Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Marius2002 skrev:

så da kan vi/de som vil kjøre bil med fossilt drivstoff glemme alt med elbil og fortsette som før :) 

Det er vel egentelig det jeg forsøker å gjøre  , gir litt faen til slutt og bare kjører diesel. Det har jo tross alt ikke blitt dyrere å kjøre fossilt utenfor Oslo. Men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere. Alt vi kjøper har moms, da skulle det bare mangle at man også skal betale dette på elbiler nå som det selges så mange av dem.

Men som sagt, jeg har tatt ett valg å kjøpt meg en diesel bil til samme pris som jeg kunne fått en ny og flott Tesla Model S for. Årsaken er så enkel at jeg kjøpte en bil jeg hadde lyst på, en bil jeg var sikker på at jeg kom til å bli fornøyd med. Folk snakker om å prøve noe nytt når de tar steget over til elbil, se hvordan det fungerer. Jeg er ikke interessert i å gamble når det er snakk om slike store investeringer. Jeg må vite at jeg blir fornøyd med min investering, er jo derfor jeg ikke kjøpte F10 M5 som jeg hadde lyst på. Jeg var jævlig fornøyd med F10 530d, da vet jeg at jeg blir fornøyd med G30 540d. Enkelte har klødd seg i huet "har du kjøpt dyr fossilbil? gale mann" Ofte i sosiale sammenhenger når vi kommer inn på bil så skal noen flagge høyt med at de kjører Tesla, det eneste riktige valget nord for 500 000 kr. Jeg er ikke enig i dette, alt styres ut fra ønsker og behov. Også er det i slike sammenhenger litt gøy å provosere også, vi med fossilbil står i opposisjon i slike tilfeller. Jeg klarte å erte på meg en Tesla eier i en konfirmasjon i våres. Han var skikkelig påståelig og skjønte ikke min prioritering, jeg forklarte flåsete at jeg liker å "lade" 1000 km på 4 minutter. Forklarte videre at jeg ikke gadd å betale 800 000 for en bil som er skrudd sammen som en Fiat fra 80 tallet. Da fikk jeg ett stygt blikk i retur, for akkurat det kan man ikke argumentere mot. Misunnesles kortet kunne han ikke trekke mot meg all den tid min bil kostet det samme som hans. Så kommer de med alle sine regnestykker, hvor mye de sparer på drivstoff, vedlikehold osv og det er noen sinnsyke summer spart disse Tesla regnestykkene ender i. Jeg er mest komfortabel med fossilbil, liker den spontane og forutsigbare livsstilen den tillater. Det koster litt mer å bruke, men ettersom jeg hverken pendler eller skal gjennom bom så passer det for meg. Jeg har forståelse for at folk velger elbil når behovene deres tilsier at dette er fornuftig. Men moms får de betale som alle aldre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man råd til bil over 500k så har man råd til drivstoffutgiftene på dagens kurs, er min mening. Brukt F10 m5 eller Tesla S, begge til 700k? Lett M5, er min mening.

Alternativ kan man ha en grom e39 m5 eller lignende i garasjen og bruke sparte kroner på denne, og farte hverdagen i en ionic eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Evopower skrev:

Har man råd til bil over 500k så har man råd til drivstoffutgiftene på dagens kurs, er min mening. Brukt F10 m5 eller Tesla S, begge til 700k? Lett M5, er min mening.

Nettopp! Det er dem med økonomi til å kjøpe dyr elbil som har best mulighet til å betale mer. Enten i form av drivstoff utgifter på fossilbil eller moms på dyr elbil. Dette er ikke annet enn sunn fornuft..

Jeg klager ikke på min dieselbil er for dyr å kjøre, kunne selvsagt vært billigere men elbil er jo ikke ett alternativ for meg. Da er jeg faktisk mer forbanna på eiendoms skatt og NRK lisens, det er ren kommunisme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg også for god for dette elbil greiene. Ja jeg kunne hatt det om jeg pendla inn ut av byen ( kun for å "spare" penger ) Men at man kjøper det for miljø delen er det ikke mange som gjør nei.

jeg kildesorterer og hiver ikke plast i havet, men kjører diesel bil privat og jobb, gammal M5 som skal ha 98 på sommeren og båt som også skal ha fossilt brennstoff så kan oslo folket kjøre i miljøfart og Lade rundt med elbilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere. Alt vi kjøper har moms, da skulle det bare mangle at man også skal betale dette på elbiler nå som det selges så mange av dem.

