Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Tydelig at du normalt ferdes i innlandet med vinterveier ja....

Forøvrig så kjører jeg piggfritt på den ene bilen, og har kjørt begge deler frem og tilbake lenge. Det burde ikke være tvil om hva som er best på glatte veger (hvorfor tror du utryknigskjøretøy har disp til å kjøre med flere pigger?). Det betyr ikke at det er håpløst med piggfritt (for det er det ikke), og piggfritt kan være et bra valg for folk som bor i bergen, arendal og andre steder der man generelt har få dager (timer?) med snø/is dekte veger.

Jo jeg kjører en del i innlandet om vinteren, på skikkelige vinterveier. Der har jeg aldri hatt noe problemer med piggfritt, gjelder bare å avpasse farten etter forholdene. Placebo er en annen faktor som spiller inn, man "føler" man har så mye bedre grep med pigger.

Den begynner å bli litt tørr den der med at vi sørlendinger ikke har peiling på ordentlige vinterveier. Vi har kanskje ikke så mye vinter her på kysten, men når våt snø først fryser til her så blir det ganske umulig å kjøre. Man skal heller ikke mange meterne over havet og inn i landet før man har vinterveier som det indre østlandet og deler i Nord. Løsningen her er mer bruk av sand og at folk skjerper seg og kjører litt mer etter forholdene. 

Jeg er skikkelig piggdekk motstander, synes det er helt avleggs. De bråker, de koster ekstra og de ødelegger veiene våre. Lager dype kjørespor i asfalten, vi har ikke akkruat så veldig bra veivedlikehold her ifra før om vi ikke skal ødelegge de ytterligere. I de dype kjøresporene legger det seg regnvann om sommeren, som fører til vannplaning og ulykker. Når man ser på slitasjen på veiene, svevestøv som forårsaker helseplager og andre kostnader piggdekk påfører samfunnet. Og sist men ikke minst, piggdekk kverner asfalt opp til det tidligere nevnte støvet som blander seg med salt og lager en skikkelig smørje som legger seg på biler, i understell og kroker hvor det ligger og skaper rust. Så takk for det til alle dere med piggdekk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Folk kan ikke kjøre bil....

Der er jeg ikke enig, med de mengdene salt de pøser ut på veiene så rekker det ikke å fryse til is. Og på de innlandsveiene de ikke salter så er det ikke verre enn at de kan strø med sand eller at folk rett og slett kjører etter forholdene. 

Du har tydeligvis ikke kjørt på vestlandet ;) Her regner saltet vekk før det virker, og så fryser regnet på veien. Sand er aldri brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største sludderet jeg har hørt er at man ikke klarer å kjøre uten pigg. Har vært på iskjøring oppe på Geilo og Golsfjellet med piggfrie dekk. I tillegg har jeg også kjørt speilblanke veier i Oslo da vi har hatt underkjølt regn tid til annen. Gode vinterdekk suger seg til isen. Det eneste som fordres er at man bruker hodet og kjører etter forholdene. 

Jeg har også kjørt en del på Vestlandet og i nord, samme om det er noe så morsomt som panseris på veiene, eller bare slaps. Så er piggfrie dekk bedre.

Alt i alt. Har kjørt spikes, pigg og kjetting. Og tviler ikke ett eneste sekund på hva jeg skal velge. Piggfritt. Komfortmessig er det definitivt også piggfritt som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rst026 skrev:

Var forresten og prøvde mb 350e glc for en stund siden. La oss bare si det slik. Den er ikke I nærheten av det jeg har nå😆

Synes X4en er mye penere også, samt at den kjører den del bedre :) 

1 minutt siden, Daniel80 skrev:

Du har tydeligvis ikke kjørt på vestlandet ;) Her regner saltet vekk før det virker, og så fryser regnet på veien. Sand er aldri brukt.

Joda jeg har kjørt på Vestlandet også :) Da får man begynne å bruke sand og kjøre litt mer forsiktig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Joda jeg har kjørt på Vestlandet også :) Da får man begynne å bruke sand og kjøre litt mer forsiktig ;) 

Tror nok at sand hadde skapt heftig mye mere svevestøv i allerede utsatte Bergen sentrum, enn det piggdekkene gjør i dag :mrgreen:  Det er jo også vitenskapelig bevist at svevestøvet fra piggfrie vinterdekk er mye farligere enn støvet fra piggdekk, fordi det er mere "finkornet" og derfor passerer forbi flimmerhår osv når vi puster.. 
Men for all del. Jeg kjører piggfritt selv også så ofte jeg kan.. Er bare ikke enig i at det hadde vært bra om ALLE gjorde det . 
:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg avklare, jeg er fra vestlandet, og bor nå på indre østlandet. Det at du er på tur på innalndsveger i ny og ne er vel ikke akkurat det samme.

