Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

De skal slite litt med å få igjennom det der i EU. Men de kan være troende til å hive på så mye avgifter at ingen vil kjøpe fossilbil. I statsbudsjettet så har de jo allerede tatt første skritt i den retningen. Så kommer det moms på elbiler etterhvert, da blir dette skikkelig bra for de som skal kjøpe ny bil.

Audi e-Tron salget kommer ikke til å holde seg så høyt. Se bare på Tesla, dem var jo langt oppe på listene lenge med Model S og Model X. Entusiastene synes det var så stas at de slo selveste BMW på salgstall. Dette har jo snudd helt, så langt i år er det jo solgt flere 5-serier enn det er solgt Model S. E-tron, EQC og Model 3 bøttes ut til de som før hadde kjøpt Passat og avensis i tusentall. De sitter å regner ut at siden de sparer så mye i drivstoff så kan de betale så mye mer i lån. Så kan de få seg en flott og lekker bil, det er stas. Også er det elbil, det blir godt tatt i mot hos kolleger og naboer. Rekkevidde på 300 km går sikkert bra i en familiebil, helt til det ikke gjør det.... Stakkars folk sier bare jeg, verditapet på disse kommer til å bli stygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har idag fått montert klart Zaptec Pro lader i garasjen. Ikke fordi jeg har planer om å kjøpe EL-bil, men det er nok mange som har dette som krav til sin neste bolig. Kanskje også øker det verdien på boligen? Fikk det billig, så heiv meg på rett og slett.

E39en min skal på PKK til Juli neste år. Etter 5 års eierskap har jeg kosta på den mellom 12 000kr og 15 000kr et sted og fylt bensin. Ikke kjørt så mye med den. 35 000km tipper jeg hvor alt er mer eller mindre vinterstid. Spørs om det ikke blir å finne en billig erstatning snart til omtrent tilsvarende som jeg gav for den, ca. 20 000kr. Er jo rust som er problemet. Kanalene er temmelig ille nå.

Jeg tror det skal godt gjøres å komme billigere ut med noe som går på strøm. Rekkevidde er jo viktig for meg. Når jeg først kjører bil, så er det langt, og ikke til og fra butikken. Så det blir nokså dyrt antar jeg i innkjøp.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrik 90 said:

De skal slite litt med å få igjennom det der i EU. Men de kan være troende til å hive på så mye avgifter at ingen vil kjøpe fossilbil. I statsbudsjettet så har de jo allerede tatt første skritt i den retningen. Så kommer det moms på elbiler etterhvert, da blir dette skikkelig bra for de som skal kjøpe ny bil.

Audi e-Tron salget kommer ikke til å holde seg så høyt. Se bare på Tesla, dem var jo langt oppe på listene lenge med Model S og Model X. Entusiastene synes det var så stas at de slo selveste BMW på salgstall. Dette har jo snudd helt, så langt i år er det jo solgt flere 5-serier enn det er solgt Model S. E-tron, EQC og Model 3 bøttes ut til de som før hadde kjøpt Passat og avensis i tusentall. De sitter å regner ut at siden de sparer så mye i drivstoff så kan de betale så mye mer i lån. Så kan de få seg en flott og lekker bil, det er stas. Også er det elbil, det blir godt tatt i mot hos kolleger og naboer. Rekkevidde på 300 km går sikkert bra i en familiebil, helt til det ikke gjør det.... Stakkars folk sier bare jeg, verditapet på disse kommer til å bli stygt...

Da jeg kjøpte min ny i mai i fjor betalte jeg 575' for den. Forventet utsalgsverdi på den er 470-480' nå. Det er den bilen jeg med god margin har hatt lavest verditap på. 100' på 1,5 år fra bilen var ny er lavt.
Det kan hende dette forandrer seg, men akkurat nå ser jeg ingen grunn til å frykte større verditap på den enn på en fossil-bil. Og det til tross for at min er en Performance uten hengerfeste, noe som i utgangspunktet ikke er populært i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, papertiger skrev:

...og med tanke på hvor mye denne bilen koster før du er ferdig å legge til ekstrautstyr, er det egentlig ganske utrolig, sett med både norske øyne og fra et internasjonalt perspektiv. Det er jo egentlig uhørt. Enten har folk flest usannsynlig god råd, eller så er finansieringsordningene på biler i den prisklassen vanvittig gode. 

