Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, ahj skrev:

Siden du har hatt el en stund, hvordan blir dette nå framover med tanke på de høye strømprisene? Hva lader du snitt hver dag? :) 

Jeg kunne virkelig tenk meg å ha en i4M50 som en hverdagsbil og da M140i som kosebil. Men jeg klarer ikke helt å forsvare det med leveringstid og strømprisen pr nå. Hvis strømprisen går enda høyere, da klarer ikke jeg å se at el lønner seg noe mer enn diesel eller bensin. 

La oss si at strømprisen havner på 2kr pr kw. På vinteren så lader man på kvelden før neste dag. La oss si i snitt at man pumper inn 40kw for kun å lade bilen. 2*40=80kr, 80kroner dagen for strøm. i løpet av en uke koster det 560kr, som i løpet av en mnd blir 2240kr for en mnd for lading. Nå er strømprisen og mengden strøm BARE eksempler. 

 

40kw er jo ganske mye hver dag. Vil tippe i4 vil ligge på snitt på 2kw/mil, som igjen sier at 40kw er 20 mil kjørt i distanse. Min Audi ligger rett under 3kw/mil. som blir ca. 14 mil om dagen om jeg skulle ladet 40kw. 

Så det er egentlig ganske lett å regne ut kostnad hvis man bare lader hjemme sånn i snitt. 

Hvis det er mye småkjøring og bruk av forvarming så vil jeg tro at med I4 at snittet vil bli 2,5kw/mil hvis man ikke benytter alle krefter hele tiden uansett hvor man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evopower said:

(...) Kostnaden med å ta opp lån for å kjøpe ny elbil eller phev, for så å spare drivstoffutgifter på en bil som kjøres veldig skjeldent, ser jeg ikke på som forsvarlig økonomi. 5 serien er der at den taper seg 50k de neste årene, thats it. En ny phev taper seg mer. Serviceutgiftene er et ferdig kapittel håper jeg. Så sitte på 8k mnd i lån på en i4m50, selv om det er en fabelaktig bil, er ikke for alle. 

 

Er det jeg har tenkt også - ingen av bilene våre er belånte, og verdifallet har begynt å flate ut en del - spesielt på 1-serien. Hadde vi hatt lademulighet hjemme hadde jeg garantert kjøpt en i3 i stedet for 1-serien i vår, men den gang ei. 

Ser i nettbanken at siden januar har vi brukt ca 24000 på drivstoff på to biler, så det er ca 2400 i mnd fordelt på to biler.

Men om vi hadde hatt lademulighet hjemme og vi skulle kjøpt en ny i4 nå måtte det tas inn i regnestykket en månedskostnad på billån som ikke eksisterer per i dag, som måtte ha blitt veid opp mot besparelse i drivstoffutgifter. Servicekostnader er forsåvidt betalt og tjent inn for på 4-serien med sin serviceavtale som går fram 1,5 år i tid og 50000km til. Hvordan det reknestykket hadde gått opp vet jeg ikke, men tror ikke det nødvendigvis hadde gått i elbilens favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Si fra om du kjører gjennom lesja engang, x5m skulle jeg gjerne likt å opplevd😁

Blir vel en Ålesund tur ila året håper jeg :) så da er jeg forbi. Prøve og huske på det hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

40kw er jo ganske mye hver dag. Vil tippe i4 vil ligge på snitt på 2kw/mil, som igjen sier at 40kw er 20 mil kjørt i distanse. Min Audi ligger rett under 3kw/mil. som blir ca. 14 mil om dagen om jeg skulle ladet 40kw. 

Så det er egentlig ganske lett å regne ut kostnad hvis man bare lader hjemme sånn i snitt. 

Hvis det er mye småkjøring og bruk av forvarming så vil jeg tro at med I4 at snittet vil bli 2,5kw/mil hvis man ikke benytter alle krefter hele tiden uansett hvor man er. 

