Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

E34en starta tvert på Hovden i -25 for ett par år siden...etter å ha stått noen dager. Passaten til de vi reiste med ville ikke starte da, ikke etter to til tre dager uten å bli kjørt.

Men @Ingvaldsen må tørke støv i lufte dysene sine 😂

var arbeidsbil på rett den der så vasken var sløv dessverre, var til og med brukt som anleggsbil ved en anledning der jeg jobbet den gangen.  kaldeste starten var 38 minus å etter en halvtime på tomgang så var det grei kok i kupe, ulempen var at speedometer ble borte ved nøyaktig 25 minus :P skam å selge så god bil, norsk solgt manuell 535i... eneste m30 jeg har hørt uten tikking

IMG_0634.thumb.JPG.3a84130ba7530dc96ee14405c13d6a63.JPG

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok strøm så starter det meste av bensinmotorer hvertfall! Var på jobbtur i Hemsedal for noen år siden og det hadde vært bikkjekaldt på natta. E39en som den gang var helt ny for meg fyra tvert.

En med Tesla fikk ikke i gang bilen da batteriet var nedkjølt ellerno? Ikke lov p plugge i veggen på leiehytta heller, så ble bergingsbil på han. Et par Audier og en Passat starta ikke, diesel og trolig på diesel fylt i Oslo. Den eneste BMWen med diesel fyra omsider, men den hadde fått en full tank to dager før fra lokal stasjon.

Har vel inntrykk av at man må passe på å gløde lenge nok før man drar motoren rundt for å få litt temp inni forbrenningskamrene slik at dieselen tenner lettere. Har inntrykk av at de fleste gløder en syklus og durer på. Så har man fyllt på med iskald diesel og gjort vondt verre.

Gamle diesel Benzen jeg hadde fyra i -27 grader som ingenting. I Trysil. Tiltrakk seg til og med folk som ville se på.. Den hadde friske glødeplugger, 110Ah startbatteri og varmekolbe på diesel-tur røret som gikk mellom filteret og pumpa. En glødesyklus og den fyra tvert, etterfulgt av 2 minutter automatisk ettergløding. Da hadde den vel gått drøyt 515 000km. Var nesten litt skuffa.

tidligere på kvelden hadde en danske med en Peugeot slitt med start i timesvis. Bergingsbilen måtte tilslutt bare slepe den igang. Så det var nærmest en attraksjon på parkeringsplassen der.

Nå har jeg rimelig lite peiling på diesel, men alt har vel blitt bedre med commonrail og direkte innsprøytning og ikke forkammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overrasket over hvor bra min F10 530d starta i rett under -20 kuldegrader. Trykka en gang på start knapp så gløda den, så måtte jeg trykke en gang til og da starta den veldig fint uten noen harking. Jeg hadde montert blokk varmer på den, men fikk ikke brukt den da det var for langt til nærmeste kontakt. Kaldeste G30en har opplevd i mitt eie er -2 grader, så den har jeg ikke fått testa sånn. Men F10en presterte bra i alt fra -20 på Hovden til +43 grader i Roma da vi var der (å være i storby i sånne temperaturer er fryktelig). I sommer da vi var i Spania så var vi vel oppe i +40 grader, da skulle jeg ønske faktisk at det var litt bedre trøkk i klima til G30en. Måtte liksom ha vifta på maks og 16 grader for at det skulle bli bra kjølig. På F10en kunne den stå på 18 og noen hakk ned på vifte hastigheten. Mulig det trengs noe gass selv om bilen da bare var to år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om BMW er bedre på dette med skikkelig kaldstart enn andre produsenter. Har vært på hyttetur med både e90n og e91n, begge startet tvert selvom det var -20 og ca 30 timer siden sist bilen gikk. Derimot de med volvo 940, nye vag og nye MB måtte si seg slått. Selv fattern sin gamle F10 startet i -15 med kun tre glødeplugger som fungerte. Dog var den litt vell røff i gangen det første minuttet 😮 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt opp fossilbil da yrket mitt ikke er lett å praktisere uten å ha elbil... Oslo har blitt helt tragisk ift. personbiler og jeg har derfor måttet gå over til elbil for å kunne dra på befaringer, møter osv. I tillegg kostet min forrige fossilbil nærmere 70.000 i året kun i drivstoff, bom og vedlikehold.

«Elbileventyret» (om man kan kalle det noe sånt....) begynte med en BMW i3S, gikk deretter til Tesla. Elbil passer mitt bruk godt da jeg sjeldent kjører mer enn 10 mil per dag, og på langturer går det sjeldent mer enn 24-30 mil dit jeg skal (til fjells eller til sommersted). Det er deilig å kunne stå opp hver morgen og møte bil med full tank. Samt at bilen egentlig ikke trenger service (noe som ga noe logistikkproblemer pga. at man må levere før jobb, og hente i arbeidstiden da verkstedet stenger før man er ferdig på jobb).

