Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Walkabout du har helt rett, det er og det kommer mye spennende design på markedet. Elbil er så enkelt konstruert at man kan ta seg designmessige friheter uten å ta store hensyn til motor og girkasse. Plasserer man batteriet i gulvet så står man nesten fritt fram. Jeg synes både Fisker Ocean og Maxus Euniq6 ser mer enn grei ut, mye bedre enn mangt som ferdes på veien idag. Jeg er derimot skeptisk til batteripakka på enkelte, det har gang på gang vist seg at ymse merker ikke takler den skandinaviske vinterkulden særlig godt. Batterikapasiteten blir så svekket at rekkevidden bli 1/4 eller mindre. Så ille er det ikke hos tyskerne. En annen ting er firehjulsdriften. Jeg har vitnet litt forskjellig og jeg er mindre imponert. Hyundai Ioniq 5 virket råkul før den kom, kan dra grei hengerlast og 4x4. Firehjulsdriften er en vits, den spinner på fremhjulene og bakhjulene bare skyter inn innimellom, på måfå(gravde en Ioniq 5 ut av snøskavel, feste på bakhjula og framhjula hang, det jeg så da av 4x4 var søppel. Forhjula spant og bakhjula prøvde såvidt når de følte for det. Måtte dras ut av en Outlander. Hele det positive inntrykket av bilen raknet der). Så har vi Kia EV6, råstilig på bildene og ser moderne og kul ut, så kul at jeg tok meg tid og bygde meg en på nett, i virkeligheten synes jeg den er traust og kjedelig. Så har vi iX3, synes den så ok ut på bildene, BMW standard design, nothing new, men i virkeligheten er det en skikkelig flott bil LCI som pre-LCI. Den glir fint inn i massen og fremstår elegant og moderne. Minuset er kun bakhjulstrekk. Naboen til min søster(vegg-i-vegg) fikk sin iX3 her tidlig i høst. Han fikk seg en overraskelse nå når vinteren meldte anmarsj, ned til hus/garasje er det en særdeles bratt bakke. Og på splitter nye vinterdekk kom han seg ikke opp. Flere forsøk over flere dager uten hell. Så den står. Min søsters Swift og deres 2022 XC60 hybrid kommer seg fint opp(ikke at 4x4-systemet der er top notch, men). Så kan man skylde på sjåføren, men hennes samboer hadde en Mercedes C-klasse forrige vinter og den ble parkert tidlig den også for å si det slik. Jeg skrøt veldig av 225xe og det gjør jeg fortsatt. Firehjulstrekksystemet der er også slik juksegreier, men det funket overraskende bra og noe av det bedre med forhjulsdrift som hovedmaskineri. Det er derimot ikke til å stikke under en stol at skikkelig xDrive er å foretrekke. Og at bilen bærer preg av det rimelige innen BMW.
BMW har nå iX og i4 som jeg liker godt, de er fornuftig og solid bygget og kan dra tung henger, skikkelig firehjulstrekk med fokus på bakbena. Audi og Porsche har også levert gode og flotte elbiler, og gjentatte ganger bevist at bilene er av kvalitet. Tesla er et kapittel for seg selv på kvalitet, men heller ikke imponert over 4x4. Jeg lå bak en Model X opp fra et kryss(jada man ender med å stoppe i oppoverbakker i kryss), og bakhjulene bare hjalp av og til virket det som, den kom seg nesten ikke av flekken. Den fikk humpet seg avgårde til slutt da, samme en Model 3 med firehjulstrekk jeg kom bak opp en bakke, uten stopp denne gang, men den sleit skikkelig oppover. 

Så må en såklart ta bilene for det de er, og det er her nettopp poenget ligger som velter alle mine fordommer over. Det spiller ingen rolle at Ioniq 5 har søppel firehjulstrekk system når 95% aldri har bruk for det og det er godt nok for 4% og siste 1%(wild guess på prosent her)  har tatt bilen for noe annet enn den er/kjøpt feil bil. iX3 trenger heller ikke firehjulstrekk i største delen av landet. Og 225xe bærer preg av litt rimelig nettopp fordi bilen er rimelig. 

Å ta bilen for noe annet enn den er ser vi dessverre alt for ofte. F.eks. at i40 M50 reelt settes opp mot M3 og M4 og konklusjoner blir satt herfra. Men kanskje spesielt fra hybridbilkjøpere som stadig klager på rekkevidde eller at el-kjøring ikke alltid er tilgjengelig på vinter. Svidd av en trekvart mill. på en bil en ikke vet hva er? 
 

Huh, ble langt dette :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi Dey Bass (?) eller bare Mohini er utvilsomt veldig dyktig på bass, men akkurat dette gigget er mer show off og konstruert til å være dette - litt som med en trommesolo. Jeg tenker at hun utvilsomt kan spille enormt bra vanlig også og i min verden er det dette som teller mest (som f.eks med Sweet Child O' Mine).

