Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vel, siden det ofte i mange forskjellige tråder er diskutert økonomiens side ved bilhold så er det blitt laget en oversikt over hva el-, ladbar hybrid-, bensin- og dieselbil koster. Jeg lovet igår i en annen tråd å poste dette her. Det er tatt utgangspunkt i en kjørelengde på 15000km i året.
Synes denne oversikten laget av OFV dekker det ganske bra. Men alt er relativt. Det er ikke tatt høyde for hjemmelading. Og ved ladbar hybrid er det 50/50 bensin og el som er i eksemplet, her kjører mange sikkert 70 el og 30 bensin. Men uansett gir den en grei oversikt, her er forutsetningene:

  • Rentekostnadene er beregnet etter 5,5 prosent. 
  • Bensinprisen, (95 oktan, avgiftsbelagt) i beregningseksemplene er satt til 15,92 kroner pr. liter. Dieselprisen (avgiftsbelagt) er satt til 15,40 kroner pr. liter. Elektrisitetsprisen, (inkludert kraftpris, nettleie og avgifter) er satt til 1,02 kroner pr. kWh. For ladbare hybridbiler er drivstoffkostnadene summen av kostnadene for elektrisitet og bensin. I eksemplene er drivstoffkostnadene kalkulert ved blandet kjøring, 50 prosent elektrisk og 50 prosent bensin.
  • Forsikringskostnader er tall referert fra Oslo-området og er et beregnet gjennomsnitt fra flere forsikringsselskaper.
  • Avskrivningen er teoretisk beregnet som en jevn årlig kostnad under avskrivningstiden. I praksis vil verdiforringelsen være større i tidlige enn i sene år.
  • Trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften) for personbiler er satt til 2909 kroner, for dieselbiler noe høyere. Det er fritak fra trafikkforsikringsavgiften for elbiler.
  • Vedlikehold omfatter eksempelvis vask, rustbeskyttelse og rekvisita.
  • Service og reparasjonskostnadene omfatter vanlig kilometerservice og reparasjoner som oppstår i løpet av avskrivningsperioden.
  • I tillegg til kostnadene som er tatt med i eksemplene, kan det komme til andre kostnader ved bilholdet som varierer sterkt etter bruk og hvor i landet en befinner seg/ferdes. Disse kostnadene er derfor ikke tatt med i OFVs eksempler. Eksempler på andre kostnader er: Hjemmeladeboks til elbil, garasjekostnader, parkering, piggdekkavgift.

    Det fremkommer ikke hvilke biler som er brukt i eksemplene, men det skal være en knippe biler valgt av OFV. Det er heller ikke sagt noe hvor lenge man er ment å ha bilen eller hvor mye lån man har eller lånets løpetid, kun renter. Jeg tror det er tatt utgangspunkt i fullfinansiering.

 

1. Nybilpris: 200.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 67.035 kroner (4,47 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 65.374 kroner (4,36 kroner pr. km) 

Årlige kostnader som elbil: 46.920 kroner (3,13 kroner pr. km)

Årlige kostnader som ladbar hybrid: 61.722 kroner (4,11 kroner pr. km)

2. Nybilpris: 400.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 98.020 kroner (6,53 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 96.412 kroner (6,43 kroner pr. km) 

Årlige kostnader som elbil: 76.031 kroner (5,07 kroner pr. km)

Årlige kostnader som ladbar hybrid: 92.286 kroner (6,15 kroner pr. km)

3. Nybilpris: 600.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 131.282 kroner (8,75 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 128.592 kroner (8,57 kroner pr. km) 

Årlige kostnader som elbil: 112.171 kroner (7,48 kroner pr. km)

Årlige kostnader som ladbar hybrid: 123.195 kroner (8,21 kroner pr. km)

4. Nybilpris: 800.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 162.377 kroner (10,83 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 156.029 kroner (10,40 kroner pr. km) 

Årlige kostnader som elbil: 141.369 kroner (9,42 kroner pr. km)

Årlige kostnader som ladbar hybrid: 148.565 kroner (9,90 kroner pr. km)

5. Nybilpris: 1.000.000 kroner

Årlig kjørelengde: 15.000 km

Årlige kostnader som bensinbil: 199.765 kroner (13,32 kroner pr. km)

Årlige kostnader som dieselbil: 193.988 kroner (12,93 kroner pr. km) 

Årlige kostnader som elbil: 172.415 kroner (11,49 kroner pr. km)

Årlige kostnader som ladbar hybrid: 183.532 kroner (12,24 kroner pr. km)

 