[...] 

Men moms får de betale som alle aldre 👍

Det må være slitsomt å ha så mye irritasjon i kroppen! Jeg regner selvfølgelig ikke med at du verken leser avis eller abonnerer på lokalaviser på nett eller tilsvarende, ettersom disse er fritatt merverdiavgift, ei heller at du fyller avgiftsfri diesel på båten din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det må være slitsomt å ha så mye irritasjon i kroppen! Jeg regner selvfølgelig ikke med at du verken leser avis eller abonnerer på lokalaviser på nett eller tilsvarende, ettersom disse er fritatt merverdiavgift, ei heller at du fyller avgiftsfri diesel på båten din. :)

Helt enig! Det er mye jeg ikke er enig i her i Norge, men elbildiskusjonen er bare så utrolig barnslig og polarisert!

Har du råd til bil 500.000 så har du råd til drivstoff også!? Hvorfor det? Er det en regel? De kanskje har råd til denne bilen fordi de sparer inn på drivstoff. 

Dere som er så sinte på avgiftspolitikk for elbiler; hva med BSU, taxfree m.m. Det er bare de som har råd til å reise som kan spare på taxfree, det er bare de som har råd til å spare som kan få skattefradrag. 

Jeg synes det er mange her med enkle og tildels nedlatende holdninger her.

Ps: jeg kjører selv ny hybrid og gammel bensin rekkesekser! Ikke umulig at det blir elbil en gang i fremtiden. Ikke for å snylte, men fordi det blir tilrettelagt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Werther skrev:

Jeg har lagt merke til at du blir mer og mer ignorant ovenfor de du diskuterer med. Du behandler alle andre som uvitende idioter....Når jeg fortalte om hvordan Oslo er på kveldstid kom du her og avfeide meg med at jeg er en fuckings idiot som ikke vet hva jeg snakker om.  Sier en som bor i Aarhus, ca 75 mil unna Shit Hole Oslo..

Og når jeg snakker om hvordan magefølelsen/ståa er blant folk på gulvet i det politiske Norge kommer øvre middelklasse-kongen Fredrik og avfeier alt som BS....som vanlig. Jeg ser Norge hver dag, og ser at splittelsen gror og at samholdet blir mer og mer spredd. 

Jeg misliker dette sterkt, Fredrik, og det er en av grunnene til at jeg ikke lenger er innom Bimmers daglig. Hvorfor skal du og andre dømme hva og hvem jeg er når dere ikke har peiling på hva dere snakker om. Hvorfor skal jeg stå med henda i lomma og se på en tragisk utvikling i mitt nærmiljø?

Det er ikke meningen å bli for seriøs for off topic-forumet, her på Bimmers men det er til syvende og sist våre barns framtid vi snakker om. Hvor lenge skal dere ignorere deres eget folkemord? 

 

Jeg dømmer deg overhode ikke og det tror jeg ikke så mange andre her inne gjør heller. Jeg tror imidlertid at du ofte føler at andre dømmer deg (og jeg vet ikke hvorfor) og dette er faktisk heller ikke en ny ting. Du har f.eks slettet en hel rekke innlegg i min tråd av samme årsak, men allikevel vender du tilbake (og det liker jeg). Jeg synes at du bidrar med mye i forumet og jeg setter stor pris på dine innlegg (også det over).

Jeg er litt eldre enn mange her inne og det er nok også årsaken til at du og noen andre av og til reagerer på mine innlegg. Min form er derfor litt annerledes, men den er godt ment. Jeg har vært her inne i snart 20 år og jeg har naturligvis også forandret meg med tiden. Det jeg ser er at perspektivene mange har til samfunnet, politikk, hva som er kult og ikke etc. gjentar seg og det gjør også diskusjonene. Bidragene folk kommer med forandrer seg etterhvert som de blir eldre og dette er selvfølgelig en helt naturlig ting. Spesielt forandrer vreden seg over hva som irriterer med samfunnet, politikken etc. Etterhvert som man blir eldre og får mer livserfaring blir man også mer mild og romslig. Irritasjonen over hva andre gjør faller og man ser mer stort på tingene.

