Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at alt var bedre før, for det var det såvist ikke. Men noe har falt bort på veien, noen elementer skulle vi ha tatt med fra før i tiden og integrert i nåtiden. BMW M2 er ett godt eksempel på å kombinere gamle tradisjoner og moderne teknikk og design. En liten, todørs sportsbil med bakhjulstrekk som er full av kompromisser. Det er en bil som kanskje er en av tiårets beste biler. 

Jeg har alltid voks opp med å høre fra mine foreldre at 80 tallet var en fantastisk tid. De var unge og frie den gang, i midten av tyveårene. Det var hockey sveis, Golf GTI og skulderputer. Arendal var en by hvor ingen hadde hørt om narkotika og man kunne gå fra bilen ulåst og komme tilbake og steroanlegget var fortsatt i. Men det var helt klart en brytningstid på mange måter, alt var nok ikke bare bra på 80 tallet. Jappetiden gjorde jo at mange sleit økonomisk mot slutten av tiåret, folk gikk rundt og var redde for både hull i ozonlaget og nedfall fra Chernobyl. Men likevel, så er det noe fasinerende med denne tidsepoken...særlig for meg som akkurat gikk glipp av 80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-tallet var helt klart fascinerende. Det skjedde mange forandringer i samfunnet og som du nevner var jappetiden en av de viktigste. Folk flest fikk mye mer penger mellom hendene og dette førte bl.a til større og bedre boliger og ikke minst mer påkostede biler. Jeg merket absolutt dette med leilighet på Holmenkollen og Porsche i underetasjen, men det jeg faktisk merket best var at det kom ungdomsklær og en dedikert ungdomskultur. Tidligere hadde unge voksne sett ut som eldre voksne klesveien, men plutselig kom det kule klær for unge mennesker og hele attituden for unge mennesker endret seg med dette. Dette var uten tvil med på å innføre den berømte og utskjelte 80-talls stilen motemessig, men ganske kult var det. Musikken utviklet seg også ganske dramatisk godt hjulpet av den nye TV-kanalen MTV.

Samfunnsmessig skjedde det temmelig store endringer som vi også merker i dag. Sovjetunionen kollapset som et resultat av Berlinmurens fall i 1989, men før dette opplevde vi atomkraft katastrofen i Tsjernobyl i 1986, som på mange måter varslet begynnelsen på slutten for Sovjetunionen. Den sovjetiske atomubåten Komsomolets forulykket også i Norskehavet i 1989 - bare for å understreke elendigheten i Sovjetunionen.

Poenget er nettopp brytningstid. De gamle samfunnsstrukturene inkl. den kalde krigen fra 50 og 60-tallet ble på 70-tallet så smått endret, men de store endringene kom på 80-tallet. Storbritania gikk til krig mot Argentina i 1982 pga. den argentinske invasjonen av Falklandsøyene. Storbritania var den gangen stadig mentalt og militært et imperium og stilte opp med en gigantisk armada av krigsskip. Britene vant selvfølgelig krigen, men da krigen var over nærmest imploderte selvfølelsen i den britiske befolkningen med påfølgende massive økonomiske problemer og arbeidsløshet. Jeg gikk på skole i England i 1984/85 og merket hvor desillusjonerte folk var. Det var akkurat som om selve fundamentet løsnet for britene samtidig som Norge var på full fart mot nye tider pga. oljerikdommen og A-ha sto på toppen av all verdens hitlister med Take on me. Det var utvilsomt ganske kult å være nordmann på den tiden i England. Jeg var også den eneste fra Skandinavia på privatskolen (college/videregående) jeg gikk på i Canterbury... 8-)

