Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en eller annen forholdsvis ny Samsung 65" som kostet akkurat 10K når jeg kjøpte den i vår en gang. Fungerer supert med «innebygget» Apple TV, og har ellers lite å utsette på TV-en.

Når det er sagt ser jeg utrolig sjeldent på TV, så jeg burde vel bare holdt kjeft. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, papertiger skrev:

Ser på denne som nå er satt ned fra 16 til 10 lapper ifm Singles day(??), hvem er det som kommer på alle disse dagene?! 
https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/22879/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ru8005

Singles day or Guanggun Jie (Chinese: 光棍节; pinyin: Guānggùn Jié; Wade–Giles: Kuang-kun chieh; literally: 'Single Sticks' Holiday') is a shopping holiday popular among young Chinese people[1] that celebrate their pride in being single. The date, November 11th(11/11), was chosen because the number "1" resembles an individual who is alone.

 

fra Wikipedia. Men enig med deg, mye rare dager og tilbud..  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Ser på denne som nå er satt ned fra 16 til 10 lapper ifm Singles day(??), hvem er det som kommer på alle disse dagene?! 
https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/22879/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ru8005

Disse dagene kalles populært innenfor markedsføring for "spending days" - altså "kjøpedager" eller "bruke penger dager". Disse dagene er et påskudd for å ha spesielle rabatter og det blir bare flere og flere av disse dagene. Utfordringen er naturligvis hvis man hele tiden har rabatter er den egentlige prisen lik med prisen inkludert rabatten - og dermed handler det egentlig ikke om at det er rabatt på prisen. Man blir på mange måter lurt til å tro at det er rabatt på prisen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

Disse dagene kalles populært innenfor markedsføring for "spending days" - altså "kjøpedager" eller "bruke penger dager". Disse dagene er et påskudd for å ha spesielle rabatter og de blir bare flere og flere. Utfordringen er naturligvis hvis man hele tiden har rabatter er den egentlige prisen lik med prisen inkludert rabatten - og dermed handler det egentlig ikke om at det er rabatt på prisen. Man blir på mange måter lurt til å tro at det er rabatt på prisen.

Jepp, det er også med på å skape falske forventninger. I fjor eller året før forventet gjennomsnittet at varer var nedsatt 40-50% på Black Friday og de som "bare" hadde satt ned 15-25% ble negativt omtalt.  Og avisene trykket saker hvor folk påstod dette var lureri. Jeg tenker heller det er forventningene til folk som er helt feil. Det er også en grunn til at mange, ihvertfall lokale her, har kuttet Black Friday helt. Greit nok at de taper salg, men med minusbrutto så er det lite å hente uansett. Der jeg jobber skal vi dessverre ha varer fra ca. 15-45% i rabatt og da ligger vi ca. på -10% til +5% i fortjeneste, alt etter vare. Og det sier seg selv er ingen god butikk, forhåpentligvis fungerer dette som inndragere og folk tar med seg litt mer. 🤷🏼‍♂️ Jeg er nok noe negativ til slike handledager og folk spør allerede nå om "kommer dette på Black Friday?" Men men, ellers bra :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jepp, det er også med på å skape falske forventninger. I fjor eller året før forventet gjennomsnittet at varer var nedsatt 40-50% på Black Friday og de som "bare" hadde satt ned 15-25% ble negativt omtalt.  Og avisene trykket saker hvor folk påstod dette var lureri. Jeg tenker heller det er forventningene til folk som er helt feil. Det er også en grunn til at mange, ihvertfall lokale her, har kuttet Black Friday helt. Greit nok at de taper salg, men med minusbrutto så er det lite å hente uansett. Der jeg jobber skal vi dessverre ha varer fra ca. 15-45% i rabatt og da ligger vi ca. på -10% til +5% i fortjeneste, alt etter vare. Og det sier seg selv er ingen god butikk, forhåpentligvis fungerer dette som inndragere og folk tar med seg litt mer. 🤷🏼‍♂️ Jeg er nok noe negativ til slike handledager og folk spør allerede nå om "kommer dette på Black Friday?" Men men, ellers bra :D 

Selvfølgelig er det vanskelig å vinne forståelse for at en vare egentlig koster 100 kroner hvis butikkene hele tiden har ulike rabatter som medfører at man f.eks bare betaler 70 kroner. Spørsmålet blir da om ikke den egentlige prisen reelt er 70 kroner. Butikker som f.eks Elkjøp har flere ganger blitt dømt for dette og de har til og med blitt dømt for å ha fiktive førpriser - altså at de reklamerer med at førprisen var 100 kroner, men at de egentlig aldri har solgt varen for dette beløpet.

