Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Huff, begynner å bli noen Tesla Model X ute på veien nå. At det er mulig å designe noe som ser så inn i h*lvette forjævlig stygt etter å ha lagd noe som har veldig pene linjer (Model S) er for meg helt utrolig. Om bilen hadde hatt batterier som gjorde at den gikk 1500 km og med 0-100 på under 3 sekunder ville jeg fortsatt ikke hatt den om jeg hadde fått den kastet etter meg. Helt utrolig at folk er villig til å betale for noe slikt. Den er så uproporsjonal som det er mulig å få det. Fronten er altfor spiss og lav, og baken er så trøtt at den får baken til A7 til å se ut som den er høy på speed. Jeg hadde faktisk forhåpninger til den bilen, og på bilder kunne den i enkelte vinkler se helt ok ut, men i virkeligheten - totalt krise. Veldig spent på model 3, jeg synes det ser ut til at Tesla bommer når det gjelder både Model 3 og X er at kupeen blir altfor "boblete" i forhold til den lave fronten de har. Model S fortsetter de den ganske coupe-aktige stilen, mens de bommer fullstendig på de andre. Model 3 ser riktig nok ikke så gal ut, men hvis man ser etter, så ser det ut som selve kupeen blir litt "boblete", i mine øyne ihvertfall. gallery-1.jpg

Virker som frontruten blir altfor stor synes jeg, og at den skulle hatt en enda slakere vinkel - vært trekt litt lenger frem..l_515167992.jpgModel X er bare krise i mine øyne. Den ser altfor "spiss" ut, og med en svær boble som kupé midt på.46_692577815.jpgJeg har ikke noe imot Tesla, og kunne gjerne hatt en Model S om den hadde oppfylt det jeg trenger i en bil. Så jeg er ingen Tesla-hater eller Elbil hater, men det er for meg utrolig hvordan de kunne treffe såpass godt med både Roadster og Model S, også gå på en sånn stjernesmell...

Endret av mrqlan
Leifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ganske enig! Kjørte bak en i mørket, synes det var en stilig bil når man bare så led-lyktene, men ble nesten sveiseblind når vi kjørte inn i en opplyst tunnel.

Det jeg synes er mest sykt er hvor mange som har råd til å kjøpe en bil som koster en mill og oppover.  Hvor får folk penger fra lissom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jo selve definisjonen av MPV blitt så vid at det er jo mange biler i disse kategoriene. Hvis man skal ta noen som i det minste har noe av det samme utseendet, så vil jeg jo si at både BMW og Mercedes løser dette glimerende, (Kanskje MB aller best) X6 og GLE, selv om disse ikke er syvsetere (såvidt jeg har fått med meg). Om man tenker vanlig MPV så synes jeg faktisk en Touran f.eks. er langt penere. Jeg vil faktisk mene noe så sterkt som å si at Model X er årets styggeste bil. 03-2015-vw-touran-geneva-1.jpg

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn interiørmessig er jo Model X helt rå! Stilrent og fremtidsrettet. Utenpå ser den den i mine øyne ut som en oppblåst hval. Den skiller seg ut, det skal den ha. Touran eller C4 Grand Picasso hadde jeg valgt any day over Model X. Showfaktoren igjen er nok en del høyere i X enn de to andre og ungene hadde sikkert elsket dørene(noe jeg forøvrig også synes er kult). 

IMG_2414.JPGIMG_2411.JPGIMG_2413.JPG

Endret av Marius2002
Nytt bilde med nyeste Touran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt en i at det Tesla prøver på er ganske kult, og ingen tvil om at de er milevis foran en Touran på kulhetsfaktoren! De har truffet veldig bra innvendig, men utvendig synes jeg personlig at det er totalt krise! Hadde det stått Suzuki istedenfor Tesla i fronten på den bilen der tror jeg ikke de hadde fått veldig mye skryt av utseendet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model X er vel en elsk/hat-bil, det er bra, men ikke i min smak nå:) C4 Gran Picasso, C4 Cactus, Veloster, E46 Compact, i3 og TT er egentlig gode eksempler på elsk/hat-biler. Jeg har sansen for alle nevnte, men jeg vet ganske mange som er sterkt uenig. Disse elsk/hat-bilene vekker gjerne oppsikt :) I velosteren kom folk som til og med ikke hadde interesse for bil bort, nå kjører jeg for de bare en sort stasjonsvogn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og det er jo egentlig bra! Hadde bare vært veldig morsomt å sett hvor mange Tesla Model X det ble solgt om det var vanlig (og ikke minst det eneste fornuftige) full avgift på disse også. Da tror jeg det hadde sett stygt ut i Tesla´s regnskaper.. Egentlig synes jeg det er synd, for jeg synes Model S er en veldig pen bil, ikke noe superspennende - men en pen bil. Det er vel heller ingen tvil om at en del som kjøper en del av disse Teslaene gjør av nettopp ønsket om oppmerksomhet også, på grunn av hypen rundt det, og ikke minst moten av å være miljøvennlig (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... smak & behag... som alltid, men av de bildene Marius postet vil jeg mene at Model X ser omtrent 20 år nyere ut enn Touran og Picasso. Vedr. prisen på Model X kontra alminnelige biler er den et resultat av norsk avgiftspolitikk og det kan man ikke klandre Tesla for. Jeg tenker at Model X er i overkant dyr nok uten avgifter og hadde den kostet 200-300K kroner mindre hadde den vært enormt populær med eller uten falkevinge dørene (som jeg egentlig synes at er en unødvendig og lite praktisk gimmick).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i! Jeg er heller ikke uenig i at Model X ser langt mer futuristisk ut enn hva de andre gjør, men i dette tilfellet synes jeg ikke det er noen positiv ting. Jeg er glad i folk som prøver ting, og vil skille seg ut litt, men for mitt vedkommende vel å merke - så har de gått på en stjernesmell her. Det viser seg vel ofte at når det gjelder en del ting, så er faktisk noe av det gode å gamle best - av ganske gjennomtenkte grunner (jamfør bakdørene). Jeg tror Model X kunne vært en veldig kul bil om de hadde gjort noe med fronten og baken på bilen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Model X er mer fremtidsrettet og ser som du sier 20 år nyere ut og dørene er ubrukelig gimmick(men jeg synes det er kult likevel) men her er jeg enig med @mrqlan :) At Model X er i overkant dyr er det ingen tvil om, slikt miljøfokus det er idag hadde den sikkert slått an hos mange fler om prisen hadde vært annerledes. Det er fashion å være grønn idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de tingene du nevner er jo kompromiss som de tar for å forbedre rekkevidden. Luftmotstanden har enormt mye å si på elektriske biler sin rekkevidde og model X med sin høyde er lite egnet i utgangspunktet. Det hjelper nok på å ha så lav som mulig front og en frontrute som er så flat som mulig slik at de får mindre luftmotstand. Den frontruten er også deilig når man kjører den siden det blir mye "åpnere" med store rute. 

