Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

De av dere som har en liten bil kjenner seg kanskje igjen på at man ofte er lite synlig i trafikkbildet.    Stort sett ratter jeg den gamle Chevroleten, og på tross av at det er en relativt lav sedan blir den alltid sett i trafikken, venstrefeltsnisser legger seg inn med en gang, opplever aldri at noen ikke ser meg.

Så overgangen til Z3 kan være ubehagelig. På motorveiene havner man stadig vekk bak venstrefelts-komabilister som ikke ser deg fordi man kjører liten bil, men det er greit - det er bare å blåse forbi i høyrefeltet. 

Men her om dagen kom jeg kjørende i ca 60 km/t da en Chevrolet Tahoe ga gass ut fra en bensinstasjon...Jeg måtte hive meg over i motsatt felt og inn i en innkjørsel for å ikke bli torpedert ordentlig av vedkommende. Var sikker på at det skulle smelle!

Hadde det ikke vært for at jeg er forholdsvis våken bak rattet kunne Tahoe-sjåføren tatt dør, "B-stolpe", bakskjerm og mest sannsynlig kondemnert hele bilen...Hadde vært en fin start på sesongen med roadster #-o

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så inni helvette svimle bak rattet for tiden. Jeg hadde en episode her om dagen når jeg kommer i 70 km/t på en forkjørsvei. Kjerring i Nissan Leaf står å venter på å kjøre ut fra en sidevei, jeg kommer nærmere og nærmere...så brått beslutter hun å kjøre ut foran meg i stede for å vente til jeg har passert (ingen biler bak meg). På toppen av det hele så gir ho ikke på for å nå 70 raskt, nei det er 40...45...48...52...55 osv. Så i stede for å bremse ned å legge meg bak så smetter jeg heller forbi....da rakner det helt for vedkommende. Ho legger seg på tuta og trør flat pedal...meg ville ho ikke ha foran seg. Heldigvis klarer en gammel E60 med V8er å klå en Leaf any day så det gikk bra og ho ble liggende bak...forbanna med fjernlysa på. 

Jeg må få skaffa meg dashcam, er så mye rar kjøring og en vakker dag går det galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Fredrik 90 said:

Kjerring i Nissan Leaf står å venter på å kjøre ut fra en sidevei, Heldigvis klarer en gammel E60 med V8er å klå en Leaf any day så det gikk bra og ho ble liggende bak...forbanna med fjernlysa på. 

Jeg må få skaffa meg dashcam, er så mye rar kjøring og en vakker dag går det galt.

 

"The Perfect Storm" :mrgreen: 

BMW-sjåfør med V8 Versus Leaf-loffer....."FIGHT!!!"

 

 

I mitt tilfelle var det bare et hendig uhell, et resultat av å kjøre en liten bil i et marked fylt opp av SUV og CUV. Tahoe-sjåføren følte seg nok ikke høy i hatten når han sto midt i veien, meg halvveis nedi en sidevei mens motgående bilister hadde bråstoppet og så rart på oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn synes jeg det er litt fascinerende å se rundt på diverse elbilgrupper om hvordan de har det hos sine respektive merker, og kort oppsummert kan man vel si at det er mye rart som dukker opp (på lik linje med diverse BMW grupper). Kom imidlertid over dette innlegget i går, og jeg må rett og slett si jeg blir forferdet over hvor dårlig bil det er mulig å lage. Ja, riktignok har bilen gått 400 000km, men på en annen side startet feilene allerede fra 4km. Helt utrolig at man har holdt ut med et slikt makkverk av en bil. Her snakker vi fire-fem DU skift, skift av panser pga vindusvisker som spiser det, et tosifret antall dørhåndtak etc. 

Ser vi på min bror sin TM3 som jeg anmerket godt over 20 feil og mangler ved utlevering av bil, ser man i hvert fall at byggekvaliteten fra 2014-2020 ikke har bedret seg stort. Det er helt utrolig at nordmenn har fått en så hype på et produkt som knapt egner seg til noe annet enn skrapmetall.

