Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, liffi skrev:

Nei mest pga lyden . Og lyst å prøve de også selvom jeg har lest litt negativt om 550i’n .. 6’r bensin er også en mulighet men får se. 
 

dama sier også at hu savner lyd noen ganger. Hu smiler litt ekstra hvis hu låner M5’n eller kjører 525’n :) 

men vi får se. Er så fornøyd med den M550’n så .. 

du har jo eg meget godt poeng vist det er det du er ute etter,  ulempen er at det er klin umulig å finne godt utstyrte bensinbiler vist du vil ha det "lille" ekstra menst m550d florerer det av biler som er respektabelt utstyrt. tenker da på utstyr som bang&olufsen, skinndash, individualutgave, bakseteunderholdning og den duren der... men det kan vær at jeg er kravstor også men en bil til 500k++ bør ha litt ekstra skal man sove godt om natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, liffi skrev:

dama sier også at hu savner lyd noen ganger. Hu smiler litt ekstra hvis hu låner M5’n eller kjører 525’n :) 

men vi får se. Er så fornøyd med den M550’n så .. 

Du får kappe av noe lyddempere å bytte ut DPF med downpipe 🤣 Da får hun litt lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på eit skikkelig off-topic spørsmål her.. Nokon som veit korleis ein får skrudd av fronten på ei Alterna Malin baderomsskuff? Lasta ned manual frå heimesida deira, men den stemte ikkje overens. Bildet er inn frå sida, ein skimtar innsida av sjølve fronten i kvitt til høgre.

 

Edit: Etter eit vinglas fant eg ut at det skjulte seg eit skruehol der eg har markert med svart sirkel på bildet.

 

2019-12-02_18_05_29.jpg

Endret av mcbanan
Eit vinglas er alltid lurt når ein skrur møblar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

"lille" ekstra menst m550d florerer det av biler som er respektabelt utstyrt. tenker da på utstyr som bang&olufsen, 

Ikke sett mange M550d på finn med B&O 🤷🏼‍♂️ Min er OK spekka, men har ikke tv bak eller masasje, men 4 somers og varme i baksete er luksus for passasjerene. Samt litt god lyd 
2E00BF70-B853-48E4-91FB-672154D9612E.thumb.jpeg.f9b9f2a0a332777894d411d1fcd6dded.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mcbanan skrev:

Prøver meg på eit skikkelig off-topic spørsmål her.. Nokon som veit korleis ein får skrudd av fronten på ei Alterna Malin baderomsskuff? Lasta ned manual frå heimesida deira, men den stemte ikkje overens. Bildet er inn frå sida, ein skimtar innsida av sjølve fronten i kvitt til høgre.

2019-12-02_18_05_29.jpg

Sen store hvite skruen til høyre kan se ut som en utløser mekanisme.

Eller skyve opp den armen som er horisontal, med vaier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, liffi skrev:

Ikke sett mange M550d på finn med B&O 🤷🏼‍♂️ Min er OK spekka, men har ikke tv bak eller masasje, men 4 somers og varme i baksete er luksus for passasjerene. Samt litt god lyd 
2E00BF70-B853-48E4-91FB-672154D9612E.thumb.jpeg.f9b9f2a0a332777894d411d1fcd6dded.jpeg

Bang & Olufsen Automotive har i dag lite med danske Bang & Olufsen å gjøre (bortsett fra navnet) etter at selskapet i 2015 ble solgt til Harman International Industries som igjen er eiet av Samsung. Jeg mener at Bang & Olufsen Automotive i dag produserer lydanlegg til biler i Tsjekkia.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke helt hva eller hvor anlegg er laget bare lyden er fin. Har standar ører så hadde sikkert ikke hørt forskjell på en eller annen kjent produsent :) 

men uansett stas med «merker» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, liffi skrev:

Jeg bryr meg ikke helt hva eller hvor anlegg er laget bare lyden er fin. Har standar ører så hadde sikkert ikke hørt forskjell på en eller annen kjent produsent :) 

men uansett stas med «merker» 

Min kommentar var ikke ment negativt eller som kritikk. Lyden fra disse anleggene i bl.a Audi og BMW er fantastisk. Det har imidlertid vært en del artikler i danske aviser den siste tiden vedr. hva Bang & Olufsen rent faktisk står for i dag (min hverdag er i Danmark). Dette fattet min interesse fordi Bang & Olufsen sliter både økonomisk og med selve konseptet de står for. Poenget er imidlertid at dette ikke gjelder Bang & Olufsen Automotive (som utvikler og produsere lydanlegg til biler) iom. at dette firmaet som tidligere nevnt i dag ikke er en del av Bang & Olufsen i Danmark (les: det ble solgt til Harman i 2015).

