Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Selv er jeg litt gammeldags og bondsk, og mener at når man kjører bil skal man kjøre bil, og ikke gjøre alt mulig annet ræl.

Må si jeg blir provosert over folk som bruker ACC med for stor avstand i køkjøring, slik at det blir for mye mellomrom og ineffektiv trafikkavvikling. Samme med Tesla-sjåfører som bruker autopilot og driter i generell trafikksikkerhet - senest i går passerte jeg en løk som kjørte på autopilot og vinglet frem og tilbake i veibanen - kunne se på lang avstand at sjåføren ikke kjørte selv pga den hakkete opprettingen frem og tilbake mellom stripene - han satt med trynet dypt nedi et nettbrett i 110 km/t og fulgte ikke med for fem flate øre (og disse har det blitt mange av etterhvert). Hadde lyst å ta en bremsetest på han bare for å fremprovosere en reaksjon....

Har sett en del tilfeller på youtube også der Tesla-sjåfører på autopilot krasjer, bulker eller skraper opp siden på andre biler fordi de ikke følger med. Slike folk burde fått en månedslønn i bot og mistet førerkortet i minimum 6 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor bakdel med ACC synes jeg er når det er mye trafikk på motorveien. Da blir de hyppige nedbremsinger og så brå akselerasjoner. Jeg er ikke enig med bilen hvordan man skal kjøre i tett motorvei trafikk. Sånn som ACC virker her så føler jeg den sliter bremser og bruker mer drivstoff. Nå er ikke dette ett så stort tema på norske motorveier, men nedover kontinentet kan trafikken være ganske tett til tider. Da kjører jeg uten, mye lettere å planlegge nedbremsinger og akselerasjoner selv. Når trafikken er lett er det gull verd, og i køkjøring er stop & go deilig å ha 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

En stor bakdel med ACC synes jeg er når det er mye trafikk på motorveien. Da blir de hyppige nedbremsinger og så brå akselerasjoner. Jeg er ikke enig med bilen hvordan man skal kjøre i tett motorvei trafikk. Sånn som ACC virker her så føler jeg den sliter bremser og bruker mer drivstoff. Nå er ikke dette ett så stort tema på norske motorveier, men nedover kontinentet kan trafikken være ganske tett til tider. Da kjører jeg uten, mye lettere å planlegge nedbremsinger og akselerasjoner selv. Når trafikken er lett er det gull verd, og i køkjøring er stop & go deilig å ha 😀

Helt enig. Synes min egen kjøring virker mer økonomisk enn det bilen prøver på med ACC. Mye nedbremsinger og tilsvarende akselerasjoner ved køkjøring, i stedet for coasting/gå av gassen for å slippe akselerasjonen igjen slik jeg ville gjort det. Men virker av og til som at den er mer ettergivende om du justerer til større avstand til bilen foran på ACC, at den tillater litt mer flex i avstanden ved nedbremsinger, for slik å unngå de kraftige nedbremsingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ACC på E91 min for et par dager siden, syns den var noe snodig for meg som knapt er vandt med å bruke cruisecontrol i det hele tatt :P Syns den var litt treig med å komme seg opp igjen i fart etter den bremset ned. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som motorsyklist blir jeg ganske irritabel når folk cruiser på ACC i venstrefila. Det mest provoserende er når jeg vil forbi og det bremses. Den som kjører sitter helt i sin egen verden.

Det stopper opp og avstanden mellom bilene blir såpass stor at ingen ser ut til å tenke at man bør slippe folk forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, FredrikE24 said:

Som motorsyklist blir jeg ganske irritabel når folk cruiser på ACC i venstrefila. Det mest provoserende er når jeg vil forbi og det bremses. Den som kjører sitter helt i sin egen verden.

Det stopper opp og avstanden mellom bilene blir såpass stor at ingen ser ut til å tenke at man bør slippe folk forbi.

