Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Fredrik skrev:

Med mindre du kan skru selv bør du til en såpass lav pris velge noe annet enn de tradisjonelle premium bilmerkene. Det kan fort koste mer enn det smaker med f.eks en godt brukt 5-serie. Jeg ville ha kikket etter Skoda eller f.eks Peugeot/Citroën som er nyere enn 2010. Faktisk bør du kikke litt på Kia og Hyundai også... de er bedre enn du tror... :)

Men når kreteriene er "god komfort" og "ok utseende" så regner jeg med at franske småbiler til rundt 25 000 kr utgår... Nå har jeg kjørt "godt brukt" 5-serie i 4 år, billigere bilhold til under 25 000 kr har jeg ikke vært borti før. Ikke er jeg flink til å skru selv heller. Men den kunne vært billigere å fylle tanken på, men man får ikke i pose og sekk i dette segmentet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Julianv skrev:

Studentbil til rundt 25k? :) 

Hva ville dere anbefalt?
Mest mulig komfort, lavest mulig driftsutgifter, noenlunde ok utseende :lol:

Hvis det absolutt må være Bmw ,hvorfor ikke velge en e46 av nyere dato?

Der får du vel grei komfort,lite forbruk og ok utseende .

Og ikke minst lett og selge etter "student tilværelsen".

Jeg for min del hadde hvertfall prioritert lavt drivstoff utgifter som student .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, sveigis skrev:

Hvis det absolutt må være Bmw ,hvorfor ikke velge en e46 av nyere dato?

Der får du vel grei komfort,lite forbruk og ok utseende .

Og ikke minst lett og selge etter "student tilværelsen".

Jeg for min del hadde hvertfall prioritert lavt drivstoff utgifter som student .

 

Jeg ville også egentlig foreslått en E46 318i eller noe, da får man jo fin bil som er god å kjøre samt at den bruker lite. Men da må nok budsjettet økes noe for å finne ett ok eksemplar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daniel80 skrev:

Episode 2 av The Grand Tour var 1 time av livet mitt som var bortkastet ](*,) Får håpe de klarer å levere like bra som episode 1 i de neste episodene ihvertfall.

Kommet ut allerede?

Vil vel være noe kvalitetstap på serien, en typ lærekurve for de nye produsentene osv. Likte veldig godt episode 1 selv, men merker de "prøver" å vise seg, å være bedre enn Top Gear var.

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her med Sony Xperia Z5 Premium som har hatt problemer med AUX forresten? Sender nå min tilbake på reklamasjon for 3 gang og hever kjøpet etter nesten 1 år.

Har i alle år hatt Android, men nå går jeg over til Apple. Er så lei av diverse småfeil, bugs, treig telefon, varm telefon, osv osv.. Er ingen fanboy av noen av delene, men skal si jeg har delvis vært en Apple motstander i alle år. Så vi får se nå, spent på hvordan dem fungerer. Blir en Iphone 7 plus siden den er ca samme størrelse som Z5 og liker mer og mer de større skjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Toyota Corolla 1,4 eller Mitsubishi lancer 1,3/1,6 fra 92-98 ish. Hadde dette selv en periode og mitsuen var ekstremt gjerrig på bensinen samt null feil. Veldig lett å skru på også skulle det skje noe samt billige deler.

 

Yes, søsteren har en Yaris 00-modell. Hatt den i 4 år og ingen feil. Sklei gjennom EU-kontroll med null feil begge ganger(tar EU så tidli som man kan for å ha tid tid evnt forbedring). Har skiftet bremser foran(1500,- inkl klosser) og eksospotte bak(1500,-)... Olje og alt skifter vi selv, grei og billig bil. Den har ikke utseende med seg, men bensingjerrig, driftsikker og utrolig lettkjørt. Komfort? Helt OK, et vennepar kjørte fra Molde til Nordkapp i en slik uten problem, jeg vet ikke om jeg ville gjort det, men i byen eller småturer hit og dit er greit :) IMG_2721.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, danskiii skrev:

Noen her med Sony Xperia Z5 Premium som har hatt problemer med AUX forresten? Sender nå min tilbake på reklamasjon for 3 gang og hever kjøpet etter nesten 1 år.

Har i alle år hatt Android, men nå går jeg over til Apple. Er så lei av diverse småfeil, bugs, treig telefon, varm telefon, osv osv.. Er ingen fanboy av noen av delene, men skal si jeg har delvis vært en Apple motstander i alle år. Så vi får se nå, spent på hvordan dem fungerer. Blir en Iphone 7 plus siden den er ca samme størrelse som Z5 og liker mer og mer de større skjermene.

