Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Ampera @Snagg30 @scoot

Takker for input og bekreftelse på mitt syn 😛 . Har sendt prisene til de nå, så får se om de matcher. Prisgarantien dekker ikke kampanjer slik som NAF har nå, men allikevel blir det halv pris uten kampanje. 1-eren skal også ha bremsevæskebytte så greit å få tatt det i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Shattered skrev:

890601205_AGallery_11.thumb.jpg.12e98f241fc67cace7f8d662e8aa40bf.jpg

 

Sikkert ikke mange her som ikke tenker på dette, men uansett verdt å dele. Mange nyere biler som kjører uten baklys på kveldstid, gjerne kun parklys/tåkelys foran også. Mine står alltid på lys, uansett hva. 

Eg registrerer fleire som klagar på dette, men det er vel neppe slik at dei som køyrer utan baklys i mørke og dårlege lysforhold har lysbrytaren på "auto". Dei som køyrer utan baklys i mørket, har brytaren på "0" (kor dei fleste bilar har tent DRL). Etter mi erfaring slår dei fleste automatiske lysfunksjonar på nærlys (og baklys) i god tid før lysforholda blir så dårlege at det er vanskeleg å sjå bilar på vegen. Om siktforholda tilseier det, så skal sjølvsagt nær- og baklys vera tente. Men eg slår likevel eit slag for autofunksjonen på lysa. Det er til dømes mykje enklare å registrere bilar som bremsar i dagslys om dei ikkje har baklysa tente òg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Fredrik said:

Nitrogen utvider seg ikke ved varme og sikrer konstant trykk.

Veldig feil setning fra et vitenskapelig standpunkt, men det kom vel et par kommentarer nærmere sannheten der. Det er en inert gass som ikke reagerer med ting* (selv om det blir varmt) og du er mer eller mindre sikret på at du ikke drar med vann/fuktighet inn i hjula når du fyller dem, som sannsynligvis er den største faktoren som påvirker variasjon i trykk hos hvermannsen. Videre er nitrogen valgt ut fordi det er billig å lage en kvalitet på 99,99% som er mer enn godt nok for dekk. Gassen utvider seg den, men mulig noe mindre enn ren tørr luft. Fyller du en ballong med nitrogen og legger den i fryseren så vil du nok se at den krymper.

*sannhet med modifikasjoner, nitrogen reagerer med andre ting om forholdene er korrekte, men ikke relevant i dekk-sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Veldig feil setning fra et vitenskapelig standpunkt, men det kom vel et par kommentarer nærmere sannheten der.

Sant, men den enkle versjonen fungerer for alle praktiske formål. Du vil ha nitrogen i dekkene for å sikre et jevnt dekktrykk uansett forhold. Det er imidlertid også helt korrekt som @HakonLimseth påpeker at dette stort sett kun er viktig hvis man f.eks kjører mye på bane. Jeg vil tro at en litt entusiastisk runde på ringen kan gjøre en viss forskjell. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nitrogen til banebruk er jo at man som regel vil ha litt lavere dekktrykk enn hva man bruker på landeveg.. Så måjo  ha med nitrogen til og fylle på når man da er ferdig med en evt. trackday :P


Som en funfact øker mine 305 brede cup2 dekk 0.4 - 0.6 bar fra kalde til skjikkelig varme.. Og forskjellen på 2.1 bar og 2.6 bar er enorm når man presser bilen til det ytterste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Har Bavaria prisgaranti? Da har jeg vært han idioten som bare betaler hva det koster. Det sagt så får jeg alltid 20% rabatt av dem da, men da er det tydeligvis mer å hente 😅

Stemmer, sjekk nettsidene deres. Jeg brukte det sist gang, enda opp med ca 1500kr/bil i oljeskift. Da uten mikrofilter, det bytter jeg selv og koster halvparten av hva Bavaria skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shattered

  • E39 525d 2001 facelift sedan, full M-sport med manuell, den brukes kun på sommeren så den ikke ruster noe mer. Den har jeg nå hatt i 5,5 år, så blir å lære seg å sveise litt jekkfester og fikse rust på sikt. Elsker designet på disse.
  • E61 525d 2006 full M-sport med manuell. Primær bruksbil.
  • E91 2006 325ix automat. Denne har ikke M-sport, men har nå krok og xdrive som var kravet fra samboeren.

Alle bilene er sorte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Problemet med nitrogen til banebruk er jo at man som regel vil ha litt lavere dekktrykk enn hva man bruker på landeveg.. Så måjo  ha med nitrogen til og fylle på når man da er ferdig med en evt. trackday

Alt handler jo om gripeflate hvis man ønsker best mulig feste og dermed vil et litt lavere dekktrykk gi et marginalt større dekkaereal mot veien. Det er samme saken når det gjelder offroad kjøring (der det er veldig vanlig å kunne justere dekktrykket avhengig av underlag på veien). Poenget er å ha kontroll på sakene og i denne sammenheng kan nitrogen være nyttig. Jeg tror ikke at det gjør den store forskjellen på relativt alminnelige biler som f.eks en BMW M340i xDrive, men for en Porsche 911 GT3 som virkelig kjøres brutalt på Nürburgring vil jeg tro at nitrogen i dekkene og litt lavere dekktrykk kan gjøre en signifikant forskjell.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik

Når man først har klart og få god varme i dekkene så holder trykket seg relativt stabilt. Så lenge man ikke kjører for lange pass, og heller ikke har for lange pauser mellom passene..

 

 

Sant og nettopp derfor har nitrogen i dekkene liten betydning for folk flest. Kjører man en normal runde på ringen eller har full gass på Autobahn mellom Hannover og Hamburg (ca. 100 Km når dette er mulig) spiller det ingen rolle hva slags gass man har i dekkene. Forholdene blir ikke ekstreme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

spiller det ingen rolle hva slags gass man har i dekkene.

Jeg vet hva du mener og skal ikke seriøst kvervulere på dette :) MEN la oss nå si at jeg gjør det og mener det, et lite sekund eller tre. Det er folk som har prøvd å fylt helium i bildekk. Den overfladiske tanken bak er egentlig grei, for det skal lette på den komplette vekta til hjulene. Selv om det da i praksis ikke hadde hatt særlig effekt, tror jeg. Problemet er derimot mer interessant enn så. Molekylene er så små at helium uansett finner en vei ut. Altså vil bildekket bli flatt relativt fort. Det vil derfor ikke være noen praktiske fordeler med dette. Man kan jo også nevne hydrogen som er lettere en helium, men da får man alle minusene med helium i tillegg til, tja, litt oksygen og vi får vann og ellers er det høyst brennbart.
Altså spiller det en rolle hvilken gass man fyller på :) Men som sagt; ikke ta meg som en seriøs kvervulant, du vet dette bare er funfact-innlegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...