Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik nemlig. Dessuten om man bevisst velger fossilbil så kan man ikke sitte på sidelinjen å klage over avgifter. Bli med på bølgen og få fordelene og begrensningene eller glem alt og lev med avgiftene og friheten(dere skjønner) :) 

For min del kan godt fordelene vedvare på de dyre elbilene selv om jeg ikke er eller kommer til å bli i marked for de.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik nemlig. Dessuten om man bevisst velger fossilbil så kan man ikke sitte på sidelinjen å klage over avgifter. Bli med på bølgen og få fordelene og begrensningene eller glem alt og lev med avgiftene og friheten(dere skjønner) :) 

For min del kan godt fordelene vedvare på de dyre elbilene selv om jeg ikke er eller kommer til å bli i marked for de.

Helt enig med deg!

Dessuten er det svært få store elbiler med god nok rekkevidde som folk flest har råd til p.d.d Derfor synes jeg at det «taket» de foreslår ikke er helt fornuftig enda. En Skoda Octavia, VW Passat eller lignende har jo helt annen bredde mtp. bruk enn en elbil til tilsvarende pris.

Foreløpig er det kun Tesla Model S og X, Audi E-tron 50 og 55, Polestar 2 og Mercedes EQC som har dette. Det er alle biler som koster mer enn 500.000,-. Derfor er det etter hva jeg kan se, for tidlig å begynne med sånne ordninger. Det vil føre med seg at de som vurderer/ønsker å bytte til elbil muligens ikke lenger har råd eller klarer å svelge prisen ift. nytteverdien. Man kan jo tross alt kjøre ganske mange år med en ny Skoda i drift og vedlikehold mtp. De gjenværende 200-300.000 man har etter et kjøp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg frem i mot når plug-in hybrider kan skimte med 100km rekkevidde på elektrisitet. Først da skal jeg vurdere noe annet enn diesel. Passaten til dama kjører nesten på luft, langtidsgjennomsnittet er 0.56 og det kjøres mest bykjøring. Masse plass, relativt ålreit å kjøre og en bil jeg gir blanke i om guttungen gulper ned baksetet på - perfekt for vår periode i livet.

Men en elbil som nr2, det kunne jeg fint hatt. Nå får man jo nye Zoe med over 30mils rekkevidde for under 250k. Da begynner det plutselig å bli litt aktuelt når behovet for en bil nr2 kommer.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ap også glemmer at det ikke utelukkende er rekkevidde som er med i regnestykket. Om en skal ha elbil som samtidig skal fungere som en fullverdig familiebil, nytter det ikke med Zoe eller Leaf. Da må en et par hakk opp, men Passat og Tiguan-størrelsen er enda ikke å få som elbiler. Da blir det automatisk neste trinn, der etron, S, X og ipace ligger. Det er etter min mening de eneste elbilene som kan fungere som en fullverdig familiebil (Tesla 3 går til nøds) per idag, og det blir feil å straffe forbrukerne for begrenset utvalg.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Misunnelse er kanskje et litt dårlig uttrykk, men det handler iallefall om at enkelte ikke liker at andre har noen fordeler. De har isåfall ikke forstått hvorfor disse fordelene har oppstått. De er ganske enkelt politisk villet for å få flere til å kjøpe elektriske biler istedenfor konvensjonelle biler. Hvorvidt man liker dette er så et helt annet spørsmål.  

Elbilfordelene kom jo som et næringspolitisk virkemiddel for å hjelpe den norske elbilprodusenten Think på 90-tallet. 
Hadde ikke Norge hatt denne nasjonale produsenten av elbiler, så hadde vi aldri i verden hatt disse fordelene som fremdeles finnes idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.H.D skrev:

Elbilfordelene kom jo som et næringspolitisk virkemiddel for å hjelpe den norske elbilprodusenten Think på 90-tallet. 
Hadde ikke Norge hatt denne nasjonale produsenten av elbiler, så hadde vi aldri i verden hatt disse fordelene som fremdeles finnes idag. 

