Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Saucebaoss skrev:

njaaa. I lavt turtall så høres det ut som motoren ikke er festet bra nok og at det lages skranglelyder ja. 

Kommer det fra innsiden eller utsiden? Evt. Hvilken side av motoren?

Registerkjede er sansynligvis det som er årsaken... kanskje bakelitten har gått filleveien og dras rundt i motoren 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing Jeg tviler ikke på at en vanlig E39 kan bli ganske sportslig med de rette modefiseringen, men for meg er den først og fremst en helt fabelaktig komfortabel langtursbil (spesielt med 15" felger). Det var like før jeg kjøpte en pent brukt E39 523i Touring med manuelt gear i 2005/06 og selv om jeg ikke direkte angrer på at jeg ikke kjøpte bilen hadde det ikke gjort noe om jeg hadde kjøpt bilen. E39 er for meg en av de aller fineste BMW modellene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide en E39 523ia med originalt sportsunderstell og en W124 200E samtidig, og de to var som natt og dag. E39en var ekstremt velkjørende og sporsikker, uansett om man tynet den på landevei eller kjørte i kurver i 230km/r på Autobahn. Vil definitivt kalle den sportslig.   W124en var som en gammel fiskeskøyte i forhold, men den ga likevel sin egen form for kjøreglede når man satt bak rattet. Den hadde også merkbart større bagasjerom og komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakker altså ikke om biler med "de riktige modifiseringene". Vil du har en sportslig bil er det lurt å krysse av for "M sport" i utstyrslista. Kjøper du brutk, er det lurt å kjøpe en som har dette.

Jeg kan ikke fordra biler som er ødelagt med noe 8000 kroners elendig senkesett og alt for store felger.

Det er nettopp din personlige oppfatning (selv om den naturligvis er riktig og grei) som er et eksempel på hvorfor folk får for seg at noe så labert som en mx5 skal være et BEDRE alternativ på kjøreegenskaper og for morsom kjøring. Det er den ikke. Den er derimot billig (en e39 M sport 2 der alt faktisk er iorden er alt annet enn billig) og gir litt "sportsbil" assosiasjoner. Den gir deg også en hel masse fartsfølelse og på den måten "billig morro".

Når e39 m5 kjører "bedre" (ift kjøreegenskaper, sportslighet, evnen til å komme seg rundt ringen) enn Boxster S, lotus exige etc. Hvorfor skal man da velge ei lita bråkebøtte av en "ristebil"? Og missforstå meg riktig, jeg renger med og forventer at begge disse bilene er finere på turn inn, og at begge har bedre styrefølelse. Det hjelper dem dog lite når de blir frakjørt av en stor e39 når man er ute å kjører på "favoritt vegen" med masse svinger og lite folk. Hvor trist er det ikke når en e39 bremser seinere enn en sånn liten fillebil? (jeg har gjort denne øvelsen, han i "sportsbilen" var svært skuffa). Når du kan gå på gass egentlig litt tidligere enn disse? Jeg vet at jeg smiler fra øre til øre og humrer litt for meg selv (i e39en ja).

Svaret er jo at det tilfredstiller en følelse, et bilde, som man har skapt seg i hodet av hva disse bilene kan gjøre og ikke de faktiske egenskapene bilene har.

Litt av det samme er grunnen til at jeg fra begynnelsen hadde stor interesse og fasinasjon for diesel. En m50b20 / 25 er en nydelig motor. Men byr ikke på noe mer effekt enn m51 (iallefall ikke etter at jeg har fikla med den), den byr ikke på noe bedre respons av betydning (igjen, iallefall ikke etter jeg har fikla med den), jeg liker lydbilde på en god 6er diesel. Så hva er det egentlig denne m50en gir meg? Ikke nok. For den er svinaktig dyr å kjøre i det daglige om du bruker den tilgjengelig effekten. Og ja jeg har hatt m50, 2 stk faktisk. Jeg storkoser meg på tur med en fin m50 også i dag, men jeg kjøper den ikke selv. Dersom man hadde unormalt sterk økonomi kunne jeg gjerne tenkt meg å hatt både m50er og s50/54er selv i "kosebiler". Problemet er at så lenge du ikke skal unormalt mange biler er det svært vanskelig å forsvare en haug med slike biler (på samme måte som en Boxster), spesielt når du kan legge litt mer i familiebilen din også gjør den faktisk de fleste øvelsene like bra og til og med bedre. Det er det dog stort sett kun BMW som mestrer.

