Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Shattered skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/3JgWnL/norge-skjerper-klimamaalet

 

Begynner å bli bra lei dette klimahysteriet nå :P

Det er symbolpolitikk, helt håpløst og totalt ødeleggende for ett moderne samfunn i økonomisk utvikling. Miljøhysteriet kommer til å ta knekken på oss, arbeidsplasser ryker, folks frihet står på spill og den generelle levestandard kommer til å ta skade. Og dette er noe Høyre kommer med, det gjør meg litt skeptisk.

Det merkes at FRP er ute av regjering dessverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, humpfy skrev:

Vi har det for godt her til lands, tenker jeg...

Vi har det uten tvil godt og er helt enig. Og folk klager på skatt... Vel vi betaler mye skatt, men skulle likt å sett folks reaksjon om de plutselig hadde tatt hele skoleregningen selv, tannlegetimene frem til man er 18 og sykehusbesøk. Bare dette hadde blitt på millionvis pr. pers. Så er det alle andre goder som rent vann og et godt fungerende avløpssystem. Gatelys når de fungerer, et politi som griper inn, brannvesen og ambulanse som rykker ut. Skulle man betalt helikopterbergingen selv når man uheldigvis knekker en fot på fjellet? Vel, jeg kunne ramset opp mye.

Det er faktisk så ille oppi toppen hos enkelte at nylig gikk ei 19 år gammel jente ut i media at hun ikke fikk kjøpt bolig i Oslo. 19 år!? De fleste 19-åringer er studenter eller har en inntekt som tilsier at de må spare "litt" før de kan. Folk burde virkelig gå inn i seg selv ofte. Slik som hun 19-åringen.


Ja ting kan bli for dyrt og ja ting er urettferdig, men enkelte ting bare er slik. De nye fergeprisene er et eksempel på noe som faktisk er krise, jeg er ikke rammet, men likevel. Så det er ikke alt som er bra.

På den andre siden så kan vi heller ikke ta hensyn til alle. Noen bruker en million på en bil, mens andre klager og sier de kunne donert 900k av de til veldedighet i stedet. Det er veldig bra å donere og støtte, men vi bor i et velferdsland, så vi må kunne unne oss noe også og tenke på oss selv. Så om noen kjøper en bil til millionen eller ei hytte er jeg glad på deres vegne og unner de det. Og hadde nok gjort det samme om jeg kunne. Bare man er viten om at man har det godt og setter pris på det man har :)

Haha datt ut litt her...

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er symbolpolitikk, helt håpløst og totalt ødeleggende for ett moderne samfunn i økonomisk utvikling. Miljøhysteriet kommer til å ta knekken på oss, arbeidsplasser ryker, folks frihet står på spill og den generelle levestandard kommer til å ta skade. Og dette er noe Høyre kommer med, det gjør meg litt skeptisk.

Det merkes at FRP er ute av regjering dessverre... 

Å, FRP kommer nok sterkere tilbake skal du se. Da med Listhaug ved roret og det blir awseome  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kvasi skrev:

Å, FRP kommer nok sterkere tilbake skal du se. Da med Listhaug ved roret og det blir awseome  :) 

Jeg liker veldig godt Listhaug, men jeg er usikkert på om hun passer som leder for partiet. Jeg tenker Solvik Olsen kunne vært en skikket person til å være leder i FrP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg liker veldig godt Listhaug, men jeg er usikkert på om hun passer som leder for partiet. Jeg tenker Solvik Olsen kunne vært en skikket person til å være leder i FrP. 

Må si meg litt enig, han er såpass laidback og kalkulert at han nok kommer bedre ut av debatter og overskrifter enn Listhaug.
Som bonus får da Listhaug være seg selv og gønne på mens noen andre får kjeft på TV. Vinn - vinn it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert, med det stadig økende fokus på miljø, grønt skifte og all symbolpolitikken rundt dette så er det kun to partier som gir oss håp. Det ene er FrP og det andre er Senterpartiet, bare så synd de SP står på "feil" side. 