7D37310A-A383-4400-89E6-E203A0EAF473_1_201_a.thumb.jpeg.e980a164cba9b6de02487fcd6c6aac17.jpeg
4108D002-FCD3-4392-860F-ABC27980A96B_1_201_a.thumb.jpeg.7f3694ec7ce06593fb5f31b5f8aab2a6.jpeg
98A92CC8-3779-4CDD-B328-614B47EEF31F_1_201_a.thumb.jpeg.6073acf353eea38476ce5a98507afc62.jpeg
402F5DD4-BF34-4B9B-8FB8-1FF101F97544_1_201_a.thumb.jpeg.441b4497c14e0ed5034cfeb3f98f3187.jpeg
BC9BA29A-9DA5-4891-B76E-EA5667241E19_1_201_a.thumb.jpeg.7f29f3229f36e1baa9f12cfb614fb8d1.jpeg
EA10CE75-AEFA-4173-94EB-3763E7D0C0A7_1_201_a.thumb.jpeg.d8af2f2bee08e8643d7903ca7585a7e1.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på mitt. Tesla er ett software selskap. Aksjeprisen syns jeg heller ikke forsvarer hvor lite penger de tjener. Tjener de i det hele tatt på å lage biler enda ? Sikkert en stor kamel å svelge, men de skulle heller ha begynt å utvikle software og solgt til store aktører i stedet. (Mulig de kanskje gjør dette i en liten grad allerede?) Vw har jo så mye software feil at bilene er ubrukelig. Tysk bil og kvalitet sammen med Tesla software tror jeg hadde vært en fin kombinasjon.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kollegaene jeg har hatt med Tesla har vært mye med dem på verksted, men dette tar jo kaka. Kan han gjøre noe annet enn å kjøre den på verksted? Har ikke tid til verken jobb eller fritid.

Også de prisene da, etter at garantien har gått ut..

 

Ikke rart de største Tesla-fansene jeg kjenner bytter bil hvert andre år. Det blir fort en varm potet!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, E.C. skrev:

Så hans kostnader for de første 300 000km er hele 31 500kr?

Hvis dette er korrekt er det relativt minimalt i forhold til hva jeg måtte betale i løpet av de 10 årene og hele 340000 Km vi hadde vår 2003 E46 318d Touring. Jeg hadde langt fra like mange problemer, men alt løper opp og det koster også å skifte bl.a samtlige støtdempere (x2), bremseskiver og klosser og div. foringer i understelet. Spesielt hvis man skal ha andre til å gjøre jobben.

Vår store utfordring med E46'en var imidlertid svinghjulet og clutchen. Nesten 100K kilometer med bilen ble delvis ødelagt fordi disse komponentene ble ved med å skape store problemer. Svinghjulet ble byttet to ganger og clutchen en gang. I tillegg ble slavesylinderen byttet og den bakre eksospotten (garanti).

Jeg var allikevel svært tilfreds med vår E46 (les: vi beholdt bilen i hele 10 år tiltross for alle problemene). Jeg tenker på generell basis at skrekkhistorier vedr. biler og problemer har en tendens til å bli hauset opp i media/forum, men at de aller fleste tross alt (også Tesla eiere) har et relativt fint eierskap med deres biler.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her beviser jo bare det jeg mener at det er ikke færre feil på elbiler kontra fossilbiler bare fordi de har få bevegelige deler. Han med Teslaen skal prise seg lykkelig over at han har hatt garanti på drivverk og batteri såpass lenge. Det viser jo bare hvor livsfarlige disse bilene blir utenfor garantitiden, det kommer til å påvirke andrehåndsverdien. Det har jo allerede påvirket forsikringsprisene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2021 den 20.55, Fredrik 90 skrev:

Folk er så inni helvette svimle bak rattet for tiden. Jeg hadde en episode her om dagen når jeg kommer i 70 km/t på en forkjørsvei. Kjerring i Nissan Leaf står å venter på å kjøre ut fra en sidevei, jeg kommer nærmere og nærmere...så brått beslutter hun å kjøre ut foran meg i stede for å vente til jeg har passert (ingen biler bak meg). På toppen av det hele så gir ho ikke på for å nå 70 raskt, nei det er 40...45...48...52...55 osv. Så i stede for å bremse ned å legge meg bak så smetter jeg heller forbi....da rakner det helt for vedkommende. Ho legger seg på tuta og trør flat pedal...meg ville ho ikke ha foran seg. Heldigvis klarer en gammel E60 med V8er å klå en Leaf any day så det gikk bra og ho ble liggende bak...forbanna med fjernlysa på. 

