Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da er vi to, har aldri brydd meg om å ha noe stereoanlegg i huset. Det skal sies jeg har hjemmekino anlegg i loftstua, men der har jeg lerret og projektor. Brukes kun til film 😅

I bilen liker jeg god lyd, men H&K anlegget i BMW holder i lange baner for meg. Dog er det sjelden jeg spiller høyt i bil nå for tiden, kan ikke det med ei på 8 måneder sittende bak. Går i radio eller madammen på siden som holder foredrag om hvor fort jeg kjører.  Kjører jeg alene så hører jeg ofte på podkast, det merkes at jeg har passert 30 år. 

Jeg trodde jeg brydde meg før, men har vel konkludert med at jeg egentlig ikke gjør det. 😛

Har heller ikke noe til film for tiden, da det rett og slett aldri ble brukt, men har hatt en kanon i garasjen for litt YouTube og slikt. Nå blir det flytting og ny garasje, så blir kanskje litt mer fokus på å kunne ha noe stående på i bakgrunnen i garasjen.

I bilen har jeg også HK, og så litt fram til dette. Uten at jeg nå skjønner helt hvorfor. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke merker forskjell fra basisanlegget i e61-en når det kommer til mitt bruk (en eller annen radiokanal).

...så ja, jeg er nok ganske kjedelig på det området, men vi kan ikke alle være like. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kvasi skrev:

Du har Sonus Faber hvis jeg husker rett, men hvilken forsterker tror jeg ikke jeg har hørt? 

Jeg hadde en Onkyo Integra A-8087 i kombinasjon med Sonus Faberne, men etter at den tok kvelden kjøpte jeg en NAD C352. Disse er ikke i samme liga, men NAD'en har faktisk ganske bra lyd bare man ikke spiller for høyt - noe som Sonus Faberne allikevel ikke inviterer til. De spiller best til "bløt" musikk og klassisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt

Nei vi kan ikke alle være like, og det er jaggu godt. Jeg kan skjønne de som setter pris på hifi, har en far som er hifi entusiast. Han har det dyreste og flotteste anlegget som kan kjøpes, men han spiller ALDRI på det...kun til pynt 🤪

Jeg har virkelig ikke mange interesser, det er bil og bilhold som jeg har interesse for. Her bruker jeg helt sikker mer penger enn hva andre synes er nødvendig. Hadde ikke hatt råd til å ha hifi dilla og klokke interesse i tillegg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg hadde en Onkyo Integra A-8087 i kombinasjon med Sonus Faberne, men etter at den tok kvelden kjøpte jeg en NAD C352. Disse er ikke i samme liga, men NAD'en har faktisk ganske bra lyd bare man ikke spiller for høyt - noe som Sonus Faberne allikevel ikke inviterer til. De spiller best til "bløt" musikk og klassisk.

Skulle du få lyst eller behov for å bytte ut forsterkeren bør du prøve noe med mer grep på bassene. Beste komboen jeg har hørt med Sonus Faber er Hegel men feks Lyngdorf eller noen annet kl D bør være i ca samme ballpark, tror det er mange som kan bli overrasket over hva SF har å by på med rett forsterker.
Jobbet i Soundgarden tidligere og har hatt gleden av å eksprimentere mye mens sortimentet deres var på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kvasi skrev:

Skulle du få lyst eller behov for å bytte ut forsterkeren bør du prøve noe med mer grep på bassene. Beste komboen jeg har hørt med Sonus Faber er Hegel men feks Lyngdorf eller noen annet kl D bør være i ca samme ballpark, tror det er mange som kan bli overrasket over hva SF har å by på med rett forsterker.
Jobbet i Soundgarden tidligere og har hatt gleden av å eksprimentere mye mens sortimentet deres var på topp.

Jeg lekte med Sonus Faber da det var relativt nytt så mine høyttalere er Minima FM2 (ca. 30 år gamle og vintage). De er i god stand og spiller meget bra. De kan sikkert klare en kraftigere og bedre forsterker enn jeg har i dag, men det er egentlig ikke nødvendig. Anlegget spiller høyt nok og bra nok som det er.

Det som er artig med anlegget i dag er at det er "analogt" og med en gammeldags og varm lyd. Jeg hadde helt til og begynne med som sagt en Onkyo A-8087 samt bl.a en Madrigal Proceed PCD2 CD spiller (made by Mark Levinson). Denne solgte jeg for lang tid siden, men fikk faktisk det dobbelte av hva jeg ga for den (åbenbart et samleobjekt i dag). Dette anlegget hadde selvfølgelig en varmere lyd, men NAD'en har faktisk en ganske fin lyd. Musikken streamer jeg i dag via en Google Chromecast Audio som faktisk er en ganske bra DAC.

