Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Staten taper ikke penger på f.eks avgiftsfrie elbiler. Staten bare omfordeler pengene så andre grupper får pengene istedenfor. Dette kan man mene veldig mye om og holdningene følger som regel tradisjonelle politiske skillelinjer. Med avgifter i relasjons til miljøformål er det imidlertid annerledes og derfor fikk elbiler et annet avgiftsgrunnlag enn konvensjonelle biler. Det ingen kunne gjennomskue var at Tesla kom på banen med bilmodeller som ble en direkte konkurrent til f.eks 5-serien. Hadde elbilene i dag vært som Think ville få ha klaget på at elbiler har et annet avgiftsgrunnlag enn konvensjonelle biler.

Rent teknisk er det i utgangspunktet liten forskjell på Think og en Tesla, men kjøpegruppen er selvfølgelig helt annerledes fordi f.eks Model S konkurrerer mot 5-serien. Lenge var dette akseptert blandt folk flest fordi helt alminnelige familier plutselig hadde råd til en bil i denne klassen. Hvorfor dette plutselig har blitt et problem for enkelte er derfor litt vanskelig å forstå, men jeg tenker at årsaken er at man nå definitivt ser hvor utviklingen går. Det gjør også staten og derfor er avgifter på elbiler i likhet med konvensjonelle biler igjen kommet på banen Miljøperspektivet må med andre ord vike for en annen omfordeling av pengene. En viktig årsak til dette er nok at det i tiden fremover kommer mange nye relativt billige elektriske bilmodeller. Dette vil medføre at statens omfordeling av penger basert på bilavgifter vil falle betydelig fordi volummodeller som f.eks Golf vil bli erstattet av av den elektriske ID3.

Her i Danmark ser vi den samme historien bortsett fra at staten kom mye tidligere på banen med avgifter i tilknytting til elektriske biler. Kun et mindre antall elektriske biler ble helt fritatt for avgifter. Normalsatsen for avgifter på konvensjonelle biler (ikke varebiler) er minst 180%. Slik det ser ut nå kan det virke som om avgiften på elektriske biler lander på ca. 110%. Ergo vil det forstatt bli billigere å kjøpe en elektrisk bil, men f.eks en Tesla Model 3 vil bli en relativt dyr bil fordi importprisen er relativt høy.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bare krangle/diskutere dere ferdig. Dere får trøste dere med at staten kunne gjort det på en mye verre måte. I stedet for og gjøre el. biler avgiftsfrie så kunne man heller skrudd opp avgiftene på andre biler tilsvarende slik at prisdifferansen mellom de forskjellige biltypene ble den samme. Da hadde nok ramaskriket blitt høyere.

Så en tidligere her som påsto at Nissan Leaf ikke egnet seg som familiebil. Hvorfor ikke det? Er vi blitt så bortskjemte at vi må ha så veldig stor bil for og frakte 2 voksne og 2 barn rundt om kring? Jeg er bare litt nysgjerrig, en bekjent av meg har hatt en Leaf som eneste bil nå i en 4-5 år. Det har vært en helt grei familiebil for de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg klager ikke, men jeg konstanterer bare det faktum at de som tar ett annet valg enn meg (ved å kjøpe elbil) tar ett valg som gjør at de bidrar mindre til felleskassa. Det er ett faktum du ikke kan vri deg unna med all din logikk. Det er ett lovlig valg, men det har jeg heller ikke benektet. Det er lovlig unnasnylting, og det irriterer meg at staten har lagt opp til fordi det rammer urettferdig.

Okei, så det at folk som ikke bidrar til fellesskapet er å konstantere det faktum at elbileiere bidrar mindre til felleskassa. Flott å se at du omsider har gått vekk fra at elbileiere ikke bidrar til fellesskapet, men at man nå bidrar mindre. Det paradoksale med dette er jo det faktum at du har irriterert deg over folkene (ref. dine første innlegg) som velger å benytte seg av en frivillig gode, men nå har dreid irritasjonen over til staten. 

Sitat

330 000 kr kan også være for mye for en småbarnsfamilie. Det blir for lett å bare si at verden er urettferdig, når dette med momsfritak er det letteste å gjøre noe med. Utrolig usympatisk holding egentelig, bare avfeie dette med at verden er urettferdig. 

330 000kr er mye penger, men jeg tror oppriktig ikke at man finner en 7-seter som er stort billigere enn dette. Om denne summen fortsatt er for høy, så er vel ikke skisserte familie innen rekkevidde uansett når det gjelder en ny og sikker familiebil - noe som naturligvis er synd. Med andre ord er ikke merverdiavgiftsfritaket her en avgjørende faktor.

