Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jaha ....Den så jeg ikke komme gitt.

Står ved butikk ,der passerer det en dame i Tesla og hun nesten stopper ,lager hjertetegn og peker på e30en 😊😊.

Konklusjonen er nok at dette har vært en tidligere råneberte .

En fin frue hadde aldri gjort noe sånt .😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at den største variasjonen av folk og personligheter er de som kjører Tesla. Det er virkelig alle typer folk. Men...de få av dem som er entusiaster av merket/elbiler klarer å ta begrepet "douchebag" til ett helt nytt nivå vi aldri før har sett. Heldigvis så finnes det veldig mange unntak slik  @sveigis fikk se 😀

Jeg rota meg opp i ett roadrage tilfelle med en kar i Hyundai som kjørte 20 km/t under fartsgrensen. Da fikk jeg uventet støtte av en kar i Model S, som åpenbart ble forbanna av akkurat det samme som meg. Vi blåste begge to forbi Hyundaien med tuta på og fingeren i været 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er i utgangspunktet mitt favorittmerke, og det har det vært de siste 20 årene. Før det, så gikk det i Opel og den ultimate drømmebilen var den gang Opel Lotus Omega. Det er den ultimate drømmebilen fremdeles. Ikke en perfekt bil, men du verden for en maskin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2020 at 2:08 PM, Fredrik 90 said:

Hvor har du det ifra at jeg kjører med nærlys og tåkelys? Jeg har bryteren på auto jeg, og da tennes ikke tåkelys. Videre som jeg sier så har har jeg slutta å blinke på folk, men nå som du forteller at på Model 3 så er det føreren som er skyld i det så skal jeg jo begynne med det igjen :) 

Jeg har det ifra deg. Du forsvarte til og med bruken av det for en stund siden, her inne på forumet. Om det har endret seg så er det jo bra! :)

On 10/9/2020 at 8:39 PM, Werther said:

 

Senest i går hadde jeg en bil med adaptiv fjernlys bak meg, og den ene lykta blendet meg så til de grader i 10 minutter...La merke til at det utelukkende var den ene lykta som blendet meg, og den varierte alt ettersom møtende trafikk. Usikker på om det var en Model S/X/3 eller Taycan, men steike det var hakket før jeg satte på bakre tåkelys før jeg forsto at det var en bil med adaptiv fjernlys...

 

Tesla har ikke adaptive lys, så om det varierte så kan det ikke ha vært en Tesla. De er i steinalderen der dessverre :(

On 10/9/2020 at 8:56 PM, Shattered said:

Altfor mange biler som kjører uten baklys,  i mørket og med parklys bare foran. Mistenker det er mye auto ute og går. Selv kjører jeg med "alltid på", skrur aldri på denne bryteren... :P

Auto slår på nærlys så snart det ikke er veldig lyst. Jeg har kjørt en del biler med funksjonen, og de slår stort sett på nærlys så snart det blir anelse til skumring. Tesla slår på nærlys om vindusviskere brukes til og med. 
BMW'ene jeg har hatt synes jeg har slått over til nærlys for tidlig, mens det enda er lyst ute.

On 10/9/2020 at 9:54 PM, Kvasi said:

Han kjører Tesla og har dermed rett i/til alt!  Så jo, du kjører med nærlys og tåkelys døgnet rundt. 

Saklig kommentar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LoKi skrev:

Jeg har det ifra deg. Du forsvarte til og med bruken av det for en stund siden, her inne på forumet. Om det har endret seg så er det jo bra! :)

Vet du hva? Når du drar frem noe som ble skrevet i 2012 eller noe da er du på tynn is altså 🤔 Det må ha irritert deg noe voldsomt siden du husker det ennå. Jeg husker det ikke, trodde ikke at jeg hadde kjørt med sånn lys noen gang men det var vel før jeg fikk bil med autolys.

Det har blitt skrevet og ment mye i løpet av 12 år og over 18 000 innlegg på Bimmers. Det er ikke alt jeg står for i dag 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det har blitt skrevet og ment mye i løpet av 12 år og over 18 000 innlegg på Bimmers. Det er ikke alt jeg står for i dag 😀

Akkurat dette er jo også en litt spesiell ting med Bimmers. Forumet er etterhvert ganske gammelt og mange har vært utrolig trofaste brukere over flere år. Noen har sogar vært brukere store deler av deres voksne liv og selvfølgelig endrer man seg litt med årene. 

Jeg ble bruker som relativt voksen og det har faktisk vært ganske interessant å følge noen av dere fra praktisk talt ungdommer til voksne personer. Jeg har imidlertid også forandret meg med årene og merker nå at jeg ikke er like interessert i selve kjøringen (mest trolig fordi jeg begynner å se dårligere) og fokuset når det gjelder biler har etterhvert blitt mer teoretisk. Jeg kan bruke timer på å lese/se teknisk stoff og historie - noe som både er hyggelig og interessant. 

