Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

"Hvor står det skrevet" I innlegget jeg skrev. Du vet, det som inneholder fakta fra virkeligheten og ikke oppspinn (jeg vil påstå at det omtrent ar allmennskunnskap). Igjen, har det aldri slått deg at norske trekkvogner "alltid" er 3 akslet, og biler fra sørover i europa "alltid" er 2 akslet? (åpenbart ikke). Tenk litt på hvorfor det er sånn, google litt, og lær litt.

"Over 50% av alle vogntogene kommer jo over svinesund og av danskebåten": Riv ruskende galt. Knapt 25% av den samlede tungtrasnporten i Norge blir utfør av utenlandske vogntog. Ca 67% av all kjøring ble utført av Norske kjøretøy I norge (mitt poeng vil altså gjelde for en større andel enn disse)

Jeg har kun bagatellisert din erfaring som et svar på at du fortsetter å gjøre dette mot de andre i debatten. Du kan ikke forvente å kunne dabattere på den måten uten motsvar.

"nasjonalt piggdekk gebyr slik at det kun er dem som virkelig trenger det som har det". Hvordan i all verden skal et gebyr påvirke de faktiske forholdene som råder i folk sitt nærmiljø? Nærmer oss jo MDG tankegang her.

Forøvrig ser jeg at Marius har lagt ut en link som viser hvorfor vi har sporete veger... og wait for it... det står visst det samme som jeg sier. Tenke seg til.

 

Kunnskap er noe dritt ass.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Hadde jeg basert hva jeg skriver bare på erfaring ville det vært relativt lite til argumenter å komme med i en diskusjon. Når det kommer til fakta, så står mye på hva man har samlet fra et 20-talls pålitelige kilder. 

Sannheten i vår diskusjon er at man aller helst skulle hatt dekk med flere egenskaper enn bare én. Hadde vi hatt behov for pigg, så kunne vi "aktivert" pigg, hadde vi hatt behov for dekk som skuffer vann og unnlater vannplaning, så ville vi "aktivert" denne funskjonen også. 

Men alt i alt så bør man begynne å lære av det som pågår i andre land. Klarer befolkningen av Sveits, Frankrike og Tyskland seg uten pigg, så bør lille Norge klare det også. 

Ingenting vil være optimalt til en hver tid... men å bruke pigg er som å ta steroider. Det hjelper litt for å bli større noen steder, også blir man mye mye mindre andre steder........

De klarer seg vel uten piggdekk i California og på Gran Canaria også, så da burde vi nordmenn også klare det? 

Det er store klimaforskjeller og store føreforskjeller ute å går her. 

Forøvrig enig i at ett "smartdekk" hadde vært det aller beste, komforten til piggfritt med festet til ett piggdekk når man trenger det hadde vært det aller beste. 

Angående hjulspordiskusjonen er det vel allmennkunnskap at norske veier har noe av det dårligste grunnarbeidet i verden og noe av den laveste asfaltkvaliteten, legger man dette sammen med tungtransport som ruller på kjettinger nesten hele vinteren (i alle fall i nord) tror jeg ikke vi kan skylde personbiler på 1600kg med piggdekk for å være verstingene som lager hjulspor i asfalten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

"Hvor står det skrevet" I innlegget jeg skrev. Du vet, det som inneholder fakta fra virkeligheten og ikke oppspinn (jeg vil påstå at det omtrent ar allmennskunnskap). Igjen, har det aldri slått deg at norske trekkvogner "alltid" er 3 akslet, og biler fra sørover i europa "alltid" er 2 akslet? (åpenbart ikke). Tenk litt på hvorfor det er sånn, google litt, og lær litt.

"Over 50% av alle vogntogene kommer jo over svinesund og av danskebåten": Riv ruskende galt. Knapt 25% av den samlede tungtrasnporten i Norge blir utfør av utenlandske vogntog. Ca 67% av all kjøring ble utført av Norske kjøretøy I norge (mitt poeng vil altså gjelde for en større andel enn disse)

Jeg har kun bagatellisert din erfaring som et svar på at du fortsetter å gjøre dette mot de andre i debatten. Du kan ikke forvente å kunne dabattere på den måten uten motsvar.

"nasjonalt piggdekk gebyr slik at det kun er dem som virkelig trenger det som har det". Hvordan i all verden skal et gebyr påvirke de faktiske forholdene som råder i folk sitt nærmiljø? Nærmer oss jo MDG tankegang her.

Forøvrig ser jeg at Marius har lagt ut en link som viser hvorfor vi har sporete veger... og wait for it... det står visst det samme som jeg sier. Tenke seg til.

 

Kunnskap er noe dritt ass.

I stede for å forsøke å få andre til å fremstå som kunnskapsløse idioter så kan du kanskje legge litt energi i å finne noen greie kilder for de løse påstandene dine. "Allmenkunnskap" holder ikke særlig lenge som argument... Jeg ser min argumentering treffer ømme punkter og såre nerver, det er naturligvis ikke meningen.

