Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det blitt umulig å velge ting fra ETK hos GS uten regnummer? Valgte bil manuelt, men da får jeg opp om at jeg "må velge bil" når jeg går på en gruppe. Det er jo litt kjipt for oss som har ettermontert ting og tang å måtte sjekke hver eneste del via delenummer fra realoem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Er det blitt umulig å velge ting fra ETK hos GS uten regnummer? Valgte bil manuelt, men da får jeg opp om at jeg "må velge bil" når jeg går på en gruppe. Det er jo litt kjipt for oss som har ettermontert ting og tang å måtte sjekke hver eneste del via delenummer fra realoem. 

Det har muligens en sammenheng med at BMW stengte ned Newtis og ETK i fjor. Siste tilgjengelige ETK er 12/2019. Alt etter dette har blitt lukket. Antar GS har fått tillatelse til ny type ETK liggende ute, men at man ds må låse til regnr. Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed har ikke det samme da, enda. Tror det heter EPC nå og ikke ETK. Jeg mener at det er å gå feil vei. En del av BMW-miljøet handler om å fikse bil selv og ved å gjemme vekk VIN-dekodere og delekataloger dytter man heller folk på rene aftermarket-butikker. Rights to repair som har vært nevnt i media noen ganger er en fin ting, men det blir dessverre bare verre og verre. Og det med VIN-dekoder der de skyldte på GDPR (mener jeg å huske). Bare tragisk, som om det er en sensetiv personopplysning å vite lakkoden og stereosystemet i bilen til noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det veksles mellom både ETK og EPC (i BMW AOS står den fortsatt som ETK). I utgangspunktet betyr forkortelsene det samme, da det ene er på tysk og det andre på engelsk (Electronisch Teile Katalog vs. Electric Parts Catalog). Ellers synes jeg det er en merkelig tilnærming fra BMWs side. Ved å lukke både VIN-dekodere, delekataloger etc., sørger man i alle fall for å lukke entusiasmedelen og dermed redusert delesalg. Jeg har forstått det dithen at det har vært noe problematisk med folk som bestiller feil deler til bilen sin, men det får nå heller være på dems kappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ellers synes jeg det er en merkelig tilnærming fra BMWs side. Ved å lukke både VIN-dekodere, delekataloger etc., sørger man i alle fall for å lukke entusiasmedelen


Sett i den store sammenhengen tolker jeg det sånn at BMW gjør alt de kan for å kvitte seg med alle trofaste entusiaster av merket.

bmw-xm-concept-teaser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ahj skrev:

Litt rart å spørre på BMW forum, men dere har alltid gode svar å komme med :) 

Noen som har testet Porsche Taycan? Evt Cross Turismo. 

Det er vel en eller to her inne som har Taycan? Har kjørt eTron GT, deilig og rask bil, men litt vel cruiserorientert mot Porschen tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ahj skrev:

Litt rart å spørre på BMW forum, men dere har alltid gode svar å komme med :) 

Noen som har testet Porsche Taycan? Evt Cross Turismo. 

Prøvd begge deler. Prøvde Taycan før jeg kjøpte M4. Grei bil, men uinspirerende uten lyd - og begynner å bli dyrt. Porsche prøvde også å prakke på oss noe elektrisk da vi hadde event med jobb på Rudskogen i høst, men appellerer ikke til meg foruten at designet er relativt pent på CT.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fupsaker skrev:

Det er vel en eller to her inne som har Taycan? Har kjørt eTron GT, deilig og rask bil, men litt vel cruiserorientert mot Porschen tenker jeg..

 

6 timer siden, Walkabout skrev:

Prøvd begge deler. Prøvde Taycan før jeg kjøpte M4. Grei bil, men uinspirerende uten lyd - og begynner å bli dyrt. Porsche prøvde også å prakke på oss noe elektrisk da vi hadde event med jobb på Rudskogen i høst, men appellerer ikke til meg foruten at designet er relativt pent på CT.

Tusen takk for tilbakemelding til dere begge! 😃 Var litt som jeg trodde, litt vell cruiser og uinspirerende. 

