Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Meningen med en demonstrasjon må jo være og få folk med seg, dette er jo bare til irritasjon for alle. Og hvem er disse folka? Synes det dukker opp nye organisasjoner hele tiden 😅 Og hvordan har folk tid til å lime seg fast i en bygning i 8-tiden på en mandags morgen? 

For ordens skyld så er det bra folk har meninger og innvendinger på samfunnet og alt rundt, men delta i heller debatter da og på en saklig måte få frem meninger. Samtidig at meningene må være nogen lunde realistiske og gjennomførbare. Ikke bare "stopp olja nå". Tror mange flere hadde fått seg en knekk om ikke nettopp oljefondet var der nå i Coronakrisen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå jo folk limt til gulvet i en inngang.. hadde aldri anerkjent noe slikt ved å ringe politiet og skape oppstyr men heller tråkka elegant over og forbi, så kunne de revurdert dette gjennom natta når døra innenfor er låst og man ligger der som den løken man er. En liten dose voksenopplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråket rundt SIAN demonstrasjonene er ett annet eksempel på hvor av skinnene dette nå går. De ekstreme er blitt så ekstremt ekstreme, enten de er til høyre eller venstre. Jeg sympatiserer ikke med SIAN, selv om jeg er enig i mye av det dem sier. Utfordringen her er at folk som er med i grupper som SIAN har under middels hjernekapasitet, og da går det galt. Jeg stiller meg helt og holdent bak slagordet "stopp islamiseringen av Norge". Dette er en farlig og krigersk ideologi, kvinnesynet og skikken dems vil jeg ikke ha i det norske samfunnet. Mange vi si at islam er en vennligsinnet ideologi, at den bare tolkes feil av de ekstreme. Men når den så enkelt og av så mange kan tolkes så feil (og i farlig retning) så er det noe som skurrer for meg når det gjelder islam. Men jeg støtter ikke brenning av Koranen, det er både respektløst og snevert. Da er vi tilbake til problemet med SIAN, denne gruppen består ikke akkurat av samfunnstopper og akademikere....litt som denne rebell gruppa som limer seg fast til departement bygg.  

Jeg er ikke redd for at min datter skal vokse opp i en verden med de klimautfordringene det hevdes vi har. Vi har noen miljøfloker vi bør løse, som plast i havet og avskoging i sårbare områder. Men selve klima har klart seg selv i tusenvis av år, men jeg ser med bekymring på den stadig økende ekstremismen i samfunnet. Den gjør meg urolig, og det ser eller ikke ut som om myndighetene har helt kontroll på dette. Internett og dagens medier fungerer jo bare som ekstra bensin til ett allerede hissig bål.

22 minutter siden, Marius2002 skrev:

Og hvordan har folk tid til å lime seg fast i en bygning i 8-tiden på en mandags morgen? 

Det er jo nettopp fordi de ikke har noen jobb, dette er en gjeng med hasjrøykende drittunger som bare suser rundt og lever i sin egen verden. Disse folka er ikke håndtverkere, sykepleiere, yrkes sjåfører, eiendomsmeglere eller selgere. De er arbeidsledige, går på nav, stønad eller studerer til noe som det egentlig ikke finnes jobber til. Dette er folk som har falt utenfor, de har ikke fått det til. De har ikke fått seg jobb, de har ikke fått seg familie med barn og egen bolig, de har ikke lykkes med noe av det vi andre jobber mot å få til. De er ikke en del av den meget store og privilegerte arbeiderklassen i dette landet. Derfor sitter de og holder på med dette våset sitt, mens vi andre prøver å gjøre vårt daglige arbeid og bidra med penger inn i statskassa. Sånt gjør meg forbanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/nAgMd5/25-under-25-jeg-er-uenig-betyr-det-at-jeg-er-et-daarlig-menneske

Merk dere hvordan han omtaler og ser ned på "Christian med profilbilde av bilen sin".

Jeg har ikke profilbilde av bilen min eller annet... men "under 25åringen" avslører holdningene sine helt greit der... "De er dårlige, jeg er ikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en god politisk korrekt snobb vi har med å gjøre her.  Han blir nok like flink som sine forgjengere til å dele ut andres penger til alle mulige lykkejegere samtidig som han med cocker spaniel øyne forklarer Norges pensjonister at det ikke er nok penger til å unngå at kjøpekraften deres svekkes ved atter et lønnsoppgjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TRF skrev:

Lå jo folk limt til gulvet i en inngang.. hadde aldri anerkjent noe slikt ved å ringe politiet og skape oppstyr men heller tråkka elegant over og forbi, så kunne de revurdert dette gjennom natta når døra innenfor er låst og man ligger der som den løken man er. En liten dose voksenopplæring. 

