Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, scoot skrev:

Dette blir jo veldig individuelt, men jeg føler at f.eks Webasto, naviproff osv er mye viktigere. Rattvarme er jo digg, men for meg er det en bonus og ikke noe som ville gjort en bil uaktuell hvis det var det eneste som "manglet".

Ja det er helt klart veldig individuelt, men tenker litt på videresalg også 🤔 Webasto er jo kjekt å ha, og spesielt hos oss som ikke har mulighet til lading/DEFA i fellescarporten. Men synes jeg ser så mange tråder her inne om Webasto som ryker etter en stund, og på biler som nærmer seg 100k km er det muligens bare et spørsmål om tid..?

Alt det andre er på plass, foruten hengerfeste, kaldklimapakke, 4-soners klima og nevnte Webasto 😛 det være seg ACC, NV, aktive komfortseter med ventilasjon, navi proff, HK, HUD, 6WB, LED, EDC, ryggekamera, surround view, setevarme bak, Comfort access, soft close, M sportpakke, og mange andre trebokstavsforkortelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dieselvarmere er at de ikke har godt av småkjøring. De soter ned. Kjører man først webastø, får den tenne opp og brenne ordentlig før man slukker spetakkelet.

Har caddyer på jobben, og starter alltid webasto via telestarter i god tid før det skal kjøres om utetemp er under 4 grader når den starter uansett. Da er man sikret minst 30-40 minutters drift før man stopper den. Ikke hatt problemer med webasto når dette gjøres. Hadde også webasto i en transit varebil en gang. Startet opp webastoen først, eller lot den gå en tid etter stans av motor for at den skulle få gå litt. Kollegaer som kjørte uten å tenke på dette hadde ikke-fungerende webasto etter kort tid.

krever sitt av batteriet også. Pass på å sørge for lading så mye det lar seg gjøre. Tomgang og parklys når det går, og deaktivering av auto-stopp.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rattvarme er en typisk ting som evt. nestemann ikke tenker særlig over og blir positivt overrasket om bilen har dette. Finnes såklart noen som synes dette er en dealbreaker også, men det finner man med alt.

Ellers liker jeg ikke helt tanken på at du snuser på å forlate «ufornuftig familiebil»-gruppen @papertiger☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert, når man først er vant til rattvarme og Webasto så er det helt pyton å gå over til å ikke ha det. G30en har rattvarme og Webasto, mens Mondeoen jeg kjører som firmabil i det daglige ikke har det. Det er så utrolig deilig de dagene jeg kjører BMWen, komme til varm og god bil.

Men det mange gjør feil er å kjøre Webastoen i 5-10 minutter, det er alt for kort selv om man får varme i bilen. Jeg kjører den alltid i 30 minutter før jeg går, så ungår jeg å kjøre varmeren ved småkjøring. Men akkurat det siste der driter jeg litt i, ni av ti turer med G30en er lenger enn 20 km likevel. Videre står den i garasje, så behovet for Webasto er der kun når bilen har stått ute lenge når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattvarme er som nevnt veldig individuelt hvem man er og hvor man bor. Har hatt e60 både med og uten rattvarme. Tenker ikke noe over det egentlig. Mest fordi det er skjeldent kaldere enn +5 hvor jeg bor samt at OM jeg er på østlandet en tur i minus 14 grader, så er kupeen varm etter å ha brukt webastoen før kjøreturen starter. Så rattvarmen er mer en artig gimmick enn noe annet, for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Evopower said:

Rattvarme er som nevnt veldig individuelt hvem man er og hvor man bor. Har hatt e60 både med og uten rattvarme. Tenker ikke noe over det egentlig. Mest fordi det er skjeldent kaldere enn +5 hvor jeg bor samt at OM jeg er på østlandet en tur i minus 14 grader, så er kupeen varm etter å ha brukt webastoen før kjøreturen starter. Så rattvarmen er mer en artig gimmick enn noe annet, for meg.

 

 

Enig, rattvarme er digg i 5 minutter så blir det bare klamt på henda synes jeg. Webasto derimot er genialt, og etter man har hatt det i én bil så blir det nesten et must. Føler ikke rattvarme er like avgjørende for folk som f.eks webasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daniel. skrev:

Er ikke det relativt enkelt å ettermontere slikt på moderne BMWer da?