Vel... dagens nyttige unyttige informasjon... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel hvor f10 var med. Her sto det at b&o var i en særklasse og grunnen til den stive prisen for dette som tilvalg, var utviklingen og testingen til den bilen som anlegget skulle i. De leverte ikke bare et anlegg til en bil. Neida, de tok inn en f10 (eller den bilmodellen de skulle levere til) og formet anlegget til kupeens akustikk i deres egen lab. På den måten et skreddersydd anlegg. Skal se om jeg finner den artikkelen en plass.

M550d må etter min mening ha b&o og være sedanutgave. 

En sidekommentar er at jeg undres over hvorfor nesten ingen biler som m550d er fullutstyrt? Den koster kanskje 1.2 mill, men dersom kkøper hadde lagt på de siste 3 tingene i utstyrslista for å få full pott, så hadde prisen kommet på 1.3. Jeg skjønner at en 320d ikke er fullutstyrt, men at 100k skal stoppe en m550d kjøper på å få ALT utstyr, nei det sljønner jeg ikke. Om jeg vant i lotto og skulle ha en slik, så hadde jeg krysset av for alt. Nesten utrolig at så få dyre bmwer har alt utstyr.

B&o må man nesten ha i seg selv kun pga den flotte senterhøyttaleren som kommer opp av dashen.

I disse dager er det Bowers Wilkins som leveres som toppanlegg på 5 serie. Sikkert like bra som b&o var. Selve høyttaleren i dørene på b/w er jo stilig med det blå lyset inni. 

Hvorfor gikk bmw fra B&O til B/W som leverandør av toppanlegget? Sikkert nyforhandlede leverandøravtaler. 

Det vanligste på bmw er harmann kardon anlegget som koster ca 12k ekstra. Spiller helt ok, men ikke om man er helt opptatt av å ha mest mulig trøkk.

Har selv Logic7 677a pakken i min e61 og det er nest største pakke man fikk den gang. Det består av 13 høyttalere, 420W systemeffekt, 4 kanal amp og DSP.
 

Den største var s752a Individual Audio Hifi System, med 16 High Performance høyttalere, med Neodymium magnetiske drivere og hexacone membraner.
9 kanals 825W amp med DSP.
DIRAC Live signal. Det spiller insane 😛

En typisk utstyrt ny BMW for meg dersom jeg måtte spare på noe, var å ha det største anlegget, og den flotteste individual fargen. Og enten sports eller komfortseter. Resten hadde jeg klart meg fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik skrev:

Min kommentar var ikke ment negativt eller som kritikk. Lyden fra disse anleggene i bl.a Audi og BMW er fantastisk. Det har imidlertid vært en del artikler i danske aviser den siste tiden vedr. hva Bang & Olufsen rent faktisk står for i dag (min hverdag er i Danmark). Dette fattet min interesse fordi Bang & Olufsen sliter både økonomisk og med selve konseptet de står for. Poenget er imidlertid at dette ikke gjelder Bang & Olufsen Automotive (som utvikler og produsere lydanlegg til biler) iom. at dette firmaet som tidligere nevnt i dag ikke er en del av Bang & Olufsen i Danmark (les: det ble solgt til Harman i 2015).