Aux feil på Sony er helt vanlig, ikke noe verkstedene får gjort, da kvaliteten på delene Sony produserer er dårlige. Hvis du liker android så hadde jeg tittet på Huawei mange av telefonene demmes er på salg i dag. Mange som kanskje er skeptiske til Huawei, men de har begynt å slå an som f... i Norden om dagen. Vanvittig billig i forhold til ytelsen, er mange av de og. Byttet selv over til iphone fra samsung for en måneds tid siden. Folk kan si hva de mener om apple sitt ios, men at det er så mye lettere enn en ny android versjon er bullshit. Kanskje før var ios noe lettere, men ettersom brukerbasen til android er x antall større enn ios, så skaper dette raskere nye løsninger og funksjoner. Apple sine telefoner er stabile, men de kan låse seg til tider de også, erfarer selv dette til tider på iphone 7.

 

https://www.prisguide.no/produkt/huawei-honor-5x-248957

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men når kreteriene er "god komfort" og "ok utseende" så regner jeg med at franske småbiler til rundt 25 000 kr utgår... Nå har jeg kjørt "godt brukt" 5-serie i 4 år, billigere bilhold til under 25 000 kr har jeg ikke vært borti før. Ikke er jeg flink til å skru selv heller. Men den kunne vært billigere å fylle tanken på, men man får ikke i pose og sekk i dette segmentet dessverre.

Både "god komfort" og "ok utseende" er subjektive begreper som gjør det litt vanskelig å finne aktuelle biler. Du mener noe og jeg noe annet i denne sammenhengen. Jeg nevnte heller ingenting om småbiler, men skal man holde driftskostnadene på et minimum og nogenlunde i relasjon til innkjøpsprisen er det relativt små biler som teller. Når dette er nevnt er det få bilprodusenter som kan lage mer komfortable småbiler enn franskmennene... :)

Citroën C5 er en stor bil og finnes på finn.no til en relativt billig penge. Disse ruster lite og er mekanisk ganske enkle hvis man styrer unna modellene med hydraulisk fjæring. Få bilmodeller er mer komfortable og de tilbyr stor plass. Citroën Berlingo er et alternativ i den andre enden, men holdbarheten er generelt meget bra. Disse bilene ruster også generelt lite. Som alltid med Peugeot/Citroën er det dieselmodellene man bør gå etter. C5 kan forøvrig godt være eldre enn småbilene fordi den har en mye høyere byggekvalitet... faktisk en veldig bra byggekvalitet også som Mrk.II.

Din E34 teller nesten ikke i denne sammenhengen iom. at den stadig er svært fin i forhold til hva som er normalt. Man kan være heldig å finne en fornuftig BMW i denne prisklassen, men hvis man skal være objektiv er dette unntaket som bekrefter regelen. De fleste eksemplarene er allerede brukt opp og når man tenker etter er dette egentlig ikke så merkelig... :)

Toyota er også et godt valg i denne sammenhengen, men de kan være for dyre iom. at det nå er viden kjent at Toyota generelt holder bra. Da er det smartere å gå etter Kia/Hyundai som generelt er på det samme nivået kvalitetsmessig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tennbrikket skrev:

Aux feil på Sony er helt vanlig, ikke noe verkstedene får gjort, da kvaliteten på delene Sony produserer er dårlige. Hvis du liker android så hadde jeg tittet på Huawei mange av telefonene demmes er på salg i dag. Mange som kanskje er skeptiske til Huawei, men de har begynt å slå an som f... i Norden om dagen. Vanvittig billig i forhold til ytelsen, er mange av de og. Byttet selv over til iphone fra samsung for en måneds tid siden. Folk kan si hva de mener om apple sitt ios, men at det er så mye lettere enn en ny android versjon er bullshit. Kanskje før var ios noe lettere, men ettersom brukerbasen til android er x antall større enn ios, så skaper dette raskere nye løsninger og funksjoner. Apple sine telefoner er stabile, men de kan låse seg til tider de også, erfarer selv dette til tider på iphone 7.