Men det er klart Fredrik, det er placeboen som slår inn. Jeg har ikke så mye erfaring med å vurdere grep og slikt, ei heller har utrykningsetatene det. En arendalitt som tross alt kjører på tur på innlandsveger har naturligvis et langt bedre grunnlag for å vurdere dette.

 

La oss dele denne diskusjonen inn litt, mener du oppriktig at piggfritt er et overlegent dekk på alle de aktuelle typene vinterdekke?

Dersom ja har vi ikke mer å snakke omi denne diskusjonen. Jeg vil da utfordre deg til å forklare hvorfor utrykningskjøretøyer bruker pigg. 

Dersom nei begynner vi å nærme oss et sted der det går an å forstå andres syn enn sitt eget. Jeg forstår nemlig utmerket godt hvorfor man noen steder og tider heller vil kjøre piggfritt (jeg gjør det jo tross alt selv med jevne mellomrom).

Hvis man da er enig i at piggdekk tross alt har sine fordeler, hva er problemet med at folk som bor der hvor dette er fordelaktig kjører pigg? Du skjønner at det blir "kjørespor" i vegene helt uavhengig av pigg? (eller vinterdekk for den saksskyld). At piggdekkene mine store deler av vinteren knapt berører asfalten? . At disse (som bor slike steder) ønsker det lille ekstra grep er altså helt ubegripelig? Du tror ikke det for å øke marginene man kjører pigg, mao, sikkerhet? Skal man kjøpe billige sommerdekk, også være flinkere til å avpasse farten når det regner?

Dine kommentarer om sand demonstrer jo hvor lite erfaring du har med slikt. Den er jo borte på null komma niks på en ordenltig vinterveg (og på vegen dit har den sandblåst kanalene). Det at du mener du skal styre andres behov for grep med kommentarer som "da må de kjøre litt mer forsiktig" (istedetfor kanskje å oppå dette spe på med mer grep) vitner om arroganse.

La ikke dette bli en "jeg skal ha rett" diskusjon. Jeg har nemlig ikke påstått at piggfritt er "helt ubegripelig å velge", bare at det ikke er "helt ubegripelig" at enkelte til tider velger pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TRF-Racing skrev:

La meg avklare, jeg er fra vestlandet, og bor nå på indre østlandet. Det at du er på tur på innalndsveger i ny og ne er vel ikke akkurat det samme.

Men det er klart Fredrik, det er placeboen som slår inn. Jeg har ikke så mye erfaring med å vurdere grep og slikt, ei heller har utrykningsetatene det. En arendalitt som tross alt kjører på tur på innlandsveger har naturligvis et langt bedre grunnlag for å vurdere dette.

 

La oss dele denne diskusjonen inn litt, mener du oppriktig at piggfritt er et overlegent dekk på alle de aktuelle typene vinterdekke?

Dersom ja har vi ikke mer å snakke omi denne diskusjonen. Jeg vil da utfordre deg til å forklare hvorfor utrykningskjøretøyer bruker pigg. 

Dersom nei begynner vi å nærme oss et sted der det går an å forstå andres syn enn sitt eget. Jeg forstår nemlig utmerket godt hvorfor man noen steder og tider heller vil kjøre piggfritt (jeg gjør det jo tross alt selv med jevne mellomrom).

Hvis man da er enig i at piggdekk tross alt har sine fordeler, hva er problemet med at folk som bor der hvor dette er fordelaktig kjører pigg? Du skjønner at det blir "kjørespor" i vegene helt uavhengig av pigg? (eller vinterdekk for den saksskyld). At piggdekkene mine store deler av vinteren knapt berører asfalten? . At disse (som bor slike steder) ønsker det lille ekstra grep er altså helt ubegripelig? Du tror ikke det for å øke marginene man kjører pigg, mao, sikkerhet? Skal man kjøpe billige sommerdekk, også være flinkere til å avpasse farten når det regner?

Dine kommentarer om sand demonstrer jo hvor lite erfaring du har med slikt. Den er jo borte på null komma niks på en ordenltig vinterveg (og på vegen dit har den sandblåst kanalene). Det at du mener du skal styre andres behov for grep med kommentarer som "da må de kjøre litt mer forsiktig" (istedetfor kanskje å oppå dette spe på med mer grep) vitner om arroganse.

La ikke dette bli en "jeg skal ha rett" diskusjon. Jeg har nemlig ikke påstått at piggfritt er "helt ubegripelig å velge", bare at det ikke er "helt ubegripelig" at enkelte til tider velger pigg.

