Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Å øke bensinprisen til 30 kr for literen er overhode ikke veien å gå, selv ikke om de fjerner engangsavgiften helt. Dette vil kun ramme den vanlige mannen i gata, eller de som har lite ifra før. Selv uten noen særlige bilavgifter så er det fortsatt en veldig stor del av befolkningen som ikke har råd til å kjøpe ny bil. Disse må fortsatt kjøre sine eldre biler og må atpåtil betale en urimelig høy drivstoff pris.

Nei jeg ville fjernet engangs avgiften og heller lagt dette over på årsavgiften. Beregn årsavgiften ut ifra bilens utslipp, etter samme metode som flere andre land i Europa har. La en Lamborhini Avantador få en årsavgift på 20 000 kr i året, eiern har garantert råd til å betale dette en gang i året. La så en Golf Bluemotion ha en årsavgift på 350 kr, mens en BMW 520d har rundt 550 kr osv. Da vil man få en rettferdig fordeling, man vil fortere få byttet ut bilparken og de som har lite ifra før kommer ikke til å lide store tap for å holde bilen sin på veien. Det er bedre å bruke gulrot enn pisk, elbil fordelene er jo ett glimrende eksempel på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste er til lands her at man tilfredsstiller sosialdemokratene. 

Haha, neida... men virker veldig ofte sånn. Ut i fra det jeg har lært opp igjennom årene både på skole, fra venner og familie. Så vil jeg si at dårlig luft i oslo egentlig ikke er bilens forbruk sin skyld. Det skal sies at bilene slipper ut mye usynlige gasser, MEN... folk glemmer lastebiler og tungtransport, den populære trenden på å fjerne katalysator og montere raka rør på motorsykler som virkelig gir en boost på CO2, nox og annet drit vi finner av avgasser.

Viktigst av alt er det å nevne et faktum i det hele. Luften merkes ALLTID som dårlig om vinteren. Hvordan kan dette ha seg? -og (for de fleste av oss) blir bilene på mystisk vis ekstremt møkkete om vinteren i forhold til med sommeren. 

Er det noe jeg har "notert" meg opp igjennom så er det at med en gang dekkskiftetiden kommer; så blir luften, bilene og alt rundt brunt og svart av støv. Det skal sies at luften om sommeren med varm oppdrift har en virkning på hvordan luftstrømmer og frisk luft beveger seg igjennom byen, men ut i fra det jeg har skjønt... så har piggdekk mye av skylden for at vi lever i støv. Asfaltstøvet som males opp av 80+ metallpigger PER DEKK gjør uhorvelig mye skade på veiene. Alle vet jo at gummi mot ikke sliter asfalt i forhold til metall. Om sommeren hender det at jeg ser det ligger gummirester her og der, men de er for store og tunge til å kunne inhaleres av andre enn narkomane som tror de kan bli høye på alt de finner langs en veiskulder. Jobben vi har som bilister er å se konsekvensen av ting. Det er sånn man lærer å kjøre, sånn man unngår katastrofer og sånn vi holder dama, kona eller samboeren fornøyd. 

Pigger av metall mot asfalt i en bil på 1+ tonn i en hastighet på 60-70-80 km/t... Hva tror du dette gjør med asfalten? Bare se for deg hvordan piggene i saktefilm deiser ned i asfalten som små hammere og kverner seg bortover. Om Miljøpartiet De Grønne ikke sendes til en avsidesliggende øy snart, så håper jeg i alle fall at de skjønner at dieselforbud i byen ikke er det som må til. Piggdekk, salt og folk som ikke varmer bilen før de drar på jobb... Det er mye av årsaken til alle "problemene" vi har. 

-Når det kommer til astma og folk med allergi i avisene:

Spesielt høres vi om asmatikere som sliter med dårlig luft. Selv har jeg hatt astma som liten, og har heldigvis blitt sendt hit og dit for å svømme, løpe, jogge etc. og har avskaffet driten... amen jeg kan aldri si at jeg merket noe til dårlig luft annet enn når pollen herjet. 

Hele astma-greia... Det er som å forby peanøttsmør for et helt samfunn. Man kan ikke forby biltrafikk for å ta hensyn til en asmatiker som allerede ikke tåler støvfnugg fra sitt eget hjem en gang. Astmaen må være VELDIG alvorlig før man sliter med luft i byen.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sted å begynne med å forbedre byluften om vinteren er å forby piggdekk. Helt utrolig at det i dagens samfunn og med dagens miljøfokus er lov å kjøre med piggdekk. Dekk som støyer, skaper svevestøv og ødelegger veiene... Legg merke til at andre vinterland som Tyskland, Sveits og Østerike har forbud mot piggdekk. Ser ut som om de klarer seg likevel i fjellene der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det kun er tilhengere av "sentralisering er fremtiden" som "må" gjøre ting. Alle disse problemene er relatert til dårlig planlagte og trange byer, som geografisk står for svært liten del av Norge. Vi som har valgt å bo andre steder vil helst slippe å forholde oss til alle problemene disse fantastiske, tette byene medfører.