Sitat

Men ved å benytte dere av dette gode som staten har lagt til rette til, bidrar dere da ikke mindre? Ved å kjøpe en Tesla til 900 000 kr bidrar dere da ikke mindre enn han som kjøper fossilbil til samme pris. Jeg er ikke ute etter å gjøre dere til kjeltringer, da tolker du innleggene mine feil (det er jo ikke første gang). Men staten har lagt opp til ett system hvor unnasnylting er lov, og dette er både urettferdig og irriterer meg. 

Jo, man bidrar definitivt mindre i kroner og øre ved å gå til anskaffelse av en elbil, og det er det vel heller ingen som har benektet i det hele tatt. På en annen side bidrar man med elbil til et bedre lokalt miljø. Så får man diskutere i det vide om hvilke av bidragene som er mest meningsfulle.

Sitat

Men du, nå må du være grei å bruke huet litt. Disse andre momentene du kommer trekkende med her er jo ett piss i havet i forhold til de verdiene staten går glipp av her. Staten har tapt over 20 milliarder i avgifter pga elbiler. Jeg er helt med på at særregler oppstår for å skape en endring og stimulere til andre valg av produkter. Men tilbake på sent 90 tall når elbil reglene kom så var aldri tanken at elbilene skulle utvikle seg til å bli det dem er i dag. Det var aldri planen at dette skulle være ett skattelette til de som absolutt har mest fra før. Nå har det gått så langt at egentelig ingen politiske partier har lyst til å ta drittjobben med å begrense dette. 

Poenget er likevel at det finnes skjevfordelingen av det ene fritaket etter det andre, og det finnes like mange merkelige regler som blant annet nevnte dokumentavgift. Jeg tenker det får være opp til hver enkelt å ta valg etter sin økonomi, lyst og prioriteringer opp mot de mulighetene som finnes. 

Sitat

Skal jeg fylle 500 liter ved hjelp dieselkanner? Dummer du deg til nå eller er du seriøs? På sjøen får man kun kjøpt avgiftsfri diesel, lite man kan gjøre med dette. Jeg er helt motstander at det skal være veiavgift på bensin som selges i marinar, enten får det være avgift på diesel også eller så får de fjerne avgiften på marine bensin.

Jeg regner ikke at du kjører tanken din tom etter hver tur, så det å fylle på med litt god, gammeldags avgiftsbelagt diesel i ny og ne ville vært fullt mulig. Igjen, dette var også for å illustrere at du benytter deg av en gode som gir deg en økonomisk fordel - akkurat som oss elbileiere.

Sitat

Du kan bare fortsette med å forsøke med nebb å klør å få det til å se ut som jeg kaster stein i glass hus. Dette du kommer trekkende med her er bare latterlig...utenlands handel? Men greit nok, jeg skal innrømme en gang for alle. Jeg snylter unna noen hundre lapper i året ved å handle noe fra utlandet. Hvor mye snylta du unna når du kjøpte I3en din, eller han som kjøpte seg Tesla? Akkurat!

Kjære deg, jeg har overhodet ikke nektet for at jeg gjør valg som gagner meg økonomisk. Du derimot, fremstår som en skinnhellig kar som overhodet ikke tar økonomisk motiverte valg, ettersom du irriterer deg over at folk kjøper seg elbil av økonomiske hensyn. Det er den store forskjellen her, og det har vært mine poenger hele veien. Jeg fyller (fylte) både avgiftsfri diesel, handler i Sverige og kjøper elbil av økonomiske hensyn, og det gjør jeg med den reneste samvittighet. Bidrar til fellesskapet gjør jeg allerede i stor grad.

Sitat

Så dette handler egentelig i bunn og grunn at du ikke liker måten jeg argumterer på (selv om vi ikke er veldig uenige summa sumarum?). Jeg argumterer da tydeligvis på en måte som treffer en nerve, som gjør at du kommer trekkende med de dummeste sammenlikninger. Det eneste du beviser er at vi alle "snylter" unna fra tid til annen, det være seg harryhandel eller fylling av båtdiesel. Men poenget mitt står jo ennå da, at de som snylter unna mest (når vi snakker om forbruksartikler) er dere som kjøper elbil. Ja det er ett lovlig gode, men det forandrer jo ikke det faktum at dere bidrar mindre enn alle oss andre med fossilbil gjør. Dette mener jeg er feil, de som kjører elbil får betale moms slik man gjør på stort sett alt annet. Iallfall de som kjøper elbil til over 600 000 kr.