Ifølge timeprisen til @///M-ini95 nedenfor her høres det ut som det er ganske så fort gjort 😛 

9 timer siden, ///M-ini95 skrev:

@papertiger Ta turen til Østlandet så fikser jeg ettermontering av rattvarme mot kostnaden av en god kopp kaffe 😁

Utifra den utstyrslisten du beskriver høres det ut som om bilen har det mest nødvendige ++.  

 

Det skal jeg huske på! :D ja den har absolutt en hel del utstyr, til og med bakseteunderholdningspakken, elektrisk justerbart ratt og alle knappene i gullrekka. Men hvordan er styringen satt opp på disse bilene? Det er ikke nevnt servotronic, integralstyring eller VSS eller denslags som 3/4-serier ofte har.

@awt tro meg, jeg liker det like lite som deg at jeg i det hele tatt tenker i de baner 😛 Og er ikke sikkert det blir noe av, tror ikke jeg gidder å prøve å selge privat så er nok kun innbytte i rett bil til rett mellomlegg som er aktuelt.

ang. Webasto - dette er nok utstyr som er litt som med HUD; har jeg først hatt HUD ser jeg ikke på biler uten. Og ACC likeså, selv om den stort sett kun blir brukt på lengre motorveistrekker og til nøds landevei. Og køkjøring. Så om jeg ikke har Webasto vet jeg heller ikke hva jeg går glipp av. Det er problemet med å kjøpe godt utstyrt bil - kravene bare øker 😩

og ja, er ikke uenig i det @scoot, kona sa egentlig det samme ang. rattvarme. Den blir oftest satt på i 5 minutt og deretter tatt av igjen for det blir litt klamt 😛 

så; er 842 cold climate pakken overflødig de siste årene? Eller har den noe for seg? Har lest både og, men vi er ikke akkurat belastet med de kaldeste vinterene her på Vestlandet.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Men hvordan er styringen satt opp på disse bilene? Det er ikke nevnt servotronic, integralstyring eller VSS eller denslags som 3/4-serier ofte har.

F10/F11 kommer med tre varianter her, som også avhenger litt drivverket på bilen.

Standard: Elektronisk servo. Ikke like tung som hva du finner på E serien, naturligvis grunnet at de bilene har hydraulisk styring, men ikke så lett som f.eks en mercedes. Synes den elektriske styringen i min F10 fungerer perfekt, og blir hakket tyngre når du flipper i sport. 

Hydraulisk: Noen F10/F11 blir levert med hydraulisk servo, men det er kun om du kombinerer Xdrive med I6/V8 motor. Lett gjenkjennelig ved å se beholderen for servoolje. Mener det skal ligge rett ved beholderen for kjølevæske.

IAS/integral active styring: 

Bakaksel som svinger med forhjula, avhengig av fart osv osv... mener dette ikke kan kombinere med xdrive på F10/F11. Dermed blir IAS = elektrisk servo.

5 timer siden, papertiger skrev:

; er 842 cold climate pakken overflødig de siste årene? Eller har den noe for seg? Har lest både og, men vi er ikke akkurat belastet med de kaldeste vinterene her på Vestlandet.

Cold climate pakken er et sårt tema, og jeg personlig tror man fint kan klare seg uten. Om isåfall motoren får lettere varmen så er det pga noe software relatert i DDE enn pga 12v strøm i et lite veivhusrør... Jeg sier software grunnet at jeg selv (uten 842) har lagt merke til at temperaturen på min bil stiger mye fortere når parameterene for DPF regen er til stedet. Derfor har jeg en teori om at hvis biler med cold climate pakken når driftstemp fortere enn en bil uten, så er det pga noe i "kodinga" til bilen som sørger for det. 

Jeg er vandt med bensinmotor, som får i seg varmen lett som bare det. F10n er første diesel og grunnet dette har jeg forska litt rundt dette med motortemp på vinterstid. Jeg har ofte sammenlignet min bil med @BimmerFan! sin grunnet begge to har biler med N47 blokka, selv om min har knøttsmå forskjeller (les turbo, dyser...). Hans bil er norsksolgt med cold climate pakke, min er import uten. Hans bil, og ifølge ham selv andre 20d biler med 842 han har prøvd, har oppført seg likt. 