Artig og litt småhumoristisk innledning du har der :) 

Nei, jeg har ikke påstått at piggfritt er overlegent piggdekk. Jeg er helt med på at piggdekk har noen fordeler fremfor piggfri, det trenger vi ikke å diskutere for der har jeg ikke noe problem med å være enig. Videre sier du at det finnes steder der folk er avhengig av piggdekk, det er jeg også helt med på. Greia her er at hadde det bare vært så at det kun var disse folkene som kjørte med piggdekk. Problemet er at folk som bor i byen, langs kysten og kun kjører på bare veier kjører med pigger. Men man kan ikke nekte noen for så å la andre få lov, det funker dårlig i ett åpent og fritt samfunn. 

Piggdekk lager kjørespor i asfalten, hva ellers er det som lager dette. Det er ikke slike spor i veiene i f eks Tyskland, veier bilene i Norge så mye mer at de presser ned asfalten og fundamentet under? Selvfølgelig ikke...

Du snakker om å øke marginene, hva med å øke marginene med å selv tilpasse sin egen kjørestil når man er på glatte veier? Det er jo rart at det ikke er massedød på veiene i Sveits og Østerike om vinteren, land hvor piggdekk er forbudt på offentlig vei. For ikke å snakke om Autobahn i Bayern, hvor de ikke salter og de har store mengder snø og underkjølt regn vinteren igjennom. Kan det ha noe med at folk kjører etter forholdene? 

Ved bruk av sand så må man "vedlikeholde" med nye lag da det kjøres bort etter en stund. Videre brukes det en blanding av varmt vann og sand på noen fører, som smelter sandkornene litt ned i isen så de ikke føyker vekk. Før piggdekkene kommer og sliter det bort da.... Sand sliter på kanalene, derfor har jeg investert i skvettlapper til min F10. Ikke det peneste men veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Daniel80 skrev:

Tror nok at sand hadde skapt heftig mye mere svevestøv i allerede utsatte Bergen sentrum, enn det piggdekkene gjør i dag :mrgreen:  Det er jo også vitenskapelig bevist at svevestøvet fra piggfrie vinterdekk er mye farligere enn støvet fra piggdekk, fordi det er mere "finkornet" og derfor passerer forbi flimmerhår osv når vi puster.. 
Men for all del. Jeg kjører piggfritt selv også så ofte jeg kan.. Er bare ikke enig i at det hadde vært bra om ALLE gjorde det . 
:P 

Dette er visvas. Kornene lages av pigger, og males opp av andre som kjører over og knuser partiklene enda mer. Gummi avgir ikke svevestøv... det som slites av er faktisk gummirester som legger seg på og ved siden av asfalt. Dette ser ofte ut som tjærepartikler, da dekkene ofte blir så varme at partiklene klebrer seg til asfalt, biler etc. 

Jeg har vært på flere forelesninger på BI og i Sverige om bærekraftige løsninger på samfunnsnødvendigheter som bil, fly, buss, tog og skipstrafikk. Og pigger faller aldri godt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

407en gikk i grøften 2 ganger sist vinter. Ikke fordi den ikke har firhjulsdrift, men pga den ikke har piggdekk til å stoppe på stålis i bakkene.

De fleste uttalelsene hittil (bortsett fra TRF) vitner om såpass liten erfaring med kjøring på skikkelige vinterveier at jeg rister litt på hodet over hvor bastante enkele av dere er.

Vi kan snakkes etter noen vintre i Hedmark eller andre plasser med 25minus hvor dekkene har andre egenskaper og blir knallhard. Da hjelper det ikke spesielt med piggfrie testvinnere da forutsetningene for prestasjonene er annerledes.

Tilbake til drivstoff diskusjonen. Vi har ikke spesielt god råd, og bor uten bussforbindelse. I tilfelle har jeg over 1mil til busstoppet hvis jeg skal ta noe mer enn en skolebuss. Med andre ord, i distriktsnorge hvor det ikke er noe poeng å håpe på kollektivsatsing.

I Norge er det lite hensiktsmessig å øke fortettingen rundt storbyene,  det er heller ikke en ønsket politikk. Jeg kjører billigst mulig bil, så reduksjon i engangsavgiften vil ikke jeg nyte godt av. Jeg har ikke andre alternativ til transport enn bil, så økning i drifstoffkostnaden vil ikke få meg til å kjøre mindre. Skal bilbruken ned, må dessverre bompengeprisene opp. Forutsetningen er at det må finnes reelle alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Dette er visvas. Kornene lages av pigger, og males opp av andre som kjører over og knuser partiklene enda mer. Gummi avgir ikke svevestøv... det som slites av er faktisk gummirester som legger seg på og ved siden av asfalt. Dette ser ofte ut som tjærepartikler, da dekkene ofte blir så varme at partiklene klebrer seg til asfalt, biler etc. 