Jeg vet nemlig at du Fredrik er en ganske økonomisk fornuftig og analytisk mann utifra dine mange innlegg og fine diskusjoner her på forumet. Du prater selv ofte om en morsom "pappa" bil ved siden av som mange andre. I motsatt gruppe finner du sånne som meg, som velger en litt annen tilnærming og heller har de samme egenskapene tilgjengelige i familiebilen. Så når jeg kjører til veslandet uten unger og gjerne med noe omkjøringsveger koser far seg gløgg :) Helt uten kostnaden ved å ha en 3dje eller 4de bil. For meg er det ikke viktig å se en bil med 2 dører, det er viktig å ha en bil som "kjører fra de med 2 dører". Mao, har egenskapene uten nødvendigvis å rope at den har dem.

Skal jeg kjøre "skikkelig" fort har jeg løpsbilen. e46 sedan er jo nesten som familiebil å regne det også, allikevel holder ikke 348en i cupen følge..

Viktig å påpeke at jeg ikke har noen e39 lengre, men den var tatt opp som et eksempel her.

 

edit: beklager de fryktelig lange innleggene.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF-Racing skrev:

Sååå... du har kjørt en vanlig sliten e39? e36 har nemlig ingen lett match oppimot e39 om det skal kjøres "sportslig".

 

Neida, vi henta ut en meget pent brukt strøken E39 av en bruktbilavdeling med 70k på tellern(må ha vært i 2006 eller noe slikt, den har vel gått 140k nå. Helt original å kjøre og se på, kun skiftet slitedeler underveis med originalt. Utrolig god å kjøre, stillegående som bare det, noe jeg ser for meg kan ha noe med alu. Understellet å gjøre, føler det rett og slett litt kunstnerisk når man legger seg under der. Men har hatt E36 parallelt med denne og det er klart at E36en umiddelbart er morsommere å kjøre i mine øyne. At E39 er treg tviler jeg på, den tar svinger meget bra også om du presser føler jeg og det er aldri ubehagelig. Men må innrømme at det er to år siden sist jeg kjørte den, men blir hentet hjem til våren, så blir det å kjøre den nedover Tyskland og alpene igjen på sommerferie før man flyr hjem igjen :) Gleder meg! Skal mens den er hjemme skifte O-ringene på vanosen da jeg føler den går enormt dårlig på lavt turtall og at den går mye friskere når motor er kald.

Så det er sagt, en kamerat kjøpte en 530dT og det er den bilen som har vært best å kjøre av alle han har hatt. 

Ser Werther nevner 124, skal jeg komme med mine tanker om den opp mot E39 så er dette langt fra hverandre. 124n tryner inn i svingene og krenger som Stena Saga når hun snor seg rundt Håøya på vei ut fjorden :mrgreen: Det er noe kos ved det også, men den liker best å banke motorvei rett frem, så får BMWene eie svingene 😅

Har man noe pulver å gi under panseret(jeg har lite av det på min) så hjelper det å gi flat pedal når det krenger som verst og skøyta setter seg bakpå som en snekke som graver🎉

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-RacingMen MX-5 mrk.I er alt annet enn laber... den er på alle måter en fantastisk kjøremaskin selv om den ikke har en topphastighet på 300 Km/t og klarer 0-100 Km/t på 4 sekunder. Få om noen biler på den billige siden av en Porsche Boxster har bedre kjøregenskaper.

Jeg foretrekker også original vare når det gjelder f.eks senkesett til alminnelige biler. BMW vet som regel hva de gjør og det er bra nok for meg. Min E36 323i ble senere senket med et originalt M-Tech senkesett hos BMW i Danmark.

