Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Fredrik 90 said:

men hvor mye hadde det kostet å hurtiglade elbil på disse langturene... ikke så veldig mye billigere etter hva jeg forstått.

Det kan hende du ikke leser hva folk faktisk har svart til deg før, men med en Tesla så koster det 1,7 kr/kWh å hurtiglade og nettverket med ladere er godt bygget ut gjennom Europa. I eksempelet mitt med prisberegning har jeg brukt 1,25 kr/kWh.

Vi skjønner at du er både heldig med jobb som dekker det ene og det andre, stort sett fravær av bompenger der du bor, isolert garasje og at du har fått fiksa "gratis" serviceavtaler og det som er. Det tillater deg å ta valgene du tar uten at det går utover økonomien. Derfor hadde det helt sikkert vært dumt av deg å kjøpe en Model 3, det har alle her forstått. Derfor har jeg gitt deg en konkret beregning over kostnader for andre mennesker, som ikke er i din situasjon. I denne beregningen koster en utstyrsløs 320d 30 000 kr mer hvert år i løpet av de første fem årene. Hvis staten nå innfører moms på elbiler så skal jeg love deg at Model 3 kommer til å komme ut enda gunstigere etter 5 år når du drar verditapet inn i dette her. 

Så når du sier at en bil er den nest viktigste investeringen til folk så blir det litt naivt å tro at folk flest vil investere 150k ekstra over 5 år for å kjøre en utstyrsløs premiumbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjører jeg jo elbil (dessverre) i form av en ganske godt utstyrt eTron 50, det er ingen tvil om at det er rimeligere å eie i det lange løp enn en fossilbil med turer frem og tilbake til Oslo, Elverum og Lillehammer flere ganger i mnd. Samtidig så er hjemmeladingen også ekstremt billig (enn så lenge) og ladingen Audi Charging service er nå nede på 1,82kr kW. På kontinentale turer er det et større problem å lade,  og man må lade oftere enn @Fredrik 90 må fylle sin superdiesel. For de fleste av som også har barn, så orker ikke disse 7t kjøring i strekk som regel selv om far og mor kan klare det. For oss som har en toåring blir han greit utålmodig etter ca to og en halv time, da passer det uansett å stoppe for å gå på do, skifte bleie, ta en burger/is/kaffe (alt etter hva man har lyst på). Da passer det også å lade, da dette går relativt fort og man kjører fornøyd videre til en lav kostnad. Alle skal få ha sin mening, men det er lov å være litt mer nyansert enn nesetippen sin og takle at vi andre kan ha andre meninger som samsvarer bedre med egne behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det at vi sier vi får være enige om å være uenige 😀 Denne diskusjonen har vi hatt 38 ganger før, og hverken dere eller jeg gir etter. Så da lar vi det være med det! Å diskutere elbil vs fossil er like vanskelig og betent som politikk og religion. Ett emne man enkelt og greit bør avstå fra å diskutere. 

Dere fortsetter å kjøre elbil og er fornøyd med det, jeg fortsetter å kjøre fossilbilene mine og trives storveis med det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det @fupsaker skriver. Alle har sine behov, sitt bruksmønster og sine ønsker, det er det som gjør at det er marked for flere forskjellige typer drivlinjer.

For å presisere mitt tidligere innlegg: jeg har ingen som helst problem med å forstå at folk kjøper elbil, det regner jeg med vår neste bil blir også, enten som nr 1 bil eller mest sannsynlig nr 2. Mine spørsmål og betraktninger gikk rundt den spesifikke Model 3 og dens kvaliteter/mangelen på som sådan. 

Etter @LoKi og @E.C. sine utgreiinger rundt denne og kostnadsbildet der, skjønner og forstår jeg mye mer hvorfor folk har gått mann av huse for å kjøpe disse også. Kostnadsbildet (lavt verditap, lading, forbruk etc) er også en stor del av det. Men de kvalitetene og egenskapene jeg er ute etter/ikke er ute etter gjør fortsatt at jeg ville gått langt og lenge for å se om det fantes noe annet selv om det jo må kunne være en viss økonomisk fornuft i det - ikke for enhver pris som det nevnes. Nå har bl.a. Polestar 2 kommet som jeg jo gjerne kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lært meg helt enkelt at noen diskusjoner vinner man ikke uansett .