Vedr. den aktuelle diskusjonen som handler om avgifter på elektriske biler tenker jeg at dette er en filleting. Det var og er en politisk beslutning at Norge skulle ha en stor bilpark med elektriske biler og slik ble det med bl.a lavere avgifter på elektriske biler. Jeg mener at dette var en god beslutning tiltross for at jeg ikke selv har en elektrisk bil og liker konvensjonelle biler (spesielt litt eldre bilmodeller). Alt snakk om at elektriske biler egentlig ikke er mer miljøvennlige enn konvensjonelle biler er et spill for galleriet og spesielt hvis vi fokuserer på nærmiljøet i land som f.eks Norge. I et større perspektiv er det selvfølgelig plass til forbedringer (f.eks når det gjelder produksjon av batterier), men dette er reelt sett ikke et tema i norsk sammenheng. Ergo handler denne diskusjonen mest om hva folk liker (elektriske biler vs. konvensjonelle biler).

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det må være slitsomt å ha så mye irritasjon i kroppen! Jeg regner selvfølgelig ikke med at du verken leser avis eller abonnerer på lokalaviser på nett eller tilsvarende, ettersom disse er fritatt merverdiavgift, ei heller at du fyller avgiftsfri diesel på båten din. :)

Det vel ikke akkurat noe som opptar meg i hverdagen, men i elbil diskusjonen så er det ett irritasjonsmoment. Nettopp fordi det er urettferdig.

Greia er at staten taper milliarder på elbil politikken, de taper ikke disse store summene på småplukk som nettaviser og avgiftsfri båtdiesel. Bare sammenlikningen er absurd og vitner om at man griper etter halmstrå for å forsvare elbilgodene. Vi betaler moms på det meste som er viktig i vår hverdag. Det være seg mat, klær, tak over hodet, reiser, velvære, transport osv. Da er det feil at dyre elbiler skal slippe unna, det er ingen logikk i at en Tesla til 900 000 kr skal være moms fri. Også er det viktig at vi skiller mellom moms og engangsavgift, det er to forskjellige avgifter. Det er logikk i at elbilene ikke skal ha engangsavgift, det skal lønne seg å kjøre miljøvennlig..men innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor urettferdig? Du kan vel - som alle andre - velge å benytte deg av godene. Hadde el-biler vært avgiftsfrie i spesifikke kommuner f. eks hadde jeg forstått, men det er jo ikke tilfelle.

Stort av deg å kjempe mot elbil-goder på statens vegne her inne, men at de er urettferdig fordelt? Den kjøper jeg ikke.

 

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, humpfy skrev:

Men hvorfor urettferdig? Du kan vel - som alle andre - velge å benytte deg av godene. Hadde el-biler vært avgiftsfrie i spesifikke kommuner f. eks hadde jeg forstått, men det er jo ikke tilfelle.

Stort av deg å kjempe mot elbil-goder på statens vegne her inne, men at de er urettferdig fordelt? Den kjøper jeg ikke.

Jeg kan kjøpe elbil som alle andre, men jeg vil ikke. Mitt behov tilsier at en elbil ikke vil fungere uten for store kompromisser. Men dette er ett valg jeg har tatt, like fullt mener jeg det er urettferdig. 

Men for en barnefamilie som trenger plass til 6 eller 7 så rammer dette urettferdig. Det er svært få småbarnsfamilier som har råd til en Model X, de må ta til takke med en 9 år gammel S-Max. Det er så mange bilkjøpere i Norge som ikke har råd til å kjøpe ny elbil og slippe moms og bompenger, det er denne gruppen dette er mest urettferdig for. Det at man skal kunne kjøpe en Porsche Taycan til nærmere to mill uten moms er en skam, mens en ny Skoda Octavia til 400 000 kr skal ha full engangsavgift.

Er dere forsvarere av momsfritak så smålige at dere virkelig skal ha i pose og sekk? Er det ikke nok at dere slipper hundre tusener i engangsavgift, at dere kjører gratis gjennom bommer, parkerer gratis, lader gratis mange steder og nesten ikke betaler årsavgift? Dere skal ha momsfritaket også? Ikke kom og fortell at dere fortjener alt dette fordi dere sparer miljøet, for det er faen ikke derfor dere kjøpte elbil. Dere kjøpte elbil for å betale minst mulig på bilkjøring. Greit nok så er systemet lagt opp slik at det er mulig, men ikke prøv å moraliser bilvalget deres.