Jeg liker virkelig hvordan vi her inne kan møtes på tvers av alder, bakgrunn og fokus når det gjelder interessen for BMW og biler generelt. Jeg vet ikke om dette er unikt for et bilforum, men slik har det i alle fall vært i de 17 årene jeg har vært her inne... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet @Fredrik, veldig godt skrevet 😀 Du er jo virkelig en av veteranene her inne, jeg synes det er kult at fortsatt holder på her. Deg går det an å ha en skikkelig diskusjon med, uten at noen av partene blir såre og tar det med rundt andre plasser her i forumet. Jeg kan godt være litt krass til tider, men det tåler du og det liker jeg. Jeg mener ikke noe vondt med det, men det kan fort bli litt hard skriving hvis man blir revet med. Jeg får høre i virkeligheten også at jeg kan virke mye sintere og krass enn hva jeg egentlig selv føler jeg er 😂 Men det som er dumt er at enkelte blir gørr fornærma og lar dette forsure andre diskusjoner, der må folk skjerpe seg og lære å nullstille seg fra sak til sak. 

Jeg joina Bimmers tilbake i 2008, trengte en plass hvor jeg kunne få utløp for min fascinasjon for BMW og få diskutere med likesinnede. Også den gang som nå, lurer man på noe så finnes stort sett svaret på Bimmers. Står det ikke der, så er det som regel hjelp å få. Det som dog er litt rart, og ett resultat av Facebook og nyere tider er at Bimmers blir dårligere og dårligere på nye BMWer. Lurer jeg på noe G30 relatert så må jeg som oftest ty til Facebook gruppa. Men da skal det være veldig teknisk, stort sett så får man svar uansett om det er gammel eller nyere BMW. Og det er litt unikt, og noe ingen Facebook grupper kan måle seg med. Bimmers er jo en god grunn til at det er fint å holde på med BMW, ett godt forum er helt essensielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Vi forstår hverandre - også selv om vi noen ganger er helt uenige. Jeg er litt opptatt av å ikke være for hårsår i alle mulige sammenhenger. Altfor mange i disse dager bruker altfor mye tid på å være fornærmet. For som du påpeker er det jo ikke sikkert at andre faktisk mener noe vondt med det de sier/skriver. Kanskje bare ordlegger de seg litt dumt og/eller bruker ord som for andre har en litt annen verdi uten at de vet om det. Kommunikasjon er faktisk ikke helt enkelt, men få tenker over dette og spesielt ikke når de er fornærmet eller det som værre er.

Det du skriver om nyere BMW'er er interessant. Litt av årsaken tror jeg skyldes en slags generasjonskløft. Som regel har man enten en nyere BMW eller en litt eldre modell. Få gjør som deg og har begge deler så de på den måten ser de store linjene og at de nyere modellene hviler på de eldre modellenes skuldre (hvis man kan si det på den måten).

En annen årsak tror jeg er fokuset. For mange er nok årsaken til at de har en BMW ganske tilfeldig. Mye handler om status og i den sammenhengen er det egentlig liten forskjell på BMW og de nærmeste konkurrentene. Det er først med litt mer erfaring at de henfaller til et bestemt bilmerke.

Jeg lurer også litt på om det å være bilinteressert har endret innhold med tiden. Da jeg var ung handlet veldig mye om å skru på bilene selv, men dagens biler er nesten for teknisk avanserte til å skru på selv. Jeg tenker også at selve kjøringen har endret seg ganske mye. Da jeg var ung hadde bilene ikke engang ABS bremser så man måtte lære å være svært oppmerksom hele tiden og hvis man måtte bråbremse (spesielt på vinterføre) var det svært viktig å bevare fatningen og dosere bremsen etter forholdene. I dag trykker man bare på gasspedalen eller bremsen og så gjør bilen resten nesten automatisk. Selv Mat Watson i Carwow innrømmer at dragracene de gjennomfører stort sett bare handler om å gi full gass hvis bilen har automatgear og launch control. Enhver novise klarer dette uten problemer og føler seg som en verdensmester bak rattet. Dette er selvfølgelig en stor misforståelse, men slik har det blitt.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fredrik 90 said:

Vet du hva? Når du drar frem noe som ble skrevet i 2012 eller noe da er du på tynn is altså 🤔 Det må ha irritert deg noe voldsomt siden du husker det ennå. Jeg husker det ikke, trodde ikke at jeg hadde kjørt med sånn lys noen gang men det var vel før jeg fikk bil med autolys.