Som du skriver og @fupsaker, @Andreas_R er nok tallet mitt noe høyt. Men jeg vet ikke hva vanlig forbruk er for en el. Jeg forslo for muttern at hu kunne bytte ut sin G20 320d med en el, men med tanke på regnestykket der var det ikke lønnsomt for henne å bytte. Med tanke på at hun har 0.5% rente de neste to årene på bilen, hu bruker bilen hver dag men fyller nesten hver andre mnd. Den lave renten kommer av kampanjen Bavaria hadde i april i fjor hvor man fikk dette i 3 år, samt prisen på bilen og kjørt kilometer ved kjøp. Samtidig følger det med en serviceavtale som er gyldig i par år til. Så med det regnestykket der klarte ikke vi å få el til å bli gunstig å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skill på kW og kWh! Jeg får helt fnatt av å se "kW" når jeg leser om forbruk.

kW = måleenhet for effekt, som hestekrefter. Dette brukes om effekt bilen/batteriet kan ta ut til å flytte på seg eller ta imot som lading. Hvor mye du kan ta ut her og nå.

kWh = mengde energi brukt, f.eks.: kWh/mil eller bare antall kWh som bilen har fått tilført under lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Skill på kW og kWh! Jeg får helt fnatt av å se "kW" når jeg leser om forbruk.

kW = måleenhet for effekt, som hestekrefter. Dette brukes om effekt bilen/batteriet kan ta ut til å flytte på seg eller ta imot som lading. Hvor mye du kan ta ut her og nå.

kWh = mengde energi brukt, f.eks.: kWh/mil eller bare antall kWh som bilen har fått tilført under lading.

Man kan vel skrive antall kW bilen har blitt tilført? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Nei, fordi du ikke sier noe om hvor lenge det er tilført. En ovn på 6000W vil trekke 6 kWh hvis du har den tilkoblet i én time, men om du har den på i ett minutt så har du brukt 1/60 del av det over. Altså 0,1 kWh.

Da er jeg med. F.eks lader jo bilen på 7,2kWt og lader til den er full. Men samtidig forholder jeg meg til mengden energi tilført, som er det jeg beregner prisen på lading utifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig på det blir aktuelt, men likevel;

Import av bil fra Sverige som igjen er importert fra USA, vil dette by på utfordringer? (Jeg tipper ja).

Det er snakk om en BMW, og den er registrert på svenske skilt. Vil det holde med papirene fra Sverige, eller blir dette som USA-import?

…og noen som vet om det er mulig å hente VIN fra svenske skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Tviler egentlig på det blir aktuelt, men likevel;

Import av bil fra Sverige som igjen er importert fra USA, vil dette by på utfordringer? (Jeg tipper ja).

Det er snakk om en BMW, og den er registrert på svenske skilt. Vil det holde med papirene fra Sverige, eller blir dette som USA-import?

…og noen som vet om det er mulig å hente VIN fra svenske skilt?

Hva slags? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Tviler egentlig på det blir aktuelt, men likevel;

Import av bil fra Sverige som igjen er importert fra USA, vil dette by på utfordringer? (Jeg tipper ja).

Det er snakk om en BMW, og den er registrert på svenske skilt. Vil det holde med papirene fra Sverige, eller blir dette som USA-import?

…og noen som vet om det er mulig å hente VIN fra svenske skilt?

Her er det noen som har gått på noen smeller fordi det er ikke alltid at det svenske vognkortet opplyser om førstegangs registrert i utlandet. Viser det svenske vognkortet derimot første gangs reg i utlandet så skal det ikke være noe probem.

En bekjent importere en SL600 fra Tyskland som var første gangs reg i 2000 i USA og importert til Tyskland i 2005. I det tyske vognkortet sto kun første gang reg i Tyskland og da ville biltilsynet regne engangsavgift for denne bilen som en 2005 modell....selv om vin og alt annet tilsa at bilen var 2000 modell. Men han tok kontakt med Amcar (han er medlem der) og de fremskaffet orginal title (vognkort) fra USA slik at bilen kunne regges på 20 års regelen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Skill på kW og kWh! Jeg får helt fnatt av å se "kW" når jeg leser om forbruk.

kW = måleenhet for effekt, som hestekrefter. Dette brukes om effekt bilen/batteriet kan ta ut til å flytte på seg eller ta imot som lading. Hvor mye du kan ta ut her og nå.

kWh = mengde energi brukt, f.eks.: kWh/mil eller bare antall kWh som bilen har fått tilført under lading.

Beklager, jeg syndet og du har helt rett, og jeg pleier egentlig å sjekke at det blir rett. Noe jeg ikke gjorde nå 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...