Det skremmer meg at så mektige partier som Høyre og AP faktisk helt seriøst tror at Norge kan redde verden og miljøet. Og særlig når de legger opp til at det er oss vanlige arbeidere som skal betale for dette. For det er jo til syvende og sist vi som blir skadelidende. Går de på næringslivet eller industrien så går det ut over arbeids plasser, da legges bransjer ned og produksjoner flyttes utenlands. Legges oljebransjen ned så må oljen hentes opp andre steder i verden, da med mindre miljøvennlige metoder enn på norsk sokkel. Det taper både vi og miljøet på.

Men det som virkelig er trist er at det går så mange unge rundt med dystre fremtids utsikter. Politikere og media har skapt en illusjon om at vi står ovenfor en miljø katastrofe. Dette gjør at barn tyr til skolestreik i mangel på evne til å se det store bildet. De tror at de neste generasjonene vil få uutholdelige leveforhold her på kloden om vi ikke slutter å kjøre bil og spise rødt kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 23.57, Fredrik 90 skrev:

En ting er iallfall sikkert, med det stadig økende fokus på miljø, grønt skifte og all symbolpolitikken rundt dette så er det kun to partier som gir oss håp. Det ene er FrP og det andre er Senterpartiet, bare så synd de SP står på "feil" side. 

Det skremmer meg at så mektige partier som Høyre og AP faktisk helt seriøst tror at Norge kan redde verden og miljøet. Og særlig når de legger opp til at det er oss vanlige arbeidere som skal betale for dette. For det er jo til syvende og sist vi som blir skadelidende. Går de på næringslivet eller industrien så går det ut over arbeids plasser, da legges bransjer ned og produksjoner flyttes utenlands. Legges oljebransjen ned så må oljen hentes opp andre steder i verden, da med mindre miljøvennlige metoder enn på norsk sokkel. Det taper både vi og miljøet på.

Men det som virkelig er trist er at det går så mange unge rundt med dystre fremtids utsikter. Politikere og media har skapt en illusjon om at vi står ovenfor en miljø katastrofe. Dette gjør at barn tyr til skolestreik i mangel på evne til å se det store bildet. De tror at de neste generasjonene vil få uutholdelige leveforhold her på kloden om vi ikke slutter å kjøre bil og spise rødt kjøtt. 

Blir ikke dette litt som å si at "det er ikke noen vits å stemme, fordi JEG er så liten i denne sammenhengen at jeg ikke kan utgjøre noen forskjell"?
Alle må ta ansvar, også vi på berget her. Å si at du ikke gidder å stemme, fordi naboen ikke gjør det, blir for dumt.

Jeg støtter ikke hysteriet, men tankegangen din blir feil. Vi skal ikke redde jorda, men når/hvis det går til helvete så har vi i hvert fall god samvittighet.
Vi er alle like uvitende om hva som faktisk skjer, om det er menneskeskapt eller bare jorda som er på vei inn i en ny istid. Så jeg velger å ikke ta stilling til "miljøkatastrofen" som er på vei, og heller bare gjøre det beste ut av situasjonen.
Så da kjøpte jeg meg Tesla Performance, og ser at det er helt greit å støtte klimapolitikken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LoKi skrev:

Blir ikke dette litt som å si at "det er ikke noen vits å stemme, fordi JEG er så liten i denne sammenhengen at jeg ikke kan utgjøre noen forskjell"?
Alle må ta ansvar, også vi på berget her. Å si at du ikke gidder å stemme, fordi naboen ikke gjør det, blir for dumt.

Jeg støtter ikke hysteriet, men tankegangen din blir feil. Vi skal ikke redde jorda, men når/hvis det går til helvete så har vi i hvert fall god samvittighet.
Vi er alle like uvitende om hva som faktisk skjer, om det er menneskeskapt eller bare jorda som er på vei inn i en ny istid. Så jeg velger å ikke ta stilling til "miljøkatastrofen" som er på vei, og heller bare gjøre det beste ut av situasjonen.
Så da kjøpte jeg meg Tesla Performance, og ser at det er helt greit å støtte klimapolitikken i Norge.