Dette vet man jo egentlig ikke, men det er liten tvil om at Think trigget den miljøpolitiske tankegangen på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hukommelse og forståelse for hvordan dagens mva og avgift fritak for elbil, var et siste forsøk for å redde bilprodusenten Think. Dessverre for think, ble det politiske vedtaket satt igang for sent.

At vi nå (de som har råd) kan kjøpe 2.5-3 tonn tunge elektriske luksusbiler uten avgift, og la de som kjører liten fosilbil ( Toyota yaris på 1 tonn), betale for investeringer/vedlikehold av vei, kollektivtrafikk etc, forstår jeg godt at mange synes dette er en fin ordning. Spørsmålet er om det er økonomisk bærekraftig, hvorfor er det ingen andre land i verden som adopterer samme modell ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ jeg skjønner deg og forstår mange er enig. Men igjen er det vits i å henge seg opp i hva naboen tjener, hva han sparte i utgifter på sin Tesla, hva han "ikke" bidrar med til norske veier? Avgifter på fossilbil har det alltid vært, så da kan vi/de som vil kjøre bil med fossilt drivstoff glemme alt med elbil og fortsette som før :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 02-Jan skrev:

At vi nå (de som har råd) kan kjøpe 2.5-3 tonn tunge elektriske luksusbiler uten avgift, og la de som kjører liten fosilbil ( Toyota yaris på 1 tonn), betale for investeringer/vedlikehold av vei, kollektivtrafikk etc, forstår jeg godt at mange synes dette er en fin ordning. Spørsmålet er om det er økonomisk bærekraftig, hvorfor er det ingen andre land i verden som adopterer samme modell ? 

Dette temaet ser ut til å dukke opp ukentlig på bimmers...

Dog er det ingen tvil om at elbil-politikken er urettferdig for folk flest. Selv må jeg betale store summer i bomutgifter hvert år bak rattet på min 1991- og 1998-modell i likhet med mange andre arbeiderklasse-folk som kjører Avensis og Transit Connect til jobb,  mens folk med elbil (som i gjennomsnitt tjener mer pr år enn folk flest) kjører gratis. Arbeiderne betaler gildet, eliten går under radaren. Det er ikke slik dagens Norge ble bygget, og den økende klasseforskjellen vil ødelegge landet på sikt. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

^ jeg skjønner deg og forstår mange er enig. Men igjen er det vits i å henge seg opp i hva naboen tjener, hva han sparte i utgifter på sin Tesla, hva han "ikke" bidrar med til norske veier? Avgifter på fossilbil har det alltid vært, så da kan vi/de som vil kjøre bil med fossilt drivstoff glemme alt med elbil og fortsette som før :) 

Beklager for dobbel post, men du må se det store bildet Marius. Dette er en av faktorene som på sikt skaper splittelse i folket, og er ikke et bra grunnlag for å bygge og vedlikeholde en nasjon. Hvis du vil at dine barn og barnebarn skal vokse opp i en bra verden burde du være opptatt av at man skal fordele godene rettferdig, fordi historien viser at splittelse både kulturelt og økonomisk skaper krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Werther skrev:

Beklager for dobbel post, men du må se det store bildet Marius. Dette er en av faktorene som på sikt skaper splittelse i folket, og er ikke et bra grunnlag for å bygge og vedlikeholde en nasjon. Hvis du vil at dine barn og barnebarn skal vokse opp i en bra verden burde du være opptatt av at man skal fordele godene rettferdig, fordi historien viser at splittelse både kulturelt og økonomisk skaper krig. 