 

https://www.prisguide.no/produkt/huawei-honor-5x-248957

Har luktet på Huawei opptil flere ganger, der virker veldig greie, men vil vente et par år til der før jeg prøver en. Og Samsung kan bare glemme å få meg som kunde igjen noen gang, det er det jeg har å si om dem etter 3 forksjellige av deres S telefoner (likte S2). Sony har jeg vært fornøyd med til dels, men nådde langt fra opp til lovnadene, som jeg til gjnegjeld tror lite telefoner gjør. Nå er vi bortskjemte folk for tiden som hellst vil ha ting ett skritt før utviklingen tillater det og i hvert fall før det er testet grundig og laget stabile versjoner av det for så å kunne klage i etterkant. Men jeg prøver det neste som blir iphone og tar det meste med en god klype salt. Gode telefoner produserer nok de fleste produsenter, men alle langt fra perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marius2002 skrev:

Yes, søsteren har en Yaris 00-modell. Hatt den i 4 år og ingen feil. Sklei gjennom EU-kontroll med null feil begge ganger(tar EU så tidli som man kan for å ha tid tid evnt forbedring). Har skiftet bremser foran(1500,- inkl skiver) og eksospotte bak(1500,-)... Olje og alt skifter vi selv, grei og billig bil. Den har ikke utseende med seg, men bensingjerrig, driftsikker og utrolig lettkjørt. Komfort? Helt OK, et vennepar kjørte fra Molde til Nordkapp i en slik uten problem, jeg vet ikke om jeg ville gjort det, men i byen eller småturer hit og dit er greit :) 

 

Det eneste minuset er vel at det er det styggeste som noensinne har rullet ut av en fabrikk? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Shattered skrev:

Det eneste minuset er vel at det er det styggeste som noensinne har rullet ut av en fabrikk? :lol:

Tror nok Fiat sine fabrikker skal ha den æren der ja. Vil også si den, i min mening, rangerer bedre enn en typ Audi A2, Pontiak Aztek eller Subaru Tribeca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik skrev:

Både "god komfort" og "ok utseende" er subjektive begreper som gjør det litt vanskelig å finne aktuelle biler. Du mener noe og jeg noe annet i denne sammenhengen. Jeg nevnte heller ingenting om småbiler, men skal man holde driftskostnadene på et minimum og nogenlunde i relasjon til innkjøpsprisen er det relativt små biler som teller. Når dette er nevnt er det få bilprodusenter som kan lage mer komfortable småbiler enn franskmennene... :)

Citroën C5 er en stor bil og finnes på finn.no til en relativt billig penge. Disse ruster lite og er mekanisk ganske enkle hvis man styrer unna modellene med hydraulisk fjæring. Få bilmodeller er mer komfortable og de tilbyr stor plass. Citroën Berlingo er et alternativ i den andre enden, men holdbarheten er generelt meget bra. Disse bilene ruster også generelt lite. Som alltid med Peugeot/Citroën er det dieselmodellene man bør gå etter. C5 kan forøvrig godt være eldre enn småbilene fordi den har en mye høyere byggekvalitet... faktisk en veldig bra byggekvalitet også som Mrk.II.

Din E34 teller nesten ikke i denne sammenhengen iom. at den stadig er svært fin i forhold til hva som er normalt. Man kan være heldig å finne en fornuftig BMW i denne prisklassen, men hvis man skal være objektiv er dette unntaket som bekrefter regelen. De fleste eksemplarene er allerede brukt opp og når man tenker etter er dette egentlig ikke så merkelig... :)

Toyota er også et godt valg i denne sammenhengen, men de kan være for dyre iom. at det nå er viden kjent at Toyota generelt holder bra. Da er det smartere å gå etter Kia/Hyundai som generelt er på det samme nivået kvalitetsmessig.

Spørsmålet er vel egentelig om vedkommende som skal ha bilen er bilinteressert. Er man bilinteressert og vil ha noe som gir litt kjøreglede så er det ganske selvdestruerende å kjøre rundt i en fransk bil til 25 000 kr. Det er kanskje billig men det går på hva man er ute etter. Citroën C5 er jo ikke akkurat kjent for å være bra og holdbar, særlig som billig bruktbil høres dette skummelt ut. 

Å finne en billig og bra BMW er ikke noe problem, men man må nok belage seg på å lete litt lenger. E46 med firesylindrede motorer er ett eksempel. Det kan lønne seg å se etter kanskje de litt kjedelige bilene med lite utstyr, de som har hatt voksene eiere. Å eie gammel og billig BMW behøver ikke å være kostbart slik alle (som ikke har eid en) mener. E34en min bar preg av å ha levd ett godt liv, men den var neglisjert de siste to årene før jeg kjøpte den. Jeg kjøpte den med 230 000 km og med en liten mangel lapp på EUen for 18 000 kr. Dyreste utgiften jeg har hatt er fortsatt dekk, nye sommer og vinterdekk. Hadde jeg selv vært student i de fire årene jeg har hatt den så kunne jeg ikke hatt bedre bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...