Jeg er helt enig. Men så er det jo det med at alle rømningsveier skal ha fri passasje. Det er jo også en viktig ting og tenke på før man limer seg selv i et gulv, hva skjer i en nødsituasjon som brann eller om helsepersonell skal inn med båre. Nå er jo dette krisemaksimering herfra, men det er vel en grunn til at alle rømningsveier skal ha fri passasje til enhver tid.

Edit: Jeg er ferdig med å diskutere denne saken, da jeg føler den ikke fortjener mer oppmerksomhet. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius2002 said:

Og hvem er disse folka? 

Synes denne dokumentaren om "klimarebellene" var ganske bra og gav et greit innblikk.

https://tv.nrk.no/serie/innafor/2019/MDDP12100819/avspiller

De snakker jo med flere politikere hvor en sier. "I noen tilfeller er bruk av sivil ulydighet helt nødvendig. Vi lever i et moderne mediesamfunn. For å få den oppmerksomheten kan ikke folk bare skrive hyggelige leserinnlegg og delta på møter. Du må også bruke et sånt virkemiddel".

De fleste politikerene på et høyt nivå forstår nok veldig godt hvorfor Extinction Rebellion gjør som de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PetrolSix Hvem de er var ikke noe jeg ville ha svar på. Det var som resten skjønte et blankt spørsmål. Det er blitt mange organisasjoner og å skille de er vanskelig. Det gjelder ikke bare klima, men andre saker også. Jeg synes heller ikke sivil ulydighet fremmer saken på en god måte. Jeg skjønner også at å skrive innlegg som jeg og du nå ikke fører noen vei. Dokumentaren du linker til har jeg sett så jeg har fått de svarene jeg eventuelt lurte på. Alle skjønner skjønner hvorfor de gjør som de gjør, så ikke ta den med "politikere på høyt nivå", men likevel er det å lime seg fast i inngangsparti/bygning bare så dumt uansett hvilken sak man vil fremme. Så de fleste vet hvorfor, men likevel sitter igjen med "hæ?". Jeg skjønner det var viktig for deg og fortelle, da du laget ny bruker for å skrive dette. Det er lov og være enig og uenig og jeg har bevisst ikke skrevet organisasjonens navn da bimmers.no ikke burde komme opp i et søk. Jeg vet ikke hvem du er, men du skal ha pluss for et ryddig svar, mange som lager ny konto for å forsvare en sak kan være veldig usaklig.

Vel, nå er ingen av oss gretne gamlinger eller "livets harde skole" som sitter bak et tastatur som gjengen i "VGs kommentarfelt"(som er blitt et uttrykk for alle kommentarfelt i landets nettaviser), men oppegående aktive folk som har bil som lidenskap eller interesse, eller bare trenger hjelp. Vi diskuterer løst og fast og denne gang ble det politikk, vi som du skjønner at å diskutere inne her ikke fører noen vei, men det er til tider interessante meninger som kommer fram.


Jeg anser meg som ferdig diskutert da jeg ikke vil eller interesserer meg i å tilføye mer. Jeg burde egentlig ikke skrevet noe som helst i denne omgang, men du fikk svar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg kom over en kronikk i en større dansk avis som var ganske interessant i denne sammenhengen. Skribenten (en journalist i en annen avis) var ganske oppgitt over dagens debattklima der mange åpenbart uten videre føler seg krenket av andres meninger - kun fordi de mener noe annet enn dem selv.

Han refererte til Greta Thunberg og hvordan de som evt. kritiserer hennes meninger ofte får gjennomgå på sosiale medier. Kritiserer man henne så er det straks Greta-bashing og man blir kritisert for å være hvit og priviligert (gjerne også mann og middelaldrende) samt klar til å ødelegge alt liv på jorden. Som en kontrast nevner han kritikk mot Donald Trump på de samme sosiale medier der alt ser ut til å være tillat. Trump-bashing er nærmest heltmodig og man kan kalle ham selv de styggeste ting uten at noen ser ut til å reagere.

Slik har debattklimaet blitt og dobbeltstandardene florerer. Ser man på f.eks woke-bevegelsen, cancel-kulturen, de mest ekstremistiske klima, kjønns og identitetsbevegelsene og for ikke å snakke om Black Lives Matters er det et fellestrekk som viser seg. De har rett og alle andre tar feil.

