Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, janerik171187 said:

finnes da opptil flere håndtverkere som har bmw privat og er aktive her 😝

Prøvekjørte en sånn en i fjor, helt ålreit bil - men sammenlignet med den mye Peugeot Expert ble den gammel både utvendig og innvendig - også kjøremessig. Gutta hos oss valgte Expert uten tvil :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å velge Expert/Jumpy er vel prisen? De er fæle å se på, mindre lasterom, mindre nyttelast, mindre hengervekt og neppe bedre kjørekomfort enn Transpoerter, Transit eller Vito. Jeg lånte en Transit Custom da vi flytta, veldig kurrant og grei bil. Overraskende god og lettkjørt til å være kassebil. 

Transporter har jo blitt veldig bra etter at den kom i ny utgave, men de er steike dyre og ikke akkurat driftsikre. Men de er jo Norges mest solgte kassebil, så noe må det jo være. Ville sjekket ut Transporter og Transit Custom, test begge og gjør deg opp en mening. Tror jeg hadde valgt Chevy Van, ligger noen 2014 modeller ute...firehjulstrekk 5,3 V8 bensin 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte ut "min"  13 modell Mercedes Vito på jobb nå med en 18 modell Transporter, regner med den kommer i april/mai. Har vært fornøyd med Vitoen, ikke vært noe trøbbel med den men føles som en gammel bil og sitter rimelig hardt og dårlig i passasjersete for eks som forøvrig også er uten varme. Blir godt å få oppgradert til by Transe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Fredrik 90 said:

Eneste grunnen til å velge Expert/Jumpy er vel prisen? De er fæle å se på, mindre lasterom, mindre nyttelast, mindre hengervekt og neppe bedre kjørekomfort enn Transpoerter, Transit eller Vito. Jeg lånte en Transit Custom da vi flytta, veldig kurrant og grei bil. Overraskende god og lettkjørt til å være kassebil. 

Transporter har jo blitt veldig bra etter at den kom i ny utgave, men de er steike dyre og ikke akkurat driftsikre. Men de er jo Norges mest solgte kassebil, så noe må det jo være. Ville sjekket ut Transporter og Transit Custom, test begge og gjør deg opp en mening. Tror jeg hadde valgt Chevy Van, ligger noen 2014 modeller ute...firehjulstrekk 5,3 V8 bensin 👍 

Jeg personlig syns ikke den nye Expert`en er fæl å se på når du setter den ved siden av en Transit, men smaken er som baken. Kjørecomforten er det ingenting å si på mot Transit i allefall, Transporter og Vito er selvfølgelig en annen klasse - men som du sier også en heeelt annen prisklasse. Så det blir feil å sammenligne spør du meg. 

Den nye Experten har minst like mange smarte løsninger som Transit, plassen baki er også nogelunde lik - i allefall så lik at for oss i elektrobransjen er det ikke en merkbar forskjell. Jeg har ikke forsket på mål - volum etc, vi bare prøvekjørte begge to og satt de opp mot hverandre. Expert vant på stort sett alle punkter som var viktig for oss, var et lett valg når den appåtil kommer bedre ut prismessig ( og har et vettugt utstyrsnivå, Ford kunne ikke levere DAB originalt på Transit en gang - men dette var i fjor så mulig det er endret )

PEUGEOT_EXPERT_1603KL012.jpg.9bcd3ac86e2b626f5cbdc28b0190bd04.jpg

2016-ford-transit-custom-7.jpg.ef993b39deb656c143311a811839a4fd.jpg 

Helt ærlig, jeg syns designet på Expert er bedre enn Transit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en del Peugeot Partner på jobb før, for å si det sånn blir det ikke noe Peugeot igjen. Dangel opplegget er helt og holdent ikke brukbart til noe som helst, makan til drittsystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, 316 said:

Hadde en del Peugeot Partner på jobb før, for å si det sånn blir det ikke noe Peugeot igjen. Dangel opplegget er helt og holdent ikke brukbart til noe som helst, makan til drittsystem. 

Hehe, kompis av meg og hadde en slik, det er nok rett og slett den værste bilen han har hatt med god margin. Vi har vel 3stk expert av årgang 2011, 2014 og 2017 der jeg arbeider. Litt småtull og rare feil, men med åra er ikke service/driftskostnader noe større enn på caddyene, som vi også har 3 av. 

