Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hmm, hvordan klarer Ford å tape penger på elektrisk bil? De må jo gjøre noe hinsides feil 🤔

Motor.no : Ford taper peng

 

Umiddelbart tenker jeg at spesielt to faktorer spiller inn. Amerikanerne kjøper ikke nok elektriske biler og Ford selger for få elektriske biler i Kina. Ingen av delene skyldes Ford direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laffe skrev:

Nei, det må være noe de ikke får til. De lanserer vel nå en bil på ID4 plattformen - 

Okei, var ikke klar over dette. Er dette Explorer?

1 time siden, Fredrik skrev:

Umiddelbart tenker jeg at spesielt to faktorer spiller inn. Amerikanerne kjøper ikke nok elektriske biler og Ford selger for få elektriske biler i Kina. Ingen av delene skyldes Ford direkte.

Ja, det er mye mulig dette er faktorer som spiller inn. Men jeg synes tapet var unormalt høyt. Det var liksom ingenting som stemte, men det ligger kanskje mer bak enn jeg ser. Legger vi faktorene du presenterer til grunne vil de tape mer peng om de solgte mer, eller er det noe jeg ikke forstår? 🤔 Jeg ser på en elektrisk bil som en hvilken som helst annen bil, bil er bil, så da er det uforståelig at Ford lar seg tape betydelige summer på å selge en bilmodell og i tillegg brukt en fin sum på utvikling. Jeg får litt "vi fikk det ikke til og vi gir opp"-vibber, men jeg prøver å ha et åpent sinn og håpte på kanskje noen her satt med mer info :)  Ja, jeg tenker utenfor lille Norge nå, derfor jeg spør :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, laffe skrev:

Jepp, så det skal Ford ha - de lanserer vel kanskje den kuleste ID4n i mine øyne😅

 

https://elbil.no/ny-ford-med-hjelp-av-volkswagen/

Se der, takk! Synes dessverre hele VW MEB-plattformen faller igjennom på flere punkt. Så Explorer var jo et friskt pust i rekken og kanskje den kuleste ID.4en som du sier. Enig. Jeg liker jo ID.Buzz, men det sies den er like traust å kjøre som ID.4 ifølge de jeg kjenner som har den til firmabil. Håper Explorer er litt mer … givende(?), engasjerende(?)…  å kjøre enn resten, ikke at jeg er i kundegruppen, men for Ford sin del. Her har jo f.eks. BMW med sin iX1 klasseledende kjøreegenskaper, et utsagn jeg står for i et forsøk på å ikke være farget. Ellers med VW har jeg tro på nye PPE-plattformen som Q6 og Macan har, men vi snakker da såklart en helt annen klasse, pris og kundegruppe og ikke relevant å dra fram ift. Explorer, ID.4 etc.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Umiddelbart tenker jeg at spesielt to faktorer spiller inn. Amerikanerne kjøper ikke nok elektriske biler og Ford selger for få elektriske biler i Kina. Ingen av delene skyldes Ford direkte.

Der har du nok mye av svaret tror jeg. Også må vi ikke glemme at Ford også har tatt frem F150 Lightning så vi har her en produsent som på relativt kort tid har utviklet to helt nye elbil modeller fra bunnen av. Riktig nok så har dette vist seg å være både bra og gjennomarbeidede produkter, ikke halvferdige elbiler som f eks Mazda, Honda og Toyota har kommet opp med. Disse nevnte merker har mer eller mindre utviklet sine elbiler kun for å i møtekomme CO2 kravene. For man må kunne si at Mach-e er en veldig bra elbil til å være produsentens første ordentlige forsøk, og husk på at den kom i 2020 og at vi nå er i 2024. Tiden går fort i elbil industrien. En annen faktor er nok at Ford var ikke så tidlig på elbil ballen som f eks BMW var, så Ford hadde mye å ta igjen helt på egen hånd. 

Men den største faktoren her er nok som @Fredrik er inne på at folk der ute kjøper ikke nok elbil. Også tror jeg åpenbart at Tesla også har litt skyld i at konkurrentene ikke får det til, det er rett og slett god gammeldags utkonkurrering. Det er jo samme greia hos Mercedes og VAG gruppen også, elbil er ett taps prosjekt uten like og de sliter med å få bilene ut av showrommet. Jeg sier ikke at elbil boblen skal sprekke, men jeg tror nok at produsenter og myndigheter har pushet disse bilene på kundene i for høyt tempo. Det har rett og slett gått for fort og da mettes mye av markedet, samt at store deler av markedet og infrastrukturen ikke er klar for så mye elbil som myndigheter og produsenter ønsker å selge. Da går det gæli og biler står på lager og salgsmål som er satt for å bedre inntjening nås ikke. 