Min sønn er etterhvert en habil bassgitarist og elsker lyden i det gamle anlegget for hva det er (vintage med tidsriktig lyd). "Bløt" gammeldags lyd som f.eks Dire Straits eller Eagles er det anlegget er best til (og ikke minst klassisk musikk). Nyere musikk med hard bass og veldig dype toner klarer anlegget mindre bra, men det er ingen overraskelse.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2021 den 22.14, tennbrikket skrev:

 

Streaming tar jo over filmbransjen. En 4k Netflix film er så komprimert at den har en størrelse på 20-30gb, bitrate er ikke mye å skryte av da, til sammenligning har Blu-ray versjonen en størrelse på 70gb+. 

streaming filmer i 4k er faktisk helt nede 3-5gb, mens noen er helt oppe i 13gb.... så har du 4k bluray som de største filmen er på kanten av 100gb :P

vi har nok en kraftig flaskehals i innfrastrukturen om alle skal streame "lossless" 4k filmer :P

 

har selv kjøpt meg klipsch hjemmekino på 5 kanaler og 2 atmoskanaler, like skummel hobby som bil...

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

streaming filmer i 4k er faktisk helt nede 3-5gb, mens noen er helt oppe i 13gb.... så har du 4k bluray som de største filmen er på kanten av 100gb :P

vi har nok en kraftig flaskehals i innfrastrukturen om alle skal streame "lossless" 4k filmer :P

 

har selv kjøpt meg klipsch hjemmekino på 5 kanaler og 2 atmoskanaler, like skummel hobby som bil...

 

Lenge siden jeg har streamet en 4k film, er så kjipt at det ødelegger opplevelsen. Tar jaggu meg litt plass skal man digitalisere alt av blu-ray filmer også. Har mye annet rart lagret, så er ikke bare filmer. Fin plass å lagre ISTA D/P :P 

Lyst på ett gromt, men "clean" lydanlegg i det nye huset. Har mulighet til å planlegge endel på forkant, blir mye skjulte kabler fra tven blant annet. Lener meg litt mot samsung lydplanke (banneord i hifi miljø), de virker til å ha blitt skikkelig solide etter oppkjøpet av harman kardon. Har denon litt i bakhodet også, ser de har noen fine pakker av dette på hifiklubben. Jeg tenker at i en åpen stue så er det ikke noe lekkert med kabler alle kriker og kroker med store høyttalere, subjektivt ment. I en kjellerstue f.eks er jo dette ypperlig! 

sdfsfd.thumb.png.b995111db20b342de617637c4d3d1a15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tennbrikket skrev:

Lenge siden jeg har streamet en 4k film, er så kjipt at det ødelegger opplevelsen. Tar jaggu meg litt plass skal man digitalisere alt av blu-ray filmer også. Har mye annet rart lagret, så er ikke bare filmer. Fin plass å lagre ISTA D/P :P 

Lyst på ett gromt, men "clean" lydanlegg i det nye huset. Har mulighet til å planlegge endel på forkant, blir mye skjulte kabler fra tven blant annet. Lener meg litt mot samsung lydplanke (banneord i hifi miljø), de virker til å ha blitt skikkelig solide etter oppkjøpet av harman kardon. Har denon litt i bakhodet også, ser de har noen fine pakker av dette på hifiklubben. Jeg tenker at i en åpen stue så er det ikke noe lekkert med kabler alle kriker og kroker med store høyttalere, subjektivt ment. I en kjellerstue f.eks er jo dette ypperlig! 

sdfsfd.thumb.png.b995111db20b342de617637c4d3d1a15.png

Klart det er vanskelig å kombinere fullverdig hjemmekino i en åpen stue! Slik har jeg løst det

845EF12E-B354-4A71-9BA3-3B2B437EC1B6.thumb.jpeg.4b6ee62be8d84c118dfc0134acaa2f02.jpeg798F0012-1CC8-48F0-B82D-7CB4A6AFCEFA.thumb.jpeg.75b3ff50b558f7f213dc32032405521c.jpeg

 

synes dette er et greit kompromiss mellom ryddig stue og hjemmekino, men hadde jeg bygd nytt skulle jeg tilrettelagt for mesteparten på forhånd

som feks høytalerterminaler i vegger, skjulte atmos høytalere i tak og trekke rør mellom tv benk og tv!

men skal man få en skikkelig filmopplevelse med dagens filmer i hdr  og lignende er det ikke optimalt me ei stue som jeg har med så mye glass, fort gjort at det rett å slett blir for lyst å se kvalitetsfilmer

løsningen blir enten lystette zipscreen utvendig på 5 ruter eller ta i bruk kjellerstua som er nesten like stor som kinorom og få til en mer fullverdig hjemmekino sammen med flere kanaler og en stor oledtv

mens her i stua kan jeg stå igjen med 2 stk heftige gulvhøyttalere for musikk og enkel tv titting som ikke krever surround.
 

Edit: har hatt elektriker på besøk etter bilde ble tatt for å rydde opp i kablene jeg har teipet 😂

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...