Det har blitt skrevet og ment mye i løpet av 12 år og over 18 000 innlegg på Bimmers. Det er ikke alt jeg står for i dag 😀

Hehe, godt å høre! Og ja, jeg beit meg merke i det og det HAR irritert meg. En ting hadde vært om det bare var et utsagn, men når jeg får beskjed om at det er jeg som må se et annet sted om jeg blir blendet så ender det opp med å bli svidd fast i minnet :P

Men tilbake til TM3 - jeg hadde funnet et bra nivå på lysene mine i fjor, og nå som det ble mørkt igjen så merket jeg at en SW-oppdatering sannsynligvis har resatt posisjonen på lysene. Så nå var de stilt maks ned. Da tvinges eier til å gjøre en subjektiv justering av lysene, og da ender nok mange opp med å sette de for høyt. (Jeg tror jeg har funnet en fin posisjon som både ivaretar lyset jeg trenger, og andre).
Samtidig har Tesla sannsynligvis de dårligste lysene av alle nye biler som ikke er produsert i Kina, så det er et sorgens kapittel å eie en. Selv med LED-bar (som på grunn av bilens utforming er plassert alt for lavt foran) så er lysene kritkkverdige.
TM3 med 12" LED-bar har dårligere fjernlys enn en original 4-serie med adaptiv LED.

Og på søndag prøvde min å ta livet av meg igjen, så jeg tror kanskje at min tid som Tesla-eier er over. Når prompeputer er viktigere enn skilt-lesing, og sikkerhetssystemene plutselig prøver å styre bilen i motgående kjørefelt fordi veien er skitten så er det ikke en bil for meg. Noen som har en M550D til salgs? ;)

En liten fun-fact til slutt: Når Tesla promoterer "Adaptive LED" på modell S og X, så betyr det at tåkelysene benyttes på aktuell side ved knapp sving/blinklys. De har ingen form for adaptive lys slik som f.eks. BMW og Audi Matrix har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lys er ganske spesielt, der har det skjedd MYE positivt. Både firmabilen og familiebilen, begge VW med Bi-xenon/svingbare lykter funker meget bra på kveldstid syns jeg.

...så hender det jeg kjører E36n en tur på kvelden, og lurer på om lysene egentlig er på i det hele tatt. Kunne like gjerne hatt fyrstikker bak glassa foran der. 😂

Angående forumet og veteraner, når kan man kalle seg veteran? Snubla selv inn her i 09 en gang og har vært en tur innom nesten daglig siden. Selv i perioder uten BMW ( studietid ) var jeg innom jevnlig. Flott forum, men ser jo at en del av aktiviteten har gått over til Facebook. Kanskje spesielt blant den yngre brukergruppen. Synd, synes ikke en Facebook gruppe har i nærheten like stor kvalitet som et forum av dette kaliber. Spesielt med tanke på søkefunksjoner, kunnskap og muligheten til å organisere innlegg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys kan man aldri få nok av, kjører en ny vw med led lys og den lyser bra. E61 lyser skikkelig dårlig selv med bixenon, her må det en ledbjelke (desverre) på plass på sikt. 

Fb er stort sett bare sorgen når det kommer til kvalitetsinnhold rundt bmw og bilprat. Jeg er jo på e39 sidene på fb og der er det stort sett forsøpling av bmw parken. Mye fjas, 19 åringer som bare skal kjøpe, knuse bil og selge deler. Og mye "hva betyr dette varsellyset?" og dertil uvitende svar. Dette kunne de funnet hjelp til på forumet, men jeg tenker det er en slags rastløs interaktivitet blandt dem. Det å sette seg ned å forske gjennom innlegg på et forum har dem ikke ro til. Jeg var selv 17-18 da jeg ble med på bimmers men har alltid unngått fb og holdt meg til forumet. 

Fb er fint vedrørende kjøp og salg av deler da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tony Soprano skrev:

Litt rart at dette kommer fra Venstre som også vil melde oss inn i EU. Da skjønner de jo ikke hvordan EU fungerer.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud/påbud er jeg ingen fan av. Da må man jo forby all bruktimport også, hvis ikke er man like langt evt virker det mot sin hensikt.

Sannsynligvis vil man ha en svært høy andel elbil om 5 år uansett da de stadig får lengre rekkevidde og et godt utvalg i modeller. Hos f.eks Audi er 90% av salget e-tron i de mest ekstreme månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars89 said:

Hos f.eks Audi er 90% av salget e-tron i de mest ekstreme månedene.

...og med tanke på hvor mye denne bilen koster før du er ferdig å legge til ekstrautstyr, er det egentlig ganske utrolig, sett med både norske øyne og fra et internasjonalt perspektiv. Det er jo egentlig uhørt. Enten har folk flest usannsynlig god råd, eller så er finansieringsordningene på biler i den prisklassen vanvittig gode. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...