Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Alle oss som kjører F10 og andre «nyere» BMW kjenner jo til regenerering når man går av gassen. Bilen bremser litt opp og strøm genereres tilbake til batteriet. Dette viser seg som en blå strek som går motsatt vei på økometeret forand deg. Ved litt god planlegging kan man faktisk utføre hele kjøreturer nesten uten å røre bremsene, det anbefales dog ikke på sikt #rustpåbremseskiver

Men i dag så jeg en ny side ved dette systemet. Jeg kjører ned en slak og forholdsvis glatt bakke, bakken flater ut i bunnen så jeg går av gassen for å la bilen bare rulle. Vi kjører ikke fortere enn 35-40 km/t da dette er inne i ett boligområde. Men jeg tenker at her er det så glatt at jeg bare kan rulle til jeg kommer ut på flata, å bremse her har ingen effekt. Men så kicker regenereringen inn, og enten så er denne kraftigere enn jeg trodde eller så er bakken glattere enn jeg trodde. For regenereringen har såpass bremseeffekt at hekken på bilen begynner å skli ut, så mye at antispinn begynner å jobbe og jeg må kontrastyre for å rette opp bilen igjen. Så selv etter å ha kjørt i nå 4 år med denne bilen så lærer man stadig noe nytt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Alle oss som kjører F10 og andre «nyere» BMW kjenner jo til regenerering når man går av gassen. Bilen bremser litt opp og strøm genereres tilbake til batteriet. Dette viser seg som en blå strek som går motsatt vei på økometeret forand deg. Ved litt god planlegging kan man faktisk utføre hele kjøreturer nesten uten å røre bremsene, det anbefales dog ikke på sikt #rustpåbremseskiver

Men i dag så jeg en ny side ved dette systemet. Jeg kjører ned en slak og forholdsvis glatt bakke, bakken flater ut i bunnen så jeg går av gassen for å la bilen bare rulle. Vi kjører ikke fortere enn 35-40 km/t da dette er inne i ett boligområde. Men jeg tenker at her er det så glatt at jeg bare kan rulle til jeg kommer ut på flata, å bremse her har ingen effekt. Men så kicker regenereringen inn, og enten så er denne kraftigere enn jeg trodde eller så er bakken glattere enn jeg trodde. For regenereringen har såpass bremseeffekt at hekken på bilen begynner å skli ut, så mye at antispinn begynner å jobbe og jeg må kontrastyre for å rette opp bilen igjen. Så selv etter å ha kjørt i nå 4 år med denne bilen så lærer man stadig noe nytt 😉

4A821B06-214C-4107-8DFA-F17C331092D5.gif.160cd8989e52a215a9484592ee644e21.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Tror nok bakken var glattere en du trodde. Tviler på at ladingen er årsaken til dette. Du får heller kjøre etter forholdene.. 

Tror ikke det, farten var så lav og bakken egentelig bare som en stigning å regne. Noen ganger er føret vanskelig å beregne, så selv om man kjører ett forholdene så får man seg en overraskelse.

55 minutter siden, Kjennern skrev:

Regner med du opplever at den girer ned.. derfor den «bremser» opp..

Er det ikke slik da at girkassen er giret slik at den skal redusere farten betraktelig når man går av gassen. Hva er det som generer strøm til batteriet, er den indikatoren i økometeret bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. Jeg vil tro det funker likt på E90 LCI ettersom det står oppført i utstyrslista :)

 

 

BMW’s Brake Energy Regeneration system is a system that only charges the battery when the car is coasting, braking, or decelerating. During acceleration and whenever possible during other driving the alternator is decoupled from the drivetrain, leading to better fuel economy and improved performance." @Fredrik 90

Så lenge batteriet ikke befinner seg under 80 % kapasitet så vil dette systemet fungere slik det er beskrevet. Er batteriet i dårligere tilstand så vil dynamoen alltid være koblet. Så når det blå feltet lyser opp betyr det bare at dynamoen kobles inn og at batteriet dermed lades ( hvis tilstanden er mellom 80-100%) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@Daniel. Jeg vil tro det funker likt på E90 LCI ettersom det står oppført i utstyrslista :)

BMW’s Brake Energy Regeneration system is a system that only charges the battery when the car is coasting, braking, or decelerating. During acceleration and whenever possible during other driving the alternator is decoupled from the drivetrain, leading to better fuel economy and improved performance." 

Tøft :) Er det annen dynamo på biler med dette da? Evt andre deler som er ulik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Tøft :) Er det annen dynamo på biler med dette da? Evt andre deler som er ulik?

Tørr ikke gi noe fasit svar på det,men sjekka på Realoem kjapt og der er det et annet delenummr på dynamoen i en 325d LCI VS Pre LCI (begge med m57 motor) så noe må jo ligge bak det :P

 

Screenshot_20180204-180139.thumb.png.2b521166c73b262f81b6db2bab033f9d.png

Screenshot_20180204-180145.thumb.png.c4b3038a93a4c33d40026c82156149ff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Tørr ikke gi noe fasit svar på det,men sjekka på Realoem kjapt og der er det et annet delenummr på dynamoen i en 325d LCI VS Pre LCI (begge med m57 motor) så noe må jo ligge bak det :P

Hmm, ja men det kan vel være helt andre grunner til også? :P

Fantes ikke det brake energy regeneration greiene på pre lci da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er det ikke slik da at girkassen er giret slik at den skal redusere farten betraktelig når man går av gassen. Hva er det som generer strøm til batteriet, er den indikatoren i økometeret bare tull?

"Økometeret" er ikke bare tull, men det fungerer ikke slik du har skissert ovenfor. BMW i3 er vel den eneste modellen fra BMW som fungerer slik du har beskrevet (mulig også hybridbilene i el-modus). Det blå feltet ditt indikerer lading av batteriet, og dette foregår ved å utnytte energien fra motor og bremser på annen måte enn tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...