Var jo rente på 1,99% da vi kjøpte, nå er den juster ned til samme som boliglånet: 1,59. :D Vi har da noe over normal inntekt, men det som fristet mest da BMW-en dessverre måtte leveres inn var jo at vi slapp så godt som alle bom- og bensinutgifter. Bom har gått fra 1100 i mnd til 500 over 5 mnd, snittlading hjemme er ca 170,- i mnd og 450 en måned vi kjører mye til svigers og hytta, ned fra ca 2500. Så det økonomiske i det trigget oss, dessverre. Og det var alle mest kona som ville ha det, jeg ville ha Alpina. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Irriterende nok i nye G20 at fartsgrensa står å blinker mot deg dersom du ligger over. 🤔 jeg irriterer meg også over folk som ligger  fartsgrensa og ikke 5 over 😛. Mye i-landsirritasjon her!

Den kan du enkelt slå av i innstillinger, er helt enig den er såpass irriterende at kunne man ikke slå den av så hadde det vært på grensen til deal breaker for min del.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om Tesla og slike ting, og i helgen fikk jeg låne min brors Tesla Model 3. Som nevnt innledningsvis i en annen tråd, var jeg med på utlevering av denne, og det ble i den forbindelse avdekket over 20 feil og mangler før jeg til slutt droppet å telle. I hvert fall hva jeg mener er feil og mangler - Tesla har en helt annen oppfatning, naturligvis. For det første synes jeg det er skremmende at en såpass dyr bil (ja, en bil til 4-500 000kr er i mine øyne en dyr bil) har såpass mange skavanker. På bilen manglet det lakk i/på alle fire dører, i alle døråpninger, bagasjeluke (tenk hvilken rustbombe dette blir om fire-fem-seks år), stor avskalling av kitt på bakskjermen, støtfanger bak som ikke sitter skikkelig under begge lyktene, ripete støtfanger (burde vært fanget opp av klargjøreren), venstre bakdør som satt helt feil (gikk knapt igjen, subbet i døren og stakk 1cm ut i toppen), hakk i dør (sannsynligvis transportskade), infoskjerm som blinket flere ganger, kunne stikke inn lillefingeren mellom B-stolpe og vindusglass, løse/for store pakninger med mer. Forklaring; dette er i henhold til Teslastandard. Ja, man kan hele tiden argumentere med at Tesla er en relativt ung butikk og at det følgelig foreligger en del barnesykdommer, men etter litt bruk kommer det åpenbart frem at Tesla har gjort utviklingen av bil som konsept til det minimale, mens man heller har fokusert på prompelyder som går på ved bruk av blinklys, peisbilde med erotisk musikk og "Mario Kart"-spill. Klart, teknologisk sett en vanvittig morsom sak (foruten at touch-skjermer burde vært strengt forbudt), men det er tydelig å se hvilken målgruppe de henvender seg til og hvor utviklingspengene går hen. 

FD6E8598-3D4C-4362-A02C-21136AB63538.thumb.jpeg.5ff3a672da3f8a672967a350cc301312.jpeg
CC833566-90E2-439E-BA09-2EC78F3BDF3F.thumb.jpeg.82579e774d4344142fa0f0a44699801b.jpeg
B301D7D3-E7A1-48BF-AD27-521027E94D31.thumb.jpeg.fb5722bfd67b67db856ead3b01e11113.jpeg
6055A414-A3E2-4426-ADC4-A805C4A95E05.thumb.jpeg.1578b635dc41563762ad1995a58f6fa7.jpeg
17A20FB6-64DC-4AA0-A520-6604A38C5650.thumb.jpeg.2ddd2189c892c0281d16ba37101173e7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen en i familien min sa det ganske så treffende da jeg spurte han om ikke ID.4 var aktuell. De jobber begge innen IT og sikter seg inn på Model Y etter mange Passater i forskjellige utgaver. «Det er først og fremst innovasjonen som tiltaler oss fremfor VW som er et stykke bakpå. Tesla er bilen for folk som på tradisjonelt vis ikke er opptatt av bil». De er mer opptatt av softwaren og den kontinuerlige utviklingen enn selve bilen. «Opptatt av tech først så bil etterpå, bygge bilene rundt et OS». 

