Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1. Turboen på n47 177/184 motorene er meget bra ift effekt og tuning. Og den leverer langt mer enn 220hk, faktisk har vi på TRF Steg 2+ bremsa 245hk om ikke jeg husker helt feil. Så jo , den holder helt fint. Det den ikke holder helt fint er dårlig oppsett, og det er normalen. Hvis man ser på prisen folk betaler for tuning så skjønner man at det ikke ligger et reelt utviklingsprogram bak produktene, til det er prisen alt for lav (man betaler jo ofte knapt for tiden det tar å legge inn produktet). Men for bedre å svare på hva som kan ta livet av turbo ved tuning så er det a) overspooling. Den går fortere enn den er designet for. Den "lille" ubalansen som finnes utvikler seg da også grovt. Videre b ) ved dårlig oppsett som gjør at den blir liggende å kraftig oscilere induserer man ganske kraftige belastninger på lagre i denne prosessen.

2. Det er vanskelig å vite konkret. Da må man enten se på oppsettet (hvilket kunder normalt ikke får gjort), eller på turboen etter tegn på overspooling. Men overspooling kan også skyldes en lekkasje for eksempel.

3. Navn på tuningprodukter. Før i tiden (når jeg begynte) var det veldig vanlig å kalle produktene sine for alt mulig fjas i et forsøk på å overgå neste tuner på hvor fancy produktet hørtes ut. "Race" "power" "max" "eco" osv. Jeg kan ikke fordra hverken mote eller fjas, så jeg navnga alle mine produkter i tråd med utviklingsprogrammet bak dem. "Steg 1" "Steg 2" "Steg 3" "Steg 4" .... Produktene er utviklet henhold til de tekniske begrensingene på motoren, og etterhvert som man gjør noe med disse begrensningene (fjerner dpf, modifiserer dyser, turbo, ht pumpe etc) kommer man lengre, men det koster også mer. TRF Steg 1 er helt uten fysiske endringer, og _uten_ å overbelaste dpf. TRF Steg 2, da modifiserer vi eksos, typisk med å fjerne DPF. Dette muliggjør et noe høyere effektuttak. Og så videre. TRF Steg 3 er på de fleste modeller med en TRF turbo, mens på enkelte så er det TRF dyser. Mao, det er de tekniske rammefaktorene som avgjør produktet.

Det fantes allerede da (jeg kommer egentlig bare på 1) leverandører som delte produktene inn i "Stage 1, Stage 2". Ironien er jo at det gjerne ikke ble gjort noen fysiske endringer. Enda bedre blir det når leverandører da anbefaler stage 1, da 2 er litt mye osv. Mao, en eneste stor markedsgimmick uten et reelt tekniske grunnlag.

Den store dreiningen i navn kom når flere begynte å få øynene opp for å fjerne DPF. Da ble det typisk "Stage 1 og Stage 2". Dette er nå normen i bransjen, men det ligger ingenting mer bak uttrykket enn "brød". "Brød" er et ganske vidt begrep, og kneipen på remaen har lite med "brød" i midtøsten å gjøre, eller rugbrødet i Tyskland, eller baguetten i Frankrike etc. Litt av hensikten har nok uten tvil vært å få produktene sine assosiert med mer seriøse utviklere, slik at kundene skal tro at "stage 2" er det samme, eller nesten det samme, uavhengig av leverandør. Og dette har de i stor grad lykkes med (desverre). Husk at de færreste av disse produktene har noen gang vært i dynoen (selv om de poster fine grafer), og langt mindre hatt reell utvikling. Du vil derfor normalt se at jeg konsekvent omtaler mine produkter som "TRF Steg x" for å sørge for en differensiering (selv om det ikke alltid når inn).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er urovekkende er alle disse aktørene som tilbyr trimming for småpenger. Dette kan ikke være bra saker når de kan hente ut masse effekt for 3000 kr. Jeg ser sånn som BSR de ligger en del over i pris, men dette er da også av bedre kvalitet har jeg inntrykket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror ingen egentlig forventer at det skal være stille i en by, men som med alt annet er det også betydelig forskjell på støy. De som mener man må tåle såpass når man bor sentralt, bor nok 1) på bygda og/eller 2) er sannsynligvis de som selv forårsaker bråket når de besøker sentrale steder. 