Moms på bil kommer etter 2021, det er ganske tydelig. Nå er jeg sjeldent om aldri enig med AP, men akkurat moms på dyre elbiler er det mest fornuftige de har kommet med på lenge. Selvsagt avviser Høyre dette nå, 2021 er fortsatt behagelig langt unna i politiker verden. Mange meninger kan forandres innen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det vel ikke akkurat noe som opptar meg i hverdagen, men i elbil diskusjonen så er det ett irritasjonsmoment. Nettopp fordi det er urettferdig.

Greia er at staten taper milliarder på elbil politikken, de taper ikke disse store summene på småplukk som nettaviser og avgiftsfri båtdiesel. Bare sammenlikningen er absurd og vitner om at man griper etter halmstrå for å forsvare elbilgodene. Vi betaler moms på det meste som er viktig i vår hverdag. Det være seg mat, klær, tak over hodet, reiser, velvære, transport osv. Da er det feil at dyre elbiler skal slippe unna, det er ingen logikk i at en Tesla til 900 000 kr skal være moms fri. Også er det viktig at vi skiller mellom moms og engangsavgift, det er to forskjellige avgifter. Det er logikk i at elbilene ikke skal ha engangsavgift, det skal lønne seg å kjøre miljøvennlig..men innenfor rimelighetens grenser.

Livet er urettferdig. Sammenligningen er absolutt ikke absurd, ettersom det er du som skriver at du blir irritert av folk som ikke bidrar i samfunnet. Benytter du deg av ovennevnte er du faktisk en av de som ikke bidrar, og således kaster stein i glasshus. Det finnes dusinvis av eksempler på ting som ikke er rettferdig. Staten taper milliarder av kroner på at andelsleiligheter er fritatt 2,5% i dokumentavgift, er det rettferdig? Er det rettferdig at kjøperen av en ny kåk til 10 millioner kroner kun skal betale dokumentavgift av tomteverdien, mens kjøperen av en sliten leilighet til 2,5 millioner kroner må betale av hele salgsverdien? Folk i Nord-Norge har fritak på merverdiavgift på strøm. Nevnte du 350-kronersgrensen (som riktignok fjernes fra nyttår)? Vel, det er like mye snylting og unndragelse som alt annet du hevder er det.

Jeg har bensinmotor i båten. Det er urettferdig at du skal kunne fylle avgiftsfri diesel til din båt, mens jeg må betale veibruksavgift på bensinen. Konklusjonen må være; man benytter seg av de avgiftslettelsene og godene man kan få, enkelt og greit - hvis ikke må man vel nesten være på kanten til dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan kjøpe elbil som alle andre, men jeg vil ikke. Mitt behov tilsier at en elbil ikke vil fungere uten for store kompromisser. Men dette er ett valg jeg har tatt, like fullt mener jeg det er urettferdig. 

Så fint dette er et valg du har tatt, men da kan du virkelig ikke klage på at andre tar et annet valg enn deg. Du har muligheten, som alle andre, å kjøpe bil uten å betale merverdiavgift, men velger å ikke gjøre det. Det er selvfølgelig en fair sak.

Sitat

Men for en barnefamilie som trenger plass til 6 eller 7 så rammer dette urettferdig. Det er svært få småbarnsfamilier som har råd til en Model X, de må ta til takke med en 9 år gammel S-Max. Det er så mange bilkjøpere i Norge som ikke har råd til å kjøpe ny elbil og slippe moms og bompenger, det er denne gruppen dette er mest urettferdig for. Det at man skal kunne kjøpe en Porsche Taycan til nærmere to mill uten moms er en skam, mens en ny Skoda Octavia til 400 000 kr skal ha full engangsavgift.

Som nevnt i forrige innlegg - livet er urettferdig. Dessverre vil aldri samfunnet bli rettferdig for alle, da det ene vil være urettferdig for noen andre og vice versa. De som har behov for 7-seter har riktignok et valg de også, en ny Nissan E-NV200 koster fra 330 000kr. 

Sitat

Er dere forsvarere av momsfritak så smålige at dere virkelig skal ha i pose og sekk? Er det ikke nok at dere slipper hundre tusener i engangsavgift, at dere kjører gratis gjennom bommer, parkerer gratis, lader gratis mange steder og nesten ikke betaler årsavgift? Dere skal ha momsfritaket også? Ikke kom og fortell at dere fortjener alt dette fordi dere sparer miljøet, for det er faen ikke derfor dere kjøpte elbil. Dere kjøpte elbil for å betale minst mulig på bilkjøring. Greit nok så er systemet lagt opp slik at det er mulig, men ikke prøv å moraliser bilvalget deres.