Tror dette er en fellesnevner for mange som velger Tesla. Bilen står ikke i sentrum, software og teknologi gjør. For meg står bilen i sentrum, derfor trekkes jeg ikke mot Tesla overhodet, for de kvalitetene som er viktige for meg ikke ser ut til å være viktige for Tesla, heller tvert i mot.
Men at Tesla har gjort noe med bilbransjen er det ingen tvil om, når salgsargumentene i reklamene mer og mer handler om teknologi som ikke har noe med selve bilkjøringen å gjøre, men mer ligner på en reklame for en smarttelefon med 4 hjul på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

@Saltkjelen en i familien min sa det ganske så treffende da jeg spurte han om ikke ID.4 var aktuell. De jobber begge innen IT og sikter seg inn på Model Y etter mange Passater i forskjellige utgaver. «Det er først og fremst innovasjonen som tiltaler oss fremfor VW som er et stykke bakpå. Tesla er bilen for folk som på tradisjonelt vis ikke er opptatt av bil». De er mer opptatt av softwaren og den kontinuerlige utviklingen enn selve bilen. «Opptatt av tech først så bil etterpå, bygge bilene rundt et OS». 

Tror dette er en fellesnevner for mange som velger Tesla. Bilen står ikke i sentrum, software og teknologi gjør. For meg står bilen i sentrum, derfor trekkes jeg ikke mot Tesla overhodet, for de kvalitetene som er viktige for meg ikke ser ut til å være viktige for Tesla, heller tvert i mot.
Men at Tesla har gjort noe med bilbransjen er det ingen tvil om, når salgsargumentene i reklamene mer og mer handler om teknologi som ikke har noe med selve bilkjøringen å gjøre, men mer ligner på en reklame for en smarttelefon med 4 hjul på. 

Absolutt, og det er nok dette som er kjernen her. Min bror er akkurat sånn - driter i bil og den vaskes i regnvær. Men det overrasker likevel at bilene likevel har en byggekvalitet på linje det billigste plaststativet fra Ikea.

53 minutter siden, E.C. skrev:

Tror dørene på Model 3 er av aluminium, magneten henger i alle fall ikke på. Det er heller ikke lakk som beskytter mot rust. Har du grunning/galvanisering så er det det som står i mot.

Uten å være kvalifisert på fagfeltet, vil jeg tro det er merkelig om lakk ikke har en beskyttende faktor. Når lakken i tillegg er så mangelfull, kan det jo bare spekuleres hvor mangelfull generell rustbeskyttelse og grunning også er. Det finnes faktisk ikke en eneste god argumentasjon på hvorfor lakkeringen av en Tesla er så dårlig som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er jo den nest dyreste investeringen man gjør etter bolig, derfor synes jeg det veldig rart at så mange mennesker helt ukritisk går bort og kjøper disse bilene. Med fare for å stikke en kniv i siden på flere av de med Tesla her, så vil jeg mene at man rett og slett er litt dum når man kjøper ett slikt makkverk av en bil. Man er en del av saueflokken...."når noen andre synes det er greit så er det vel greit for meg også". Folk kjøper elbil bare for å kjøpe elbil, og de kjøper Tesla fordi det er "kult".

Far til en kamerat var blant de første som fikk Model 3, værste bilen han hadde hatt siden han eide en Fiat på 80 tallet. En genuin møkkabil, slik møkkabiler var før i tiden. Vannlekkasjer, kun grunning inni dører, løse interiørpaneler, problemer med å få ladet osv. I sommer fikk han sin nye G20 330e, begrepet klasseforskjell er ikke dekkende nok. Ikke er den dyrere å kjøre med heller, rekkevidden på den holder til jobb pendlingen hans.