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fascinerende å se at jo dyrere bilene blir jo mindre skiller det mellom km kostnaden på fossilbil og elbil. Særlig når man kommer opp i 800 000 kr klassen som jo er det veldig mange gir for en elbil i dag. Strømprisen ser jeg er ganske spot on på hva man betaler, men jeg fyller aldri diesel til over 15 kr litern. Jeg klarer stort sett å klare å fylle på søndag eller mandag hvor diesel koster ned mot 12 til 13 kr literen. Så da lukkes prisgapet mellom fossil og elbil ytterligere for min del iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et enkelt regnestykke: Bompenger, som på seks mnd for oss har gått fra 1100 i snitt i mnd og til 900,- for de første fem månedene våre. Og vi har nesten kjørt like mye som tidligere, tross at Covid-19 kom og satt en stopper for mye. Så allerede der har vi spart mye om man ser isolert på bomkostnad. Samtidig har vi hurtigladet endel og hatt 650 i mnd snitt for det og ca 200,- i mnd i snitt på hjemmelading, det er ned fra omtrentlig 2400,- i snitt på bensinbilen vi hadde tidligere. Så regnestykket til OFV stemmer jo ganske greit jo høyere i pris du kommer. Men vi har også lavere rente på billånet (subsidiert fra Møller) i en periode. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Vel, siden det ofte i mange forskjellige tråder er diskutert økonomiens side ved bilhold så er det blitt laget en oversikt over hva el-, ladbar hybrid-, bensin- og dieselbil koster. Jeg lovet igår i en annen tråd å poste dette her. Det er tatt utgangspunkt i en kjørelengde på 15000km i året.
Synes denne oversikten laget av OFV dekker det ganske bra. Men alt er relativt. Det er ikke tatt høyde for hjemmelading. Og ved ladbar hybrid er det 50/50 bensin og el som er i eksemplet, her kjører mange sikkert 70 el og 30 bensin. Men uansett gir den en grei oversikt, her er forutsetningene:

 

Interresant, men tendensiøs og lite relevant mot den virkelige verden.

Høy literspris og ikke hjemmelading..

Jeg antar man kan lese det man ønsker ut fra denne, noe som er litt synd å kan gi enkelte vann på mølla.

Vedlikehold er bl.a en post som virker lite relevant, ville vært mer konkret RL over en gitt tidsperiode over flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hjemmelading?
Med en pris på en drøy krone for kwh, så er det KUN hjemmelading. Tesla er billigst på hurtiglading om jeg husker rett, og de tar 1,70 pr kwh.

En annen ting er jo at forbrukstallene på alle disse drivstoff-typene varierer ekstremt mellom merkene i samme pris-segment. Så jeg vet ikke helt hvor relevant dette sammendraget er uten å spesifisere hvilken bil det faktisk er. For ikke å glemme differansen i bomkostnader med elbil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 16.34, Snagg30 skrev:

Vi har hatt 13timers dager siden torsdag i 10/15ms ca 10 grader å regn hele tiden. Karene i oransje trodde de skulle komme til et koselig kontor i Norge(fra England) men her har de stått og det er ikke mange smil og se. 

image.jpg

Dette så mistenkelig ut som hytta til en Volvo LxxxH et eller annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er treig her men strømprisen som er brukt i regnestykket på 1.02,- på kwh er det slik å forstå at de ikke har tatt stilling til hvor man lader eller kan man leie seg lading til denne prisen på bensinstasjoner etc? 

Jeg så gjennom noen strømregninger fra sommer og vinter det siste året og med alle avgifter fordelt på antall kwh så ligger det på alt fra 70øre til 120 øre totalt for hver kwh så hvis man lader hjemme om sommeren blir det gunstigere men om man leier lading på ladestasjoner og bor steder hvor drivstoffet ligger lavere enn eksempelet blir gapet mindre. Her i Haugesund er det konstant priskrig på drivstoff så det ligger lavere enn eksemplet og det gjør det tydeligvis der hvor @Fredrik 90 bor også. 

Selv bor jeg slik at jeg kjører til jobb og kjøpesenter uten å passere bomstasjoner, har man daglig 2 passeringer gjennom bom i forbindelse med jobb blir det en annen diskusjon igjen. 

Uansett interresant å se et slikt oppsett, takk for det @Marius2002 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi

Her i Arendal har det vært priskrig på drivstoff veldig lenge, vi er en forholdsvis liten by med veldig mange bensinstasjoner. Fyller man mandags formiddag får man stort sett diesel på 11 kr literen tallet (siste ukene god ned på 10 kr literen) og bensin for rundt 12 kr literen. Videre har jeg ett drivstoff kort som gir ytterligere 85 øre per liter i rabatt fra første fylte liter. Hvis man sammenlinker med inntektsnivå i Norge så tror jeg vi har Europas billigste drivstoff..

