Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, LoKi skrev:

Hvorfor bruker ikke Alpina M-Sport versjoner egentlig? 

Riktig som marius sier.

For å forstå det må man se på historikken til Alpina. De har alltid holdt seg til standard karosseri, kun med frontspoiler. Og hvorfor dette istedenfor M? Alpina har motorer som tilsvarer/ er sterkere enn M. Så det ligger ikke der. Det er mest for å gi kundene som ønsker M prestanda men som ønsker en diskret inpakning for det utrente øye. Mens mange kjennere vil verdsette Alpina høyere enn M når de ser en. 

Alpina forlenger litt den individual biten hos bmw. Med farger, skinnbruk og egne løsninger. Mange føler det litt som upper class i forhold til M. Alpina har tradisjonelt hatt høyere bakkeklaring, mer gummi på dekkene, og mykere understell. De har heller ikke hatt diffsperre, og ofte vanlige automatkasser kontra manuell/SMG som M har. Så på papiret taler Alpina for å være litt slappere enn M. Og det er de nok også på bane/alpeveier. Men til 90% av resten av bruken er Alpina way better enn M er min mening (andre mener M er best) Alpina kan sammenlignes litt med Jaguar XJR med masse motor, automat og skinn og grønne farger. Så om man liker en Jaguar XR så vil man mest sannsynlig like en Alpina også :)

M bilene er selvsagt mye kvassere og ingenting imot dem heller. En M2 competition er en bil jeg mener er bedre enn Alpina, fordi den er en M 100%. Alpina bygger på 3 serien og oppover, men er etter min mening best i 5-6-7 serie. De kler biler med litt vekt og pondus :)

En Alpina med ettermontert diffsperre er en super bil!

Alpina har også en utviklingsavdeling som vet hva dem driver med. De har egne software på automatkassene som gjør dem mer brukervennlig enn en vanlig bmw automat. De har egne setup for motor og på nyere biler med edc, så har dem egen software for dette også, som gir en større spennvidde mellom modusene enn en vanlig bmw. Motorene blir testet etter Alpina sin filosofi, og de lager gjerne egne kjølesystemer og intercooler løsninger. Ofte er Alpina sine løsninger vel så holdbare som BMW sine.

Så man kjøper ikke bare en BMW med alpina spoiler og litt chippa motor. Man kjøper et helt produkt. Og det er også grunnen til at Alpina presiserer at de er et eget merke. Man finner ikke BMW emblemet på disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det eneste minuset med Alpina er at de bruker non M sport biler. Selv med Alpina leppa så er disse fangerene mer kjedelige, også får man kjedeligere ratt også.

Men likevel så må jeg si at G20 B3 er en meget tiltalende bil, kunne godt ha tatt steget til Alpina i stedet for M 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det eneste minuset med Alpina er at de bruker non M sport biler. Selv med Alpina leppa så er disse fangerene mer kjedelige, også får man kjedeligere ratt også.

Men likevel så må jeg si at G20 B3 er en meget tiltalende bil, kunne godt ha tatt steget til Alpina i stedet for M 😀 

rattet har alltid vært trist på alpina, men g30 er et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina har konseptmessig vært igjennom flere forandringer. De begynte mer eller mindre som street legal varianter av racingmodeller (dette var da Bovensiepen senior styrte skuten) før de på slutten av 80-tallet da Bovensiepen junior tok over roret stort sett bygget "GT" orienterte modeller fordi USA var blitt deres største marked (ved siden av f.eks Japan). Et veldig bra eksempel på dette er Alpina E36 B8 4,6 som var basert på BMW E36 328i, men hadde en oppboret variant av M60B40 V8 motoren fra f.eks BMW E34 540i (4619 cm3 vs. 3982 cm3). Modellen har stort sett identiske ytelser som BMW E36 M3 Evo, men er signifikant tyngre og har en dårligere vektfordeling. Alpina E36 B8 4,6 er derfor knapt så fokusert, men allikevel en temmelig spesiell og interessant modell.

På den annen side var f.eks Alpina E30 B6 3,5S basert på BMW E30 M3, men hadde en lett tunet variant av M30B35 motoren fra f.eks BMW E28 535i (254 HK vs. 218 HK). BMW i Sydafrika hadde en lignende modell i form av E30 333i som hadde en M30B32 motor fra f.eks BMW E23 732i , men den motoren ytet kun 197 HK - dog med et et mye bedre dreiemoment på 285 Nm i forhold til E30 M3 på denne tiden som hadde 230-240 Nm og 195-200 HK (avhengig av markedet). Kun 204 stk. E30 333i ble bygget. Begge modellene fulgte med andre ord den samme oppskriften som den senere Alpina E36 B8 4,6 modellen - knapt så fokuserte, tyngre og med en dårligere vektfordeling. Allikevel er dette interessante modeller som med årene konseptmessig definitivt har blitt betydelig mer relevante.   