Jeg liker stort sett måten du argumenterer på, men når du kommer med uttalelser som er direkte feil forbeholder jeg meg retten til å gi en tilbakemelding på det. Igjen, setningen din "men jeg irriterer meg over folk som ikke bidrar, og det gjør ikke elbileiere" er direkte feil. Det blir det samme som å si at alle fra Arendal er kriminelle fordi Jonny fra Arendal Bruktbil svindlet Tante Kari en gang på 2000-tallet.

Sitat

Inntil videre så skal jeg fortsette å betale veien for dere, mitt behov for bil gjør dessverre at jeg må det. Som du sier, verden er urettferdig. Vær så god 😀

Med totalt seks biler, hvorav fire av de er fossilbiler, bidrar jeg mer enn nok til å betale for veien. Ellers er det jo nokså unyansert setning, synes jeg, all den tid "vi" i sentrale strøk er med på å betale infrastruktur i grisgrendte strøk, men det er nå en annen sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

Så en tidligere her som påsto at Nissan Leaf ikke egnet seg som familiebil. Hvorfor ikke det? Er vi blitt så bortskjemte at vi må ha så veldig stor bil for og frakte 2 voksne og 2 barn rundt om kring? Jeg er bare litt nysgjerrig, en bekjent av meg har hatt en Leaf som eneste bil nå i en 4-5 år. Det har vært en helt grei familiebil for de.

Det var vel meg det :) svaret mitt er ja og nei. Det er mange som har liten elbil som bil nr 2 der den brukes til mesteparten av den daglige kjøringen - til og fra jobb, butikken, trening, handling osv osv. Til dette, som er 95% av kjøringen, trengs det minimalt med bagasjeplass så en Leaf-størrelse bil er jo perfekt til det formålet. Til helgeturer og ferieturer hadde min familie aldri klart oss med en Leaf når vi har små barn med alt dilldallet det fører med seg. Sier ikke at det ikke går, for folk gjør det, men de er i fåtall. Og ære være de for at de klarer seg med en liten bil, men poenget mitt er at folk flest ikke gjør det og ikke gidder å tilpasse livet sitt for å få det til. En kompis av meg har tvillinger på 4 år og i3 som eneste bil. Det funker bra for de i hverdage, da de akkurat kommer seg til hytta uten å lade, og så leier de en større bil for ferieturer til Danmark f.els.

Men hvor mange småbarnfamilier ser du ratte rundt i Golf? De kjører vel heller Golf stv eller Passat.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Denne gangen får det være meg som kaster inn håndkle i nok en tåpelig diskusjon om hvem som sa hva. Jeg har faktisk ikke tid til dette vaset, derfor jeg svarer så sent nå. Jeg står for det jeg sa, elbilister bidrar ikke til felleskassa og det burde blitt innført moms på disse bilene. Du kan mene dette er feil, det har du full rett til. Jeg kommer til å fortsette kjøre min stil å argumentere på, så lenge den ikke sjikanerer noen eller er ufin så ser jeg ikke noe galt i det. Men skal jeg bruke den lille ledige tiden jeg har til forum og sosiale plattformer så vil jeg bruke det på noe interessant. Kjekling om hva jeg skrev, defragmenterig av argumterer, synsing og annet vås gidder jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger @Rune-K Det handler kanskje til syvende og sist om prioritering og hvordan man pakker tror jeg i valg av bil. En må ikke ha X5 eller Passat. Jeg gikk "ned" i størrelse fra E91/Rav4 til F45 og det har enda ikke bydd på særlig problem. Jeg skaffet meg takboks nå i høst for de lengre turene. Den er enda ikke brukt! Ellers har mitt søskenbarn og fruen hans en Polo som eneste bil, de har også en sønn på 3 år og har to ganger nå siden ungen ble født kjørt fra Bergen(der hun er fra) til Vesterålen på sommerferie. Det har gått knallbra. Eneste er at de gikk for fremovervendt barnesete rett etter babystol da en bakovervendt tok for stor plass til at de fikk plass i passasjerstolen. Ikke helt etter boka, men :) 
Ser Leaf er nevnt, et foreldrepar i barnehagen har nye Leaf til familiebil og jeg har ikke sett at de har slitt med plass. Litt tungvint med vogn så det ut til, men det var jo bare en kort periode. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Alt går, men du må gjøre en ekstra innsats og det er der jeg tror det stopper for de fleste. De du nevner mener jeg er mer unntak enn regel. Og her er det mest snakk om elbil - der finnes det få gode alternativer i mellomklassen mellom golf-størrelse biler og større SUVer, og dermed bikker noen oppover. Du kan jo tenke deg selv om en e-Golf stasjonsvogn eller en e-Passat stasjonsvogn hadde solgt her til lands... :) . Og som jeg nevnte tidligere, og som du også sier - de "små" bilene fungerer ypperlig til 95% av den daglige bruken. Personlig har jeg ikke særlig sansen for store, tunge SUVer, og når de i tillegg skal drasse på flere hundre kilo i batterier, gedigne felger, bremser og dekk for å håndtere den høye vekta og fortsatt stå med en grønt miljøflagg på taket liker jeg det desto mindre. Da vil jeg heller ha en lav stasjonsvogn med bedre kjøreegenskaper og god innvendig plass, lavere vekt, lavere forbruk, mindre slitasje og rimeligere deler. Men ja, en diesel-X5 hadde jeg ikke sagt nei til om den hadde blitt kasta etter meg.