Jeg bor langt utpå landet, og kjører piggdekk og diesel, ja til og med suv. Og det kommer jeg til å fortsette med, uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ett sted å begynne med å forbedre byluften om vinteren er å forby piggdekk. Helt utrolig at det i dagens samfunn og med dagens miljøfokus er lov å kjøre med piggdekk. Dekk som støyer, skaper svevestøv og ødelegger veiene... Legg merke til at andre vinterland som Tyskland, Sveits og Østerike har forbud mot piggdekk. Ser ut som om de klarer seg likevel i fjellene der nede...

Folk får vel panikk om de må slutte å kjøre med pigger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ett sted å begynne med å forbedre byluften om vinteren er å forby piggdekk. Helt utrolig at det i dagens samfunn og med dagens miljøfokus er lov å kjøre med piggdekk. Dekk som støyer, skaper svevestøv og ødelegger veiene... Legg merke til at andre vinterland som Tyskland, Sveits og Østerike har forbud mot piggdekk. Ser ut som om de klarer seg likevel i fjellene der nede...

Uten piggdekk hadde veiene blitt speilblanke og alle med piggfritt hadde seilet rundtomkring. Piggfritt er supert sålenge en viss % kjører med det, men det polerer isen, og det er behov for piggdekk for å bryte opp poleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, DanielStance skrev:

Folk får vel panikk om de må slutte å kjøre med pigger :P

Folk kan ikke kjøre bil....

Nå, Daniel80 skrev:

Uten piggdekk hadde veiene blitt speilblanke og alle med piggfritt hadde seilet rundtomkring. Piggfritt er supert sålenge en viss % kjører med det, men det polerer isen, og det er behov for piggdekk for å bryte opp poleringen.

Der er jeg ikke enig, med de mengdene salt de pøser ut på veiene så rekker det ikke å fryse til is. Og på de innlandsveiene de ikke salter så er det ikke verre enn at de kan strø med sand eller at folk rett og slett kjører etter forholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du normalt ferdes i innlandet med vinterveier ja....

Forøvrig så kjører jeg piggfritt på den ene bilen, og har kjørt begge deler frem og tilbake lenge. Det burde ikke være tvil om hva som er best på glatte veger (hvorfor tror du utryknigskjøretøy har disp til å kjøre med flere pigger?). Det betyr ikke at det er håpløst med piggfritt (for det er det ikke), og piggfritt kan være et bra valg for folk som bor i bergen, arendal og andre steder der man generelt har få dager (timer?) med snø/is dekte veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Fredrik 90 skrev:

Folk kan ikke kjøre bil....

Tydeligvis ikke. Jeg klarte meg veldig bra i vinter til tross for veldig lite erfaring på vinterføre, og egentlig veien generelt.

BMW med piggfrie dekk og ABS som eneste hjelpemiddel. :P Rart at folk som egentlig har 10-20 års erfaring på veien skal klare å rote ting til skikkelig på vinterføre.

Nå, gallay skrev:

Hei folkens :) Lurer på om den ene sideblinken har litt lysere lampe enn den andre gir 2'er feil på EU-kontroll? Ved første øyekast er forskjellen ikke synlig, men om man ser nøye så ser man en liten forskjell.

Tror ikke de skal bry seg om det så lenge begge to lyser oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere som vil forby piggdekk bør ta dere en tur til Nordland, Troms og Finnmark. 

Her er det ofte uforsvarlig å kjøre med piggfritt, har selv hatt piggfrie vinterdekk på en bil, men hadde da en annen bil med pigg jeg kunne bruke de dagene det var skikkelig glatt (og det er forholdsvis ofte). 

Kan ikke sammenligne føret her oppe med den saltsørpa som er sørpå, da er det null stress å kjøre piggfritt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, DanielStance skrev:

Tydeligvis ikke. Jeg klarte meg veldig bra i vinter til tross for veldig lite erfaring på vinterføre, og egentlig veien generelt.

BMW med piggfrie dekk og ABS som eneste hjelpemiddel. :P Rart at folk som egentlig har 10-20 års erfaring på veien skal klare å rote ting til skikkelig på vinterføre.

Tror ikke de skal bry seg om det så lenge begge to lyser oransje.

Jo, oransje :stupid: Men naboen min har fått 2'er feil på det :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Tromsø men må ærlig nok si at jeg vurderte piggfritt på min x4 en stund. Er ikke avhengig av å bruke bilen daglig heller men gikk for Nokia 8 pigg. Bilen er så godt støydempet at det er ikke noe problem. Min største utfordring er at du nesten ender opp med å måtte forsvare deg for å kjøpe dieselbil I 2016. Var forresten og prøvde mb 350e glc for en stund siden. La oss bare si det slik. Den er ikke I nærheten av det jeg har nå😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...