Vel... var ute å kjørte Porsche Taycan her om dagen. Fikk virkelig mersmak. Den føltes lett som i8 gjennom svingene og kvaliteten er Porsche. Siden BMW dessverre ikke har funnet på noe kult på elbilfronten (iX3 med bakhjulstrekk og 270hk er ikke akkurat spennende) har jeg nå (før mva kommer 2021) bestilt En blå 4S med performance batteri. Skal etter hva jeg har erfart nå Ca 420km på 1 lading. Har foreløpig kun gode erfaringer samt at den kan ta opp mot 100km på 5 minutter lading. Noe som vil tilsi at bilen er bortimot fulladet etter en kort pause/stopp.

Håper det blir bra. Har alltids hatt drømmer om M3 og M4. Men passer hverken inn i den «profilen» jobben har nå (mtp miljø... jada.. vi har sånt i vårt konsern) og mtp. bruken min generelt.

DEA64B80-C342-4FE3-847C-4B9CDFDBC458.jpeg

B166731A-0F1F-4CBA-AA5E-369C1F73355A.jpeg

B7FCFB08-A0CF-4EEA-9D07-6E8333932B58.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sannsynligvis en av bilverdens kuleste biler per dags dato! Kunne godt tenkt meg en Taycan selv, og hadde utvilsomt bestilt meg en selv, hadde ikke lysten og behovet for hundebur i bagasjerommet vært tilstede. Synd Porsche er ekstremt grådige når det gjelder utstyr - altså varmepumpe er ekstrautstyr på en bil til en million kroner. Nesten litt rart man ikke må hente bilen på en pall på fabrikken ettersom knapt felger og ratt er standardutstyr. Regner med du måtte dytte på i hvert fall 500 000kr i ekstrautstyr for å få den nogen lunde habil? :)

Btw: får man storforbrukerrabatt eller tilsvarende hos Porsche som megler? Eller via NEF?

Skulle ønske Norge var litt frempå når det gjelder den slags. Ladefelt/krabbefelt over noen kilometer "her og der" på E6/E18 ville vært en slager.

https://www.tu.no/artikler/na-apnes-verdens-forste-veistrekning-med-induktiv-lading-av-elbil/486699?fbclid=IwAR2KwUfF4P59l-OnXLo1KWmj6JmdT-wVyKaVyOrfp1qsrEbwp6aIoVR1Be8 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med sannsynligvis en av bilverdens kuleste biler per dags dato! Kunne godt tenkt meg en Taycan selv, og hadde utvilsomt bestilt meg en selv, hadde ikke lysten og behovet for hundebur i bagasjerommet vært tilstede. Synd Porsche er ekstremt grådige når det gjelder utstyr - altså varmepumpe er ekstrautstyr på en bil til en million kroner. Nesten litt rart man ikke må hente bilen på en pall på fabrikken ettersom knapt felger og ratt er standardutstyr. Regner med du måtte dytte på i hvert fall 500 000kr i ekstrautstyr for å få den nogen lunde habil? :)

Btw: får man storforbrukerrabatt eller tilsvarende hos Porsche som megler? Eller via NEF?

Skulle ønske Norge var litt frempå når det gjelder den slags. Ladefelt/krabbefelt over noen kilometer "her og der" på E6/E18 ville vært en slager.

https://www.tu.no/artikler/na-apnes-verdens-forste-veistrekning-med-induktiv-lading-av-elbil/486699?fbclid=IwAR2KwUfF4P59l-OnXLo1KWmj6JmdT-wVyKaVyOrfp1qsrEbwp6aIoVR1Be8 

Takk! Har lyst på hund, men må drøye noen år... har ikke samvittighet til å la hunden sitte hjemme alene 8-10 timer i ukedagene og noen søndager....

Men... (banner vel i kirken nå) skulle gjerne hatt hengerfeste. Må evt. få låne annen bil ved behov 😅.

Synes at Porsche tar seg veldig godt betalt ja... var i sterk tvil når jeg så prisene på Taycan modellene. Porsche tjener nok fett med gryn på hver bil. Samtidig så skal det ikke være bilen «alle» har. De prøver vel å opprettholde noe eksklusivitet.

Når det gjelder rabatt så gir ikke mitt firma noe. Porsche er vel ikke helt det segmentet? Men skal høre med Porsche. Vil jo gjerne ha litt rabatt på bilen. Men har hørt fra flere at Porsche IKKE gir rabatt på Taycan(?).

Bilen har (overraskende nok) sykt mye standardutstyr (etter min mening)... men kun det utstyret du kanskje ikke ville tenkt så mye over (Nøye utplukket :P). 

Lagt på Ca. 395.000 i utstyr... droppet ting som Nightvision, massasjeseter, Race-tex interiør, Sport package utvendig og dyre Mission E felger/Turbo carbon wheels.

Porschen går dit jeg skal på 1 lading og vel så det. Kommer meg fint til Trysil. Der kan jeg også lade på hytta på 24A.

Forsikring er foreløpig bra på Taycan. Fått tilbud på 14k i året hos Sparebank1 med 25k km kjørelengde. (70% bonus 3 år).

FBBC29A9-C9B8-4FA4-A313-DCBCA7721F2C.jpeg

5B6FBE91-2D91-40FE-A857-A5B6F2842F6C.jpeg

F62EB9C2-33FB-481C-8481-5E6E3C70375B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...