Hmmm... at en E39 M5 kjører bedre enn f.eks en Porsche Boxster rundt Nürburgring tviler jeg på. Den er kanskje hurtigere, men den er neppe bedre når det gjelder generelle kjøreegenskaper, balanse og evnen til å treffe toppunktet i en sving/kurve/parabel. E39 er en relativt tung bil og M5 veier f.eks hele 1795 Kg. Med et "analogt" understel er dette alt annet enn en fordel vis a vis lettere biler.

Hva har jeg gjort mot deg siden du er så uggen mot meg idag, men joda... det er helt riktig at jeg har ganske mye erfaring med skikkelige sportsbiler som bl.a MX-5. Jeg skriver ut fra egen erfaring og interesser... akkurat som de fleste andre her inne... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uggen? Jeg var ikke sarkastisk eller uggen, det var ment som et kompliment :)

Mx5 er en fin konstruksjon, og "billig morro". Den er dog ikke det folk prøver å gjøre den til, da hadde den enkelt og greit vært raskere. Det finnes dog en hel haug med "fine konstruksjoner". Det er som når vi BMW folk forsøker å forsvare m ditt og datt selv om prosches værsting er raskere. Man kan gjerne fable om hvor fin konstruksjon det er, men saken er jo at hadde den vært "en like fin konstruksjon" så hadde den jo vært minst like hurtig (bortimot iallefall).

Men samtidig vil jeg jo påpeke at all den tid den kommer seg rundt ringen raskere, så peker det jo mot at den har "bedre" kjøreegenskaper. At den kanskje ikke føles like lett kan så være, men åpenbart endrer den retning like bra eller bedre (som et forenklet eksempel). Den har ikke så mye mer effekt i forhold til vekt (sammenlignet med mye på den lista) til at det er en god nok forklaring.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "analogt" understell. Jeg kjenner godt til hvordan understellet er på de forskjellige modellene (mtp geometri/design) og e39 er ekstremt moderne og påkostet. Det er ikke store forskjellene på e6x.

 

Minim: Jeg har kun dratt henger med touringen. "Helt greit", men kroken er ganske langt bak bakaksel, og touring har mer bevegelse i travers enn sedan. E53 synes jeg er langt finere å dra henger med, mye trolig pga kort avstand fra bakaksel til krok. Videre er det jo uten tvil 3,0d med något attåt som gjelder om du skal dra en del henger med noe vekt på.

FredrikE24: Opplevelsen kan jeg være med på, spesielt på en "vanlig" e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid min første e39 i 3 mnd nå, og er helt satt ut av hvor bra den er på sin måte, i forhold til at den kostet 29k. Det er en 2001 520d. Gått 290.000km. Original bil, ikke fiklet med. I nydelige schiefergruen metallic :) ikke msport. 

Har hatt e28, e46 og e60 tidligere. Og selvfølgelig prøvekjørt alt fra e34/36, til f11 og f30. 

Så sammenligningsgrunnlaget er at e39 må være en av de modellene fra bmw som best kombinerer litt av alt. Og det er jo hele essensen med 5 serien. Den skal kombinere det sportslige fra 3 serien og det komfortable fra 7 serien. I så måte vil jeg påstå at e39 er den som er mest 5 serie av alle 5 serie generasjonene. 

Pluss: komfort på 16" vinterhjul. Støynivå som er lavere enn dagens nye bmwer. Førermiljø ekstremt riktig ergonomisk plassert. Balanse i chassis ved aktiv kjøring. Forbruk på m47 motoren på en såppas tung bil. Og sikkert mere.

Minus: plassen kunne vært bedre. Her har e60 og nyere passelig med plass. E39 er hakket for liten for mange. For meg som er singel er derimot plassen god nok. Standardsetene kunne vært bedre. Ønsker meg sportseter i alcantara. Dersom et par foringer begynner å bli slitt, påvirker dette hele kjørefølelsen. Disse bilene går fort fra å være dønn stabile, til å bli fort slappe i fisken. Dette fordi de har mer bevegelige deler i understell enn på f.eks e46. Tar man runden å fikser dette, har man "ny" bil lemge :) en annen ting er at min bil nok er en aaaanelse for myk. Originale msport fjører og dempere kunne nok gjort susen. Men dette er en smakssak. Fantastisk langturskomfort. Noe coiloverkit skal aldri på denne bilen.