Nå føler jeg at jeg gjentar meg selv men jeg ar absolutt med på at tungtrafikken er med å på ødelegge veiene. Jeg er med på at de presser ned veidekket, samtlige lag av asfalten presses ned da underlaget under veien gir etter. Dette skal jeg være ærlig å si at jeg er enig i, ikke noe problem i det hele tatt. MEN jeg står fortsatt på at piggdekkene er med på å slite ned asfalten, skape en grov overflate, slite seg igjennom lag av asfalten og etterlate huller enkelte steder. Asfalten slites så tynn at den gir lettere etter når tungtrafikken kommer, da får vi sprekker, kjørespor og huller der vedlikeholdet ikke er så bra. 

Så da er vi tilbake til allmenkunnskap igjen. Jeg vil mene at det er allmennkunnskap at piggdekk produserer støv. Dette støvet kommer ifra asfalt som slites, tenkt deg da titusenvis av biler på en veistrekning. Det blir en del støv som "kvernes" opp, de mengdene av støv kommer ifra en plass. Så det kan være greit å sette seg ned og tenke to ganger før man skriver. Jeg er så trygg på meg selv at jeg kan si at jeg skal være enig i argumentet om at tungtrafikk er med på å ødelegge veiene. Men det hele blir så veldig mye verre når halve Norge i tillegg skal kjøre på piggdekk på de samme veiene. Det hele burde handle om skadebegrensning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk er ulovlig på autobahn og derfor brukes det lite piggdekk i Tyskland utover enkelte indre strøk i Bayern og andre landlige strøk der de kan få ordentlig vinter. Her i Danmark selges det knapt piggdekk og det er vanskelig å få tak i piggdekk selv på nettet. 

Asfalten på autobahn er forøvrig spesiell og helt porøs for maksimal drenering av vann. Dette er også den primære årsaken til at piggdekk er forbudt å bruke på autobahn. Asfalten ellers i både Danmark og Tyskland inneholder mye mer bitumen enn i Norge. Det gir en bløtere asfalt, men også en mindre slitesterk asfalt enn i Norge der man bl.a blander inn ganske grov grus (granitt). Hvis like mange i Danmark hadde brukt piggdekk som i Norge ville veiene derfor hurtig ha blitt helt ødelagt. Piggdekk er imidlertid ikke forbudt å bruke i Danmark (bare vanskelig å få kjøpt).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Piggdekk lager kjørespor i asfalten, hva ellers er det som lager dette. Det er ikke slike spor i veiene i f eks Tyskland, veier bilene i Norge så mye mer at de presser ned asfalten og fundamentet under? Selvfølgelig ikke...

 

Du har nå heldigvis moderert deg fra det over her, til:

Sitér

de presser ned veidekket, samtlige lag av asfalten presses ned da underlaget under veien gir etter. Dette skal jeg være ærlig å si at jeg er enig i, ikke noe problem i det hele tatt. MEN jeg står fortsatt på at piggdekkene er med på å slite ned asfalten

Det er fint at du også har kommet frem til det andre vet, men synd at du fortsatt skal late som det da er noe å diskutere. Du sier i praksis nå det samme som jeg la frem som svar til din første påstand (øverst).

 

Må jeg virkelig forholde meg til å gi kilder som bekrefter at vi som hovedregel i Norge har ttv på 50 tonn? Og at man som hovedregel sørover i europa har ttv på 40tonn? Dette mener jeg er noe man bør vite om dersom man velger å melde hardt i en diskusjon om hvorfor vi har sporete veg. Derav referansen min, "har det aldri slått deg at du i Norge stort sett ser 3akslede trekkvogner mens du i europa stort sett ser 2akslede?". Mao, greit du har mangler litt bakgrunnskunnskap, men har det aldri så mye som pirket i nysgjerrigheten din når du har så sterke meninger om temaet, er så bereist som du er og mener å kunne trekke direkte paralleller til veger sørover i Europa?

Og så F90. Jeg skal ta det en siste gang. Hvis du ikke liker å få din "livserfaring" (som et enkelt og samlende begrep) dratt i tvil, eller trumfet, av andre, ikke gå der. Det er helt tydelig hvem som gikk der først (deg: "Folk kan ikke å kjøre" som en trumfende forklaring på enkeltes valg om å kjøre pigg), og da må du altså forvente å få svar. Dette er jeg sikker på at du også forstår. Jeg er ikke sur eller såret av at du prøvde deg, men jeg har da heller ikke dårlig samvittighet for å svare på tiltale. Jeg skal ta selvkritikk for videre å fyre deg opp med "Tydelig at du normalt ferdes i innlandet med vinterveger", men du hopper jo rett på og forsøker å trumfe gjennom mer erfaring enn alle andre, hvilket du da videre i diskusjonen blir arrestert på.