Angående falkgevinge dørene så vet jeg ikke helt hva jeg skal mene. De var veldig praktiske mtp barnestol bak, men i og med at taket er med på  å stive av en bil og at det er mye leakmikk her så tror jeg fort det kan bli problemer med dem over tid. Tesla har jo et litt rufsete rykte for kvalitetskontroll i fra model s (hey, det er jo amerikansk..). 

Jeg skulle gjerne hatt en om prisen hadde vært 2-300k lavere som Fredrik sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Tesla har bommet totalt med designet på Model X, de skulle aldri ha dradd det videre på Model S designet. Slik det ser ut nå så har man en kraftig oppsvulmet Model S, jeg synes faktisk at den ser litt komisk ut. Som en litt rar karikatur av Model S. Falkevingedørene er utrolig harry, jeg trekker litt på smilebåndet hver gang jeg ser teslafanatikere i ekstase over disse i filmene til Bjørn. Utrolig upraktisk og klumpete, må liksom sitte og vente til dørene er helt oppe før du kan gå ut uten å skalle huet i dem. Samme med de framdørene som åpner seg når du nærmer deg bilen, det er sikkert greit når du bare skal gå rundt bilen eller i værstefall går rundt bilen i selvvasken med høytrykken... Ja den kan trekke henger, men rekkevidden er jo ca 20 meter om hengeren er av litt størrelse og tyngde. Så går den varm og går nødmodus.....

Jeg synes Tesla har gjort for mye ut av seg med denne bilen, hvorfor kan den ikke bare ha vanlige dører, normal frontrute og ikke en som strekker seg over halve taket og skaper ekstra støy. Alt dette fjaset er jo bare tull og tøys, det har jo bare gjort denne hobbiten av en bil veldig mye dyrere. Synes Tesla burde gå litt mer tilbake til Model S, back to basic for dems del :) Hadde ikke jeg vært særlig bilinteressert så hadde jeg nok hatt en Model S, den er faktisk grei så lenge man ser bort ifra kvaliteten og den fomlete betjeningen. Tanken på å kjøre gratis i en stor og flott bil er forlokkende, så jeg skjønner hvorfor Model S er så populær :) 

Forøvrig er ikke Model X en MPV, men derimot en Crossover. MPV er biler som Chrysler Voyager, VW Sharan, Ford Galaxy osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet på Model X er bl.a en funksjon av behovet for minst mulig luftmotstand som @minim påpeker. Vi ser det samme på prototypene av Model III og faceliftversjonen av Model S. Slissen med emblemet er lukket og slipper ikke inn luft. Jeg har alltid likt designet på Tesla's modeller og spesielt de destinkte frontlysene er både moderne og elegante.

MPV formen på Model X er ikke den mest hensiktsmessige i relasjon til luftmotstand og den satte jo noen rammer for hva Teslas designere hadde å jobbe med i forhold til Model S. Når dette er sagt synes jeg at resultatet har blitt ganske bra og hadde de droppet falkevinge dørene ville bilen ha vært her for 1-1,5 år siden også, men slik er Elon Musk. Han har sine ideer på godt og vondt. Jeg er ellers helt enig i at mekanikken og elektronikken i disse dørene trolig kommer til å bli en kilde til problemer når bilen får noen år på baken.

Kasse/boksformen på Model X og dermed det store frontarealet gjør forøvrig at Model X har et betydelig høyere strømforbruk enn Model S. Jeg vet ikke hvor mye, men jmf. Bjørn Nyland's filmer må det minst være snakk om 20-30%. Han er såpass frustrert over dette at han har valgt å gå to nummere ned på felgstørrelse (21" til 19" tror jeg det er) for å få smalere dekk som vil føre til et lavere strømforbruk.

Crossover MPV... altså litt MPV (pga. boksformen og antall seter), litt SUV (pga. firehjulstrekket og litt øket bakkeklaring), litt sportsbil (pga. effekten og ytelsene), litt limousine (pga. prisen og antall seter) og mye miljøbil (fordi den er 100% elektrisk). Dette høres ut som en markedsførings gimmick. I realiteten er den en miljøvennlig MPV evt. med firehjulstrekk. Selv baksetene er som på en buss iom. at de hverken kan legges ned eller fjernes... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...