Videre er det kun bom på firefelten østover, vestover fjerna de bommen for noen år siden. Jeg er som regel vestover til Kristiansand og Sørlandsparken, skal jeg østover så er det for å kjøre til Oslo og da kan man ikke unngå bommer uansett. Vi hadde elbil når det var gratis å parkere med dem i sentrum, ettersom madammen jobber i sentrum. Men da de slutta med det og elbiler må betale så solgte vi den, da behovet for en tredje bil ikke lenger var der. Når ho likevel må betale 1500 kr måneden for parkering i sentrum så kan ho like godt kjøre 5-serien. 

Så for min del så er det ikke så mye å hente på en elbil, det har ikke blitt noe dyrere å kjøre fossilbil de siste 10 åra heller. Det er bare selve bilen som har blitt dyrere i innkjøp med åra, men det er min egen feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker foreldre og familie er stolte av denne gjengen her...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnKoPB/flere-klimaaksjoner-i-oslo-limte-seg-fast-i-departement

Dette er når du virkelig ikke har klart å bli til noe her i livet. Om det finnes noen skikkelige tapere i dagens samfunn så må det jo være disse folka her. Kan de ikke gjøre noe annet en å gå i veien for oss som holder samfunnet i gang, som betaler skatt og lever etter samfunnets normale normer. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det slo meg også at disse folkene kommer til å leve på penger som andre har slitt for resten av livet. Det kan være alt fra Nav, en unyttig offentlig stilling, en latterlig organisasjon som ikke gjør noe nytte for seg, et politisk parti som ikke har bakkekontakt etc etc. Det eneste som er garantert er at de ikke kommer til å fylle ei eneste krone inn i statskassen i resten av sitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hpi skrev:

Helt enig, det slo meg også at disse folkene kommer til å leve på penger som andre har slitt for resten av livet. Det kan være alt fra Nav, en unyttig offentlig stilling, en latterlig organisasjon som ikke gjør noe nytte for seg, et politisk parti som ikke har bakkekontakt etc etc. Det eneste som er garantert er at de ikke kommer til å fylle ei eneste krone inn i statskassen i resten av sitt liv

...og det er egentlig vanvittig provoserende! På ett eller annet sted så gikk det alvorlig galt for disse folkene, for grunntanken er god. Ikke noe galt i å være opptatt av klima, men å ty til sivil ulydighet slik som her blir å ta det alt for langt. Våre skattepenger skal altså gå til å brødfø disse folka og organisasjonene dems i tiår fremover. Noe er galt en plass, alvorlig galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

...og det er egentlig vanvittig provoserende! På ett eller annet sted så gikk det alvorlig galt for disse folkene, for grunntanken er god. Ikke noe galt i å være opptatt av klima, men å ty til sivil ulydighet slik som her blir å ta det alt for langt. Våre skattepenger skal altså gå til å brødfø disse folka og organisasjonene dems i tiår fremover. Noe er galt en plass, alvorlig galt!

Slik har det blitt og mye mer kommer av dette slaget. Er du ikke med er du imot. Senest så vi det med demonstrasjonene mot organisasjonen SIAN i Bergen (som jeg har ikke har stor sympati for selv om jeg heller ikke er for muslimsk innvandring). Der gikk demonstrantene løs på politiet selv om politiet kun har som oppgave å sikre ro og orden samt at lovlige demonstrasjoner kan gjennomføres i demokratiets navn (praktisk talt). Saken er at disse folkene ikke forstår hvordan spillereglene er i et demokrati og dette er farlig. Når man bruker enhver unnskyldning for vold ved å si at det etablerte samfunnet er et resultat av historiens gang blir det helt galt (les: de gale folkene dominerer). Da kan man unnskylde alt ved at målet helliger midlet og samtidig glemme at dagens samfunn (i Norge som i USA) er et resultat av demokratiske spilleregler. Slik vi har det etter demokratiske valg vil majoriteten av befolkningen ganske enkelt ha det (såfremt valgene er gjennomført på en ordentlig måte).

Når dette er nevnt er politivold og rasisme selvfølgelig ikke OK. Utfordringen er nyansene og der går mange feil (på begge sider). Samfunnet utvikler/endrer seg hurtig med sosiale medier og mange eldre (type 40+) har problemer med å følge med. På den annen side ligger det også et ansvar på de yngre at de eldre faktisk kan følge med på hva de yngre til enhver tid føler og mener (og visa versa). Slik jeg opplever det (type 50+) skifter mange yngre ofte meninger og holdninger som andre skifter underbukser. Akkurat dette er litt krevende for å si det forsiktig... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...