Det interessante er at de samme bevegelsene brysker seg med å ville skape et tolerant og mangfoldig samfunn. Et ganske spesielt samfunn må man si der ingen må bli krenket, men man må gjerne utskamme andre som ikke mener som en selv på det aller groveste. Man må gjerne være imot rasisme, men samtidig mene at folk med en bestemt hudfarge skal gå bakerst i protesttoget (her refererer journalisten til Black Lives Matters demonstrasjonene i København der hvite fikk særskilt beskjed om å gå bakerst i opptoget gjennom byen). Man må ikke forfølge andre, men man må gjerne finne ut hvor meningsmotstanderen jobber for så å proklamere på sosiale medier at dette firmaet skal man ikke kjøpe varer og/eller tjenester fra. Eller ganske enkelt kreve at vedkommende blir sparket. Synes man at dette blir helt feil og våger å protestere er svaret "OK Boomer" - for nedlatende må man gjerne være bare det går den riktige veien.

Noen barn rekker tunge til andre, men rekker andre barn tunge til dem sladrer de til Mamma. Journalisten spør hvorfor det er et fellestrekk her og hvorfor mange i dagens debattklima mest minner om en flokk med barn som kun tenker på seg selv?

Han mener at årsaken er at curling-barna nå har begynt å delta i samfunnsdebatten. Jeg er litt usikker på om dette uttrykket brukes på norsk om barn født på slutten av 90-tallet, men ordet refererer til sporten der feierne (mor og far) alltid rydder banen for de håpløst bortskjemte barna (stenene). Disse barna har blitt oppvartet etter alle kunstens regler og har alltid blitt fortalt at de er noe spesielt. Foreldrene har beskyttet dem mot alt inkludert f.eks lærere som mente at det fikk være grenser for dårlig oppførsel. Selvfølgelig var det læreren det var noe galt med og ikke deres lille gullklump. Var det noe barna ikke likte så kunne de ikke bare kikke vekk. Neida, mor og far ville alltid hjelpe til med å legge alt til rette best mulig sogar også klage på f.eks dårlige karakterer og/eller lærere som våget å sette barna til rette.

Det interessante er at disse barna i dag noen år senere krever at filmer, bøker, kunstverk, statuer etc. fjernes hvis det ikke behager deres verdensbilde. Hvor kommer dette mon fra spør journalisten?

Journalisten mener at vi står med et selvskapt problem som kun blir værre i fremtiden. Skal vi få slutt på elendigheten må vi, utover å revurdere barneoppdragelsen, kunne snakke sammen på et fritt grunnlag. Hvis man virkelig går inn for toleranse og mangfoldighet er det kanskje ikke så smart å nekte sin motstander å uttrykke sine meninger. Hvis man virkelig går inn for toleranse og mangfoldighet så bør man også erkjenne at det skal være plass til oss alle sammen uavhengig av hva man måtte mene.        

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye sant i disse refleksjonene @Fredrik, vi bruker begrepet curlingbarna her i Norge også, vi har også begrepet "snowflake" men jeg er usikker på om snowflakebarna kom etter curlingbarna eller om det er 2 navn på det samme. 

De ser ut til å ha det til felles at ytringsfrihet ikke gjelder for de som mener noe annet enn dem selv. De mener å ha monopol på sannheten og ikke minst godheten, godhet betyr gjerne å dele ut andres penger. 

Ellers gledelig å se at silkehanskene er tatt av i forhold til gjengkriminalitet i Danmark, nå ser man til og med de første tegn til bevegelse i Sverige med tanke på en innrømmelse av at silkehansker i kombinasjon med hodeløs innvandring til slutt ender med katastrofe. Det blir spennende å se fortsettelsen. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig poste denne i BMW-tråden, men der er det M3/M4 som (med god grunn) er i skuddet. I tillegg passer den kanskje bedre her :)

Det er ikke så ofte man ramler over biltester fra Kazakhstan(!?), men denne vsr litt interessant. Som de selv sier er ikke testen rettferdig med tanke på motor og dekk, men likevel verdt å se. BMW imponerte ikke noe særlig, men til gjengjeld gikk heller ikke girkassen varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offroad er kanskje ikke xDrive sitt hovedområde, kanskje derfor den scorer litt dårlig der. Men måten systemet gir deg grep på våt og glatt vei, det er helt imponerende. Så raskt som den fordeler krefter rundt til de forskjellige hjula gjør at du merker ikke at noe slipper. Du får bare ett utrolig bra grep, alle kreftene kommer ut gjennom hjula på best mulig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...