Jeg håper vi kan legge denne diskusjonen død uten noe mer gnæg. Ift mitt opprinnelig innlegg ang hjulspor sier du jo nå tross alt det samme (hvilket du ikke gjorde i går).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa så har jeg ikke noe problemer med å vedgå feil eller moderere en uttalelse. Det ble lagt frem riktig dokumentasjon her og da skal jeg selvsagt være den første til å akseptere dette, selv om jeg til en viss grad også er kildekritisk. Jeg skal også vedgå at jeg ikke var klar over at det var maksvekt på 40 tonn ned på kontinentet. Det burde jeg ha visst før jeg gikk hardt ut, helt klart. Men det rokker fortsatt ikke ved mine argumenter som går på at piggdekkene også ødelegger veiene i vesentlig grad. Det var det jeg argumenterte for helt i starten av denne diskusjonen også. At du tok deg nær av min heller flåsete kommentar om at folk ikke kan kjøre bil beklager jeg. Men det er en sannhet at veldig mange ikke er trygge på sine egene kjøreferdigheter, de velger utelukkende piggdekk da det gir en større trygghet for dem. Om det er placebo eller ikke er en annen diskusjon jeg ikke gidder å ta nå.

Men når diskusjonen helt klart har tendenser til å heller være personlig rettet så er det kanskje ikke noe mer å diskutere. Når fokuset flyttes over ifra sak til person, når man forsøker å "fyre opp" motparten ja da blir det litt for dumt. Da synes jeg man har mistet noe av poenget med å holde en diskusjon. Jeg ser du begynner å snakke om å trumfe hverandre, hva er hensikten med det? Du må gjerne sitte å føle at du har trumfet meg og at jeg har "prøvd meg", gir det deg bedre selvtillit så er det helt i orden for meg. Jeg skal notere meg det bak øret til neste gang, at du ikke er så glad i en bestemt og autoritær diskusjonsform. Så slipper vi å måtte forsøke å trumfe hverandre neste gang, så kan vi heller kanskje diskutere sak og ikke person :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Som jeg sa så har jeg ikke noe problemer med å vedgå feil eller moderere en uttalelse. Det ble lagt frem riktig dokumentasjon her og da skal jeg selvsagt være den første til å akseptere dette, selv om jeg til en viss grad også er kildekritisk. Jeg skal også vedgå at jeg ikke var klar over at det var maksvekt på 40 tonn ned på kontinentet. Det burde jeg ha visst før jeg gikk hardt ut, helt klart. Men det rokker fortsatt ikke ved mine argumenter som går på at piggdekkene også ødelegger veiene i vesentlig grad. Det var det jeg argumenterte for helt i starten av denne diskusjonen også. At du tok deg nær av min heller flåsete kommentar om at folk ikke kan kjøre bil beklager jeg. Men det er en sannhet at veldig mange ikke er trygge på sine egene kjøreferdigheter, de velger utelukkende piggdekk da det gir en større trygghet for dem. Om det er placebo eller ikke er en annen diskusjon jeg ikke gidder å ta nå.

Så..... hva er det du fortsatt gnæger om? Du meldte hardt, du tok feil. Case closed. Det at du bruker et par sider med krangling og kverrulering (istedetfor et kjapt google søk for å sjekke hva i all verden det er snakk om vedr vekt) for stå for din regning. No hard feelings, ingen (iallefall ikke meg) som kommer til å huske denne diskusjonen her allikevel.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

bla bla bla-- jeg er tøff-- andre er dumme-- andre "tok seg nær"--- bla bla bla -- normalt dårlig argumentasjon for å oppnå noe andre ikke forstår--- bla bla bla

Jeg har ikke tatt meg nær av det du har sagt, i det hele tatt. Det er bare med litt vemod jeg ser på en ellers engasjert og ivrig fyr melde rundt seg så steinhardt og gli over i dårligere og dårligere argument etterhvert som sannheten ikke lar seg skjule.

Det var en diskusjon om hjulspor. Du dro den personlige linja og ble svart. Det er ingen som har vært ute etter deg personlig. Det er den ekstreme sort/hvitt fremtoningen jeg har utfordret, og som du nå erkjenner at kanskje det ikke var så sort/hvitt allikevel. Case closed.

 

På tampen så tenker jo jeg at hvis folk er dårlige til å kjøre bil, og bor et sted der klimaet tilsier at piggdekk er mest fornuftig, så håper jeg da for all del at de kjører piggdekk og henter inn noe margin der om ikke annet. I motsatt argumentasjon kan de altså like gjerne kjøre på sommerdekk da de tross alt er dårlige til å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Buddy med helårsdekk på jobb. Nå ble jeg usikker på om samvittigheten min lar meg bruke den. 

Sist men ikke minst, hvordan står denne seg økonomisk mot en bensin/diesel bil over en periode på f.eks 10 år? 

Kjør debatt 😈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flere enn meg som husker den ekstremt aggressive og konfliktsøkende syklisten som gjorde alt for å få nye klipp til youtube-kanalen sin : https://www.youtube.com/user/lordmariusofevildoom/videos

Han har nå fått en bot på 5000kr og mistet lappen i 3 mnd : http://www.oblad.no/nyhet/ski/trafikk-og-motor/sinnamopedist-i-ski-fratatt-forerkortet-i-tre-maneder/s/5-68-208971

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...