Nordmenn evner ikke å forstå hvordan motorveier fungerer. Jeg kjører mellom Oslo og Skedsmo hver dag, og i begge retninger mellom Hvam og Karihaugen er det akkurat samme mønster HVER dag: 
- Normal trafikk går i midterste felt
- De som vil kjøre fortere ligger permanent i venstre felt
- Høyre felt er nesten helt ledig

Til og med de som skal til Hvam på vei nordover, og til Østre Aker Vei på tur sørover ligger i midterste fil frem til de bytter rett før høyre fil svinger av motorveien. I stedet for å bare ligge i filen som faktisk ER avkjøringen hele veien.

Det fine med å kjøre MC er at de ikke kan unngå å se at du med tegnspråk forklarer hvor evneveike de er. Det verste jeg ser er øvelseskjøring i samme mønster, da sier jeg alltid ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strekningen mellom Oslo og Hvam/Skedsmokorset er fryktelig irriterende. En motorvei med vanvittig god plass, men saktekjørerne (eller de som ligger 5 km/t over grensen og kommer med pekefingeren om at vedkommende allerede kjører over, så ikke kom her og kom her) holder konstant venstre. Jeg skulle ønske at politiet hadde aksjoner mot denne type kjøring, da disse ofte fremprovoserer aggressiv kjøring og kjøring forbi i høyre fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt meg mer enig. Mye rar kjøring fra Lørenskog til Frogner. Jeg har kjørt på E6 ved Hvam og hatt høyrefila for meg selv helt til Berger avkjøringen. Da er det noen biler man passerer som bare ligger i venstrefila for ingen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan man kjøpe en EU godkjent bruktbil som har en toppfart på 250 km/t og er i teknisk god nok stand til å holde 200 km/t konstant over lengere tid? Ja det kan man, men når budsjettet er maks 50 000,- så blir det spennende. Spørsmålet kom fra en kollega som skulle studere ett år i München og pendle hjem til Norge i ferier og langhelger. Turene hjem ville bli gjort nattestid med lite trafikk, derfor var fartsegenskaper viktig. Drivstoff forbruk var uvesentlig, men gode lys var ett must. 

En 1997 Audi A8 4,2 Quattro ble sterkt vurdert, med en kilometerstand på 365 000 km gjorde at den til slutt ble droppa. Men så dukka en E46 330i Touring med manuell opp, veldig god teknisk...eiet 15 siste år av ett voksent par i Oslo. Kosmetisk var den fæl, med den typiske E46 rusten alle veier. Den var også kjip i utstyrsveien med bla halogenlys (importbil). Men den var gått 224 000 km, fire nye Michelin dekk, nettopp EU godkjent og prisen var 55 000 kr som ble pruta ned til 48 000 kr. For de siste 2000 kr ble det kjøpt inn en brukt LED bar på Finn.no og vips så var lysproblemet fikset. 

Nå er studiene over og i løpet av dette året så har E46en tilbakelagt 35 000 km, med mange turer hjem til Norge. Bilen har prestert helt perfekt, den har enkelt klart 250 km/t og har klart hard autobahnkjøring uten annet enn litt høyt oljeforbruk. Virkelig ett godt bevis på solid BMW kvalitet, og hvor god bil man egentlig kan få for 50 lapper. Har ikke noe bilder eller noe, men tenkte likevel det kunne være greit å dele det her 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2020 at 12:09 PM, Fredrik 90 said:

Men så dukka en E46 330i Touring med manuell opp, veldig god teknisk...eiet 15 siste år av ett voksent par i Oslo. Kosmetisk var den fæl, med den typiske E46 rusten alle veier. Den var også kjip i utstyrsveien med bla halogenlys (importbil). Men den var gått 224 000 km, fire nye Michelin dekk, nettopp EU godkjent og prisen var 55 000 kr som ble pruta ned til 48 000 kr. For de siste 2000 kr ble det kjøpt inn en brukt LED bar på Finn.no og vips så var lysproblemet fikset. 