Jeg har vært på flere forelesninger på BI og i Sverige om bærekraftige løsninger på samfunnsnødvendigheter som bil, fly, buss, tog og skipstrafikk. Og pigger faller aldri godt ut av det.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article314235.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kennethe34 skrev:

Tror dere som vil forby piggdekk bør ta dere en tur til Nordland, Troms og Finnmark. 

Her er det ofte uforsvarlig å kjøre med piggfritt, har selv hatt piggfrie vinterdekk på en bil, men hadde da en annen bil med pigg jeg kunne bruke de dagene det var skikkelig glatt (og det er forholdsvis ofte). 

Kan ikke sammenligne føret her oppe med den saltsørpa som er sørpå, da er det null stress å kjøre piggfritt.. 

Jeg kjører piggfritt ca 30000 i året på firmabil(4x4), 10-12000 på privatbil(forhjulstrekk), driver med service fra nord for saltfjellet og til sør i finnmark, både ved kysten og innlands(samt en del fjell topper),har aldri problem og har aldri hatt tilfeller der jeg ikke har kunnet bruke bilen.Første piggfrie dekk prøvde jeg i 94, utvilklingen har gått framover:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, bricks said:

Jeg kjører piggfritt ca 30000 i året på firmabil(4x4), 10-12000 på privatbil(forhjulstrekk), driver med service fra nord for saltfjellet og til sør i finnmark, både ved kysten og innlands(samt en del fjell topper),har aldri problem og har aldri hatt tilfeller der jeg ikke har kunnet bruke bilen.Første piggfrie dekk prøvde jeg i 94, utvilklingen har gått framover:)

 

Det er jo ingen som sier at det er forhold man ikke kan kjøre bilen på. Det er snakk om bedre marginer, ikke om man kjører på et sommerdekk på vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, minim skrev:

Det er jo ingen som sier at det er forhold man ikke kan kjøre bilen på. Det er snakk om bedre marginer, ikke om man kjører på et sommerdekk på vinterstid. 

Marginene er like gode under forutsetning at man kjører mere defensivt, og det er ikke ett sommerdekk, stor forskjell.En annen ting er at piggdekkene er dårligere på våt/tørr asfalt som det er mye av på vinteren, enn piggfrie dekk

Endret av bricks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bricks skrev:

Jeg kjører piggfritt ca 30000 i året på firmabil(4x4), 10-12000 på privatbil(forhjulstrekk), driver med service fra nord for saltfjellet og til sør i finnmark, både ved kysten og innlands(samt en del fjell topper),har aldri problem og har aldri hatt tilfeller der jeg ikke har kunnet bruke bilen.Første piggfrie dekk prøvde jeg i 94, utvilklingen har gått framover:)

 

Å loffe langs E6 er vel sjeldent ett problem med piggfritt.. :P

Der jeg har slitt med piggfritt kontra pigg er når jeg skal stoppe, begge plassene jeg har bodd er der hinsides bakker opp til huset og dårlig strøing når det er glatt. 

Si hva dere vil, men piggfritt på dårlig strødd søkkvåt is er dårlig sort, blir mere seiling enn kjøring. 

Ett annet problem er om du må parkere f.eks på jobb og det ikke er strødd, da seiler bilen avgårde på piggfritt. Var ikke bare en gang jeg måtte strø der jeg skulle parkere på jobb pga dette.

Har heller aldri sagt at bilen min ville vært ubrukelig uten piggdekk, men det er ganske mange dager her oppe der det er mer forsvarlig å kjøre med pigg. 

Man kan kjøre så defensivt man bare vil, men plutselig har du behov for å bråstoppe så fort som det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39n kjører man GoodYear pigg på.. Makan til fremkommelighet, rett og slett imponerende. E36 og Benz kjører man piggfritt også på.. Også helt ok, men har inntrykk av at pigg er tingen når det virkelig drar seg til. Var en natt til Søndag hvor man var ute med E39n og det var totalt kaos blant drosjer, ambulanser og alt annet som var ute, snødde digert og det lå mye snø i veiene. Mens folk sto i alle bakker og skapte kaos kunne man med E39n bare kjøre forbi..

Jobbet en tid i Bodø en vinter og leiebilen, en Skoda Octavia 4x4 hadde pigg. Jeg er sjeleglad for at den hadde pigg.. Noen dager snødde det, da var vel piggfritt godt nok, men dette skiftet flere ganger om dagen, og en morgen var det underkjølt regn og speilblankt.

For min del er vel piggfritt godt nok i Oslo-området, har med kjettinger når det drar seg til og på hytteturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...