Hvor har du fra at vi har forsvart merverdiavgiftsfritaket? For min del kunne det godt vært merverdiavgift på bilen, noe som heller aldri har vært diskusjonen her, men at vi er en gjeng med snyltere som ikke bidrar i samfunnet. Vi benytter oss av en gode staten har valgt å tilby, thats it. Hva er galt med å ha kjøpt en elbil for å spare penger? Ingen av oss har dratt frem miljøkortet, og ingen av oss prøver å moralisere bilvalget vårt, så den må du dra lenger ut på landet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Livet er urettferdig. Sammenligningen er absolutt ikke absurd, ettersom det er du som skriver at du blir irritert av folk som ikke bidrar i samfunnet. Benytter du deg av ovennevnte er du faktisk en av de som ikke bidrar, og således kaster stein i glasshus. Det finnes dusinvis av eksempler på ting som ikke er rettferdig. Staten taper milliarder av kroner på at andelsleiligheter er fritatt 2,5% i dokumentavgift, er det rettferdig? Er det rettferdig at kjøperen av en ny kåk til 10 millioner kroner kun skal betale dokumentavgift av tomteverdien, mens kjøperen av en sliten leilighet til 2,5 millioner kroner må betale av hele salgsverdien? Folk i Nord-Norge har fritak på merverdiavgift på strøm. Nevnte du 350-kronersgrensen (som riktignok fjernes fra nyttår)? Vel, det er like mye snylting og unndragelse som alt annet du hevder er det.

Jeg har bensinmotor i båten. Det er urettferdig at du skal kunne fylle avgiftsfri diesel til din båt, mens jeg må betale veibruksavgift på bensinen. Konklusjonen må være; man benytter seg av de avgiftslettelsene og godene man kan få, enkelt og greit - hvis ikke må man vel nesten være på kanten til dum. 

Det du gjør nå er å famle i blinde på leting ett gode grunner på hvorfor momsfritak på elbiler er rettferdig. Det er absurd at du i det hele tatt nevner nettaviser og mener at hvis man leser dem så kan man heller ikke klage over momsfritak på elbiler. Den er syltynn for å si det mildt! For det første så er nettaviser ett gratis tilbud, for det andre så trenger man strøm, en PC/nettbrett/telefon og Internett for å benytte seg av dette tilbudet. Dette betaler man moms på. Også er det slik at dette er noe alle kan benytte seg av, alle samfunnslag har mer eller mindre råd til å benytte seg av gratis nettaviser. Det kan man ikke akkurat si om elbiler og deres momsfritak..Så dette er en blindgate du har rota deg inn i.

Alt det andre du lister opp om urettferdighet i andre bransjer kan så være, livet er urettferdig som du sier. Det finnes mye grov urettferdighet som du lister opp her, i mange bransjer. Men nå er det elbiler momsfritak vi diskuterer her, du kan godt trekke inn andre urettferdigheter fra andre bransjer for å "rettferdig" gjøre elbil fordelene, men det faller kraftig på din egen urimelighet. La oss holde oss til en sak av gangen.

Ja jeg fyller avgiftsfri diesel på båten. Det er den eneste dieselen som er å få på sjøen, så jeg har jo ikke noe annet valg. Føler ikke jeg kaster sein i glass hus her. Elbiler er ett av mange alternativer, på sjøen har jeg kun ett alternativ til båten og det er avgiftsfri drivstoff. Det finnes båter med bensinmotor, har hatt mange av dem. Men den type båt vi har nå finnes ikke med bensin motor. Men igjen, dette at du begynner å trekke inn nettaviser og båtbruk for defragmentert mine argumenter viser jo bare at du mer eller mindre står på bak bakke når det kommer til urettferdigheten momsfritaket på elbil skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å dra inn andre momenter er for å understreke at det finnes særregler og unntak over alt. Det er helt normalt, og har ikke noe med at man ikke bidrar. Ofte oppstår disse særreglene for at man skal bidra til en ønsket endring, for at man skal opprettholde et tilbud av allmenn interesse eller at man skal bidra for en gitt folkegruppe. Når det gjelder aviser og nyhetsmedium sikter jeg selvfølgelig ikke til å surfe på vg.no, men abonnementtjenester for lokalavisen din og/eller kjøp av fysiske aviser - såpass hadde jeg trodd du ville forstå. 