Når det er sagt så byttes jo ofte servicebilene i et håndtverkerfirma innen 5 år altså innenfor garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at de byttes hvert femte år, men dette dangelverket holdt ikke så lenge. De fleste av dem spant bare på framhjula uansett om man kjørte med såkalt firehjulsdrift, og synkroniseringsringer i girkassa måtte byttes på samtlige av de så og si momentant. Ikke var det mulig å ta i gang med de uten å høres ut som en gammel gubbe som var på rømmen fra hjemmet heller, MÅTTE ha turtall ellers kveltes den momentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes expert'n ser bra ut jeg, samme med transit custom.

vi har en transir custom på jobb,  ny i august 16,

dab hadde den, som da forsvant når de stengte fm nettet.

men var faktisk bare en oppdatering så ble det dab+  på den.

vurderer gå over til å ha firmabil selv, mest for å ha nyere trekkbil til henger tilgjengelig.

men forsikring som dekker verktøy etc baki (elektriker) skulle ikke være enkelt 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 316 skrev:

Skal bytte ut "min"  13 modell Mercedes Vito på jobb nå med en 18 modell Transporter, regner med den kommer i april/mai. Har vært fornøyd med Vitoen, ikke vært noe trøbbel med den men føles som en gammel bil og sitter rimelig hardt og dårlig i passasjersete for eks som forøvrig også er uten varme. Blir godt å få oppgradert til by Transe 😊

Du får gi oss tilbakemeldinger. En kamerat slet med en gjerrig arbeidsgiver, så han måtte kjøre en facelift HiAce lang 4wd i gode 6 år før han fikk ny Transporter 170 4motion. Var som å gå over fra en 1987 Corolla 1.3 gasser til en 2017 Golf GTD...

VW kan flerbruksbil/kassebil - ingen tvil om at de er gromme å kjøre, bra design og stor innvendig plass. Dog er kvaliteten litt hubbabubba over tid...2.0TDIen raser jo støtt og stadig...og parret med en ytterst tvilsom DSG blir det ikke akkurat hyggelig firmabilregnskap for firmaet....

En artig sak var at min kamerat sin 2011 (siste årgang) HiAce  ikke levde opp til legenden - den var full av feil jevnt over, og måtte stadig inn på verksted. Det er mulig de senere facelift HiAcene ikke er like solide som de tidligere (?). Legger i hvertfall merke til at jeg snodig nok ser flere preface HiAce enn facelift Hiace langs veien i Stor-Oslo.

Skulle jeg selv kjøpt en arbeidsbil måtte det blitt en MB Sprinter med 3.0 V6-dieselen. Har av en eller annen grunn alltid hatt sansen for Sprinter. De er steike solide, spreke og med enorm plass.

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, scoot skrev:

Jeg personlig syns ikke den nye Expert`en er fæl å se på når du setter den ved siden av en Transit, men smaken er som baken. Kjørecomforten er det ingenting å si på mot Transit i allefall, Transporter og Vito er selvfølgelig en annen klasse - men som du sier også en heeelt annen prisklasse. Så det blir feil å sammenligne spør du meg. 

Den nye Experten har minst like mange smarte løsninger som Transit, plassen baki er også nogelunde lik - i allefall så lik at for oss i elektrobransjen er det ikke en merkbar forskjell. Jeg har ikke forsket på mål - volum etc, vi bare prøvekjørte begge to og satt de opp mot hverandre. Expert vant på stort sett alle punkter som var viktig for oss, var et lett valg når den appåtil kommer bedre ut prismessig ( og har et vettugt utstyrsnivå, Ford kunne ikke levere DAB originalt på Transit en gang - men dette var i fjor så mulig det er endret )

PEUGEOT_EXPERT_1603KL012.jpg.9bcd3ac86e2b626f5cbdc28b0190bd04.jpg

 2ADA16D8-BD82-4CA5-93AC-704ABBEDCDD8.thumb.jpeg.e3c5e8038046754d1d989c5cb839edec.jpeg

Helt ærlig, jeg syns designet på Expert er bedre enn Transit. 