Du, jeg trenger ikke være direkte uenig :) Likevel så klarer jeg ikke bry meg hva andre gjør... Jeg passer på mitt og velger det som passer meg med de fordelene og ulempene mine valg har. Uansett om det gjelder bil, bolig eller andre saker. Jeg er opptatt av at godene skal deles nogen lunde rettferdig, men jeg er ikke for at "han har det, så han må betale det og det" og jeg vil heller ikke klage på at "hvorfor får han det og ikke jeg". Politikken ellers har jeg falt litt ut, det er så mye frem og tilbake med alt, jeg synes derimot det er interessant og se komediepolitikken til MDG i Oslo, men det er en annen sak. Jeg er for god nøytral skole og helsevesen slik vi har det nå og kan bli enda bedre på og at eldreomsorgen er god. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Beklager for dobbel post, men du må se det store bildet Marius. Dette er en av faktorene som på sikt skaper splittelse i folket, og er ikke et bra grunnlag for å bygge og vedlikeholde en nasjon. Hvis du vil at dine barn og barnebarn skal vokse opp i en bra verden burde du være opptatt av at man skal fordele godene rettferdig, fordi historien viser at splittelse både kulturelt og økonomisk skaper krig. 

Det er så mye som splitter folk i disse dager at litt mindre avgifter på elektriske biler nok er det minste problemet - også i det store bildet. Folk klager over så mye merkelig og selv de minste ting. Toleransen for andres valg og meninger er i realiteten ikke så stor selv om "alle" sier at de ikke fordømmer andre og hva de mener/gjør. Meg, meg og mitt er det som åpenbart er viktigst for veldig mange. De yngre er defintivt værre på dette området enn de eldre, som husker hvordan det var da de fleste hadde lite og man måtte dele for å få litt mer til alle. Jeg klandrer ingen spesifikke, men jeg registrerer at det helt klart har blitt mindre solidaritet og tillit blandt folk. Nå er det alle mot alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik tja jeg ser helst at folk passer på seg selv når det kommer til private ting som bolig og bil, men samtidig kunne være glad på andres vegne uansett hva den personen velger. Jeg sier IKKE at man skal miste medmenneskeligheten eller være egoist. Det er overhodet ikke det jeg mener i innleggene over. Du skjønner hvor jeg vil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er så mye som splitter folk i disse dager at litt mindre avgifter på elektriske biler nok er det minste problemet - også i det store bildet. Folk klager over så mye merkelig og selv de minste ting. Toleransen for andres valg og meninger er i realiteten ikke så stor selv om "alle" sier at de ikke fordømmer andre og hva de mener/gjør. Meg, meg og mitt er det som åpenbart er viktigst for veldig mange. De yngre er defintivt værre på dette området enn de eldre, som husker hvordan det var da de fleste hadde lite og man måtte dele for å få litt mer til alle. Jeg klandrer ingen spesifikke, men jeg registrerer at det helt klart har blitt mindre solidaritet og tillit blandt folk. Nå er det alle mot alle. 

Jeg har lagt merke til at du blir mer og mer ignorant ovenfor de du diskuterer med. Du behandler alle andre som uvitende idioter....Når jeg fortalte om hvordan Oslo er på kveldstid kom du her og avfeide meg med at jeg er en fuckings idiot som ikke vet hva jeg snakker om.  Sier en som bor i Aarhus, ca 75 mil unna Shit Hole Oslo..

Og når jeg snakker om hvordan magefølelsen/ståa er blant folk på gulvet i det politiske Norge kommer øvre middelklasse-kongen Fredrik og avfeier alt som BS....som vanlig. Jeg ser Norge hver dag, og ser at splittelsen gror og at samholdet blir mer og mer spredd. 

Jeg misliker dette sterkt, Fredrik, og det er en av grunnene til at jeg ikke lenger er innom Bimmers daglig. Hvorfor skal du og andre dømme hva og hvem jeg er når dere ikke har peiling på hva dere snakker om. Hvorfor skal jeg stå med henda i lomma og se på en tragisk utvikling i mitt nærmiljø?

Det er ikke meningen å bli for seriøs for off topic-forumet, her på Bimmers men det er til syvende og sist våre barns framtid vi snakker om. Hvor lenge skal dere ignorere deres eget folkemord? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...