Hva er logikken bak at så lenge man betaler merverdiavgift for strøm og pc/nettbrett/telefon, så har man bidratt på noe slik at man kan få substituttene uten å betale merverdiavgift? 

Hadde du villet, hadde du fint kunne fylt avgiftsbelagt drivstoff på båten din ved hjelp av dieselkanner. Dog er det fullt forståelig at du benytter deg av fritaket når du har muligheten til det. Som en ivrig utenlandsfahrer, antar jeg du også handler en rekke ting når du er i utlandet? I så fall er du jo en nullbidragsyter her også ved å ta med deg varer for inntil gitte summer uten merverdiavgift og andre avgifter. Det er en gode den norske stat har gitt, men tatt din logikk i betraktning er du likevel en nullbidragsyter og snylter.

Avslutningsvis vil jeg igjen poengtere at det er disse setningene jeg har svart fra første sekund;

"Men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere. Alt vi kjøper har moms[...]" og "Men moms får de betale som alle aldre". 

Det kan være greit å se seg selv i døra før du bastant går ut å hevder at andre mennesker ikke bidrar. Vi er nok ikke helt uenige summa summarum, men måten du fører diskusjonen og ordlegger deg på er til tider usmakelig. Og rent objektivt sett - benytter man seg av en eller annen lovlig gode (være seg fritak av merverdiavgift, avgifter, skatt etc.) alle har muligheten til å benytte seg av, ja, da er man en nullbidragsyter iflg. dine utsagn. Det er verken syltynt, absurd eller hva enn det måtte være å påpeke dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Så fint dette er et valg du har tatt, men da kan du virkelig ikke klage på at andre tar et annet valg enn deg. Du har muligheten, som alle andre, å kjøpe bil uten å betale merverdiavgift, men velger å ikke gjøre det. Det er selvfølgelig en fair sak.

Jeg klager ikke, men jeg konstanterer bare det faktum at de som tar ett annet valg enn meg (ved å kjøpe elbil) tar ett valg som gjør at de bidrar mindre til felleskassa. Det er ett faktum du ikke kan vri deg unna med all din logikk. Det er ett lovlig valg, men det har jeg heller ikke benektet. Det er lovlig unnasnylting, og det irriterer meg at staten har lagt opp til fordi det rammer urettferdig.

 

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Som nevnt i forrige innlegg - livet er urettferdig. Dessverre vil aldri samfunnet bli rettferdig for alle, da det ene vil være urettferdig for noen andre og vice versa. De som har behov for 7-seter har riktignok et valg de også, en ny Nissan E-NV200 koster fra 330 000kr

330 000 kr kan også være for mye for en småbarnsfamilie. Det blir for lett å bare si at verden er urettferdig, når dette med momsfritak er det letteste å gjøre noe med. Utrolig usympatisk holding egentelig, bare avfeie dette med at verden er urettferdig. 

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hvor har du fra at vi har forsvart merverdiavgiftsfritaket? For min del kunne det godt vært merverdiavgift på bilen, noe som heller aldri har vært diskusjonen her, men at vi er en gjeng med snyltere som ikke bidrar i samfunnet. Vi benytter oss av en gode staten har valgt å tilby, thats it. Hva er galt med å ha kjøpt en elbil for å spare penger? Ingen av oss har dratt frem miljøkortet, og ingen av oss prøver å moralisere bilvalget vårt, så den må du dra lenger ut på landet med. 

Men ved å benytte dere av dette gode som staten har lagt til rette til, bidrar dere da ikke mindre? Ved å kjøpe en Tesla til 900 000 kr bidrar dere da ikke mindre enn han som kjøper fossilbil til samme pris. Jeg er ikke ute etter å gjøre dere til kjeltringer, da tolker du innleggene mine feil (det er jo ikke første gang). Men staten har lagt opp til ett system hvor unnasnylting er lov, og dette er både urettferdig og irriterer meg. 

Jeg sikter ikke til noen spesielle akkurat her men heller den generelle moralen i diskusjonen rundt momsfritak på elbil. Folk har ofte fort for å moralisere bilkjøpet sitt og bruke miljø argumentet. Det er en holding du kun finner hos de som kjører elbil.