En annen ting er at den er "uskrudd". Noe som er skjeldent på e39, da dem begynner å havne i ungdommenes ugjestmilde klør. Ikke er det noe særlig med rust heller. Og reparasjoner har til nå vært 0kr, bortsett fra full service her om dagen med olje, filterskift på hele bilen. Denne bilen kommer jeg til å ha lenge! 

20161127_135936.jpg

20161127_135814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing OK... det er dessverre lett å misforstå hva andre mener når vi ikke sitter overfor hverandre og diskuterer. For å runde av diskusjonen for min del kan jeg uten videre gjenta at for meg er E39 en av de aller beste og fineste BMW modellene. E39 er virkelig bra selv idag og kan jeg komme over en fornuftig 530i Touring med manuelt gear her i Danmark vil jeg seriøst vurdere den. Problemet er imidlertid at dette har mange andre også funnet ut og det er rift om de få som stadig er til salgs her og i Tyskland.

Helt generelt liker jeg imidlertid 3-serien bedre og E46 har for meg alltid vært "min" modell. Den er ikke like gjennomført konstruksjonsmessig som E39, men den har mange andre fordeler som veier opp for dette hvis man ellers kan klare seg med en litt mindre bil. Smak og behag som alltid... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Evopower skrev:

Har eid min første e39 i 3 mnd nå, og er helt satt ut av hvor bra den er på sin måte, i forhold til at den kostet 29k. Det er en 2001 520d. Gått 290.000km. Original bil, ikke fiklet med. I nydelige schiefergruen metallic :) ikke msport. 

Har hatt e28, e46 og e60 tidligere. Og selvfølgelig prøvekjørt alt fra e34/36, til f11 og f30. 

Så sammenligningsgrunnlaget er at e39 må være en av de modellene fra bmw som best kombinerer litt av alt. Og det er jo hele essensen med 5 serien. Den skal kombinere det sportslige fra 3 serien og det komfortable fra 7 serien. I så måte vil jeg påstå at e39 er den som er mest 5 serie av alle 5 serie generasjonene. 

Pluss: komfort på 16" vinterhjul. Støynivå som er lavere enn dagens nye bmwer. Førermiljø ekstremt riktig ergonomisk plassert. Balanse i chassis ved aktiv kjøring. Forbruk på m47 motoren på en såppas tung bil. Og sikkert mere.

Minus: plassen kunne vært bedre. Her har e60 og nyere passelig med plass. E39 er hakket for liten for mange. For meg som er singel er derimot plassen god nok. Standardsetene kunne vært bedre. Ønsker meg sportseter i alcantara. Dersom et par foringer begynner å bli slitt, påvirker dette hele kjørefølelsen. Disse bilene går fort fra å være dønn stabile, til å bli fort slappe i fisken. Dette fordi de har mer bevegelige deler i understell enn på f.eks e46. Tar man runden å fikser dette, har man "ny" bil lemge :) en annen ting er at min bil nok er en aaaanelse for myk. Originale msport fjører og dempere kunne nok gjort susen. Men dette er en smakssak. Fantastisk langturskomfort. Noe coiloverkit skal aldri på denne bilen.

En annen ting er at den er "uskrudd". Noe som er skjeldent på e39, da dem begynner å havne i ungdommenes ugjestmilde klør. Ikke er det noe særlig med rust heller. Og reparasjoner har til nå vært 0kr, bortsett fra full service her om dagen med olje, filterskift på hele bilen. Denne bilen kommer jeg til å ha lenge! 