Sånn på en annen side hadde vi første langtur med 4-serie og baby i helga. Måtte ut med hattehylla for å få plass til alt i bagasjerommet (vognunderstell, bagdel, et par bager og litt annet stæsj). Vi har litt å lære på pakkefronten, for det var rimelig fullt i bagasjerommet 😛 . Vi pakka langt mer enn både vi og han trengte, men det kommer seg nok etterhvert. Ingen tvil om at 4-eren fungerer til familiebil med ett barn. Men med to? Not so sure. Med takboks på er nok svaret annerledes :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, awt skrev:

Sorry @papertiger, men du har neppe noe mindre bagasjerom enn meg (heller større), og jeg er derfor helt uenig i at det ikke går med to (eller tre) barn. :D

Var på hyttetur i helgen, barnevogn var med, og skiboksen ble igjen hjemme. :)

du har 500 liter, jeg har 480 liter - så de 20 literne i forskjell er nok hele forklaringen på at det går med X4 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velfortjent dobbeltpost.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg hatt syv leiebiler fra Sixt Schiphol de siste ukene. Jeg er nå på min siste tur hit, og denne gangen bestilte jeg hos Hertz da de hadde et tilbud (i tillegg til at Sixt ikke oppgraderte meg).

Vel, kan vel si Hertz leverte sakene! :D

F5075FC7-523A-41DF-8A15-955BE411FF64.thumb.jpeg.90995f2f2fbed9403199957bba534319.jpeg

C7B5EC6B-7F4F-4B8C-BA7B-EAD5CE7AEEE3.thumb.jpeg.fae0d75c9ea480cd7e0839d22542e20f.jpeg
 

Shelby GT-H Mustang (GT350 laget for Hertz) med 5-liter V8 og 450hk. :D  Kan ikke klage på det når jeg bestilte en 3-serie. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, awt skrev:

En velfortjent dobbeltpost.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg hatt syv leiebiler fra Sixt Schiphol de siste ukene. Jeg er nå på min siste tur hit, og denne gangen bestilte jeg hos Hertz da de hadde et tilbud (i tillegg til at Sixt ikke oppgraderte meg).

Vel, kan vel si Hertz leverte sakene! :D

Shelby GT-H Mustang (GT350 laget for Hertz) med 5-liter V8 og 450hk. :D  Kan ikke klage på det når jeg bestilte en 3-serie. 😛

Jøss!

Er litt blank på leiebil. Du skriver «oppgraderte». Er det sånn å forstå at du ber om oppgradering av den bilen du egentlig hadde bestilt?

Jeg leter etter leiebil til bilferie i Italia, men foreløpig er utvalget fra både Sixt og Hertz i Italia ekstremt dårlig. Finner ingen sportsbiler på sidene deres...?

Er du kjent med bilene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man status ("gullkort" e.l.) hos leiebilselskaper er en av fordelene typisk at man blir oppgradert en bilklasse eller to. F.eks. at man får en 5-serie i stedet for en 3-serie o.l. Dette er noe man blir/skal bli tilbudt, og normalt ikke noe man kan spørre seg til (selv om det også kan være mulig i noen tilfeller).

I mitt tilfelle hadde de ikke andre biler inne enn denne Mustangen når jeg kom i går kveld, så da fikk jeg den.

Er generelt lite kjent med leiebiler, men tror egentlig du må til Tyskland for å finne noe særlig med heftige biler. Evt. i typiske byer for den slags, f.eks. Modena. Ellers er nettsidene til ca. alle leiebilselskaper helt tragisk dårlige, noe som heller ikke hjelper på. Du kan jo også forsøke å se hva du finner via Expedia o.l. da de søker gjennom alle selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...