Vel... dagens nyttige unyttige informasjon... :)

B&O har nok tapt seg veldig fra de var på topp på 70 og 80 tallet. Husker når jeg gikk på elektoniklinja på begynnelsen av 90 tallet så studerte vi mange forskjellige måter og bygge forsterkere o.l på. B&O var veldig flinke på platespillere og høyttalere men resten så synes jeg det var flott design med lite innhold. Det var endel snarveier de hadde tatt i lydveien men det låt som regel forbausende bra til og være så simpelt laget, det er bare det at det skulle så lite til for og få det betraktelig bedre. Andre merker hadde heller brukt pengene på innhold i stedet for innpakning. så kan man sikkert diskutere hva som er den beste filosofien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

B&O har nok tapt seg veldig fra de var på topp på 70 og 80 tallet. Husker når jeg gikk på elektoniklinja på begynnelsen av 90 tallet så studerte vi mange forskjellige måter og bygge forsterkere o.l på. B&O var veldig flinke på platespillere og høyttalere men resten så synes jeg det var flott design med lite innhold. Det var endel snarveier de hadde tatt i lydveien men det låt som regel forbausende bra til og være så simpelt laget, det er bare det at det skulle så lite til for og få det betraktelig bedre. Andre merker hadde heller brukt pengene på innhold i stedet for innpakning. så kan man sikkert diskutere hva som er den beste filosofien.

B&O har alltid først og fremst handlet om design, men de har som du nevner ofte hatt overraskende god kvalitet på deres produkter (lyd, bilde, holdbarhet, funksjonalitet etc.). B&O var som et møbel man ble glad i og derfor beholdt i mange år. Det var ikke uvanlig at folk beholdt B&O produktene i 10-15 år og sogar i enda flere år. Dette gir selvfølgelig ingen mening mhp. dagens rivende digitale utvikling og dette er også B&O's utfordring.

B&O vil gjerne selge dyrt og gjennomført design, men hvordan forsvarer man dette når innmaten etter relativt kort tid blir gammeldags. Man kan bli så lite proprietær (lukket standard) som mulig, men det er først de siste årene at dette virkelig har blitt gjennomført. Man kan kjøpe innmaten fra andre større produsenter (det har B&O gjort), men med risiko for å utvanne egen identitet (dette har skjedd med B&O og spesielt til prisene de har).

Ergo gjenstår i realiteten kun merkenavnet og kvaliteten. Dette selger stadig, men ikke i et nødvendig volum for en liten og spesialisert produsent. I Danmark er B&O et industrieventyr der en liten by (Struer) i Nordjylland ble satt på kartet. Dette svarer til at f.eks Bodø i Norge hadde hatt en lokal produsent som B&O. Den lokale forankringen har vært viktig for B&O og all utvikling foregår derfor i Struer. De har imidlertid hatt problemer med å tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft og jeg tror at dette er den grunnleggende årsaken til at de ikke tidlig nok så de tekniske utfordringene som den digitale utviklingen førte med seg.

B&O Automotive var imidlertid et genialt konsept og et stort skritt i den riktige retningen for B&O. De møtte imidlertid de samme problemene i dette markedet også og et frasalg til Harman var derfor det riktige å gjøre. Nå trekker B&O veksler på at B&O Automotive under Harman's ledelse selger eksklusive lydanlegg til biler. Merkenavnet B&O har fått et oppsving og ikke minst truffet kunder i et helt nytt marked. Det samme gjelder for billigere produkter som selges i f.eks Elkjøp under merkenavnet B&O (altså ikke "Bang & Olufsen").   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B&O - da særlig Automotive som @Fredrik nevner - er vel i stor grad kommersialisert. Med andre ord produseres det i store kvantum til flere storkunder. En klassisk underleverandør. Ikke lenger ekslusivt - forbeholdt noen.

Kvaliteten på produktet er noe annet. Der er spørsmålet ditt mulig mer relevant @Fredrik 90. Hvor god er kvaliteten på B&O Automotive?

Når det gjelder B&O’s hjemmeprodukter stiller jeg meg tvilende til om de lenger er ledende innen audio-design (om det heter det). Kanskje ikke en gang i Skandinavia. Kvaliteten er beskrevet lenger opp og var nok aldri verdensledende.

Bare synsing. Ingen fakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg stiller spørsmål om hvor eksklusivt Bang & Olufsen er i dag, jeg mener...svigermor sin Ford Fiesta (2018 modell) har Bang & Olufsen anlegg 🤔

Jepp, det har 2019 Focus-en til min mors jobb også. Forøvrig en ok bil, men A4en deres fra 2013 er ti ganger bedre. Den har forresten også Bang & Olufsen. Jeg vil også påstå at anlegget i A4en er bedre enn i Focusen, foruten at Focusen har Apple Car Play og slike finesser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...