Jeg har gått et steg videre og testa dette. Fikk tilsendt et bilde av karen hvor bilen ble startet kald, sto i 5-10 min på tomgang og kjørt noen få km. Her er resultatet:

Snapchat-1679391080.thumb.jpg.b48572a150cde2304d56388b6e32f159.jpg

Min hadde stått stille i 5 dager, utetemp var mellom 0-2 grader. Bil stod 7-8 min på tomgang og etter å ha kjørt 2.4 km i normal fart (typ 50-60) lå tempen slik:

20191210_224338.thumb.jpg.051f693844cb036857ba85b7be67fea9.jpg

Legg merke til hvordan på min, så følger temperaturene hverandre nokså likt. På bildet over er det ganske feit differanse som jeg ennå ikke forstår hvordan er mulig. Jeg har lik kjølevæsketemp, men oljetemp på min er mye lavere.

For at min skulle nå den oljetemperaturen som er vist på første bilde, måtte jeg kjøre ytterliger 5 km til. Da så d slik ut

Snapchat-1876088971.thumb.jpg.3d485b3b016ba87b7f664337dad3d35b.jpg

Kjørt en 25d (B47) som hadde både Cold climate og webasto, men den oppførte seg som min. Ikke lett å bli klok på dette med andre ord.

Det skal sies, uavhengig av motortemp, så klarer bilen å avgi varme fra luftdysene rimelig kjapt. 

Litt lang post, men håper det var informativt :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informativt svar @///M-ini95! Ser ikke for meg at cold climate pakken er noen dealbreaker da nei. Mulig jeg har dratt litt for mye BMW-teknisk stoff inn i Off topic-tråden nå, men men. :) Jeg har 3 valg her; beholde den vi har, gå for en 520xd med B47 i samme prisleie som den vi har, eller fleske til med en 530xd for å ha hatt en BMW med sekser en gang. Vi har ikke lademulighet hjemme der vi bor nå, så elbil og hybrid er utelukket noen år til uansett. Med små unger ser jeg absolutt at det blir mer slitasje på bilen, så 520xd i leiet 300-400k er kanskje mest «fornuftig» i hverdagen om en kan kalle det det, men en BMW med sekser frister uten tvil mest. Ender vel opp med å tenke det i hjel og beholde den vi har 😂

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi gått og surret litt rundt i tanker om F11 - 520 eller 530? En sistnevnte hadde krevd et godt mellomlegg opp fra hva vår bil er verdt. Og det er noe vi ikke ønsker å legge kapital i nå, vi ønsker heller å legge de pengene i sparing til neste bolig. Så da blir det foreløpig å beholde den fabelaktige lekkerbiskenen av en Le Gran Coupé med skiboks på taket, og følge med på markedet. Dukker det opp en F11 520xd, fortrinnsvis forhandlerbil så vi kan bytte inn, med korrekt utstyrsnivå, ikke for høy km, og en innbyttepris vi kan leve med som gjør at evt. mellomlegg minimeres, så vurderer vi heller da. Vi har et minimumskrav til utstyrsnivå, og det er dessverre ikke særlig lavt etter å ha levd med en godt utstyrt F36 i to og et halvt år 😂. Og ja, Webasto står nå må 95%-må-ha-lista! Takk for gode innspill, og god jul!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faaack!! Da var det min tur til å bulke, 12 år siden sist jeg greide dette. Regn, mørkt, dårlig sikt og en latterlig uresponsiv ryggesensor...unnskyldningene er mange. Det sto nå plutselig en sta portstolpe der som ikke ville vike 😂 Eneste gode er at dette ikke var med BMWen...det vil si at med BMWen så hadde ikke dette skjedd. Den er utstyrt med ett såpass effektiv anti kollisjons system at jeg ikke en gang får lov å rygge inn i en smal parkerings lomme. Da låser bremsene seg, irriterende men til syvende og sist bra. 

Portstolpe 1 - Ford Mondeo 0

E04CF626-BE01-4C94-9D1E-89D6ED854469.thumb.jpeg.0a07ee55a8ffd05aebd1b4b611af549c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...