Det er klart at vi skal ta vår del av ansvaret for de miljø utfordringene vi står ovenfor. Men det jeg er skeptisk til er hvor mye ansvar Norge skal ta og hvor prioriteringene går. Jeg er helt med på å f eks begrense bruken av plast, alt som kan havne i naturen og havet bør man prøve å redusere bruken av. Når man ser flakene av søppel i Stillehavet, eller strandede valer fulle av plast så er det klart vi har noen store utfordringer å ta tak i. Men det store fokuset på akkurat utslipp synes jeg er ganske påfallende. Dette er nemlig veldig lett og enkelt å skattlegge, både for private og industrien. Jo lenger ut på venstre siden i norsk politikk man kommer, jo større er engasjementet for miljøvern. Historien viser også at jo lenger ut på venstre siden man kommer jo kåtere er man på avgifter og skattelegging. Er dette en tilfeldighet? Neppe   

Flott at du føler du tar ansvar for miljøet ved å kjøpe Tesla, men jeg tror det totale miljøavtrykket er bedre på min Euro 6 dieselbil 🤣 Men bare her viser jo Norge at vi tar ett godt ansvar, dette med å elektrifisere bilparken. Men akkurat dette er jo ett tiltak som fungerer like effektivt som å pisse i buksa om man fryser i kulda. Vi sørger for ren luft akkurat her vi bor, men alle de andre problemene i det totale miljøavtrykket er det noen andre som tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er klart at vi skal ta vår del av ansvaret for de miljø utfordringene vi står ovenfor. Men det jeg er skeptisk til er hvor mye ansvar Norge skal ta og hvor prioriteringene går. Jeg er helt med på å f eks begrense bruken av plast, alt som kan havne i naturen og havet bør man prøve å redusere bruken av. Når man ser flakene av søppel i Stillehavet, eller strandede valer fulle av plast så er det klart vi har noen store utfordringer å ta tak i. Men det store fokuset på akkurat utslipp synes jeg er ganske påfallende. Dette er nemlig veldig lett og enkelt å skattlegge, både for private og industrien. Jo lenger ut på venstre siden i norsk politikk man kommer, jo større er engasjementet for miljøvern. Historien viser også at jo lenger ut på venstre siden man kommer jo kåtere er man på avgifter og skattelegging. Er dette en tilfeldighet? Neppe   

Flott at du føler du tar ansvar for miljøet ved å kjøpe Tesla, men jeg tror det totale miljøavtrykket er bedre på min Euro 6 dieselbil 🤣 Men bare her viser jo Norge at vi tar ett godt ansvar, dette med å elektrifisere bilparken. Men akkurat dette er jo ett tiltak som fungerer like effektivt som å pisse i buksa om man fryser i kulda. Vi sørger for ren luft akkurat her vi bor, men alle de andre problemene i det totale miljøavtrykket er det noen andre som tar.

Du må huske at det er mer enn bare det totale avtrykket som er relevant for subsidieringen av elbiler. Lokal forurensning er et problem i storbyene, og det påvirker folkehelsa direkte. 
Jeg vil ikke påstå at jeg "tar ansvar", jeg har valgt det mest hensiktsmessige transportmiddelet basert på bruk og kostnad. Og det er flott at det sammenfaller med å bedre lokalmiljøet (selv om jeg ikke kjører lengre sørover enn Furuset).

Det viktigste er at man ikke kan sitte her oppe og gi faen, bare fordi ingen rydder i elvene i India.

Og når det kommer til skatter og avgifter - statsbudsjettet må gå opp, uten at man spar oljepenger inn i det. Det eneste de får gjort noe med, er hvor pengene skal hentes fra. Og om det kalles "engangsavgift" eller moms eller egenandel eller bompenger, så må pengene fortsatt inn i lomma på staten. Om du slutter å kreve inn det ene, så må du begynne å kreve inn de samme pengene et annet sted. Så om de er "kåt på avgifter og skattelegging" så er det fordi Norge AS ikke skal gå konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander dere klima og miljø nå?

Om man skulle ønske å tenke klima når man velger bil: Bruk opp en fossilbil. Ikke bestill ny. Hverken EL eller fossil. Klima alibiet er utspilt når en ny bil går i produksjon. Uavhengig av drivlinje.

For miljøet er el-biler meget sannsynlig bedre. Null lokal utslipp er mindre enn noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...