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Poenget med å dra inn andre momenter er for å understreke at det finnes særregler og unntak over alt. Det er helt normalt, og har ikke noe med at man ikke bidrar. Ofte oppstår disse særreglene for at man skal bidra til en ønsket endring, for at man skal opprettholde et tilbud av allmenn interesse eller at man skal bidra for en gitt folkegruppe. Når det gjelder aviser og nyhetsmedium sikter jeg selvfølgelig ikke til å surfe på vg.no, men abonnementtjenester for lokalavisen din og/eller kjøp av fysiske aviser - såpass hadde jeg trodd du ville forstå. 
 

Men du, nå må du være grei å bruke huet litt. Disse andre momentene du kommer trekkende med her er jo ett piss i havet i forhold til de verdiene staten går glipp av her. Staten har tapt over 20 milliarder i avgifter pga elbiler. Jeg er helt med på at særregler oppstår for å skape en endring og stimulere til andre valg av produkter. Men tilbake på sent 90 tall når elbil reglene kom så var aldri tanken at elbilene skulle utvikle seg til å bli det dem er i dag. Det var aldri planen at dette skulle være ett skattelette til de som absolutt har mest fra før. Nå har det gått så langt at egentelig ingen politiske partier har lyst til å ta drittjobben med å begrense dette. 

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hadde du villet, hadde du fint kunne fylt avgiftsbelagt drivstoff på båten din ved hjelp av dieselkanner. Dog er det fullt forståelig at du benytter deg av fritaket når du har muligheten til det. Som en ivrig utenlandsfahrer, antar jeg du også handler en rekke ting når du er i utlandet? I så fall er du jo en nullbidragsyter her også ved å ta med deg varer for inntil gitte summer uten merverdiavgift og andre avgifter. Det er en gode den norske stat har gitt, men tatt din logikk i betraktning er du likevel en nullbidragsyter og snylter

Skal jeg fylle 500 liter ved hjelp dieselkanner? Dummer du deg til nå eller er du seriøs? På sjøen får man kun kjøpt avgiftsfri diesel, lite man kan gjøre med dette. Jeg er helt motstander at det skal være veiavgift på bensin som selges i marinar, enten får det være avgift på diesel også eller så får de fjerne avgiften på marine bensin.

Du kan bare fortsette med å forsøke med nebb å klør å få det til å se ut som jeg kaster stein i glass hus. Dette du kommer trekkende med her er bare latterlig...utenlands handel? Men greit nok, jeg skal innrømme en gang for alle. Jeg snylter unna noen hundre lapper i året ved å handle noe fra utlandet. Hvor mye snylta du unna når du kjøpte I3en din, eller han som kjøpte seg Tesla? Akkurat!

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Avslutningsvis vil jeg igjen poengtere at det er disse setningene jeg har svart fra første sekund;

"Men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere. Alt vi kjøper har moms[...]" og "Men moms får de betale som alle aldre". 

Det kan være greit å se seg selv i døra før du bastant går ut å hevder at andre mennesker ikke bidrar. Vi er nok ikke helt uenige summa summarum, men måten du fører diskusjonen og ordlegger deg på er til tider usmakelig. Og rent objektivt sett - benytter man seg av en eller annen lovlig gode (være seg fritak av merverdiavgift, avgifter, skatt etc.) alle har muligheten til å benytte seg av, ja, da er man en nullbidragsyter iflg. dine utsagn. Det er verken syltynt, absurd eller hva enn det måtte være å påpeke dette.

 

Så dette handler egentelig i bunn og grunn at du ikke liker måten jeg argumterer på (selv om vi ikke er veldig uenige summa sumarum?). Jeg argumterer da tydeligvis på en måte som treffer en nerve, som gjør at du kommer trekkende med de dummeste sammenlikninger. Det eneste du beviser er at vi alle "snylter" unna fra tid til annen, det være seg harryhandel eller fylling av båtdiesel. Men poenget mitt står jo ennå da, at de som snylter unna mest (når vi snakker om forbruksartikler) er dere som kjøper elbil. Ja det er ett lovlig gode, men det forandrer jo ikke det faktum at dere bidrar mindre enn alle oss andre med fossilbil gjør. Dette mener jeg er feil, de som kjører elbil får betale moms slik man gjør på stort sett alt annet. Iallfall de som kjøper elbil til over 600 000 kr.

Inntil videre så skal jeg fortsette å betale veien for dere, mitt behov for bil gjør dessverre at jeg må det. Som du sier, verden er urettferdig. Vær så god 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...