Nå er studiene over og i løpet av dette året så har E46en tilbakelagt 35 000 km, med mange turer hjem til Norge. Bilen har prestert helt perfekt, den har enkelt klart 250 km/t og har klart hard autobahnkjøring uten annet enn litt høyt oljeforbruk. Virkelig ett godt bevis på solid BMW kvalitet, og hvor god bil man egentlig kan få for 50 lapper. Har ikke noe bilder eller noe, men tenkte likevel det kunne være greit å dele det her 👍

 

Sånn generelt ville jeg anbefalt E39 523i/528i med eller uten automat fremfor E46. E39 er billigere, men utrolig gode på langkjøring i høye hastigheter. De er nok et bedre valg enn E46 hvis man driver mye med langkjøring da E39 ofte har mer utstyr, bedre støyisolering, mindre rust, mer gunstig utveksling og dertil lavere forbruk samt at M52 ikke har det oljeforbruket man gjerne finner i M54 (E46 325/330i). 

Når det kommer til toppfart:

Hadde en E46 330CI 5-trinns, den tok 245km/t på nåla. Mao 235-240 reel hastighet.

Hadde også en E46 320CI (M52) med ordentlig grenrør/eksos som ifølge papirer fra leverandør hadde benket 171hk, den var faktisk brutalt sprek til M52b20 å være og tok lett 230km/t på nåla uten protester. 

Har hatt et par E39 523iA - og med automat tar de 225km/t på flatmark og 240km/t på nåla med helling og medvind. 

Skal du ha en eldre BMW under 50k som faktisk klarer reelle 250 km/t må du nok ha en E46 330CI med 6-trinns + ESS kompressor eller en E39 540.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

 

Sånn generelt ville jeg anbefalt E39 523i/528i med eller uten automat fremfor E46. E39 er billigere, men utrolig gode på langkjøring i høye hastigheter. De er nok et bedre valg enn E46 hvis man driver mye med langkjøring da E39 ofte har mer utstyr, bedre støyisolering, mindre rust, mer gunstig utveksling og dertil lavere forbruk samt at M52 ikke har det oljeforbruket man gjerne finner i M54 (E46 325/330i). 

Når det kommer til toppfart:

Hadde en E46 330CI 5-trinns, den tok 245km/t på nåla. Mao 235-240 reel hastighet.

Hadde også en E46 320CI (M52) med ordentlig grenrør/eksos som ifølge papirer fra leverandør hadde benket 171hk, den var faktisk brutalt sprek til M52b20 å være og tok lett 230km/t på nåla uten protester. 

Har hatt et par E39 523iA - og med automat tar de 225km/t på flatmark og 240km/t på nåla med helling og medvind. 

Skal du ha en eldre BMW under 50k som faktisk klarer reelle 250 km/t må du nok ha en E46 330CI med 6-trinns + ESS kompressor eller en E39 540.... 

 

Jeg hadde også E39 i tankene her, tenkte også på E38. Flere E39 ble vurdert, men vi fant ut at en 528i rett og slett mangler litt fartsressurser. Grunnen til at ønsket var en bil som skulle gå 250 km/t var at man da som regel komfortabelt kan nå 230-240 km/t uten å anstrenge motoren veldig. Jeg prøvde å selge inn en E39 530d som lå ute til 60 000,- men han var veldig opptatt av dette med å kunne trøkke til skikkelig selv over 200 km/t. 

Denne aktuelle bilen hadde 6 trinns kasse og klarte å bånne speedometeret helt ut på 250 km/t. Trodde faktisk ikke man fikk E46 330i med 5 trinns kasse... Toppfarten ble aldri GPS målt, så viktig var det ikke. Man skal lete lenge for å finne en E46 330Ci eller E39 540i til under 50 000,-...iallfall som er noe å ha i henhold til driftsikkerhet. Så jeg tror nok denne Touringen vi fant var nok det beste alternativet. Det har den jo forsåvidt også vist seg å være nå ett år etter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder jo på med mine gamle Bmwer ,men av og til så er jeg og ser på nyere Bmwer .

Og som familiebil har det jo vært dieselsekser de siste årene,noe jeg har vært superfornøyd med (M57❤️❤️)

Men fader altså ,jeg må si at en F10 535i bensin hadde vært noe neste gang .

Vet ikke jeg men føler nyere bensinbiler idag hvertfall en sånn ,kan vel ikke bruke det dobbelte til vanlig kjøring som de gamle gjør.

Joda tørste er de nok om du trør på ,men til våres bruk ,hadde det gått særs bra.

Men blir nok med drømmen foreløpig .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...