Og hvertfall disse el bil / fossil bil diskusjonene.

Jeg har ingen problemer med å skjønne de som velger el bil en plass .

Glimrende til sitt bruk og som det nevnes når man har små barn .

Hvertfall de ungene jeg har fostret opp ,så var de avhengig av pause når man var på tur .
Så om man må slenge ut en ladekabel i en halvtime mens mor har pattene sine ute og mater minsten så ser jeg ikke problem i dette ladegreiene .

En annen ting er at jo el bil er kommet for å bli og ja,ser dette er like vanlig i trafikken nå som Passat og andre biler .Så her må man faktisk bare akseptere faktum.

Selv om jeg kun har hatt fossile biler og kommer til å fortsette med det ,så har jeg faktisk luktet på at neste konebil ,kunne blitt en i3.

Det hadde vært perfekt for konemor til hennes bruk 😀

Men jeg kjenner meg selv ,det havner nok på noe dieselstyr igjen .

Hvertfall en ting er sikkert ,alle har sine synspunkter og meninger her og er jo særs forfriskende å sitte på gjerdet å se på debattene her 😀

Men la meg nå få presentere en skikkelig fossilbil der står respekt av .

Dog ingen Bmw men noe som er fint ,klassisk og sexy😍:

E2C6B3F7-D1A2-4D1E-80BC-FDE102A05383.thumb.jpeg.ef1874547eabca9d5135d3be4a6d759c.jpeg

Og sjekk de flotte originale BBS felgene .

Er det ikke godt å hvile øynene på noe annet enn ladekabler og dieselbiler?😜


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig gammel SL det der, det er fra en periode hvor tyske luksusbiler virkelig var noe. Tanta mi kjørte en sånn på 80 tallet, ho var gift med en stor entrepenør fra Lillesand og de hadde en slik SL i rød 👍 Og W123 stasjonsvogn som familiebil, tror det var en 280TE som han først kjøpte som varevogn på firmaet for så å sette inn bakseter gratis etter ett år. Det var litt snillere varebilregler på 80 tallet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nydelig gammel SL det der, det er fra en periode hvor tyske luksusbiler virkelig var noe. Tanta mi kjørte en sånn på 80 tallet, ho var gift med en stor entrepenør fra Lillesand og de hadde en slik SL i rød 👍 Og W123 stasjonsvogn som familiebil, tror det var en 280TE som han først kjøpte som varevogn på firmaet for så å sette inn bakseter gratis etter ett år. Det var litt snillere varebilregler på 80 tallet 😅

De er nydelige disse og oser luksus 😀

Jaha da har de hatt skikkelige og ikke minst kvalitetsbiler ,for disse var kvalitet .

Gikk og gikk bestandig .

Mecedes 123 i 280 er tøffe biler som og gikk godt .😀

280 TE ,det skulle jeg lett hatt fy flate ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fredrik 90 said:

@LoKi

Å huffameg så sint du er 😅 Teslaentusiastenes beste forsvar er angrep...

Loki skriver kun på bimmers hvis han ser en mulighet til å kritisere deg.

Patetisk kar - han deltar aldri i foraene og har aldri noe å bidra med utenom kritikk mot deg :roll:

Ellers er det tyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å være direkte og fritt talende så har jeg i løpet av årene "ertet" på meg veldig mange her på Bimmers. Og det kan jeg forstå, mye kan helt klart oppfattes som provoserende og det er lettere å si ifra når det gjøres på sosiale medier. Jeg tar det ikke så tungt at enkelte kanskje høgger litt oftere mot meg, men jeg kan fort finne på å svare tilbake med samme mynt og da har vi det gående. Dette må jeg helt klart ta selvkritikk på og forsøke å bli bedre på. 