En Harley Davidson er i mine en størforurensing, og den gleder ikke stort flere enn personen som selv lager støyen. Dette er nok representativt for det meste av bilrelatert støy, og i så måte er det forståelig at man setter restriksjoner når man åpenbart ikke greier å moderere seg på egenhånd.

Tja. Mitt perspektiv har nok et annet fokus.

a) Bråkete harleyer (som er noe av det dummeste jeg kan tenke meg) er normalt ikke lovlige. Vi har støygrenser i dag, de bare blir ikke håndhevet "godt nok". Mao, vi trenger ikke strengere regler, vi trenger bare å følge dem vi har. Og det later også til at de som klager på støy her inne (og gjerne med rette) komme med eksempler som bryter med dagens regelverk.

b ) Toleranse. De minst tolerante menneskene jeg møter er gjerne de som har et inntrykk av at de selv er meget tolerante. Jeg bodde flere år i bergen, det å våkne gytidlige hver 17. Mai til et lurveleven uten like fra buekorps rett utenfor vinduet er ikke noe jeg verdsetter. Men jeg verdsetter at smårollingene er ute så tidlig for å mestre noe, for å stå på. Vi diskuterte tidligere de lett stusselige 125 4takterne med effektanlegg. Heller ikke jeg verdsetter dette, men jeg verdsetter at ungdommen har interessen og pådrivet nok til å mekke på sitt eget kjøretøy og nyte dette (dette rettferdiggjør dog ikke adferden som tidligere ble diskutert her). For ikke så lenge siden var det en nabo her som hadde et relativ kraftig sutrete utbrudd om hvordan det ble anmeldelse på noen karer nede i "sentrum" som dreiv å sladda litt på en åpen parkeringsplass (som de har velsignelse av politiet til å gjøre). "Den forferdelige støyen". Sannheten er at man knapt hører det, og at man velger å gire seg opp. Fordømte plenklippere søndagsmorgen før sola omtrent er oppe hører jeg dog meget godt. Jeg er ikke imponert av nevnte sladdemiljø / rånemiljø her nede, og har aldri vært del av noe sånt selv (forakter er nok mer riktig uttrykk), men jeg har heller ikke noe problem med at jeg kan høre dem et par ganger i året. _Toleranse_ handler om å gi litt albuerom, også til det man ikke er enig med eller liker.

c) "problemer med organer" fra de lett, meget sjeldne, uskyldige bulrdringa fra en original m4 er noe av det mest oppkonstruerte fjaset jeg noen gang har hørt om. Normalt leser jeg gjennom faktagrunnlaget bak slike uttallelser før jeg slakter det, men her bare gidder jeg ikke. For tross alt.. Alle som driver med motorsport (eller andre bråke greier jeg også har vært involvert i) overeksponerer seg selv med en opphøyd i "uante" ift de som sitter på kafeen sin.. og som kjent så er jo problemer med indre organer et kjent fenomen i disse kretser... eller? Makan til sludder og pølsevev. Det er så gjennomsiktig fjas at jeg blir provosert mer av den åpenbare (men ikke uttalte) agendaen enn jeg egentlig blir av innstramming på støy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg synes er urovekkende er alle disse aktørene som tilbyr trimming for....

Høy pris er ingen garanti for kvalitet, men lav  pris er en garanti for mangel på kvalitet (alternativt stjelte oppsett).

Forøvrig står det en hel masse erfaringer fra forskjellige aktører på dette forumet. Bare å søke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marius2002 skrev:

@TRF @Otis (eller andre) kan jeg spør om noe teknisk? Jeg gjør det, så kan du/dere velge om du/dere vil svare :) 

Det gjelder tuning og turbo, et rent nysgjerrighetsspørsmål for og forstå :) 

Dette er et utklipp fra Facebookgruppen for E9x. Jeg har ikke sensurert navn da dette ligger åpent for alle på E9x gruppen.

 

Kjenner jeg blir matt bare av å se slike lavpanna diskusjoner som dette på Facebook. E9x gruppen holder tydeligvis samme lave nivået som E39 som jeg selv måtte forlate fordi det ble for irriterende å se det lave nivået på altfor mange av innleggene. Hvis det er en fornuftig kar som har noe å melde så drukner det i støyen av "Ronny" med 4" eksos og 4 bar ladetrykk som påstår en masse rart som ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg synes er urovekkende er alle disse aktørene som tilbyr trimming for småpenger. Dette kan ikke være bra saker når de kan hente ut masse effekt for 3000 kr. Jeg ser sånn som BSR de ligger en del over i pris, men dette er da også av bedre kvalitet har jeg inntrykket av.