Bilder

 

Men så har du sedan. Sedan er mye mindre, og mindre plass i enn touring. Personlig kjøpte jeg touring i første omgang fordi jeg er trommis og frakter ofte utstyr (gikk fra E46 316i sedan til E39 525tds), og jeg må si at det er fint med plass i touringen. Med tida har jeg også hatt en e46 touring , og da jeg bytta tilbake til E39 merka jeg hvor mye bedre plass det er i den. Både i førerdelen, og generelt i bilen, i e39 kan jeg sitte i baksetet med en slask på nesten 2m som kjører, det kunne jeg ikke i e46. M47 er ok, men man savner gjerne fort sekserlyden! Var ikke veldig spennende å kjøre 320d kontra 530d, med tanke på motorlyden. 

Fordelen med touring er plassen, i hovedsak, jeg har kjørt tur med to svære mannfolk baki (var på bygda, og ikke langt). I e46 er det mye mindre plass i bagasjen, husker jeg akkurat fikk en treningsbag baki i tillegg til 2x10 (sub), da jeg kjøpte e39 var det plutselig mye mer plass :P

Men jeg merker det, i hvert fall på den jeg har nå med slitne, piggfrie dekk, at bilen burde vært litt tyngre i baken. Så fort det er litt glatt, legger den seg ut med ræva, og jeg må virkelig kjempe for å holde balansen mens jeg kjører. Husker ikke hvordan dette var med sedanen jeg hadde. 

Men jeg synes E39 er fine biler å kjøre, ingen tvil om det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sekserlyden i 525tds er magisk :) Bare så synd at for å få en strøken e39 facelift med 530d og manuell (jeg må ha manuell), så må man ennå over 100k for en 15 år gammel bil. I tillegg har m47 lavere forbruk og bedre balanse da den er nærmere 50/50 balanse, og dermed også bedre vinteregenskaper og fremkommelighet enn en med sekser. Men, hadde jeg hatt råd, hadde jeg selvfølgelig kjøpt en 530d. Har prøvd både 725tds og 525da, og ingen av de var nevneverdig kvikkere enn min 520d som er chipet. Derfor er det 530d eller "ingenting" for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Neida, vi henta ut en meget pent brukt strøken E39 av en bruktbilavdeling med 70k på tellern(må ha vært i 2006 eller noe slikt, den har vel gått 140k nå. Helt original å kjøre og se på, kun skiftet slitedeler underveis med originalt. Utrolig god å kjøre, stillegående som bare det, noe jeg ser for meg kan ha noe med alu. Understellet å gjøre, føler det rett og slett litt kunstnerisk når man legger seg under der. Men har hatt E36 parallelt med denne og det er klart at E36en umiddelbart er morsommere å kjøre i mine øyne. At E39 er treg tviler jeg på, den tar svinger meget bra også om du presser føler jeg og det er aldri ubehagelig. Men må innrømme at det er to år siden sist jeg kjørte den, men blir hentet hjem til våren, så blir det å kjøre den nedover Tyskland og alpene igjen på sommerferie før man flyr hjem igjen :) Gleder meg! Skal mens den er hjemme skifte O-ringene på vanosen da jeg føler den går enormt dårlig på lavt turtall og at den går mye friskere når motor er kald.

Så det er sagt, en kamerat kjøpte en 530dT og det er den bilen som har vært best å kjøre av alle han har hatt. 

Ser Werther nevner 124, skal jeg komme med mine tanker om den opp mot E39 så er dette langt fra hverandre. 124n tryner inn i svingene og krenger som Stena Saga når hun snor seg rundt Håøya på vei ut fjorden :mrgreen: Det er noe kos ved det også, men den liker best å banke motorvei rett frem, så får BMWene eie svingene 😅

Har man noe pulver å gi under panseret(jeg har lite av det på min) så hjelper det å gi flat pedal når det krenger som verst og skøyta setter seg bakpå som en snekke som graver🎉

Har en dønn original w124 hjemme som vi har eid siden 20k km på telleren til dagens km stand på like over 100 000km, og jeg syns den tar svinger meget bra i forhold til alderen. Hvert fall av alt av biler jeg har prøvekjørt fra samme "era" som kamerater har. Tviler ikke på at E39 sitter godt i svinger, syns selv min e46 med m tech2 sitter sabla godt på veien. Men jeg er meget overrasket over hvordan en w124 ligger i svingene og veien generelt, hvert all hvis man tenker på når denne bilen var på tegnebrettet.