Sånn, fiksa litt på bilderammenlikningen din. Kan ikke sammenlikne kjipeste modell av Transit mot dyreste modell av Peugeot 🤔 

@janerik171187

Test Transit og Transporter, begge fullgode varebiler som kjører bra og som ser okei ut 👍 Fordelen her er at du vet du ikke blir skuffet, du vet hva du får. Begge har vært varebilmestere i tiår. Transiten får du ikke med firehjulstrekk, men det gjør Transporter. Dangel firehjulstrekken til Peugeot er grusomt dårlig, kan like gjerne bare ha tohjulstrekk. Ett firma jeg kjenner hadde noen Fiater med dette, nå kjører de VAG med 4Motion for å si det sånn 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Werther skrev:

En artig sak var at min kamerat sin 2011 (siste årgang) HiAce  ikke levde opp til legenden - den var full av feil jevnt over, og måtte stadig inn på verksted. Det er mulig de senere facelift HiAcene ikke er like solide som de tidligere (?). Legger i hvertfall merke til at jeg snodig nok ser flere preface HiAce enn facelift Hiace langs veien i Stor-Oslo.

Skulle jeg selv kjøpt en arbeidsbil måtte det blitt en MB Sprinter med 3.0 V6-dieselen. Har av en eller annen grunn alltid hatt sansen for Sprinter. De er steike solide, spreke og med enorm plass.

 

D4D motoren i siste Hiace var veldig dårlig, ikke bare til å være Toyota men også generelt. De sleit med dyser, topper og kokksing. Toyota har faktisk byttet en hel del av disse motorene, i noen tilfeller uten at eier fikk beskjed (gjerne store firmaer med en bilpark)

Far til en kamerat kjørte aviser, han hadde en Sprinter 319 CDI med V6er. Han hadde også en 316 CDI med firehjulstrekk, den kosta 900 000 kr....tilbake i 2011. Kul bil, men de er vanvittig dyre og ruster noe JÆVLIG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Fredrik 90 said:

Sånn, fiksa litt på bilderammenlikningen din. Kan ikke sammenlikne kjipeste modell av Transit mot dyreste modell av Peugeot 🤔 

@janerik171187

Test Transit og Transporter, begge fullgode varebiler som kjører bra og som ser okei ut 👍 Fordelen her er at du vet du ikke blir skuffet, du vet hva du får. Begge har vært varebilmestere i tiår. Transiten får du ikke med firehjulstrekk, men det gjør Transporter. Dangel firehjulstrekken til Peugeot er grusomt dårlig, kan like gjerne bare ha tohjulstrekk. Ett firma jeg kjenner hadde noen Fiater med dette, nå kjører de VAG med 4Motion for å si det sånn 😉 

Er vel streng tatt ikke noen utvendig designforskjell på kjipeste og dyreste expert - sett bort i fra at frontfangeren kanskje ikke er lakkert? Ikke at "fiksinga" di utgjorde noen forskjell, Expert ser fortsatt langt bedre ut i mine øyne uansett. 

Forøvrig litt usikker på hvorfor du utelukker Expert når du anbefaler han å teste to biler i helt forskjellig prisklasse, er det ikke smartere å teste en bil i samme prisklasse når han i utgangspunktet spurte om erfaringer rundt Transit? 

Har du i hele tatt prøvd nye Expert? 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, synes ingen av dem er pene å se på. Kassebiler er sjelden pene, men nyeste Transporter og Vito er ikke så værst. At du liker Expert er en smakssak, for meg blir den latterlig stutt i hekken og fronten. Men for all del, finnes folk som sikkert synes Fiat Multipla er en flott bil også 😉

Nå var det da Transit Custom og ikke noe annet han opprinnelig spurte etter. Så egentelig er det feil av oss å komme drassende med alle andre biler, regner med han har hatt de fleste med i vurderingen før han spurte oss. 

Jeg måtte dessverre kjøre ett flyttelass for en kollega i en Jumpy, er vel akkurat samme bilen. Var dog en veldig kort tur hvor jeg måtte kjøre latterlig forsiktig pga noen glass skap baki. Dette var også en en kjip Herzt leiebil, men ja...den er ikke på nivå med Transporter eller Transit. Men den er billigere, det merker du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...