Alpina har også vært (og trolig stadig er) et slags uoffisielt forsøkslaboratorium for BMW i relasjon til kommende teknologi fra BMW. De mest signifikante modellene er Alpina E34 B10 Bi-Turbo og Alpina E39 D10 Bi-Turbo. Det er rimelig klart at såpass tett på BMW's egne modeller som Alpinas modeller tross alt er, er det ingen tvil om at samarbeidet mellom BMW og Alpina nødvendigvis må være ganske intimt. En selvstendig og liten bilprodusent som Alpina ville ellers aldri ha fått tilgang til BMW's teknologi og konsepter på denne måten og jeg er derfor ganske sikker på at Alpina nyter en temmelig stor teknisk respekt hos BMW. Dette er nok også årsaken til at Alpinas modeller alltid har hatt og stadig har BMW's rondel/merke foran og bak på bilene. Bilene er definitivt BMW'er, men på en litt spesiell måte.

Design og styling hos Alpina har igjennom tidene vært litt omdiskutert. De hadde i mange år et par distinkte designelementer som f.eks et gjennomgangs tema i form av grønne linjer/striper i interiøret og "fartsstriper" langs sidene på bilene. Noen synes at dette var litt "over the top", mens andre likte disse litt spesielle designelementene.

Alpina var også veldig tidlig ute med å gi deres modeller distinkte felger som skilte seg ut. Felgene var også avanserte for deres tid med bl.a ventilene skjult under lokket (låsbart) i senteret av felgene som også skjulte boltene. Designet på noen av disse felgene ble legendarisk og er etter min mening selv i dag noen av de fineste felgene montert på noen BMW modell... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik skrev:

@tennbrikket Jepp... jeg så denne videoen også og tenkte på å poste den her, men du kom meg i forkjøpet. Denne gangen er M5 klart hurtigst, men hvorfor varierer det så mye i forhold til hvor effektiv launch controllen er?

Veit at siste kommentaren til Matt treffer godt på noen her inne.

men ja rart det er Så ustabilt, alle disse bilene er ekstremt raske, og de tiendelene det er snakk om her ville man aldri ha merker i det vanlige liv. Skulle jeg ha valgt fritt her, så tror jeg at det hadde blitt porsche, den er hakket høyere på statuslisten og med hybrid mulig å kjøre noe avslappet med i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg overrasket over at RS6 ikke gjorde det bedre. Også synes jeg det er veldig påfallende at så fort M8en er borte og M5 skal race mot konkurrentene...da oppfører den seg helt perfekt.

Nå skal jeg komme med en liten og sprø konspirasjons teori. I dieseljuks saken så fant man jo ut at bilen registrerte at den ble kjørt i en dyno test og da sørget for at utslippene ble lavere enn ute på veien. Vi vet jo også at BMWer kommuniserer med hverandre for å varsle om kjøreforhold og trafikk avvikling via Connected systemet. Kan det også være slik at når en M8 og en M5 er direkte i nærheten av hverandre, og begge har Launch Controll aktivert så gjør softwaren det slik at M8 skal være raskere. BMW ville jo tape ansikt om en test kommer ut og viser at M5 er like rask som M8, da kan de ikke forsvare å ta 300 000 kr mer for bilen. 

Og la meg til sist være han fanboyen som blir etterlyst, siden vi tross alt er på ett BMW forum mener jeg. Dette beviser bare at M5 fortsatt beholder sin trone i dette segmentet. Når Launch Controll virker som den skal så er M5 CP helt vanvittig rask, det får vi bevist her. Car Wow har hatt vekslende hell med M5 og dens Launch Controll, men når den virker så slår den så si alt av liknende biler. Bare så forbaska synd den ikke kommer som Touring, der går BMW glipp av mange salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Veit at siste kommentaren til Matt treffer godt på noen her inne.

men ja rart det er Så ustabilt, alle disse bilene er ekstremt raske, og de tiendelene det er snakk om her ville man aldri ha merker i det vanlige liv. Skulle jeg ha valgt fritt her, så tror jeg at det hadde blitt porsche, den er hakket høyere på statuslisten og med hybrid mulig å kjøre noe avslappet med i byen.

Jeg er faktisk i tvil selv om jeg er svak for Porsche. Jeg tenker i likhet med Fredrik 90 at hvis M5 kom som Touring ville valget ha vært mye enklere til fordel for BMW'en. På den annen side er det ingen tvil om at hybrid delen taler til fordel for Porschen hvis dette er viktig for deg (f.eks muligheten for å kjøre elektrisk i byen). Hmmm... jeg tror faktisk at jeg hadde valgt M5 i dette tilfellet - mest fordi er man i markedet for en Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan man nesten like gjerne gå all in for en Taycan (som også kan være mye billigere).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange her som har vært på endel fete roadtrips og @Fredrik 90 er jo en globetrotter jeg tenker har noen gode tips til rutevalg.

Ligger an til at jeg skal kjøre Oslo - Milano i Juni ifbm Cannonball Run og tenker da å ta å ta "etpar" overnattinger på turen avhengig av hva som måtte være anbefalt å svinge innom og få med seg, skal kjøre tilbake igjen etterhvert og da helst en annen rute såklart.
Så, gode forlag til rutevalg og stuff som er verdt omvei anyone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...