Jeg vil likevel få pressisere at mange av de hyggeligste folkene jeg har truffet er folk jeg har blitt kjent med her inne. Dette er selvsagt ikke ett klientell som er aktive i Tulletråden/off topic delen...men Bimmers.no er så mye mer enn bare disse trådene. Men i løpet av årene har jeg også opplevd at enkelte brukere regelrett har lagt meg for hat, hver gang jeg har yttret meg så kommer profilen med oppkast. Jeg har fått trusler om å se meg over skulderen på biltreff, jeg har til og med fått trusler privat etter å ha røket uklar med en bruker på Bimmers. Det gikk så langt at vedkommende gikk utenom forumet og kontaktet min samboer...Men dette er mange år siden heldigvis, men det skal jeg innrømme ble litt ubehagelig.

Men dette er noe man kan oppleve om man er den som har sterke meninger og tar de diskusjonene andre ikke gidder. For det kan jeg si, jeg klarer jo ikke å holde kjeft når f eks elbil lobbyen her inne tar avgårde med fantasiene sine. Da havner mann i skuddlinjen, forståelig nok. Men jeg bærer ikke nag, jeg prøver å nullstille meg hvis jeg deltar i en annen tråd. Jeg kan når som helst strekke ut hånden (virituelt) til hvem som helst og be om godt vær 😀 Til syvende og sist så klikker vi alle inn her for å møte likesinnede entusiaster og få tilfredstillt interessen rundt bilmerket BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg tar det ikke så tungt at enkelte kanskje høgger litt oftere mot meg, men jeg kan fort finne på å svare tilbake med samme mynt og da har vi det gående. Dette må jeg helt klart ta selvkritikk på og forsøke å bli bedre på. 

 

Ikke enig med deg her.

Du skal ikke ta selvkritikk og "forbedre deg selv" fordi en random vattnisse ikke liker deg. 

Sånn er livet - du kan ikke gjøre alle til lags - vi kan ikke alle være venner.

Personlig liker jeg uenigheter og at vi ikke skal være en gjeng med femifjotter som runker hverandre i ring samtidig som vi klør hverandre på ryggen og forteller hverandre hvor jævla kjekk du er etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg tenker det at vi sier vi får være enige om å være uenige 😀 Denne diskusjonen har vi hatt 38 ganger før, og hverken dere eller jeg gir etter. Så da lar vi det være med det! Å diskutere elbil vs fossil er like vanskelig og betent som politikk og religion. Ett emne man enkelt og greit bør avstå fra å diskutere. 

Dere fortsetter å kjøre elbil og er fornøyd med det, jeg fortsetter å kjøre fossilbilene mine og trives storveis med det 👍

Det kan vi helt fint være, det jeg reagerer på er at du kaller folk fordi de tar andre valg enn deg. Det er jo det som skiller seg ut her. Lar du være å si at folk med elbil er dumme, så slipper du å provosere.

9 hours ago, Werther said:

Loki skriver kun på bimmers hvis han ser en mulighet til å kritisere deg.

Patetisk kar - han deltar aldri i foraene og har aldri noe å bidra med utenom kritikk mot deg :roll:

Ellers er det tyst...

Og her er vi tilbake igjen på å oppføre seg som et lite troll. Greit å faktisk lese hva som skrives, men det er kanskje ikke så viktig for deg å diskutere sak? Bedre å bare oppføre seg som et troll og kalle folk for nedsettende ting?
Å spre løgner blir litt for dumt.

8 hours ago, Fredrik 90 said:

Men dette er noe man kan oppleve om man er den som har sterke meninger og tar de diskusjonene andre ikke gidder. For det kan jeg si, jeg klarer jo ikke å holde kjeft når f eks elbil lobbyen her inne tar avgårde med fantasiene sine. Da havner mann i skuddlinjen, forståelig nok. Men jeg bærer ikke nag, jeg prøver å nullstille meg hvis jeg deltar i en annen tråd. Jeg kan når som helst strekke ut hånden (virituelt) til hvem som helst og be om godt vær 😀 Til syvende og sist så klikker vi alle inn her for å møte likesinnede entusiaster og få tilfredstillt interessen rundt bilmerket BMW.

