannhet, ikke en spådom, som det er på tide å akseptere.

Med andre ord, det at BMW ikke er "klar" eller "i stand" til å levere elbiler er bare tøv. I3 som et glimrende eksempel på hvor langt _foran_ de ligger resterende. Men.. kjøperne vil altså ikke ha dem. I3 som konsept er jo helt perfekt ift hva en elbil kan og ikke kan, den gir faktisk mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Du må gjerne gjenta ditt budskap @Fredrik, men det var altså ikke det jeg refererte til. K.F. Sier jo nettopp at om EU vil kan BMW selge så mye elbiler markedet etterspør. Men at pr i dag, så vil ikke forbrukeren ha bilene, de er ikke tvungne til det verken direkte eller gjennom insentiver, og da vil de ikke ha dem. Så enkelt. Det er en sannhet, ikke en spådom, som det er på tide å akseptere.

Med andre ord, det at BMW ikke er "klar" eller "i stand" til å levere elbiler er bare tøv. I3 som et glimrende eksempel på hvor langt _foran_ de ligger resterende. Men.. kjøperne vil altså ikke ha dem. I3 som konsept er jo helt perfekt ift hva en elbil kan og ikke kan, den gir faktisk mening.

 

Selvfølgelig kan BMW og de andre bilprodusentene selge mange flere elektriske biler med statlige insentiver/subsidier. Norge viser at dette i den grad virker. EU (og mange land) ser imidlertid dette som konkurransevridende i forhold til alminnelige biler og derfor nærmest ideologisk vil begrense dette. Jeg oppfatter derfor argumentasjonen som et sidespor (les: tåkelegging) i debatten av K.F. Det handler om at K.F (BMW) ikke vil ta denne regningen. VAG har imidlertid (mest trolig pga. det dårlige imaget etter dieselgate) besluttet at de selv vil ta kostnaden ved å legge om produksjonen til primært elektriske biler.

Jeg er imidlertid temmelig sikker på at BMW egentlig har kommet på andre tanker (fordi de er tvunget til dette av EU) og at vi bør se K.F's uttalelser i lys av dette. Det avgjørende er hva han ikke legger vekt på - nemlig at BMW sideløpende også vil presentere en rekke elektriske bilermodeller i fremtiden. BMW holdt igjen så lenge de kunne, men nå går det ikke lenger.

Det interessante er hvorfor BMW gjorde dette og jeg tror at det handler om bilprodusentens core value forstått på den måte at en omlegging til elektrisk fremdrift for BMW er en mye større utfordring når store deler av BMW's image er tuftet på fantastiske stempelmotorer og drivlinjer samt kjøredynamisk perfeksjon. Elektriske biler er noe helt annet og BMW må derfor nesten gjenoppfinne seg selv i forbindelse med overgangen og dette er uten tvil en stor utfordring - mye mer enn f.eks for VAG. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...