Jeg synes det er bedrøvelig at det ikke straffer seg for Tesla å holde på sånn som dette her. Selv den kjipeste av de etablerte bilprodusentene hadde ikke sluppet unna med denne finshen og kundebehandlingen. Og likevel så fortsetter folk å kjøpe disse bilene, og det er da jeg må spørre om Ikke disse folka er litt dumme? Før så var folks bilvalg veloverveide, men nå til dags virker det som om folk mister sans og samling så fort det er snakk om bil med batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 jeg kaller ikke folk dumme, men du har et par gode poeng der. En ny familiebil koster i dag fort på nordsiden av en halv mill uansett hva som står i grillen på den. At folk ikke bryr seg mer om hvilket produkt de bruker disse pengene på er for meg uforståelig. Jeg tror også at så snart bilen er drevet av et batteri og en elmotor så kastes de fleste hemninger på båten i nyhetens interesse og bompengesparingens navn. Og det er synd, det finnes så mange utrolig gode biler der ute i dag som ikke er eldrevet som forsvinner helt til fordel for en middelmådig amcar med rask akselerasjon og prompelyder som salgsargument. Men jeg forstår jo også at det å spare i de verste tilfeller opp til flere lapper i mnd på bompenger gjør at dette overskygger andre ønsker, pengene råder hos folk flest naturlig nok. Men forstår fortsatt ikke hvorfor folk vil legge 500-1 mill kr i et produkt som først og fremst er tech, og deretter bil, og akkurat det vises så tydelig i byggekvaliteten. Det er mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fredrik 90 said:

Bil er jo den nest dyreste investeringen man gjør etter bolig, derfor synes jeg det veldig rart at så mange mennesker helt ukritisk går bort og kjøper disse bilene. Med fare for å stikke en kniv i siden på flere av de med Tesla her, så vil jeg mene at man rett og slett er litt dum når man kjøper ett slikt makkverk av en bil. Man er en del av saueflokken...."når noen andre synes det er greit så er det vel greit for meg også". Folk kjøper elbil bare for å kjøpe elbil, og de kjøper Tesla fordi det er "kult".

Far til en kamerat var blant de første som fikk Model 3, værste bilen han hadde hatt siden han eide en Fiat på 80 tallet. En genuin møkkabil, slik møkkabiler var før i tiden. Vannlekkasjer, kun grunning inni dører, løse interiørpaneler, problemer med å få ladet osv. I sommer fikk han sin nye G20 330e, begrepet klasseforskjell er ikke dekkende nok. Ikke er den dyrere å kjøre med heller, rekkevidden på den holder til jobb pendlingen hans.

Jeg synes det er bedrøvelig at det ikke straffer seg for Tesla å holde på sånn som dette her. Selv den kjipeste av de etablerte bilprodusentene hadde ikke sluppet unna med denne finshen og kundebehandlingen. Og likevel så fortsetter folk å kjøpe disse bilene, og det er da jeg må spørre om Ikke disse folka er litt dumme? Før så var folks bilvalg veloverveide, men nå til dags virker det som om folk mister sans og samling så fort det er snakk om bil med batteri.

 

46 minutes ago, papertiger said:

@Fredrik 90 jeg kaller ikke folk dumme, men du har et par gode poeng der. En ny familiebil koster i dag fort på nordsiden av en halv mill uansett hva som står i grillen på den. At folk ikke bryr seg mer om hvilket produkt de bruker disse pengene på er for meg uforståelig. Jeg tror også at så snart bilen er drevet av et batteri og en elmotor så kastes de fleste hemninger på båten i nyhetens interesse og bompengesparingens navn. Og det er synd, det finnes så mange utrolig gode biler der ute i dag som ikke er eldrevet som forsvinner helt til fordel for en middelmådig amcar med rask akselerasjon og prompelyder som salgsargument. Men jeg forstår jo også at det å spare i de verste tilfeller opp til flere lapper i mnd på bompenger gjør at dette overskygger andre ønsker, pengene råder hos folk flest naturlig nok. Men forstår fortsatt ikke hvorfor folk vil legge 500-1 mill kr i et produkt som først og fremst er tech, og deretter bil, og akkurat det vises så tydelig i byggekvaliteten. Det er mye penger. 