Igjen er jo ikke problemet å diskutere sak når man gjør det, og at man ikke er enig om subjektive ting er helt normalt. Det som ikke er normalt, og som gjør at jeg nå reagerte, var at du kalte folk dumme for å ikke være enig med deg. Da tar du det til et helt annet nivå, og det er en bevisst gjerning for å provosere. Da blir det litt dumt å reagere med overraskelse og klaging når du klarer å gjøre det.

7 hours ago, Werther said:

Sånn er livet - du kan ikke gjøre alle til lags - vi kan ikke alle være venner.

Personlig liker jeg uenigheter og at vi ikke skal være en gjeng med femifjotter som runker hverandre i ring samtidig som vi klør hverandre på ryggen og forteller hverandre hvor jævla kjekk du er etc...

Haha, da jeg så første kommentaren din ble jeg overrasket, men nå virker alt logisk. Siden jeg ikke er noen tilhenger av å kalle folk for nedsettende ting, så klarer jeg rett og slett ikke å kommunisere på ditt nivå. Magien ligger aller mest i hvordan du kritiserer meg for mitt tilskudd, samtidig som dette er hva du tilfører diskusjonen. 
En god venn hadde en tekst på russekortet sitt på 90-tallet som slår meg akkurat nå: "Aldri diskuter med en idiot - han drar deg ned på sitt nivå og slår deg på erfaring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Werther said:

 

Ikke enig med deg her.

Du skal ikke ta selvkritikk og "forbedre deg selv" fordi en random vattnisse ikke liker deg. 

Sånn er livet - du kan ikke gjøre alle til lags - vi kan ikke alle være venner.

Personlig liker jeg uenigheter og at vi ikke skal være en gjeng med femifjotter som runker hverandre i ring samtidig som vi klør hverandre på ryggen og forteller hverandre hvor jævla kjekk du er etc...

...men det er forskjell på uenigheter som holdes innenfor en saklig diskusjon og når det dras videre på personangrep som det så alt for ofte gjør her. 

Ordskiftet er vel nøkkelordet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse diskusjonene som er her ,er jo som en syklubb med flotte damer kontra diverse grupper på Facebook .

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva voksne folk kan skrive .

Norske Veteranbiler på Facebook er jo helt jækli egentlig .

Her sitter voksne eldre menn og skriver de styggeste ting som finnes om enkelte som legger ut bilder av bilen sin .

Så blir det 141 kommentarer med drittslenging .

Verste er jo disse original freakene ,nåde deg om du finner en original bil og setter ditt personlige perspektiv på den .

Jeg fikk min dose her i sommer .

Da la jeg  ut bilde av e30en ,og da fikk jeg melding av en snørrkukk fra Toten som mente jeg måtte ha et snev av Downs ,eller var tilbakestående pga jeg brukte bil hele året 😩😩.

Men jeg tenker positivt om de fleste og satser på at han var langt nede i Løten auqaviten😜

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er helt tragisk, og det er ikke bare bilgruppene. Jeg er medlem i Båtfolk på Facebook og det er helt sykt mye drittslenging i den gruppa. Skulle tro båtfolk var veloppdragene ordentlige mennesker med orden i tauverket. Men det er tidvis mytteri, trebåtfolk hater plastbåter, seilfolk hater motorbåter og motsatt. Har du stor båt er du ett rasshøl, har du liten billig båt er du fattigfrans... Og de folka som bråker er stort sett 40 år pluss 😅

Men når man ferdes på sjøen om sommeren, så hilser båtfolket vennlig på hverandre, de hjelper hverandre med fortøyninger og låner villig vekk en fender eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...