Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Til vanlig er det noe mer å bryne seg på, da Rune Hollerud mangler i disse løpene, samt et par andre. Videre så er det et par av de andre deltakerne (Jan-Åsmund, Martin +) som driver å får justert inn etter store ombygginger.

Vi skulle gjerne kjørt mer enn BMW Cup, men desverre så har vi et ikke ubegrenset budsjett. Noen sponsorer som kunne tenkt seg å satse på et allerede bevist vinner team hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to stereotyper jeg som BMW sjåfør begynner å bli passelig trøtt av. Den ene er den at BMW sjåfører ikke bruker blinklys...hvor har man egentelig dette fra? Mitt inntrykk er at dette ikke har noe med bilmerke å gjøre, men heller folks latskap. De som kjører Toyota er da like dårlige til å bruke blinklys som dem med BMW.

Også er de dem som syter på at man alltid har en Audi eller BMW tett oppi bakspeilet. Så gi faen i å kjøre i venstrefila på motorveien i 10 km/t under fartsgrensen da!! Dette er den stereotypen jeg ser meg selv oftest i. Jeg kommer i mine 10-15 km/t over fartsgrensen på motorveien. Innhenter en Skoda Yeti (eller Toyota Rav4, disse er notoriske på dette) som ligger i venstrefil i 100 km/t akkurat...uten at det er noen i høyre fil. Jeg legger meg bak med god avstand, vil ikke ha steinsprut. Tror du de sjekker speilene eller tar hintet om å legge seg inn? Nei selvsagt ikke, da må man helt opp i hekken på dem, selv da skjønner mange at i denne fila har dem ikke noe å gjøre. Da får man nok til slutt, enten så tuter/blinker med langlys eller blåser forbi på høyre side (som er strengt forbudt, men jeg har vel gjort det noen ganger ja). Og da er man en pikk i en flott BMW som bare vil presse seg frem...eneste jeg ønsker er å ligge gjevnt med cruisecontrollen på 120-125 km/t. Det er ett behagelig tempo, og det tror jeg de fleste forståsegpåere også kan være enige i. 

Sterotyper kommer ikke av seg selv, det er alltid en eller annen årsak. Jeg vet utmerket godt at fartsgrense 110 km/t gjelder for begge filer. Men jeg vet også at venstre fil kun er til forbikjøring, her skal man ikke ligge uansett. Bare en liten utblåsning etter noen mil på norske motorveier i dag midt i ferierushet 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner Rav4, minnet meg på en historie. Jeg lå i 80 på speedometeret med CC oppover i Oslofjordtunellen, ligger i høyre fil. Reell fart er vel litt under 75, fartsgrensa er 70. På siden kom en Rav4 som skulle kjøre forbi. Han hadde åpenbart ikke funnet ut hvordan giring i bil fungerer enda, så han lå på siden av meg i 30-45 sekunder uten å komme forbi, tunellen er tross alt ganske bratt. Han så litt bort på meg, men hva faen skal jeg gjøre? Kansellere CC og sannsynligvis kjøre under fartsgrensa bak noen som ikke kan gire? Lot bare CC stå på og lata som ingenting, han ga opp og la seg inn bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med blinklys tror jeg har veldig mye og si med når de fikk lappen. Onkelbarnet mitt fikk den for et par år siden og jeg husker jeg reagerte første gangen jeg satt på med han over hvor mye han blinket. Spesielt i rundkjøringer hadde han lært og blinke mye mer enn jeg gjør. Jeg lærte jo også at hvis man kjører forbi på motorveien så trenger man aldri og blinke til høyre, alle skjønner jo at man skal legge seg inn igjen.

Det har skjedd noe med opplæringen på 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en noget lang motorsykkeltur de siste to dagene fikk jeg se mye av landet fra veiene våre.

Hovedproblemet er at folk ikke følger med, og trafikken flyter i 65-70 i 80-sona. Kjører bil, men er så opptatt med alt annet at det å kjøre effektivt er nedprioritert. Igår kjørte jeg i 14 timer i snø og regn. Jeg skulle hjem. Da er min tålmodighet liten. De skvetter til når jeg blinker og legger seg brått til høyre, og ved forbikjøring så skvetter de til mange av dem. Akkurat som de blir overrasket.

Jeg ser at de gamle gode 80-sonene med masse forbikjøringsmuligheter er redusert til 70 og forbikjøring forbudt på de beste stedene, der hvor det er 90 har de midtdeler, og der hvor det er 80 er det snittmåling, eller forbikjøring forbudt..