For trommeslagere og bass gitarister er det (i alle fall sammen med et band) mest viktig at de har 100% kontroll på rytme og pitch. I tillegg kommer følelse og innlevelse (les: vi liker ikke at de er "maskiner" iom. at dette har vi dessverre også i dag når det gjelder trommer og bass). 

Det finnes ellers utallige bass gitarister som gjør det samme som Mohini og noen av dem er virkelig store på Youtube. Jeg er behersket imponert, men jeg hører selvfølgelig at de er enormt dyktige. Dette blir litt som en eller annen glimrende sjåfør tar en show off en varm sommerdag med en Porsche 911 GT3. Selvfølgelig er det bra, men jeg ser heller at en annen tilsvarende glimrende sjåfør tar en 330i med bakhjulstrekk og manuell gearkasse på tilsvarende måte 365 dager igjennom tørre veier, regn, slaps, blåis, skikkelig vintervær, holkeføre mm.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

utvilsomt veldig dyktig på bass, men akkurat dette gigget er mer show off og konstruert til å være dette - litt som med en trommesolo.

Det er jeg enig i og det er ikke noe jeg pleier å høre på. Men enhver som presterer (og imponerer) med en solo er nødvendigvis også god når de justerer ned imponatoreffekten og spiller musikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvasi skrev:

Det er jeg enig i og det er ikke noe jeg pleier å høre på. Men enhver som presterer (og imponerer) med en solo er nødvendigvis også god når de justerer ned imponatoreffekten og spiller musikk.

 

Enig og Mohini er glimrende på bass. En annen sort kvinne jeg har stor sans for på bass (uten at dette egentlig har betydning) er Gail Ann Dorsey som spilte mye sammen med David Bowie. Hun er en fabelaktig bass gitarist - så presis, solid og kraftfull når det gjelder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Shattered skrev:

Spiller du i band da @GreenE36Cab

Har aldri kommet så langt, har blitt spurt flere ganger om jeg kan/ vil spille gitar i band gjennom ungdomsskole/ videregående men grep aldri sjansen :(

Ser nå i ettertid at om jeg hadde sagt ja til noen av dem hadde jeg kanskje vært superkjendis nå :P

18 minutter siden, Shattered skrev:

Jeg spiller trommer her:

Har spilt sammen i nesten 9 år nå 😛 Kun gitt ut 1 album og 2 singler, men nesten 2 år har jo forsvunnet pga pandemien. 

Kult, trommiser har jo også et enormt ansvar.. jeg mener, det er ikke så enkelt som det kan virke for "utenforstående", det vet jeg :)

Da er dere iallfall samspilte eller hva man kan kalle det, spenstig at dere har holdt sammen så lenge..

Håper det tar seg opp igjen "etter" pandemien, og artig at dere har gitt ut noe da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har utrolig nok alle delene til sim riggen kommet seg i hus. Fikk spilt Assetto Corsa Comp i rundt en time etter å ha knotet ferdig med oppsettet. Artig, men må si at jeg er litt svimmel i hodet, håper det går seg til på sikt. Satser også på at jeg blir litt bedre på virtuell kjøring, men det er vanskelig å få fartsfølelsen riktig etter så kort tid, selv om det begynte å komme seg litt.

Vedrørende 3 skjermer vs. 1 stor curved: for meg personlig holdt dette i lange baner. Jeg greier så vidt å se noe i hjørnene når jeg "kjører", så for min del kan jeg garantere at det ikke blir flere skjermer. 

Oppsettet er:

  • Svive Racing D1 Simulator Cockpit
  • Svive Racing skjermstativ
  • Samsung 49" Dual full HD - skjerm (3840x1080)
  • Thrustmaster T300 ratt
  • Thrustmaster T-LCM pedaler

rig1.thumb.jpg.cd712514b516ab8cff0706c177c73a6c.jpg

rig2.thumb.jpg.ac6747ff465d25603da76b6f7187a326.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt nostalgisk av å lese alt dette bass og gitar snakket her :lol: Har selv liggende min gode, gamle Carvin LB75 som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene hos Carvin Shop i Skippergata i Oslo i 1994... Denne kvitter jeg meg aldri med, og har jo selvfølgelig tanker om å faktisk ta den i bruk igjen.

23450_408393835855_5570876_n.jpg?_nc_cat 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, StigJ skrev:

Er jo faktisk veldig normalt med 5-strengers bass. Har du ikke sett slik før?

For å være ærlig, så har bassgitar, i mitt hode, 4 strenger. Skjønner ut fra tilbakemeldingen din på posten min at du ikke er enig :P

Så jeg har ikke sett særlig mange bassgitarer med mer enn 4 strenger, det stemmer veldig bra.. Men det er jo alltid kult å lære noe nytt, og det kan jeg si jeg gjorde nå :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Utgangspunktet er det vel det ja :)  Men 5-strengers er veldig mye brukt. Skulle jeg tatt opp den hobbyen igjen også hadde jeg nok investert i en 4-strengers også. Da helst en Warwick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...