Jeg må få skaffa meg dashcam, er så mye rar kjøring og en vakker dag går det galt.

Hadde en liknende episode her i Kragerø tidligere. Kom kjørende i 80 på hovedvei/forkjørsvei. Vi snakker oversiktlig, rett strekke hvor du ser det kommer bil. Så var et en nisse som skulle ut fra en bedrift, rett før jeg kom, da skulle han ut. Det var mørkt, men alle lys på bilen min virker, samt lys langs veien så han må ha sett at jeg kom. Måtte hive meg på bremsen, fra 80 og ned i 30-40. Viser seg at eier av den bilen bor rett borti gata her så jeg blinker med lysa hver gang jeg møter den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette her beviser jo bare det jeg mener at det er ikke færre feil på elbiler kontra fossilbiler bare fordi de har få bevegelige deler. Han med Teslaen skal prise seg lykkelig over at han har hatt garanti på drivverk og batteri såpass lenge. Det viser jo bare hvor livsfarlige disse bilene blir utenfor garantitiden, det kommer til å påvirke andrehåndsverdien. Det har jo allerede påvirket forsikringsprisene

Jeg tenker at elektriske biler stadig er lite utviklet og at man i relativ forstand nå har kommet frem til 1950-60 i forhold til alminnelige biler. For de av oss som husker hvordan bilene var på tidlig 80-tallet så var div. feil ganske alminnelig. Spørsmålet var om feilene stoppet bilen eller ikke.

Alt var mekanisk så det var mye som kunne gå galt. Jeg opplevde f.eks på min Porsche 924 at vaieren til gasspedalen plutselig sa takk for seg (altså brakk midt over). Bilen kunne ikke kjøres, men heldigvis var jeg bare 10-15 minutters trikketur hjemmefra. Eksempelet er ikke alvorlig eller veldig typisk, men det viser hvor mye bedre bilene i dag er på et fundamentalt nivå.

Elektriske biler vil bli mye bedre enn de er i dag og tiden det tar vil gå mye hurtigere enn det gjorde med alminnelige biler. Sannsynligvis vil elektriske biler i relativ forstand være kommet frem til 1980 tallet i løpet av 5-6 år. Snakker man om f.eks Porsche Taycan i dag vil dette være som å sammenligne en Aston Martin DB5 anno 1963 med en Porsche 928 S anno 1980. Utviklingen var enorm selv om begge modellene var fantastiske.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette her beviser jo bare det jeg mener at det er ikke færre feil på elbiler kontra fossilbiler bare fordi de har få bevegelige deler. Han med Teslaen skal prise seg lykkelig over at han har hatt garanti på drivverk og batteri såpass lenge. Det viser jo bare hvor livsfarlige disse bilene blir utenfor garantitiden, det kommer til å påvirke andrehåndsverdien. Det har jo allerede påvirket forsikringsprisene

Når man ser at den har kjørt 400 000 så er det nok ikke så halvgalt men jeg reagerte på kostnadene. 60 000 kr. for og fikse forstillingen høres helt vilt ut. Jeg tok et rask overslag på F10 og man kommer veldig langt med 30 000 kr. i deler. (bærebruer, støtdempere og litt småtteri alt originalt) Jeg har aldri skrudd på en F10 men man bruker vel ikke stort mer enn en dag på og bytta alt, så la oss si 10 000 kr. i arbeidstimer.

Jeg aner ikke hvordan forstillingen på en Tesla ser ut men den er vel ikke lagd av gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...