Elbil er ikke fremtiden alene, elbil er en viktig del av fremtiden og løsningen. Det sliter mange med å forstå

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Til dere som sier Explorer kanskje er den fineste iD.4: Cupra Tavascan. Skamrå fra alle sider og en elektrisk miniUrus nesten. 😛 

Tenkt den synes jeg bare ser rotete ut, den sto på Karl Johan i Oslo og jeg tenkte bare nok en SUV fra Kina. Og fra Kina kommer den, er vel den eneste av ID4 plattform bilene som er laget i Kina. Da har jeg mer sansen for Cupra Formentor, utrolig hvor mye bøsere og mer macho en bil blir med grill og noen feite eksosrør ut bak 😎 Så en på gata her i Arendal for noen dager siden og den ser overraskende bra ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Til dere som sier Explorer kanskje er den fineste iD.4: Cupra Tavascan. Skamrå fra alle sider og en elektrisk miniUrus nesten. 😛 

Se der. Ikke sett før :) Nå banner jeg kanskje, men liker ikke Urus. Ja den er rå og et beist rent maskinmessig, men utseendemessig et den for meg too much… Da har jeg mer sans for de tyske SUVene som er litt "en i mengden" men likevel sofistikert og flott. Cupra Tavascan ble for meg litt for mye, men kanskje den slår an. Minner meg om Toyota C-HR, likte den i starten - men ble fort en bil jeg ikke lengre liker. Kan skylde på alderen :D Uansett, nå er vi på ballen hvor det snakkes om biler man liker uavhengig av drivlinje - bra.

IMG_3822.thumb.jpeg.75695baf03b7c323e3c8971335182355.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det her ,for en befrielse det er å se sunn frisk ungdom som forbarmer seg over eldre biler .

Hadde noen deler her som en ville kjøpe til e34 .

Og mens jeg ligger på sofa så hører jeg en velkjent lyd ,nemlig lyden av M50 og der kommer en flott sort e34 inn i tunet .

Ut kommer der en ung gutt og henter deler .

Jeg sa dette var en velholdt e34 noe den var .

Da sier han takk og at man må ta vare på disse 😊

Jeg spurte planen ,holde den fin og urørt .

Dette liker jeg og jeg trekker tilbake ALT jeg har sagt at 19 åringer osv bare ødelegger fine biler.

Godt å se der finnes flott ungdom som ser glede i disse og .

For denne var fin ,ikke minst sort hel e34 er jaggu pent altså .

@Fredrik 90 denne hadde du fått ro i sjela av å se .

Til og med manuelle vinduer bak og analog klokke ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan kjapt si om man må ha bad og kjøkken for å få godkjent bruksendring  til varig oppholdsrom, før jeg sender avgårde en søknad til kommunen?😎 Står som bod og hobbyrom på original tegningene, så må søke uansett. 

Har en stue og et soverom i samme bygg som garasjen, ca 26kvm. Hadde vært kjekt å få det godkjent. Hvis ikke blir det revet og utvidelse av garasjen 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Markus E30 skrev:

Noen som kan kjapt si om man må ha bad og kjøkken for å få godkjent bruksendring  til varig oppholdsrom, før jeg sender avgårde en søknad til kommunen?😎 Står som bod og hobbyrom på original tegningene, så må søke uansett. 

Har en stue og et soverom i samme bygg som garasjen, ca 26kvm. Hadde vært kjekt å få det godkjent. Hvis ikke blir det revet og utvidelse av garasjen 😂 

Så fremt garasjen ikke er en egen selvstendig boenhet, skal det ikke være krav om kjøkken eller bad. Dog har du en drøss brannkrav (samt lys- og rømningskrav) å hensynta ved endring fra rom ikke godkjent for varig opphold til rom godkjent for varig opphold i/over en garasje. Etter ny arealstandard fra 1. januar 2024, vil du heller ikke «øke» arealet på boligen heller med en slik endring (før ville det lagt seg på P-rom), all den tid den uansett vil være BRA-e med/uten bruksendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...