Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

MC, ja.. Begynner på lappen på mandag selv. Alt av teori er unnagjort og oppkjøringa er allerede bestilt. :) Sykkel er riktignok ikke på plass enda, gjenstår å se om jeg kjøper i år eller venter til neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, olenikolai skrev:

Noen som i så fall har en anbefaling til en kjøreskole i nærheten av strekningen mellom Rygge-Oslo? :) 

ET Trafikkskole i Ski. Ikke de feteste syklene, men du verden for noen gode lærere. Etter å ha sett mange kjørelærere rundtom på trafikkstasjoner, så er disse noe å satse på. Mens mange lærere ser på kjøregårdstrening som fritid for dem, mens de overlater alt til eleven selv, så følger hvertfall disse opp alt av rare ting du måtte finne på å gjøre. Pedagogikken og prisene er helt innafor!

Iht. læreplan skal eleven under opplæring ha minst 80%(mener å huske det var 80%) av sykkelens nyttelast benyttes. Dette slurver samtlige skoler med, for målet er å ha passasjer, men ettersom man i 70% av tilfellene har førerprøver uten sensor som passasjer, så har vel late kjørelærere sluttet med å sitte på den første tiden. ET Trafikkskole er et godt unntak her, så slipper man overraskelsen med å ha passasjer på sykkelen for første gang på føreprøve.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg kjørt et år med lettsykkel før jeg tok tunglappen. Jeg kjørte egentlig værst på lettsykkelen, men det er som regel lettere å redde situasjonen  når farten er under 100. Tungsykkelen min, en bandit 600 er ikke blant de kjappeste med 82hk eller noe sånt, men den ble solgt etter at jeg forsto risikoen jeg tok med den kombinasjonen av villmannskjøring og mangel på erfaring jeg hadde den gangen..

 

Skal jeg ha sykkel igjen frister bmw fælt. Samboeren til svigermor har en gs1200 han har kjørt ca 170 000 med. Bortsett fra slitedeler og en simring som svettet litt olje, viser ikke sykkelen tegn til slitasje. Tidligere brukte han den året rundt og det virkelig sykkel som kan brukes til alt fra vinterkjøring, offroad (dakar feks) og cruising på autobahn i 200+, bare man har dekk som passer til formålet, og gjerne varme i holker og sete.

 

Det blir uansett ikke en liten sykkel på meg neste gang. Banditen hadde 6000omdr i 80kmt, og uten kåpe, vindsjerm og lite plass fra sal til fotvilere, var jeg som regel sliten i hodet etter bråket etter endt kjøretur. Jeg var stortsett konstant forkjølet siden det stadig er regnvær i Bergen og hadde vondt i nakken da vinden presset  på hjelmen, samt kulde og regn presset seg på dressen konstant. For ikke å snakke om smerter i knærne pga vinkelen over lengre distanser..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC har aldri truffet meg skikkelig, selv om vi drev å herjet på mopeder en gang i tiden. Jeg synes likevel BMW R1200GS er skikkelig kul, den modellen har jeg alltid likt. Et herlig design, toppet av asymetriske frontlykter, knalltøft. Skulle jeg hatt MC hadde det blitt en slik. Det er ikke rent sjeldent i sommerhalvåret jeg treffer på tyskere på slike her på nordvestlandet. De har helt sikkert kjørt Trollstigen og skal videre Atlanterhavsveien.010215-2014-bmw-r1200gs-adventure-_87B64

Jeg liker også litt Harley, uten at det skal bli for harry. BMW hadde en stilig en som heter R1200C, jeg husker jeg så et bilde av den en gang i tiden og synes den var skikkelig skikkelig tøff, men så den aldri "live". Før jeg etter en del år traff på den i Nice i 2006 utenfor en gaterestaurant. Jeg husker det godt, jeg var skikkelig glad for å kunne beskue denne på nært hold og i virkeligheten. Jeg har aldri møtt på en siden, så det forble med det ene møtet.133860@bmw-r1200c.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bækkmann skrev:

Dette var triste saker. Sikkert biler som fortsatt kan reddes, men hvis vedkommende ikke vil selge så :(  Men jeg regner med alt er til salgs for riktig pris da :D 

Kan de sikkert, men kan tenke meg at de er en smule rusten under :P Men nei han virket veldig negativ til salg etter hva jeg har blitt fortalt. Merkelig med slike folk. Er eller var jo en annen fyr i Sverige et sted som har hele eiendommen full av gamle Cosworther og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, DanielStance skrev:

Kan de sikkert, men kan tenke meg at de er en smule rusten under :P Men nei han virket veldig negativ til salg etter hva jeg har blitt fortalt. Merkelig med slike folk. Er eller var jo en annen fyr i Sverige et sted som har hele eiendommen full av gamle Cosworther og sånt.

Veldig merkelig.. Kan disse kalles entusiaster? eller bare sære? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fascinerende hvor god stand denne Tundra'en er i etter 1,6 millioner kilometer.

 

Må si Toyota kan dette med pålitelige biler. Pappa har jo en 2004-mod Avensis D4D manuell stasjonsvogn som han har hatt i en 5-6 års tid. Han er ikke så flink til å passe på den mtp servicer/vedlikehold eller kjøring (mye kjøring på alt for høyt turtall, ikke så forsiktig i dumper osv). Den har fått mye juling i løpet av årene, men den har holdt seg utrolig bra. Har aldri hatt noe store problemer og den har alltid startet og gått! Eneste var at batteriet var litt dårlig i vinter siden det var gammelt, men det er jo standard vedlikehold å bytte. Har fått noen småfeil på EU nå (håndbrekk må strammes, lys må justeres og EGR-ventil er dårlig), men utover det har den fungert utrolig bra og feilfritt i mange år. Solide og pålitelige biler :) Tydelig her at det fortsatt gjelder for de nyere bilene, da det er godt bevist når det gjelder de eldre og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...