 

Eneste jeg sliter med på e46en min er at den spiser støtdempere. Har byttet 3 støtdempere på 2 år, og jeg kjører ufattelig pent over ujevn og dårlig vei. Dette ødelegger litt for kjøreegenskaper da disse ryker, men det er alltid like godt å få byttet de igjen, for så å få tilbake ekte BMW kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evopower skrev:

Ja sekserlyden i 525tds er magisk :) Bare så synd at for å få en strøken e39 facelift med 530d og manuell (jeg må ha manuell), så må man ennå over 100k for en 15 år gammel bil. I tillegg har m47 lavere forbruk og bedre balanse da den er nærmere 50/50 balanse, og dermed også bedre vinteregenskaper og fremkommelighet enn en med sekser. Men, hadde jeg hatt råd, hadde jeg selvfølgelig kjøpt en 530d. Har prøvd både 725tds og 525da, og ingen av de var nevneverdig kvikkere enn min 520d som er chipet. Derfor er det 530d eller "ingenting" for min del.

Jeg har bilen for deg (link i signatur, om du ikke er på mobilskin), ligger også tråd i E39-delen av "selges" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke beskrive E34en som en sportslig bil, M50en er for lite responsiv og bilen er for myk. Men tilbake i 1994 så var nok denne det sportslige alternativet i klassen, tenker da på i forhold til MB W124, Ford Scorpio, Audi 100 (fremtung.no) og Opel Senator. E34 fikk også skryt i bilpressen den gang for å være en uhyre komfortabel bil, så den hadde vel litt av begge deler. I dag oppfatter jeg den som kun komfortabel, men den har dog en kjørekomfort som regelrett banker mange nye biler i dag. Det imponerer meg :) 

Å si at en 5-serie ikke er sportslig blir litt feil, man skal ikke undervurdere en E39 som er sunn og frisk i understellet. Det er stadig en diskusjon jeg må ta med 3-serie eiere som tror de kjører sportsbiler. Selv min tunge F10 kan jeg ha det skikkelig gøy med, jeg bruker den jo som banebil for pokker. Vis meg den "ikke toppmotoriserte", fabrikkstandard sedanen på 1,75 ton som kjører bedre enn F10. Den bilen finnes ikke, eller det vil si den kommer til neste år og heter G30 ;) Som nevnt så bruker jeg denne bilen på Nurburgring, med vanlige gatedekk og ikke annet enn Adaptivt understell til hjelp. Det er fasinerende hvor mange "sportslige" biler jeg klarer å plukke rundt her, mitt tunge dieseldrog. Nesten litt komisk når man kjører forbi E36er med veltebur og sekspunkts seler, sjåføren sitter i kjøredress og hjelm. Mens jeg raser forbi sittende i gode komfortseter som klemmer meg på plass, aircondition, musikk og 0,76 liter i gjennomsnitts forbruk :P 5-serie er ingen sportsbil, men den er heller ikke usportslig å kjøre.

Jeg har kjørt MX5 ved en anledning, en 2002 modell (MK2 blir det vel). Utrolig artig liten bil, man kan kjøre rundt svingene med pedalen i gulvet hele tiden. Men i lengden blir det fryktelig slitsomt og ikke minst kjedelig, særlig når du kommer på en slette og en 320d kjører ifra deg...så vel som å holde følge i svingene. Dette er det store problemet med MX5, den mangler krefter for å være givende å kjøre. En bil må kunne fly lavt om sjåføren vil det, den må kunne ha motor som klarer å gi sjåføren ett "kick". Derfor må biler ha masse motor og kunne gå 250 km/t. Jeg er ikke enig med de av dere som mener at MX5 og MR2 er perfekte med de små motorene sine, de av dere som alltid messer om at "less is more". Jeg synes ikke at "less" er "more", "less is less" synes jeg er ett passene og veldig sant ordtak. Gi meg en bil med en krafig og en potent motor, bakhjulstrekk og manuell girkasse så kan vi snakke om kjøreopplevelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...