Jeg registrerer at dynografene som BSR har på sine sider er prikk like veldig mange aktører, så mistenker nok at de faller i kategorien software utviklet sentralt solgt til mange aktører. Så dynorundene her virker å være så som så. 
jeg har fra sedox-performance på min volvo, men ser at BSR og mange andre har akkurat samme grafer, oppgitt ytelse osv. Så tror nok de faller i melk og brød kategorien til TRF.

Man burde kanskje ha gått for Volvos egen via polestar, eller bmws performance produkter for å få noe som er laget spesifikt til bilen, eventuelt TRFs sine egen utviklede.

stertmann i Sverige utvikler vel også en del eget til forskjellige merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Jeg er ikke så god på dette enda, men @TRF kommer nok.

Uansett så tror jeg at all denne tuningen som mange har kjøpt er dårlig. Min erfaring med tuning fra TRF er at det går ganske så bra på turtall, og den oppleves litt som en bensin motor. Den yter mer og mer på høyere og høyere turtall. Altså hk ligger lenger opp i skalaen. Som jo er vanlig.

Å at en turbo dauer av tuning kan være reelt. Men igjen, TRF kan kommenter, så vi alle kan lære noe.

Hadde en 525tds som var tunet av TRF, med steg 2. Kjenner igjen en del av det du skriver her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror ingen egentlig forventer at det skal være stille i en by, men som med alt annet er det også betydelig forskjell på støy. De som mener man må tåle såpass når man bor sentralt, bor nok 1) på bygda og/eller 2) er sannsynligvis de som selv forårsaker bråket når de besøker sentrale steder. 

En Harley Davidson er i mine en størforurensing, og den gleder ikke stort flere enn personen som selv lager støyen. Dette er nok representativt for det meste av bilrelatert støy, og i så måte er det forståelig at man setter restriksjoner når man åpenbart ikke greier å moderere seg på egenhånd.

Jeg er gammel nok til å huske hvor mye støy det faktisk var i byene før i tiden. Jeg vokste opp i Oslo på 70 og 80-tallet (dog litt utenfor sentrum av byen) og selv den gangen klaget folk over hvor mye støy og luftforurensing det var i byen. Bare det å gå ned Bogstadveien var til tider direkte ubehagelig.

Det er spesielt lastebiler og busser som støyer mye mindre i dag, men også bilene gir fra seg langt mindre lyd. Før i tiden kunne man også høre støy fra industri i Oslo. På Skøyen lå det f.eks flere store industribedrifter som f.eks Apotekernes Laboratorium, Møllhausen, Eureka, Nebb og Thune (de tre siste var mekaniske verksteder). Disse kunne man lett høre fra f.eks Frognerparken og Bygdøy. Det som i dag er Aker Brygge var den gangen et stort gammeldags skipsverft - bare et par hundre meter fra rådhuset og støyen var betydelig.

Det var også temmelig mye støy fra Fornebu. Flyene tok noen ganger av inn mot Oslo og på slutten før Gardermoen ble utbygget kunne man ikke gå turer på Bygdøy uten å holde seg for ørene.

Vedr. støy fra motorsykler som f.eks HD er jeg ening med TRF i at lovverket egentlig er bra nok, men at håndhevelsen av lovene kunne vært mye bedre. Det vil alltid være noen som har problemer med å forstå hvorfor vi har lover mot f.eks mye støy fra eksosanlegg, men jeg tror at de aller fleste etterhvert selv ikke ønsker å påføre andre unødvendig mye støy. Problemet er i alle fall ikke så stort som det har vært så tidene endrer seg... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Hva Volvo driver med kan man jo lure på. Presse, turbo og batteri og allikevel langt bak. 

Hva med Audi S4 da? Denne burde jo virkelig sparket bedre fra, den har 700 nm til hjelp. Den skal gjøre 0-100 på 4,7 sek, det er det samme som min store og tunge G30 540d med mindre krefter. Jeg tror Audi fans også har ett å annet å klage på om dagen, diesel i S modellene har falt dem tungt for brystet.

Jeg må bare si at M340i imponerer stort, den låter fantastisk og går egentlig mye bedre enn hva man forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...