Jeg velger å ikke la meg provosere, siden jeg vet at dere styres av uvitenhet og trangsyn når dere skriver dette. Det er jo en uendelig diskusjon, men likevel er det greit å ha litt perspektiv - og kanskje litt mer enn erfaringen til en dere kjenner som grunnlag.
Forskjellen på dere og meg, er at jeg nå eier min andre Tesla - jeg baserer ikke hva jeg sier på hva noen jeg kjenner har sagt at noen de kjenner som kjente noen sa.
Og Fredrik - å kalle folk dumme, eller å snakke om at de skal være en sau i flokken fordi de har andre prioriteringer enn deg blir for dumt. Du kunne tjent på å være litt mindre trangsynt, og at du nå i tillegg slenger dritt basert på uvitenhet gjør at du fremstiller deg selv som en idiot. Så skjerp deg.

Byggekvaliteten på Tesla er ikke bra nok, det er ikke noe å diskutere. Det er for mange "mandagsbiler", og kvalitetskontrollen har vært laber. Samtidig ble det bestilt og utlevert ekstremt mange biler i en periode (rekordmange i norsk målestokk), og for at folk ikke skulle sutre om at bilen var forsinket så ble det leid inn både Norges Varemesse og ei bøtte med vikarer for å stå for utleveringene. Så at det har gått ut over standarden på bilene ved utlevering er naturlig.
Jeg understreker at jeg ikke FORSVARER det, jeg FORKLARER det.

Jeg ønsker å kjøre elbil, fordi jeg digger å kjøre elbil. Gassrespons, regenerering, forvarming, full tank hver morgen, billige driftskostnader.. Det er sikkert flere grunner også, men det er de jeg kommer på i løpet av 20 sekunder.
Kjøreopplevelsen er en helt annen enn på en fossil-bil, og det eneste som kan sammenlignes er MC og lastebiler med motorbrems/retarder. Å bremse med å slippe gasspedalen er nydelig!
Når det er sagt, så trenger jeg rekkevidde, og jeg trenger å IKKE bekymre meg for rekkevidde. Jeg ønsker også 4x4. Og jeg er en 0-100 person, noe som gjør at trøkk i pedalen spiller en rolle for meg. Og da, mine fordomsfulle venner - er Tesla eneste alternativ.
Jeg synes ikke de er spesielt "high tech", det er få av disse ambisiøse systemene de snakker om som faktisk fungerer som de skal, og løsningen med touch-skjerm er jeg sterk motstander av. Jeg savner knapper!
Men jeg kommer alltid tilbake til det samme problemet - de er eneste alternativ.

Og i forhold til det økonomiske: Min Tesla Performance, som tidligere nevnt, har hatt MYE lavere verditap enn alle BMW'ene jeg har hatt som har vært i nærheten av prisklassen. Å tape Kr. 100 000,- i verdi på 1,5 år fra bilen er ny er peanuts i forhold til hva du taper på en BMW i tilsvarende prisklasse. Den dumper ned 100' i det øyeblikket du ruller ut av butikken.
Og en ting til: En Model 3 Performance med ALT utstyr koster ca 650'. Så å sammenligne denne med biler i prisklassen 500-1000' blir feil. TM3 er den billigste bilen de lager, og normalprisen på dem er langt under 500'.

Og bare så det er sagt - jeg har hatt litt småtull med mine (En X100D og en 3P), men aldri i nærheten av de historiene dere forteller. Så dere ville nok vært tjent med å innhente litt mer fakta før dere slenger med leppa. Å anse Tesla-eiere (og elbil-eiere) som idioter som bare tenker på bompenger er bare tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...