Teknologisk endret samfunnet seg også. Monopolene (f.eks Televerket) ble diskutert oppløst og datamaskinene kom for fullt. Jeg valgte f.eks allerede i 1979 det helt nye valgfaget "Databehandling" på grunnskolen der vi lærte programspråket Basic og satt med maskiner som ikke engang hadde en harddisk (les: alt ble skrevet ned på 5¼" floppydisker). Små 6-7 år senere hadde jeg selv et vidunder som Macintosh SE/30 (altså den gangen en ganske kraftig Apple datamaskin). LP-platene og kassettene ble utfaset til fordel for CD'ene. De første mobiltelefonene ble introdusert selv om de var for dyre for folk flest. Jeg hadde en mursten av en Mobira Cityman 450 og ble nærmest stoppet på gaten av folk som lurte på hvem jeg var som hadde et slikt vidunder (selv i Bogstadveien i Oslo). Dette var omtrent som da iPhone 4 ble introdusert i 2010 bare over 20 år tidligere. Den tekniske utviklingen gikk utrolig hurtig og dette påvirket naturligvis også samfunnet, noe som var helt nytt på den tiden. Det som var nytt og moderne på begynnelsen av 80-tallet var allerede gammeldags på midten av 80-tallet. I dag er vi vant til at det er slik, men den  gangen var dette helt nytt og temmlig revolusjonerende - for ikke å si direkte forvirrende.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde også ganske mye spennende i nyhets bildet på 80 tallet. Jeg husker veldig godt at mine besteforeldre samlet på noen årbøker som her "Det hendte" også årstallet for året de gjaldt. Dette var tykke bøker med masse bilder om nyhetsåret det året boka handla om. Jeg bladde mye i de bøkene som liten, frotset i 80 tallets store nyhet begivenheter. Noen av disse sakene har faktisk interessert meg og engsjert meg i voksen alder også.   Jeg husker tenker da spesielt på Chernobyl katastrofen, Treholt saken og Alexander Kjelland ulykken. Chernobyl har jo i alle år fått mye oppmerksomhet, katastrofen fikk store konsekvenser for hele Europa. Den fremsto også som enda en ripe i lakken til ett allerede skrantende Sovjetunionen. Jeg anbefaler alle å se HBO serien Chernobyl som tar for seg nettopp dette dramaet. Også var det Treholt saken, kunne virkelig denne sympatisk utseende mann være storspion for Soviet? En man med kone og barn, en vanlig mann i gata med god jobb i det offentlige. Den gang ble han dømt hardt, selv om han ikke satt inne mer en 7 av de 20 årene han ble idømt. Etter å ha lest litt og fulgt litt med i denne saken så synes jeg det for meg mer ser ut som tjeneste forsømmelse enn spionasje. Alexander Kjelland ulykken var første gang vår nasjon virkelig fikk kjenne medaljens bakside av å ha ett oljeeventyr. Med mye oljerikdom skulle det også komme mye elendighet dessverre. 

Man kan trygt i at 80 tallet var ett inn innholdsrikt tiår 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Den overskriften kunne egentelig hett "Franske SUV eiere må betale 75 000,- mer enn de pleier per bil". Det ettersom de fra før betaler 125 000 kr i SUV avgift. Journalister og deres villedende overskrifter.

Ellers så ser jeg jo at enda ett betydelig bilmarked velger å redusere elbil intensivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ellers så ser jeg jo at enda ett betydelig bilmarked velger å redusere elbil intensivene.

Ganske fascinerende å se at du leser de ordene du ønsker å lese. Det fremkommer ikke på noen som helst vis i denne artikkelen at dette er noe franske myndigheter har valgt å gjøre.

Sitat: "Samtidig vurderer den franske regjeringen å redusere kontantinsentiver for kjøp av elbiler, skriver Bloomberg."

Da var vi tilbake til det å bevisst spre feilaktig informasjon da, Fredrik... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentelig ikke så veldig fasinerende, det hele handler nok om at jeg leste artikkelen litt for fort. Som du sikkert kjenner til så er det fort gjort å lese feil 😀

Det er veldig bra du har påtatt deg rollen som faktasjekker, jeg synes oppriktig at det er viktig at ikke feil informasjon spres. Bra vi har en årvåken moderator i formuet 👍 Takk for rettledningen 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, papertiger said:

Er det innafor eller no-go å kjøpe nyere BMW i Norge uten rattvarme når den har det meste av annet utstyr?

Dette blir jo veldig individuelt, men jeg føler at f.eks Webasto, naviproff osv er mye viktigere. Rattvarme er jo digg, men for meg er det en bonus og ikke noe som ville gjort en bil uaktuell hvis det var det eneste som "manglet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...