Jeg tenker at butikkene defor bare har seg selv å takke hvis folks forventninger er for høye, men at markedet uansett vil finne en likevekt der markedet og etterspørsel møtes. Noen bransjer er mer utsatt for dette fenomenet enn andre, men at især hvitevare og elektronikk er utsatt fordi produktene ofte skiftes ut i hyllene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik de har seg selv å takke, men det har blitt et press som er vanskelig å snu og møter man ikke kunders forventninger i prisdropp så blir det bråk. Elektronikkbransjen er verst. Jeg jobber i bygg og derfor ikke så ille som resten og det er stort sett de samme varene dag inn og dag ut med lite hyppig vareendring, men vi møter de spørsmålene som jeg sa fordi folk er vant med det fra andre plasser. Jeg skulle ønske det ble avskaffet eller bare holdt seg til én dag og ikke en uke som mange har strukket seg til, inklusive oss. Men dette rår ikke jeg over. Når det kommer til førpris og annonsering, så skal det vel være samme pris i 6 uker før man kan reklamere med førpris. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vare eller et produkt er grunnleggende ikke verdt mer enn det noen vil betale, men for at dette skal være nogenlunde rettferdig handler det også om at kunden er tilstrekkelig informert vedr. aktuelt prisbilde. Mange er ikke dette og nettopp det spekulerer enkelte butikker i. Andre ganger er det butikkene selv som skaper et rotet prisbilde (som i mitt tidligere innlegg). Andre ganger igjen opererer butikkene med mange forskjellige priser avhengig av hvem kundene er og/eller hvem de har relasjoner til (f.eks ulike medlemskaper, rabattordninger etc.).

Min bedre halvdel har jobbet med detaljhandel i over 30 år og hun er grundig lei av hvordan akkurat de enormt mange rabattformene har utviklet seg. De har nå en stor database med oversikt over alle slike avtaler og de bruker virkelig mye tid på dette. Både i relasjon til alle de ulike rabattene (ikke minst varerende former for rabatter og betingelser), men også i relasjon til de enkelte kundene slik at ingen kan komme å klage etterpå.

Det er som du påpeker en ganske ulykkelig situasjon. Den er helt klart konkurransedrevet, men også selvforskyldt ved at rabattene hele tiden blir mer og mer kreativt utformet. Mange kunder gir derfor opp og går på nettet istedenfor. De varene som lett kan handles på nettet (f.eks tøy, bøker etc.) kjøpes heller der fordi man lett kan sammenligne prisene. Dette fører igjen til at mange handlegater legges øde. Århus hadde en gang en ganske aktiv gågate, men den er i dag bare en skygge av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, papertiger skrev:

Ser på denne som nå er satt ned fra 16 til 10 lapper ifm Singles day(??), hvem er det som kommer på alle disse dagene?! 
https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/22879/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ru8005

Siterer meg selv - det ble denne, hentet i kveld. + en DAC og optisk kabel mellom TV og DAC. Sjekket prishistorikk på prisjakt og da viste det seg at den hadde ligger til 16 lapper helt siden lansering i vår bortsett fra et par dupper på den tiden. Så må jeg nok flytte veggfestet lenger opp på veggen da den nye tv-en er sykt mye større enn det gamle og det tar borti TV-benken som henger på veggen. Den gamle tv-en er en ikke-smart Sony 40" LED TV fra 2010, så dette blir nok overgang. Har kun 1. Gen Apple TV nå (ikke lineær TV), den begynner mildt sagt å bli tilårskommen den også. Så målet blir å klare seg uten en ny Apple TV. 
Kan jo legge til at eneste grunnen til at jeg kjøpte ny TV var at med ny liten sjef i hus blir den sofaen som er 6m unna Tv-en brukt mest. Og da er 40" for lite..:) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man snakker om TVer. Fikk nylig en 70" LG 4k led tv av en kamerat. Sent 2017 modell, ble tatt av lynet i sommer og fikk ny på forsikringen. Jeg fikk den gratis mot henting, skal måle dc spenning ut av power supply board mot hovedkortet for å se om det er noe som skurrer. Har funnet hovedkort og power supply board på eBay til en grei pris.

IMG_20191111_212341.jpg

IMG_20191111_212349.jpg

IMG_20191111_213339.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shattered skrev:

Ikke mye å si, men det forslaget fra AP med moms på dyrere elbiler er egentelig ganske fornuftig. Det hadde iallfall blitt mer fornuftig, da denne kjøpergruppen ofte har vesentlig bedre økonomi. 

Jeg er så lei av det er snakk om misunnelse så fort noen kritiserer Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke mye å si, men det forslaget fra AP med moms på dyrere elbiler er egentelig ganske fornuftig. Det hadde iallfall blitt mer fornuftig, da denne kjøpergruppen ofte har vesentlig bedre økonomi. 

Jeg er så lei av det er snakk om misunnelse så fort noen kritiserer Tesla.

Misunnelse er kanskje et litt dårlig uttrykk, men det handler iallefall om at enkelte ikke liker at andre har noen fordeler. De har isåfall ikke forstått hvorfor disse fordelene har oppstått. De er ganske enkelt politisk villet for å få flere til å kjøpe elektriske biler istedenfor konvensjonelle biler. Hvorvidt man liker dette er så et helt annet spørsmål.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...