Må vel bare innse det at trafikken har økt markant de siste 20 årene og veiene ikke er laget for trøkket. Så har det måttet bli gjort trafikkforsikrende tiltak..
problemet er at folk snitter et sted mellom 65-90 avhengig av forekomstene av fartsgrensene virker det som,

Jeg trives med å ligge i 100 stort sett. Jeg aksepterer 80 om de forran evner å holde flyt.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Jeg trives med å ligge i 100 stort sett. Jeg aksepterer 80 om de forran evner å holde flyt.

Her er jeg helt enig! Problemet for min del er når det detter ned til 70 for også gasse på til 85, så ned igjen og sann går det, da koker det i toppen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes siste RS6 er en oppsvulmet bil? Så den live her om dagen i Stavanger, og det ble rett og slett litt overload. Den beste beskrivelsen jeg kommer på er «karikatur av seg selv».

På den andre siden er jo forrige generasjon RS6 helt fantastisk, både lyd og utseende.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Er det bare jeg som synes siste RS6 er en oppsvulmet bil? Så den live her om dagen i Stavanger, og det ble rett og slett litt overload. Den beste beskrivelsen jeg kommer på er «karikatur av seg selv».

På den andre siden er jo forrige generasjon RS6 helt fantastisk, både lyd og utseende.

Den har litt trøbbel med proposjonene ja, forrige generasjon var mye mer "overbevisende". Den mangler på ytelser også for å henge med de argeste konkurrentene. 

Men, den kommer som stasjonsvogn og kommer da til å selge tregangen av M5. Superwagons har blitt umåtelig kult, at BMW ikke får fingern ut av ræva her skjønner jeg ikke. Nå er det så mange konkurrenter i dette segmentet, likevel sover BMW i timen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius2002 skrev:

Derfor har vi Alpina som har skjønt det 😎

8F5667FE-8125-467F-8F87-14BBD4CE4F9B.jpeg.8a35e30db20b9d795bc95085569c132b.jpeg

Ja det er ett godt alternativ, men likevel så savner jeg en M5 Touring. Alpina lager kun 1500 biler i året, totalt...så selv om B5 Biturbo finnes så er den egentlig ikke noen erstatter for M5 Touring. Det er en ekslusiv bil som ikke er lett å få tak i, med lange ventelister. Er jo ikke en gang en forhandler for Alpina i mange land, deriblant Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Nei selvsagt ikke, da må man helt opp i hekken på dem, selv da skjønner mange at i denne fila har dem ikke noe å gjøre. Da får man nok til slutt, enten så tuter/blinker med langlys eller blåser forbi på høyre side (som er strengt forbudt, men jeg har vel gjort det noen ganger ja). Og da er man en pikk i en flott BMW som bare vil presse seg frem...eneste jeg ønsker er å ligge gjevnt med cruisecontrollen på 120-125 km/t.

Stereotypisk? Neida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er ett godt alternativ, men likevel så savner jeg en M5 Touring. Alpina lager kun 1500 biler i året, totalt...så selv om B5 Biturbo finnes så er den egentlig ikke noen erstatter for M5 Touring. Det er en ekslusiv bil som ikke er lett å få tak i, med lange ventelister. Er jo ikke en gang en forhandler for Alpina i mange land, deriblant Norge

Jeg er ganske sikker på at Alpina kunne solgt langt flere biler enn de gjør, men det er ihvertfall to ting som tilsier at de ikke bør gjøre dette. Det ene er selvfølgelig, som du nevner, at selve ekslusiviteten vil bli utvannet. Dette er kanskje litt relativt alt etter hvordan man ser det. Ferrari har nå passerte en årlig produksjon på 10000 biler etter år med en grense på 7000 biler under Luca di Montezemolo's ledelse. 

Det andre kan jeg tenke meg er relasjonen til BMW. Så lenge Alpina er såpass små som de er representerer de heller ingen trussel for BMW (f.eks med B5 Biturbo Touring som et slags "M5 Touring" alternativ som BMW ikke tilbyr). Dette betyr at BMW heller ikke har betenkeligheter med å opprettholde de temmelig nære relasjonene til Alpina, som f.eks at Alpina's biler har BMW rondellen tiltross for at Alpina er en helt selvstendig bilprodusent. Jeg tenker derfor at Alpina lever ganske lykkelige som små og at det ikke er noen grunn til å umiddelbart endre på dette... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...