Taycan GTS er en fin middelvei, spesielt da som Sport Turismo. Kan det bli arvtakeren til M140i 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ett Porsche kjøp skal være litt spesielt, men mye av glansen til Taycan har forsvunnet nå som det går så inni granskauen mange av dem. Du ser alle slags folk i de bilene der, selv folk som egentelig ikke bryr seg om bil kjører rundt i en gørrmøkkete Taycan men en gammal takboks på taket. Da synes jeg en Panamera er langt mer eksklusiv, da er man i mine øyne litt mer dedikert i sitt bilvalg. Å kjøpe Taycan bli liksom litt for lett, alle andre gjør det jo... Jeg prøvekjørte en 2018 Panamera e-hybrid og en Taycan Turbo rett etterhverandre. Kom i kontakt med en utrolig kåt Porsche selger som "levde av å konvertere BMW entusiaster" som han flåsete sa det. Taycan er helrå, sitter så sykt på veien at du vil ikke tro det...og det sparker så du får voldt i kroppen. Men...Panameraen får deg til å føle deg spesiell, som en utvalgt som får lov å kjøre en sånn flott bil. Og som jeg har gjentatt mange ganger, lyden gjør hele kjøreopplevelsen. Selv om jeg kjørte hybriden så er det ikke tvil som at dette er en ekte sportsbil når man setter den i Sport modus.

Når det er sagt, om jeg ble tvunget til å kjøpe elbil i dag så hadde jeg nok valgt Taycan...iallfall frem til BMW kommer med noen normalt utseende elbiler med bra rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

 

Tusen takk for tilbakemelding til dere begge! 😃 Var litt som jeg trodde, litt vell cruiser og uinspirerende. 

Taycan GTS er en fin middelvei, spesielt da som Sport Turismo. Kan det bli arvtakeren til M140i 🤔

Har kjørt Taycan til en kompis. Sitter med et veldig godt inntrykk av den bilen. Bra skrudd sammen, ingen knirking fra interiøret slik som på Bmw. Sitter utrolig godt på veien. Fineste elbilen ute på markedet etter min mening 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at ett Porsche kjøp skal være litt spesielt, men mye av glansen til Taycan har forsvunnet nå som det går så inni granskauen mange av dem. Du ser alle slags folk i de bilene der, selv folk som egentelig ikke bryr seg om bil kjører rundt i en gørrmøkkete Taycan men en gammal takboks på taket. Da synes jeg en Panamera er langt mer eksklusiv, da er man i mine øyne litt mer dedikert i sitt bilvalg. Å kjøpe Taycan bli liksom litt for lett, alle andre gjør det jo... Jeg prøvekjørte en 2018 Panamera e-hybrid og en Taycan Turbo rett etterhverandre. Kom i kontakt med en utrolig kåt Porsche selger som "levde av å konvertere BMW entusiaster" som han flåsete sa det. Taycan er helrå, sitter så sykt på veien at du vil ikke tro det...og det sparker så du får voldt i kroppen. Men...Panameraen får deg til å føle deg spesiell, som en utvalgt som får lov å kjøre en sånn flott bil. Og som jeg har gjentatt mange ganger, lyden gjør hele kjøreopplevelsen. Selv om jeg kjørte hybriden så er det ikke tvil som at dette er en ekte sportsbil når man setter den i Sport modus.

Når det er sagt, om jeg ble tvunget til å kjøpe elbil i dag så hadde jeg nok valgt Taycan...iallfall frem til BMW kommer med noen normalt utseende elbiler med bra rekkevidde.

Skjønner hva du mener når det gjelder Panamera, men Taycan er uansett en bil mange ikke har råd til. Hadde lett valgt en Taycan fremfor Panamera..synes designet på den holder på å bli litt utdatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ahj skrev:

Litt rart å spørre på BMW forum, men dere har alltid gode svar å komme med :) 

Noen som har testet Porsche Taycan? Evt Cross Turismo. 

Prøvd begge.. prøvde alle varianter av Taycan en runde hver på Rudskogen. 

Understell er noe ingen klarer bedre enn Porsche, og kunne ha slik comfort og likevel så gode kjøreegenskaper er unikt. 

Kompakt og godt sammenskrudd. Syns dog en vanlig taycan 4s er litt slapp mtp. Det er elbil og Porsche.

Og å svi av 1.5 mill på bil uten motorlyd og giring er for meg uaktuelt.. Da må jeg ha mer penger😅

Kan ellers som Porsche eiger si at miljøet og følelsen av å eige Porsche er fantastisk 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...